Paard met deken -kouder bij regen of kouder bij vorst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paard met deken -kouder bij regen of kouder bij vorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 08:31

Ik heb een paard wat niet waterdicht is, helaas. Een keer een bui er overheen en ze valt compleet in en alle rug en kontspieren zijn weg.
Die staat nu ongeschoren met de vorst onder 200/300g en met 5 graden en regen ook. Daar voelt ze dan echt niets te warm onder.

Gewoon naar je paard kijken.

CharleyT
Berichten: 3988
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:05

Romy1234 schreef:
Nikass schreef:
Romy zij valt jou niet aan zij geeft gewoon haar mening. Waarom dan zo kinderachtig reageren. En dan "zij begon!" Serieus?

Net als dat ik gewoon mijn mening gaf... Maar blijkbaar kunnen een aantal mensen maar niet accepteren dat het gewoonweg belachelijk is om hun paard onder giga veel grams te zetten, als wij het koud hebben wil niet zeggen dat zei het ook koud hebben.
Ik denk zelfs dat het ongezond kan zijn, hier op stal ook 1, die staat gewoon te zweten onder zn deken, lekker gezond en warm hoor.

En als mijn oude koukleum van 26 jaar geschoren onder een 200/300 grams kan met dit weer, waarom dan een gezond paard onder weet ik veel hoeveel grams zetten?
en daarmee zeg ik dus niet dat elk paard dezelfde hoeveelheid grams op moet, maar wel dat we eens een beetje realistisch moeten blijven


Je zegt eigenlijk letterlijk dat het belachelijk is als iemand het anders doet dan jij. Ik zie dat toch wat genuanceerder, en om even jou tekst te gebruiken: vrij land mag je je mening geven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41577
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Paard met deken -kouder bij regen of kouder bij vorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:28

Mijn paard staat ongeschoren onder een 200 grams deken. Zij heeft geen dikke wintervacht, eigenlijk helemaal geen wintervacht om over te spreken, haha.

Ik controleer dagelijks, maar ze heeft het comfortabel onder de deken. Ze voelt normaal aan, zeg maar. Niet warm, niet koud.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:44

Mijn ponys hebben 1 deken en daar doen ze het maar mee. 24/7 buiten, mogen dus lekker haar kweken en dan 200gr oid voor nattigheid. Zodra ze op stal gaan dekens af. Net een drachtige merrie naar locatie voor bevallen gebracht en dek af gedaan. Heeft mooi wintervachtje onder dek die ze nu op stal mag gebruiken. Ze toont niet dat ze koud heeft en voelt ook gewoon warm.

san4nie
Berichten: 3560
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Paard met deken -kouder bij regen of kouder bij vorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:01

Mijn paard is in jachtpatroon geschoren en staat onder 200 gram met een 0 grams hals. Al een mooi poosje trouwens. Hij voelt lekker warm, als ik meer op doe gaat hij zweten.

Denk ook wel eens: “het is zo koud op stal, lieve paardje staat daar de hele dag, hij moet warmer ingepakt.” Maar ik doe hem echt geen plezier daarmee. En hij is het denk ik niet gewend.

Hier staan ook wel paarden al vanaf het najaar heel dik ingepakt. Ik ben er wel van overtuigd dat het ook deels gewenning is voor het paard. Die paarden staan altijd zo dik ingepakt en zie ze nooit bezweet onder de dekens uit komen.

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Re: Paard met deken -kouder bij regen of kouder bij vorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:23

De ongeschoren pony stond onder een regendeken en ook vaak nog zonder. Maar vorige week stond die steeds zo te rillen elke keer dus nu toch een 150 gram opgedaan. De geschoren pony staat onder 500 gram en een halsje nu.
Iedereen doet het op zijn of haar eigen manier, je moet inderdaad gewoon individueel naar een paard kijken. De ene heeft ze zonder deken staan en de andere gooit er 3 dekens op. Ja het is zo, sommige reacties zijn wel erg vel. Ieder zo zijn mening!

