[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 13:40

De Rambo vliegendekens vallen in elk geval groter, ik heb beide een halve maat kleiner dan mijn gewone dekens (6.0 ipv 6.3).

"Een draver, is gaver" :D


RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 15:57

Sorry Caitlin_K geen ervaring met mini's..

Ik heb ook een vraag aan de mensen die hun dekens laten wassen. Hoe komt het stukje klittenband tussen de voorsluiting (als jouw deken dat heeft) terug? Ik heb mijn deken laten wassen en nu zit dat klittenband vol met haren. Zo heb ik de deken niet aangeleverd, zeker niet gezien mijn paard zwart is en de haren bruin zijn..

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 16:45

Het vervelende is dat het dus niet van mijn eigen paard komt, sterker nog, het klittenband was helemaal schoon toen ik de deken inleverde. Dat pulken vind ik niet zo erg, maar mijn deken is enkel gewassen omdat er iets aangezet moest worden, niet omdat ie echt vies was. Nu ben ik zeer tevreden over wat eraan is gezet, maar krijg ik hem 'vies' terug.
Maar wou vooral even peilen of dat iets is dat bijna niet te voorkomen is. Ik heb maar één keer eerder een deken laten wassen en die had een anders soort klittenband maar kwam wel schoon terug.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:25

Paardendrogist? Dochorse?

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:48

Oef, mijne draagt de liners afwisselend maar ik was ze niet zo vaak, denk dat ik de huidige 2x heb gewassen en nu één jaar heb. Klammigheid is wel een dingetje ja, vind ik soms heel lastig want het is met dit weer ook gewoon niet gemakkelijk te drogen op stal. Dekentjes hebben al weer op zolder gehangen :=

Ik twijfel over de aanschaf van een nieuwe Wug of toch een amigo V sluiting met hals. Voordeel van de wug is dat het ook niet in lijkt te regenen maar ze niet direct 24u helemaal ingepakt staat.. Nadeel is dat de liner niet vooraan de deken kan en dus wel kan schuiven..
Hoe vinden jullie de wugs trouwens vallen? Ik heb een oude die me wat te krap lijkt, maar wel in de maat van al mijn andere dekens is, zou ik hem dan toch een maatje groter moeten bestellen?

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 20:05

Ongeschoren en 24/7 buiten met schuilhok, maar slapen in het zand. Ik heb een 0 grams Weatherbeeta en een oude 0 grams Bucas Irish (maar betwijfel of die meer dan een zomers buitje vol houdt). Dan een 50 grams Bucas Irish met hals. Een Rhino Wug waarvan de voering de beste tijd heeft gehad dus gok dat die ergens tussen 100 en 200grams gerekend kan worden. Ook een Weatherbeeta halve hals in dezelfde staat (en een maatje te groot), dit is een reservedeken wanneer alles te nat is.
En nog een Weatherbeeta 220grams met hals en een Horseware onderdeken 100gram en 250 varilayer. Toen het afgelopen winter echt lang koud was met veel sneeuw heb ik wel een paar keer de 100grams onder mijn dikke dekens gelegd maar eerder nooit nodig gehad. Nu is mijn paard ook 23 dus heeft soms dat stukje hulp nodig om niet te veel gewicht te verliezen.
En dan zou ik nog graag een 100grams Wug en/of een reserve 0 grams erbij willen.

Maar vroeger konden we toe met geen dekens of een 0 grams en een 200grams of een smartex. Toen stond ze echter ‘s nachts op stal en dus was er meer tijd om op te drogen.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:53

KPet schreef:
Kort vraagje: ik ga een van de pony’s uit zijn teddyvacht halen. Ik kan hem niet met goed fatsoen aan het werk zetten, want na 3 rondjes staat hij te puffen. Heb met het warme weer van de laatste tijd sowieso het idee dat hij het warm heeft. Nu ga ik m scheren qua scheren een dekentje op laten, maar hals, hoofd, buik gaat kaal.
Nu mijn vraag:ik heb een outdoordekentje liggen die als ik t zo inschat 100-150 grams is. Zou dat genoeg zijn? Hij houdt dus wel zijn vacht op zijn rug en billen.


Wil je ook de hele hals eraf? Dat is wel wat fris met kale hals en buik als ie 24/7 buiten gestald zou zijn.
Persoonlijk zou ik er iets meer op laten en dan kan die deken prima.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:00

Grappig, ik heb ook net een 100grams Wug besteld :D Eens kijken hoe die ligt tegenover mijn oude medium Wug die een maatje kleiner is..

