[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:35

Raamzicht schreef:
Fairytail schreef:
Als je een deken zoekt die op een nat paard kan kun je ook uitwijken naar bijvoorbeeld fedimax en catago, alleen de catago kan ik wat van zeggen kwam pasvorm de fedimax heb ik nooit in het echt gezien. Er zijn overigens wel meer merken met een staydry voering.

Hoe was de catago?


Ik heb mijn vorige reacties bij deze even terug gehaald:

Hij is lichter van gewicht maar kwa stof (dikte draad) lijken ze gelijk. Bij Bucas staat echt ballistic en bij Catago super sterk nylon. Beide kunnen natuurlijk gewoon stuk als er maar hard aan getrokken word of ongelukkig langs wat scherps. Ik vind zelf de Catago mooier gemaakt. Veilige sluitingen, coupe naden met een soort balein langs de billen en over de staartflap (wappert dus niet op) en de magneet van Bucas is bij Catago een brede strip klittenband. Baal als een stekker dat hij niet in 0 of 50 grams komt want dan wist ik t al wel! Wacht op antwoord of hij gaat komen in minder grams, anders aankijken hoe t gaat als t 10/12 graden is denk ik.

Vandaag de deken plat op een Smartex gelegd en de hals is echt anders uitgesneden. De hoek naar de schouderplooi loopt flauwer, sluiting zit lager en sluiting is net wat ruimer.

Als je meer wilt weten roep je maar


Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:12

Geen foto, kan ik maken zodra hij binnen is (had een testdeken). Ik heb het voor lief genomen, paard pas werkelijk helemaal nergens in. Als hij bevalt wil ik een tegendelen lagen ombouwen tot dit model of een 200g erbij kopen en leeg halen.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 07:02

Rianneh: hoe zit de deken bij de hals? Lijkt wat krapjes maar kan door de hoek van de foto vertekenen. Duo is een top deken maar door de harde grote emblemen van de v-sluiting niet voor mijn paard.

Kasmir: de fedimax? Meen me te herinneren dat die bekend stond om zijn ruime buikflap (bij warmbloeden) en daarmee misschien een alternatief. Bij de modellen staat vaak of ze voor brede types geschikt zijn.

Mijn Catago is er nog niet :( al de tweede keer dat het zo beroerd loopt bij dese shop..

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:29

De Optimo kan een uitkomst zijn maar bij die van mij was 193 te klein en 198 een tent (imo voor een ander op stal maar die heeft de tent gehouden). Had niet het idee dat er veel meer ruimte was tov de original. Bij de buren liggen ze dan weer prachtig (ouder model? Deze zijn ook veel minder lang tov de grond). Afhankelijk van hoe breed je paard is en welke maat je hebt kan het een poging waard zijn!
Laatst bijgewerkt door Fairytail op 21-01-19 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:06

Elise: fedimax en Catago (en vast meer merken) hebben ook dergelijke dekens, zou zeker meerdere modellen vergelijken of weet je al dat Bucas past?

Upendo: heb alleen de Rambo v sluitingen gezien op mijn paard maar over t algemeen zegt men dat amigo smal valt dus in theorie zou dat dus ook in v-sluiting modellen zo zijn.

Mijn Catago is eindelijk binnen *\o/*
Afbeelding

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:21

Farjen schreef:
Ik ben van plan om, als alles goed gaat, een geschoren paard te stallen waarbij hij elke dag buitengaat en snachts op stal komt te staan. Ik zou dus voor hem nog een nieuw deken moeten voorzien en dacht daarom ook aan de Bucas smartex omdat je die als zweetdeken kan gebruiken en ook qua temperaturen zit je heel breed.
Ik twijfel enkel over de medium of de extra omdat het paard dus geschoren is. Ik snap dat het moeilijk in te schatten is zo, maar ik koop liever niet zo'n 2 dure dekens :+
Hoe vallen trouwens de maten? Paard is 1m73, normaal gebouwd. Ik ben niet in de mogelijkheid om op voorhand het paard te meten..


Er zijn meerdere dekens met een brede temperatuurrange zoals Fedimax, Fryskeware, Frysk en Catago. Je kunt ook werken met liners die zijn goedkoper en makkelijker op te slaan en kun je dan combineren met een 100grams bijv. Het is altijd even zoeken wat bij je paard past.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:03

Macarona schreef:
Vraagje.. Wil voor vanavond toch maar even een extra deken op mijn paard leggen. Maar wat zal warmer zijn? Een 300 grams regendeken of 350 grams staldeken?

Hangt van de leeftijd van de deken af, kwaliteit van de vulling en hoe je paard staat. Staldeken in de wind (open luik oid) lijkt mij kouder dan outdoordeken. Maar je hebt ook staldekens die redelijk wat wind kunnen hebben.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:29

Saar88 schreef:
Hier verdorie schuurplekken op de borst. Nooit eerder gehad met Horseware dekens. Wat denken jullie? Schuurplekken zitten aan beide kanten. Misschien toch een maat groter? Of moet ik gewoon accepteren dat deze dekens niet goed liggen bij hem?
Het enige dat echt veranderd is, is dat meneer wat voller is geworden. Maar je zou denken hoe schraler hoe meer schuurplekken..