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:33

pompadour schreef:
nine1987 schreef:
De mijne staan nu (ongeschoren) onder 200 gram.. 24/7 buiten..


is dat niet te warm?



Nee.. Ze staan echt op een hele open weide met alleen vooraan wat bomen om onder te schuilen (wat ze dus nooit doen :+ )

Dus ik vind 200 gram wel verantwoord :D

Ter illustratie: onze wei.. En dan loopt hij achter door tot links van het pad en ook nog een heel stuk naar rechts 'm, wat niet op de foto paste..
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:57

CharleyT schreef:
Romy1234 schreef:
Net als dat ik gewoon mijn mening gaf... Maar blijkbaar kunnen een aantal mensen maar niet accepteren dat het gewoonweg belachelijk is om hun paard onder giga veel grams te zetten, als wij het koud hebben wil niet zeggen dat zei het ook koud hebben.
Ik denk zelfs dat het ongezond kan zijn, hier op stal ook 1, die staat gewoon te zweten onder zn deken, lekker gezond en warm hoor.

En als mijn oude koukleum van 26 jaar geschoren onder een 200/300 grams kan met dit weer, waarom dan een gezond paard onder weet ik veel hoeveel grams zetten?
en daarmee zeg ik dus niet dat elk paard dezelfde hoeveelheid grams op moet, maar wel dat we eens een beetje realistisch moeten blijven


Je zegt eigenlijk letterlijk dat het belachelijk is als iemand het anders doet dan jij. Ik zie dat toch wat genuanceerder, en om even jou tekst te gebruiken: vrij land mag je je mening geven.

Nee dat zeg ik niet, heb je mij ook nergens anders zien schrijven.
Lees het laatst dikgedrukte nog eens van mijn quote...
En ja je mag je mening zeker geven.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:07

pompadour schreef:
nine1987 schreef:
De mijne staan nu (ongeschoren) onder 200 gram.. 24/7 buiten..


is dat niet te warm?



Ja zal al gauw te warm. Is rond het vriespunt en staat buiten.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Paard met deken -kouder bij regen of kouder bij vorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:28

Of je leest mijn vorige antwoord simongek.. :)

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:31

nine1987 schreef:
Of je leest mijn vorige antwoord simongek.. :)



Sorry maar kom op. Paard op open vlakte met deze temperatuur en dan nog vragen of dat niet te warm is.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:32

Holy oliebol ik wist niet eens dat 600 grams bestond _O- (beginpagina)
Met zo´n weertje als vandaag doe ik ongeschoren 200 grams op.

MyWishMax

Berichten: 25284
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:53

Ik heb een pony gehad die geschoren moest worden in de winter vanwege het zweten en niet opdrogen. Maar die had nogal wat medische problemen en heel snel koud. Echt een dip in de weerstand, heel slecht opstarten met rijden en last van zijn atrose enzovoorts. In overleg met de DA een dikkere deken, waardoor hij dus geschoren met 600 gram op stond. Daar had ik echt alle mogelijke dekens voor van 0 gram (en 0 gram met fleece) tot 450 gram. Ik was ook van mening dat meer dan 400 bij extreme vorst echt te veel was, maar hij liet toch duidelijk merken zich prettiger te voelen bij meer gram zelfs bij normaal winterweer.

Nu heb ik een paard die eigenlijk helemaal niet zweet in de winter met rijden en dus niet geschoren is. Haar wintervacht is ook helemaal niet zo dik. Aan haar merk je ook meteen wanneer ze het koud heeft gehad, dan houdt ze haar lijf enorm strak met poetsen al. Een iets dikkere deken op en ze is weer soepel. We hebben een bucas die van +15 tot - 15 ofzo loopt en die krijgt ze op als het rond de 5 graden wordt, nu met een recuptex eronder. Met harde regen en wind nog wel eens een 50 gram hals. We hebben nog een 150/200 gram onderdeken als het ooit echt nodig is, maar met deze bucas lijkt ze wel heel comfortabel te zijn en hoeven we dus niet te wisselen vanaf dat ze hem op krijgt.