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:36

Ongeschoren zijn het prima richtlijnen, als je gevoelstemperatuur aanhoudt. En afhankelijk van de stalling, open veld zonder beschutting is totaal anders dan een paar uurtje paddock en daarna geïsoleerde stalling.
Maar zoiets houd ik ook aan, hoewel ze nu comfortabel onder 200grams staat (24/7 PP schuilstal maar slapen in zand).

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:41

Echt oud is dat niet toch? Ik dacht hooguit van vorige winter? Die deken waar jij op reageerde is dacht ik ouder dan de jouwe.
Als je het echt een probleem vindt kan je natuurlijk altijd even terug naar de EJ ;)

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:36

Zijn de naden echt lek of komt het door liggen, rollen of opwaaien van de regen?
Inspuiten met de spray wil ook wel eens helpen, ik had een later seizoen bij mijn Irish dat de aanhechting van de staartvlap niet meer waterdicht was.

Ik koop zelf graag mijn dekens bij de Paardendrogist, die hebben gewoon een hele goede service ook voor dit soort dingen.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:49

Koud huidvet op de binnenkant van de deken voelt ook vaak wat vochtig aan kan dat het zijn?
Mijn natte dekens laat ik overigens op zolder drogen, dan zijn ze met een nachtje droog en kunnen ze de volgende dag weer mee.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:43

Ik heb de protector ook een maat kleiner dan normaal. Maar geen breed paard, de deken ligt op mijn draver wel mooi :)

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:03

Lastig probleem Jennifer, ook gek dat het zo veel scheelt. Meteen de schaar in je nieuwe onderdeken is ook niet iets dat je graag doet..

Ik ben op zoek naar een nieuwe 100grams deken, ik gebruik ook vaak mijn 0 grams met liner, maar wil kunnen wisselen als het bijvoorbeeld zo nat is als dit weekend. Voor 200grams is het echt te warm de afgelopen weken, wat jammer is want daar heb ik wel meer dekens van :P

Maar goed, ik wil een 100grams outdoordeken, dus met vaste vulling. Rechte voorsluitingen van de Amigo geven schuurplekken, V sluiting wil ik nog altijd proberen maar de betaalbaarste deken is al 175,- en ik hoop dat ik toch iets goedkoper te vinden.
Ik ben tevreden over mijn Weatherbeeta comfitec behalve dat ie een beetje open staat op de borst. Zou dus iets meer verstelmogelijkheden willen dat enkel twee haakjes.
Belangrijk is dat de deken wel een hoge denier heeft of in elk geval sterk is want de merries willen wel eens katten op elkaar.
Graag een deken waar een hals aan kan of een Wug type ivm 24/7 buiten en de regen.
Wie weet iets? :)

Smartex heb ik overigens gehad maar dat zakte scheef, Irish 50grams heb ik nu maar daar ben ik niet 100% tevreden over.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 20:55

Laura_ heb je de liners vast aan de voorkant?

Mijn paard heeft 190/6.3 nodig, dat is ook wel belangrijk, te lang trekt, te klein is, te klein :) Nika twijfel ik een beetje over na de berichten van het doorlekken, daarvoor was ik wel enthousiast.

Probleem van de Rhino is dat de V sluiting en de 100 grams alleen de wug-versie is. Ik heb een oud type daarvan maar twijfel of ik 100% tevreden erover ben. Dan is 175,- toch een hoop geld. Ik heb laatst wel eentje besteld, maar was een maat te groot dus terug gestuurd, blijft wel een prachtige deken.
Ook deels de reden dat ik (nog) niet voor een Rambo wil gaan, want ik weet niet zeker of ie goed ligt en dan is het wel een flinke investering. Die ik graag doe, maar liever alleen als ik zeker weet dat het goed past. Anders koop ik liever de Weatherbeeta in 100grams waarvan ik weet wat ik kan verwachten. Klinkt misschien heel eigenwijs en misschien moet ik maar gewoon een 100grams Horseware keuze gaan maken :P

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:01

Klopt, maar nog liever eentje waar een hals aan kan. Want over de wug twijfel ik ergens nog wel een beetje.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:16


"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:19

Passen kan zeker, maar in mijn ervaring leer je pas echt of het goed ligt als ze er een paar weken mee lopen. De amigo’s lagen ook mooi, maar gaven toch wat schuurplekken. Bucas lag mooi, maar trekt toch scheef als ie de hele dag op ligt. Dan is een deken van 80-100 weer verkopen minder pijnlijk dan eentje van 250 :=

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 10:05

Precies, meestal is het opleggen van een deken niet nodig. Goed in de gaten houden, voldoende hooi aan bieden en als je echt twijfelt kan je nog de temperatuur opnemen en die in de gaten houden.