Als de deken in de breedte word getrokken veranderd dr ligging toch. Als je paard niet langer is geworden (geen idee hoe oud je paard is) zal ik zeker biet zomaar groter gaan dan heb je kans dat hij gaat hangen en juist schuren.


No_No schreef:
Mijn pony heeft de dikste smartex op maar voelde er niet heel warm onder. Zijn er meer paarden die dat hebben?
Met de zomer recuptex er onder gaat het prima. Mijn pony moet wel warm onder haar deken staan vanwege haar spieren.


Warm hoeft ook niet, het moet neutraal voelen onder de deken. Hoe oud is je deken, kan hij minder luchtig zijn?

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:33

Ziet er goed uit!
Zag dat je een rhino wug verkoopt maar al gereserveerd, jammer had ik er wel voor nood bij willen hebben ;)

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:53

Wug model is één van de weinige die acceptabel ligt (blijft nog een risico met de emblemen). Maar vind het nieuw te duur voor nood deken en ook nog is niet wetende wat de emblemen op haar schouders gaan doen :(

Catago stoot t water nog mooi af nu hij nieuw is :D

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 08:54

SBravour schreef:
Ik kan het niet terug vinden in het topic. Wat doen de anderen hier met schuurplekken van de merkemblemen bij de Rambo duo en original?

[ [url=m/MStbgy.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8K7aBI.png]Afbeelding[/url] ]

Zijn er specifieke dingen of merken die dit voorkomen. Rambo is top maar dit is jammer


Ik heb oa daarom de Catago, ligt mooi vrij bij de schouders en haast meer ruimte om te grazen.


Newallure schreef:
Ik baal als een stekker..... mijn hafje van bijna 5 begint uit zijn rambo original te groeien -O-
Super fijne deken die goed tegen ruinen gestoei kan. Hij word te strak bij de boeg en hals opening lijkt ook wat krap te worden......lengte is verder wel goed.
Wat zijn opties qua merken en modellen die ruimer zijn bij boeg en hals en ook stevig als er gestoeid word?

Hoe valt de lengte nu? Anders het quarter model, wug, Bucas big neck, Fedimax, Weatherbeeta(minst sterke uit deze rij) of Catago? Verder heeft Busse en DR een Vsluiting maar die lijken mij zeker niet ruimer om de hals dan Rambo.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 09:49

Newallure schreef:
@Fairytail deken valt verder perfect. Hij is alleen aan het uitzwaren naar maatje tank qua boeg en nek :')
Geeft een wug meer ruimte op borst en nek? Amigo xl is geen optie? Dan kan ik in iedergeval mijn lijners nog gebruiken..


Ik heb de Amigo xl nooit in handen gehad dacht dat deze een minder sterke stof had en de t-sluiting is voor die van mij een ramp. De wug ligt anders echt groter is hij niet maar de hoek van sluiting naar bovenkant loopt anders.

De emblemen komen zeker niet perse door te strak. Rambo ligt hij top, kan overal langs met mijn hand maar toch gaat t mis. Ik denk dat de deken daar te stug is en de bouw van je paard dan net niet goed uitkomt waardoor hij niet soepel over de schouder beweegt gedurende de dag. Denk dat dit voor meer dekens geldt die een stevige sluiting hebben.


Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 14:44

Master was op mijn Gelder ook een drama en zij is niet eens zo breed.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:54

__elise__ schreef:
De big neck is toch juist geschikt voor paarden met een brede schouder? Dat heeft mijn paard dan weer absoluut niet. Qua breedte is bucas perfect, alleen die hoge hals van de dekens...

Big neck loopt naar achter toe verder door, breedte tussen beide axhouderplooien is gelijk aan de reguliere Bucas (aldus Bucas vertegenwoordiger). Had zelf ook niet t idee dat de schouderplooi anders op mijn paard uitkwamen dan de gewone versie.

Hier is t klittenband er wel is afgesloopt door sloopgrage weidegenoot maar zomaar los zat t nooit.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:11

Ik vind amigo smaller vallen bij de schouders dan Bucas maar Bucas heeft in zijn geheel volgens mij een kleinere halsopening dan Amigo.

Ik ben super blij met mijn Catago eindelijk een deken die genoeg vrijheid geeft bij de schouders en ook bij t eten. Sterker nog ik kan hem dicht doen als ze eet kwam ik vandaag achter en dat is bij alle andere geteste dekens nooit zo makkelijk gegaan. Staar je dus niet blind op v-sluiting als je ruimte zoekt bij de hals ;)

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 07:25

Lengte is prima, even goed kijken of de schouder genoeg ruimte heeft. Deken plooit iets en split staat open, kan ook aan de stof liggen maar zal t wel checken voor je hem oplaat.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:00

Bucas heeft maar tijdelijk de singels zo gehad, nu weer reguliere buiksingels. Andere optie is Fedimax of Catago, alleen met Catago heb ik zelf ervaring.