EDIT: Regen lijkt hier trouwens kouder te zijn dan vorst. Nu vriest het, maar er staat een zonnetje en dat merk je toch wel. Met regen blijft de binnenkant van de deken gewoon droog, maar ze is wel sneller 'koud' dan.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:05

Snap niet dat mensen hier elkaar zo aanvallen wat teveel of te weinig is.
Elk paard is toch anders en niet elk paard wordt hetzelfde gehouden!

Hier geschoren shet(behalve benen) nu met 400gram en voelt lauw warm aan onder zn deken.
Sensor meer 19/20 graden dus bijna constante temp zowel dag als nacht.
Als hij boven de 29 graden gaat staat hij flink te zweten terwijl ik van andere hoor dat hun paarden het juist fijner vinden met 29 graden.
Hij staat 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt hooi.

Afbeelding
Afbeelding

deesixr
Berichten: 7
Geregistreerd: 23-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:10

Ongeschoren, zonder deken en 24/7 buiten met schuilstal.
Vacht zorgt zelf voor de isolatie, en bij regen zijn het net kleine dakpannetjes die de regen afvoert

Maar goed ik heb dan ook een IJslander, en die wordt super blij van dit weer. *\o/*

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:20

simongek schreef:
nine1987 schreef:
Of je leest mijn vorige antwoord simongek.. :)



Sorry maar kom op. Paard op open vlakte met deze temperatuur en dan nog vragen of dat niet te warm is.


Ik heb nergens gevraagd of dat te warm is.. Ik ben er tevreden over.. Paarden hebben het niet te warm en niet te koud.. :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paard met deken -kouder bij regen of kouder bij vorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:24

Heel eerlijk kan ik me prima voorstellen dat mensen 300 gram veel vinden op een ongeschoren paard.
Vond ik ook, dekens waren onzin zelfs voor een gezond paard want moeder natuur regelt het allemaal mooi. :j

En toen kocht ik Diva, die haar spieren zelfs in de zomer weg laat regenen en echt koud staat onder voor mijn gevoel erg dikke dekens als ik niet uit kijk. Het leven is een leerschool :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:27

Ik heb op mijn ongeschoren paarden 400 gram met hals liggen, niet omdat ik bang ben dat ze het anders koud gaan krijgen maar om er voor te zorgen dat ze niet in het haar schieten.
Nu hebben ze een mooie korte volle zomervacht gegroeid als wintervacht. Had ik ze dunnere dekens op gedaan dan hadden ze er nu als een stel halve beren uitgezien.
Het ligt er ook aan met welk doel je de deken uitkiest. Ik wil ze niet scheren maar ik wil ook niet met bezwete opkrullende beren in de ring verschijnen.

EmptyWords

Berichten: 10575
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:29

uiteindelijk is het zoals overal.... kijk naar je paard! de een heeft het koud, de ander heeft het warm. geschoren, binnen, buiten, zoveel paarden, zoveel wensen.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:04

pompadour schreef:
nine1987 schreef:
De mijne staan nu (ongeschoren) onder 200 gram.. 24/7 buiten..


is dat niet te warm?

Aan de ene kant is het warm misschien, aan de andere kant heb ik ook liever een gevoerde deken als alleen een regendek. Heb bij een regendeken altijd zweterig regenjas idee. Iets van vulling houdt meer invloeden van buitenaf buiten, zo ook als het wat zonnig is in de winter. Maar ook als ze dan wat zweten wordt het nog en beetje geabsorbeerd door de tussenlaag en natte koude regen komt bij lekkage niet meteen op het paard. Maar misschien heb ik het mis en is het puur alleen mijn idee.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:12

Anoniem schreef:
Ik heb op mijn ongeschoren paarden 400 gram met hals liggen, niet omdat ik bang ben dat ze het anders koud gaan krijgen maar om er voor te zorgen dat ze niet in het haar schieten.
Nu hebben ze een mooie korte volle zomervacht gegroeid als wintervacht. Had ik ze dunnere dekens op gedaan dan hadden ze er nu als een stel halve beren uitgezien.
Het ligt er ook aan met welk doel je de deken uitkiest. Ik wil ze niet scheren maar ik wil ook niet met bezwete opkrullende beren in de ring verschijnen.


Als het aan dekens lag dan waren die van mij kaal.Ik heb ze helaas nog nooit dun in het haar kunnen houden dmv dekens.
Binnenstallen en het licht aan werkt beter maar die van mij hebben donkere buitenstallen.Toch heb ik de ene maar 1x hoeven scheren en de andere al 3x.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:53

Gimme_Joy schreef:
Wow ik verbaas me over het dekenbeleid van sommige bokkers :=

Die van mij staat ongeschoren in haar blootje. Ik ga daar niet aan knoeien, de natuur kan zijn gang gaan. Ook geen lichte deken als het regent. Dan kan ze haar vacht niet opzetten en krijgt ze het alleen maar koud.

Natuurlijk verschilt het per paard, maar ik zou met deze temperaturen niet verder gaan dan 300 grams bij een gezond (niet oud) paard.

Paarden hebben (mits ongeschoren) een thermografische zone van tussen de -5 en 15 graden. Kunnen dus veel beter tegen koud weer dan wij.

Hier ben ik het 100% mee eens. Het vachtsysteem van een gezond paard werkt 10X beter dan welk deken dan ooit, ondanks wat de marketing van de ruitersportfabrikanten ons wil doen geloven.
Dat wij het koud hebben wil niks zeggen. Wij zijn kaal en beschikken niet over een deugdelijke vacht. Een paard wel. Ze kunnen zelf hun temperatuur veel beter regelen dan een deken als het wat warmer wordt of afkoelt bijvoorbeeld, door hun vacht op te zetten of plat te leggen. Een deken legt dit systeem stil.
Enkel onze sportpaarden, die grotendeels op stal staan in een verwarmde omgeving (afgesloten loods), krijgen een deken om.
Al onze fokmerries en recreatiepaarden lopen gewoon overdag buiten in hun eigen vacht en slapen ‘s nachts in een box. Regen of niet, koud of niet. Ze kunnen schuilen als ze dat willen, maar doen dit eerder in de zomer voor de beestjes. Niks geen dekens. Nooit hoestende of zieke paarden bij ons. Ze zijn ook mooi rond en gezond.
Je moet jezelf ook niet projecteren op een paard. Ook rillen is een manier om zichzelf te verwarmen, en niks ergs. Ze moeten wel onbeperkt over ruwvoer kunnen beschikken, dat is belangrijk.
En nee, ik ben geen ‘natural’, ik gebruik een bit en hoefijzers en onze sportpaarden staan grotendeels op stal.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Paard met deken -kouder bij regen of kouder bij vorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:02

Daar heeft het bij mij niets mee te maken, maar mijn beide paarden creëren een dusdanig dikke vacht dat ze nog wel eens last willen krijgen van rainrot.. Vandaar hier dekens.. :)

othelloster

Berichten: 2309
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Re: Paard met deken -kouder bij regen of kouder bij vorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:21

Ik heb 2 pony's, beide geschoren
de een staat onder 400 gram zonder hals en doet het er perfect mee.
maar mijn shetlander staat nog met 500 gram te rilen met hals.
die pony kan gewoon niks hebben, heb nu ook binnen laten staan vanwege de sneeuw

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Re: Paard met deken -kouder bij regen of kouder bij vorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:36

Mijn paard is in september geschoren (jachtmodel) en staat van 8.00 tot 17.00 buiten. Speelt de hele dag en heeft de toegan tot hooi.
Hij heeft 1 groot talent en dat is zichzelf uit zijn deken wurmen, en het liefst de deken daarna vakkundig slopen. Vandaag vond ik zijn nieuwe 200 grams deken in 20 stukken terug in de wei, en heb nu dus ook besloten dat hij het verder zonder deken mag uitzoeken...

Al moet hij voor mijn gevoel nu wel een deken op, want ik vind het koud :')