Ik ben overigens overstag en heb via een mooie aanbieding een Rambo Duo besteld :D Die 300grams liner ga ik nooit gebruiken vermoed ik, maar de hals zat er ook bij en dan is het wel een mooi set. Eens zien van de week hoe die ligt :)

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 10:35

Vind die deken ook een gekke sluiting hebben idd, de middelste op het puntige deel van de schouder, dat lijkt me snel te gaan schuren..

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 09:11

Tancreda, heb je ooit de Horseware wugs geprobeerd? Kan me dat niet meer herinneren, maar de Rhino heeft ook een 100grams Wug.

De Bucas hierboven is een lastige, die buikflap heeft bij mijn paard ook voor probleem gezorgd. Ik heb zelfs nog losse buiksingels besteld maar dat was niet de oplossing. Maatje grote kan je proberen, hopelijk valt de buikflap ook groter dan.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:56

Is ook een probleem wat ik had bij de buzz off, de voorkant zat te ver naar voren en snoerde aan als een singel. Ik heb er destijds ook verlengstukken bij gekregen maar dit hielp niets. Uiteindelijk wel enkele keren gebruikt met strotouwtjes verlengt maar nooit 100% tevreden mee geweest. De losse singels van Bucas waren te kort, misschien kan ie iets anders fabriceren? Je hebt idd ook van die buikflappen van Boët (en namaak) die je los er omheen kan doen, wie weet een combi van dat?

Ik heb de Duo gister binnen gekregen en dat is toch wel een mooie deken zeg <3
Vind het wel lastig inschatten of zo’n deken goed ligt als ie nog zo vers en niet ingezakt uit de verpakking komt, maar denk dat het een blijvertje is.
Afbeelding
Afbeelding

"Een draver, is gaver" :D


RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 11:02

Wat bedoelen jullie met de emblemen? Dat zijn gewoon de aanhechtingspunten van de gespen toch? Want er zitten niet ook nog losse emblemen op de deken.

Als we het over hetzelfde hebben is het idd te stug daar door de brede stukken emblemen/gesp. Mede om dat te voorkomen heb ik een gevoerde Rambo gekocht := Hoop dat die wat meer dempt.
Als de deken verder goed ligt zou ikzelf ervoor kiezen die gespen in te laten korten, geheel te verwijderen of op een ander plek te laten zetten of ervoor kiezen iets demping toe te voegen op die plekken. Of een deken zoeken met een ander ontwerp..

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 11:27

Ik heb even een ander vraagje tussendoor :) Heb een Duo gekocht en wil het garantiebewijs invullen en opsturen, maar heb hem online gekocht. Het bewijs vraagt om een handtekening en stempel van de retailer, iemand die probleem ook gehad? Verkoper zit helaas niet om de hoek, maar 3 jaar garantie opgeven vind ik ook zonde.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 23:53

Rachel_x schreef:
Hier nog steeds onder 400(ongeschoren). Ze voelde er nog niet te warm onder. Even kijken of ze morgen terug kan naar 300. Heb net mijn kapotte amigo deken genaaid en waterdicht gemaakt met lijm :P eens zien of dat gaat helpen.


Hoeveel vacht zit er op? Ze hoeven ook niet echt warm te voelen, dan hebben ze het vaak te warm. Zolang ze maar niet koud zijn, maar die balans is soms lastig te vinden ;)
Ik merkte destijds dat de mijne toen ze over ging op de PP ook zeker wat ondersteuning nodig had om te wennen aan 24/7 buiten ipv 's nachts op stal.

Hier ligt de 100grams Duo op die ze wel lekker een modderbad had gegeven, maar op de juiste plekken nog goed droog is. Wat wel een nadeel is is dat die flappen van de hals vrij lang zijn en daarom omvouwden tijdens het rollen en daardoor nat werden. Probleem heb ik nog niet gehad bij de korte flappen van de Bucas en Weatherbeeta dekens..

SBravour, je kan in elk geval beginnen met het los laten van die onderste sluiting? Dan zit er wat minder druk op? Ik denk dat als ze bij de mijne een probleem gaan geven ik ze laat inkorten of verplaatsen..

"Een draver, is gaver" :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 44 bezoekers