[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 18:13

Ik heb wel eens in mei nog geschoren, in juni of juli zag je daar ook niets meer van. Gewoon scheren als het nodig is.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 18:56

Gister heeft mijn moeder nog het paard van een stalgebootje geschoren. Hij stond te springen toen ze hem naar de paddock bracht, dus die was iig heel blij dat hij van het pak haar af was :D

KittyDylan

Berichten: 8884
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 19:09

Hier zondag ook pony weer helemaal kaal geschoren. Dit keer hoofd ook want het zag er echt niet uit. Pony staat nu met een 150grams deken en lijkt het niet koud te hebben. Anders kan ik er nog een 300grams opleggen.


Afbeelding


Waar kan het aan liggen als het apparaat er af en toe mee op houd? Bij het laatste stukje begon het apparaat flink te haperen en te trekken in de haren. Na uitvegen en uitblazen deed die het heel even weer, en toen weer niet. Uiteindelijk "gelaten" en door van plekjes haar te wisselen toch netjes af gekregen.
Maar bot? Dan zou die het toch de hele tijd niet moeten doen?

Scheelt dat pony verdoofd was, apparaat trok echt aan de haren :(:)

Ga de mesjes wel laten slijpen binnenkort. Mijn eczemer moet ook nog begin lente.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 19:14

dan zijn de messen bot

KittyDylan

Berichten: 8884
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 19:17

Ja, toch? Was ze toch wel van plan te laten slijpen nu. Is nu maar 2 keer dezelfde pony mee geschoren.

Tja, moet wel zeggen dat ze alleen goed gepoetst is geweest in plaats van gewassen (geen warm water ter beschikking op stal). Dan gaan ze natuurlijk al sneller bot.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:24

Ik bekijk het even en dan kan ik hopelijk dit weekend eens scheren, maar dat kan toch zeker geen kwaad als hij eigenlijk al aan het ruiven is?

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 13:47

Ik ben zelf absoluut geen held hiermee (Ik scheer mijn merrie wel iedere winter maar ik scheerde nooit na januari) dus hier even vraagje stellen :+

Mijn shetlander gaat binnenkort terug voor de sulky, maar het weer is hier al eventjes een beetje vreemd aan het doen. Het word deze week 17 graden, en meneer is nog steeds klaar voor de noordpool. Alle paarden hier staan gewoon in hun half zomervachtje van de zon te genieten, en hij staat daar dan met zijn inuitpak. Vorige week was het al 14 graden, en hij stond gewoon in de weide al wat te zweten onder zijn oksels en bij zijn borst. Hij heeft ook zeker iets van 10 cm vacht eraan hangen.

Hier ook een beetje een vreemd gevoel om te scheren als ze al begonnen zijn met de rui. Hij is echt heel lichtjes aan het ruiven, maar ieder jaar zit hij pas in zijn echte zomervachtje tegen mei/juni. Moesten die pony's gewoon ruiven zoals konijnen... Die zien er gewoon even een paar dagen verschrikkelijk uit, en dan is het plots gedaan en lopen ze rond in hun nieuw vachtje. I wish!

Zouden jullie hem scheren? Ik vind het zo erg voor hem, hij heeft betere conditie dan mijn merrie maar het valt hem duidelijk niet zo super, dit geweldige weer :')

Emori

Berichten: 13116
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 13:59

Ik zou hem scheren, deden wij ook met onze shet. Die is in augustus pas in zomervacht!
Nu hoeft hij niet meer te werken, dus laat hem nu alleen scheren als ik merk dat hij er echt last van krijgt.

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 14:06

Ik zou m scheren, maar mss niet helemaal. Borst en schouder eruit, strook over de hals. Kan ie wel zn warmte kwijt maar hoeft niet perse een deken op.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:03

vanaf welke temperaturen kan een volledig geschoren pony onder een 0 grams regendeken? Pony loopt 24/7 buiten.

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:13

Volgens mij rond de 10 graden in de nacht. Tenminste dat hou ik altijd aan

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:45

Hi,

Mijn eerste keer hier in t topic, heb totaal geen kaas gegeten van scheren, dus kan helaas niemand verder advies geven, maar hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Mijn shetje woont op de top van n heuvel in t noorden van Engeland.
Waar we vorig jaar rond deze tijd nog "the beast from the east" hadden (sneeuw, vrieskou en veel wind) word het hier morgen 18 graden.
Mijn shetje is altijd laat met verharen en soms pas in juli compleet door zn vacht heen (heeft ie zn hele leven al gehad, heb m gekocht toen ie n jaar oud was) en verhaart nu nog totaal niet..

Nou heeft ie wel vaak jeuk als t warmer wordt (gaat broeien natuurlijk..). Dus nu twijfel ik wat te doen..

Zal ik m gewoon zo laten staan en hopen dat ie snel begint met verharen en hopen dat ie dit jaar snel door zn vacht komt (heeft kwalitatief ("kracht")voer met 2 handjes gebroken lijnzaad er doorheen dagelijks en bijna onbeperkt hooi)?

Jachtmodelletje scheren, zodat ie de warmte kwijt kan (maar hoe houd ie de warmte dan vast wanneer t koud is }:0 ?), Maar ik niet met dekens hoef te slepen..?

Of compleet scheren en met dekens werken?

Ik heb n 0grams regendeken, n fleecedeken en n 300grams regendeken.. maar ivm fulltime werk, niet de mogelijkheid om heel veel te wisselen (ben alleen 's avonds bij m) en wil de staleigenaar daar liever niet mee lastig vallen..
En eigenlijk momenteel ook niet t budget om goeie dekens erbij te kopen..

Hij staat 24/7 buiten, met schuilstal (en krijgt hooi ook gedeeltelijk daar gevoerd)

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 10:05

Ik zou hem lekker ongeschoren laten staan. Een warmere dag weegt niet op tegen alle kou hij nog kan vatten omdat je niet de juiste deken op kan leggen.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 21:16

Ik scheer normaal gesproken mijn shetlander het jaar rond. Dit jaar vanaf augustus niet meer geschoren ivm blessure. Nu een bol wol en ik begin weer met de training. Binnenkort gaat het scheerapparaat er weer over. Hij heeft altijd een prima winter en zomervacht ba het scheren

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 00:45

Ik kijk het nog even aan dan, thanks voor de reacties :)
Hij begint nu net iets haar los te laten en lijkt niet teveel last van de warmte te hebben tot nu toe.
Ook een website gevonden waar ze goeie dekentjes verkopen, die goed geprijst zijn. In Nederland wist ik die webshops wel te vinden, maar is hier nog steeds een beetje zoeken soms...

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 22:23

Ik val even binnen :D
Ik laat sinds een paar jaar mijn shetlander scheren zo rond mei. Dit jaar wil ik het echter zelf gaan doen en heb ik de Heiniger Progress aangeschaft. Hier zitten standaard de 31/23 messen bij. Nu denk ik dat deze messen te fijn zijn voor mijn shetlander met enorme vacht en vooral ook veel zand. Vorig jaar geprobeerd om haar te wassen, maar het zand kreeg ik er niet uit gespoeld en drie dagen later was ze op de huid nog steeds vochtig. Ze wordt dus ongewassen geschoren. Is 15/23 dan te grof? Kan ik dan beter 31/15 hebben? :D

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 22:58

Ik denk dat dat prima kan hoor, gewoon proberen this ren sterk apparaat lukt vast wel!

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 00:12

Ik zou de 31/15 erop zetten ;)

Vandaag eindelijk mijn eigen paard in jachtmodel kunnen scheren. En daarna gelijk aan het werk gezet. Hij kon de warmte niet kwijt gisteren. Nu echt een verademing voor hem

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 18:19

Die messen komen er prima doorheen hoor @ LinSa:) Laatst nog een Ijslander dame met Cushing uit de vacht geholpen met zulke messen en dat gaat prima.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 21:58

Bedankt voor de reacties! Dan ga ik het eerst eens proberen met de 31/23.

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:14

Iemand hier dit al meegemaakt. Zondag mijn tinker geschoren. Nieuwe messen op het machine en viel mij op dat het wel erg kort geschoren was. Maar zijn haren groeien toch snel dus no problem.
Echter kom ik vandaag op stal en hij lijkt ineens veel kaler? Op sommige plekken is hij echt roze gewoon. Dit was zondag echt nog niet. Toen was hij echt nog wit. Is ook precies heel lelijk geschoren terwijl het resultaat zondag wel kort was maar mooi egaal. Snap er niks van.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:24

Ik denk dat dit te maken heeft met het verharen Nicky.
Mijn PRE heb ik twee maanden geleden voor het laatst geschoren. Al die tijd niets aan de hand en sinds vorige week lijkt hij ineens veel kaler en krijgt hij ook plekken van zijn deken. Ik denk dat dit te maken heeft met de zomervacht die al in aanmaak was maar nu dus ook voor een deel is afgeschoren. Ze verliezen hun wintervacht maar de zomervacht is nog niet lang genoeg om dit op te kunnen vangen.

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:33

keeyzie schreef:
Ik denk dat dit te maken heeft met het verharen Nicky.
Mijn PRE heb ik twee maanden geleden voor het laatst geschoren. Al die tijd niets aan de hand en sinds vorige week lijkt hij ineens veel kaler en krijgt hij ook plekken van zijn deken. Ik denk dat dit te maken heeft met de zomervacht die al in aanmaak was maar nu dus ook voor een deel is afgeschoren. Ze verliezen hun wintervacht maar de zomervacht is nog niet lang genoeg om dit op te kunnen vangen.


Hmm klinkt wel logisch idd. Heb maar een borstbeschermer besteld net voordat hij compleet kaal is op zijn borst. En dan hopen dat hij voor de rest niet te kaal wordt. Baal wel flink. Hij is zo lelijk nu :+ :') . Heb al veel paarden geschoren maar dit is de 1ste keer dat ik dit meemaak. We hebben ook een nieuwe tinker binnen gekregen. Die is echt spuug lelijk geschoren. Echt met plekken erop. Ik zou die opnieuw netjes willen scheren maar nu durf ik niet meer :')

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:53

Die van mij was vorig jaar na de 2e keer scheren ook roze, je keek zo pp de huid leek het wel en kaal.

Terwijl ze dit jaar met dezelfde messen en machine wel heel mooi was.

Denk dat het komt omdat ik haar toen pas in januari voor een tweede keer heb geschoren en de groei is er dan al uit.

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:55

MarliesV schreef:
Die van mij was vorig jaar na de 2e keer scheren ook roze, je keek zo pp de huid leek het wel en kaal.

Terwijl ze dit jaar met dezelfde messen en machine wel heel mooi was.

Denk dat het komt omdat ik haar toen pas in januari voor een tweede keer heb geschoren en de groei is er dan al uit.



Hoelang duurde het bij jou eerdat er terug haar op stond?

Ik heb op de sportstal nooit last gehad hiervan en daar schoor ik paarden het hele jaar rond. Echt zo raar. Maar klinkt wel logisch idd