Ik wou gister mijn oude (horseware) hals op doen maar de Catago sluit zoveel lager dat het echt weinig nut had :') Althans ik wou de hals op omdat ik de onderzijde van de hals heb geschoren en dit bleef dus mooi bloot. Toch nog een andere hals kopen voor die paar keer dat ik hem is op wil.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:11

Wug geeft naar mijn idee wel meer ruimte dus zou zeker een optie voor je kunnen zijn. Maar als je van september tot nu met een deken kan doen zou ik andere dekens gaan proberen (canvas Renco deken bijv) want ook Rambo trok dat niet hier in de kudde. Mijn ervaring is dat losse delen zoals sluitingen, klittenband en de staartflap als eerste er aan gaan.

Judith wat fijn van de EJ! Wel even afwachten dus.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 06:19

Saravda schreef:
]
Saravda schreef:
Helemaal klaar met dekens.
Na 8 a 9 merken en maten geprobeerd te hebben geef ik op. Werkelijk van alles schuurplekken, te groot, te klein en ga zo maar door. Na flink wat honderden euros geïnvesteerd te hebben in dekens geef ik op. Van bucas, tot HH, naar amigo of rambo.
Volgende winter dan maar een wintervachtje laten groeien. Scheelt dat ik toch niet op wedstrijd ga...
Mocht er nog iemand interesse hebben in een bucas power turnout.... :+


Hier precies 't zelfde. De oudste heeft nu zelfs wonden. Ook al tig dekens geprobeerd, allerlei merken maten en soorten.
Volgend jaar beide teddy beer


Verschrikkelijk he. Hier ook weer een beginnende schuurplek.. Laat het maar snel warmer worden.. dan kunnen alle dekens snel weg.[/quote]

Na dezelfde ervaring als jullie heb ik eindelijk een passende deken in de Catago Performance gevonden, wellicht voor jullie ook de oplossing ?

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:08

xMaritt schreef:
Hij trok inderdaad strak als hij hooi van de grond aan het eten was. Eigenlijk precies zoals die zonder halve hals. Maar ik heb keuzestress dus morgen ga ik nog een keer passen :') En dan neem ik ze allebei mee zodat ik ze na elkaar kan zien. Ze kosten een vermogen dus dan wil ik wel echt de best passende deken


Mijn paard had ook niet voldoende extra ruimte aan de v, wel beter dan menig andere. Ben nu heel blij met de Catago die valt aanzienlijk lager zonder achter de schoft te komen. Helaas niet in 0 grams :(


Nynkster schreef:
He getsie Horsii!
Welke dekens had je nou allemaal gehad?

misschien bestaat er wel iets als een dekenpas service ofzo? net als een bitfitter of bridle2fit


Kom dat maar ik heb ook vreselijk veel gepast, verkocht en gedaan. Uiteindelijk via de testdeken van Catago bij een ruitersportzaak hier in de buurt een passende deken gevonden. Nadeel is dat deze 200g is en ik dus niet zo flexibel ben als met een 0 grams en liners (wat ik eerder had).

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:56

Nynkster schreef:
Er is wel een 0 grams deken zie ik, maar zit geen liner systeem in bedoel je?


Mijn merrie past de Catago Performance en die is er alleen in lente en winter uitvoering als adviseerde zij in Nederland enkel de lente versie (200g) te gebruiken die zou van lichte vorst tot 10 moeten kunnen. Nu nog een tweede hands scoren en de voering strippen vind ze nieuw daar echt te duur voor..

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 06:34

105 is wat je bij de meeste reguliere dekens als maat zult vinden (zoals HH en QHP)
110 is Engels en zul je onder andere bij Bucas en Horseware tegenkomen
Zou 115 geen foutje zijn?

Update over de Catago
Afbeelding

Blijft nog steeds netjes liggen en geen schuurplekken! Ondanks alle regen geen nattigheid gehad :) enige wens is een 0 grams en die hebben ze in dot model niet..

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 07:00

Ik was die maatvoering nog nooit tegen gekomen, ben benieuwd!

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 17:01

Vanacht 7 graden, twijfel om ze lekker zonder te laten (24/7 buiten en racestreep). Wat doen jullie?

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 17:54

Hier ook behoorlijk aan t verharen. Paard heeft met 200g (heel soms +100) gestaan. Eigenlijk wil ik tot 10 graden wachten om het zekere voor t onzekere te nemen. Maar lekker kunnen rollen etc is ook fijn. Overdag zijn ze hier overigens al een poos bloot.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers