[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

san4nie

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 22:03

Mij lijkt zo’n racestreep nog niet zo’n slecht idee wijslander. Meer er af kan altijd nog toch? Dan kan die nog zonder deken blijven met dit weer denk ik?

Ik wacht even af hoe de mijne zich verder ontwikkelt. Anders lijkt het mij ook nog wel wat.

Ik heb tweedehands Rambo dekens gekocht amando. En die blijven nagenoeg heel.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 10:52

fransje23 schreef:
Momenteel is het gewoon zomerregime gezien de temperaturen :j

Precies. En voor de ongeschoren paarden ook nog met een flinke jas er bij.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:27

Mooie oplossing zo wijslander! Niet iedereen zal het mooi vinden zo’n patroon. Maar praktisch is het wel. En je paarden zijn je vast dankbaar dat je het zo doet.

De mijne blijft nog even bloot. Dan vind ik wat zweet ook niet zo’n groot issue.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 12:37

De mijne staat nog steeds zonder deken. Als één van de weinigen op stal. Ongeschoren, overdag buiten en ‘s nachts binnen in een geïsoleerde schuur.
Ik vind het lastig.. zo koud is het nu overdag ook niet in de zon vind ik. Eind van de week wordt het echt kouder en meer regen voorspellen ze. Dan maar een deken op, en twijfel nog of ik dan ook ga scheren.
Zijn er nog meer die bloot staan?

Mijn Rambo wordt momenteel onder handen genomen, nieuwe klittenband voor en de voorsluiting iets omlaag ivm lage halsaanzet. Ben benieuwd.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 19:12

Ik kan het lastig beoordelen Jennifer. Lijkt voor mij alsof beide voor best straks gaan zitten als ie van de grond eet.

Mijn ongeschoren staat onder 0 gram. Gister waaide hij in aan de achterkant, toen stond ie met z’n achterste in de wind en regen. En voelde toen ook vrij koud. Vandaag voelde die lekker hier onder.

Denk ik. Wanneer is het goed? Wanneer te koud/ warm?

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:24

De mijne staat nog onder een 0 grams amigo. Had vorige week een oude 100 grams opgedaan en stond er om 19 uur op stal onder te zweten. Dus snel weer verwisseld voor 0 gram.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:05

rayoow schreef:
Mijn geschoren ponys staan uurtje bloot, even lekker rollen. Staat veel zon en geen wind :)

Wat wisselend. Hier is het al de hele dag mistig en fris. Zal hem nu niet zonder zetten.

Ik ga komend weekend gedeeltelijk scheren. Denk dat ik dan voor 100 gram ga. Wil niet te warm gaan, en niet lekker warm vertroetelen.

Mintie, ik vind het altijd een beetje lastig. Als die al een heel dikke warme vacht heeft, zal een regendeken met 15 graden denk ik nog best warm zijn.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:37

De mijne stond gisteravond om half 7 weer bezweet onder z’n 0 grams op stal. Voor mijn gevoel is naakt nu best fris, maar hij vertelt me toch echt iets anders en daar moet ik toch wel naar luisteren.
Die staat nu dus weer bloot..

Wil van het weekend scheren en een uitrijdeken model laten staan, doe ik dan wel weer 0 gram op.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 15:11

Jeetje, wat hebben veel mensen al dikke dekens op.
De mijne staat nog steeds onder 0 gram. Wordt wel erg pluizig nu. Maar kan nu even niet rijden, dus vind het wel even prima zo.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:48

Ik had vorig jaar mijn 100 grams Rambo laten vermaken. Paard had een flinke borst en lage halsaanzet. Dus voorsluiting zo’n 5cm laten zakken.
Maar voor m’n nieuwe paard is die nu te breed en zakt naar achteren. Dus trekt en daar wordt ie narrig van.
Zucht..
Afbeelding

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 00:21

Jeetje Simbaa, dat is wel naar.. oplettende mensen bij je dieren is echt heel wat waard.

MelanieB, ja, we kunnen beter naar onze paarden luisteren dan naar onszelf. De mijne stond nog warm zat onder een oude 100 grams gisteren. Terwijl ik het gevoel had dat m’n tenen en vingers er af zouden vriezen.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:47

Mijne staat nu onder een oude 100 gram deken. Ga morgen scheren en laat een uitrijdeken model staan. Naar hoeveel gram zouden jullie dan gaan?
Ik twijfel, vind het lastig. Heb nog nooit m’n eigen geschoren gehad.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 21:22

SBravour schreef:
Hier mijn ongeschoren onder 200. De half geschoren staan hier onder 250. Ligt erg aan het type paard of ze koukleum is, maar ik zou toch wel richting 250 gaan.

Oké dankje. Ik heb veel opties. Maar kan alleen met 100 tegelijk omhoog.
Hij stond steeds erg warm onder de dekens, wil hem nu niet te koud zetten. Maar natuurlijk ook niet te warm.

Ze staan hier een paar uur buiten, dus niet heeel lang.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 07:21

SBravour schreef:
Oh dan moet 200 voldoende zijn denk ik :) Bin een erge koukleum 300, maar ligt ook weer aan mate van isolatie in stal. Onze stal verschilt weinig van buiten behalve de koude wind.

Dankjewel!
Bedenk me net dat ik vanavond met een stalgenootje mee ga op wedstrijd. Dus kan vanavond gewoon even voelen als ik op stal ben. :D

Zidore: heeft ie de hals constant om? Anders kun je hem misschien afspoelen met de tuinslang? Dat is voor die deken hetzelfde als een flinke regenbui. Daarna eventueel insprayen?

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 22:41

Die stapmolen deken zal ik ook een maatje groter nemen. Het lijkt nu een beetje te strak en krap.

Mijne is nu deels geschoren, heeft nog een uitrijdeken op als het ware. Staat nu onder 200 gram en een 0 grams hals.
Is een Rambo deken en de hals zit vast met van die ringetjes, maar dat overlapt eigenlijk te weinig. Hij wipt steeds open aan de bovenkant.

Hij voelt overigens op het geschoren deel lekker warm. Maar als ik op het haar voel, voelt ie veel koeler. Zal dat komen omdat het haar zo goed isoleert dat de warmte er echt onder blijft zitten?

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 08:53

Koper schreef:
Eigenlijk merk ik bij mijn merrie weinig verschil in temperatuur tussen en bovenop de haren. Bij mijn ruin wel. Denk dat zijn vacht dan beter isoleert ofzo?

Denk het wel dan inderdaad. Mijn ruin was ook super pluizig en had het steeds echt warm.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 15:34

RianneH, ik pulk het er uit, eventueel met een naald ofzo. Heb dat ook wel inderdaad. Heel vervelend.
Bij 1 deken heeft mijn moeder nieuw klittenband er in genaaid voor me, omdat het zo versleten was.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 09:55

Ik heb 2 Rambo dekens voor mijn ruin.
1 heb ik de voorsluiting laten verlagen voor mijn vorige paard, deze is nu te wijd. De andere Rambo ligt perfect.

Alleen... nu krijgt ie schuurplekken door de liner/ hals ringetjes aan de binnenkant bovenop de schouder. -O-

Iemand tips wat voor dekens ik zou kunnen proberen? Graag sterke buitenstof, de ruinen houden van happen.

Geen heel voordelige foto van hem, maar z’n model is hier wel te zien.
Afbeelding

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 00:13

Ja dat zou natuurlijk de meest simpele oplossing zijn.. Had ik nog niet eens aan gedacht.
Een hals gebruik ik wel, en liners heb ik liggen voor mocht het nodig zijn. Vind dat systeem juist wel ideaal.
Maar als het niet anders kan, dan moeten ze er misschien maar af.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 13:59

Bedankt voor alle reacties! Ik ga er eens even over nadenken en wat proberen.

Mijne staat nu, deels geschoren. Onder 200 gram met 0 gram hals. Maar die staat echt snel te warm.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 11:35

upendo schreef:
Hier zijn de dekens gewisseld voor allebei 0 grams regendekentjes.

En hier ook. Wil ze het liefst helemaal af doen, maar dat durf ik toch nog niet aan.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 18:12

Joman schreef:
Verharen jullie paarden al? Die van mij was vorige winter rond deze tijd al flink aan het verharen. Nu houdt hij al zijn haren vast.

Ja, er is al flink wat haar af gekomen.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 15:31

Mijne is ook bloot vanaf gisteren. Deels geschoren in november en een paar uur per dag buiten.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:10

De mijne is sinds woensdag ook bloot. Paar uur buiten overdag. Vandaag misschien wat fris, maar denk niet dat hem wat overkomt van een beetje fris.

Waterdichte dekens gaan hier naar de wasserette, laat ze wassen en waterdicht impregneren. Onderdekens enzo doe ik zelf in de wasmachine.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 06:39

Voor zo’n dure nieuwe deken zou ik de bucas ook niet doen.

Ik heb gister ook een regendeken op gedaan. Paard staat nog dag en nacht buiten. Eigenlijk wou ik het nog niet. Maar hij was zo extreem gevoelig op z’n spieren gisteren, dat ik het toch maar heb gedaan.