[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:29

Hoi,

Met deze aanhoudende regen leek mijn 3jarige merrie een beetje ongemakkelijk dus heb ik besloten haar een regendeken op te doen om te kijken hoe ze er dan bij zou staan. Tot nu toe lijkt ze zich fijner te voelen! Op dit moment heeft ze een waldhausen regendeken op liggen, maar helaas krijgt ze hier schuurplekken van op haar borst. Het probleem lijkt te zijn dat haar borst breed is maar haar schouder nog wat smal. Iemand enig idee welke (niet extreem dure ivm groeien) deken wellicht geschikt voor haar zou kunnen zijn? Kwaliteit vna de waldhausen is ook teleurstellend, nu al scheuren..Afbeelding

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:32

Heb je een foto van je paard van opzij, zodat we mee kunnen kijken met de bouw? Een naaktfoto op stand zeg maar.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:36

MarloesNatje schreef:
Hoi,

Met deze aanhoudende regen leek mijn 3jarige merrie een beetje ongemakkelijk dus heb ik besloten haar een regendeken op te doen om te kijken hoe ze er dan bij zou staan. Tot nu toe lijkt ze zich fijner te voelen! Op dit moment heeft ze een waldhausen regendeken op liggen, maar helaas krijgt ze hier schuurplekken van op haar borst. Het probleem lijkt te zijn dat haar borst breed is maar haar schouder nog wat smal. Iemand enig idee welke (niet extreem dure ivm groeien) deken wellicht geschikt voor haar zou kunnen zijn? Kwaliteit vna de waldhausen is ook teleurstellend, nu al scheuren..
[ [url=m/4RmZua.png]Afbeelding[/url] ]

Pagony past vaak goed bij de wat bredere paarden.

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:37

Helaas niet nee. Pagony kan ikeens bekijken,bedankt

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:42

Maar paard is zo te zien alleen breed bij de schouders en niet bij de borst/rug/flanken.

Er zijn dacht ik wel mensen hier in het topic die ervaring hebben met dekens met hoge schoudersplitten. Weatherbeeta HAD een model met ook wat extra ruimte voor de schouder/voorbenen, dat model is niet meer verkrijgbaar en ik weet niet hoe het met hun nieuwe modellen zit.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:47

Mijn paard heeft vooral een brede halsaanzet+brede schouders maar is verder idd ook niet echt breed bij de rug en flanken etc. Daar ligt de pagony in iedergeval heel fijn bijAfbeelding
Afbeelding

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:05

Misschien dat iemand mij kan helpen?
Ik heb sinds een poosje een amigo bravo Turnhout aangeschaft en horseware onderdeken. Nu krijgt mijn paard sindskort een schuurplek op de rug. De plek zit net achter het zadel zeg maar. Op zijn borst zitten geen schuurplekken alleen daar.
Weet iemand waar dat door komt, zit het ergens te krap aan de voorkant? Dan zou die toch ook schuurplekken op de borst moeten hebben.
Gaat om een tuiger, slank/rank paard.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:09

Ils_K schreef:
Misschien dat iemand mij kan helpen?
Ik heb sinds een poosje een amigo bravo Turnhout aangeschaft en horseware onderdeken. Nu krijgt mijn paard sindskort een schuurplek op de rug. De plek zit net achter het zadel zeg maar. Op zijn borst zitten geen schuurplekken alleen daar.
Weet iemand waar dat door komt, zit het ergens te krap aan de voorkant? Dan zou die toch ook schuurplekken op de borst moeten hebben.
Gaat om een tuiger, slank/rank paard.



Weet je zeker dat het van de deken komt? Mijn paard krijgt dat meestal van bepaalde soort sjabrakjes. Toevallig pas een nieuwe, en daarvan heeft ze ook het achter het zadel een schuurplek.
Paard is trouwens geschoren.

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:14

Dit paard is ook geschoren. Maar kan dat van een sjabrak terwijl de plekken erachter zitten? Dat zou wel apart zijn.
De plekken zitten er ook nog niet zo heel lang, hij had de deken al ee geruime tijd op.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:32

Ils_K schreef:
Dit paard is ook geschoren. Maar kan dat van een sjabrak terwijl de plekken erachter zitten? Dat zou wel apart zijn.
De plekken zitten er ook nog niet zo heel lang, hij had de deken al ee geruime tijd op.



Ja dat kan zeker. Vaak is het de naad aan de achterkant van het sjabrakje wat dan schuurt/wrijft door het bewegen van je paard. Ik heb sinds 2 weken een nieuw dekje, heel de winter nog geen schuurplek gehad en na 3x rijden was de schuurplek er helaas.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:43

Koper schreef:
Myrthe3 schreef:
Ik heb een onderdeken die van voren vast kan met 2 klittenbanden. Verder een staarttouwtje en ik doe er altijd een buiksingel om. Past verder prima maar helaas schuift hij vaak naar links /achteren.
Hoe kan ik dit voorkomen?
Staartriemen er aan maken of buiksingels? Of zit het probleem heel ergens anders?

Heb je zo'n elastische dekensingel? Als ik die gebruik maak ik die vast vlak voor de achterbenen. Dan blijft de deken beter liggen en hebben de voorbenen en schouders meer bewegingsruimte. Bij ruinen wel even opletten dat ze nog kunnen plassen :+


Ja die heb ik! Dankje voor de tip, ga ik proberen. Ik doe m eigenlijk altijd op de plek van de singel :)

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:02

Hier ook helaas schuurplekken van de dekjes aan de achterkant, elk jaar het geval :o Meerdere paarden die ik ken hebben er last van, zelfs niet geschoren paarden :+

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:48

Verdorie. Dacht ik eindelijk de goede deken gevonden te hebben, krijgt ze alsnog lichte schuurplekken op de borst/boeg.

Sinds november ongeveer ligt deze deken op. Afhankelijk van de temperatuur met of zonder onderdeken. Het is een amigo, maar ik durf niet te zeggen welk model. Bucas past niet mooi, nika ligt bagger bij de schouders/schoft. Wanneer mogen de dekens weer af? :+

Afbeelding

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:28

Hoi, even n vraagje. Ik heb ons ponietje in oktober laten scheren, sinds de wintertijd heeft ie n 300g (met hals) op. Inmiddels is ie weer een beertje en wordt ie donderdag weer geschoren. Nou is in mijn hoofd dat verschil weer groot (omdat ie nu weer n dikke vacht heeft en nu weer kaal wordt). Ik ben dus geneigd er n onderdekentje onder te doen, maar is dat wel nodig? Het zou nog echt kouder worden maar vooralsnog is het ook nog niet superkoud nu.

Ponies staan s nachts op stal.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:30

WowAmigo schreef:
Hoi, even n vraagje. Ik heb ons ponietje in oktober laten scheren, sinds de wintertijd heeft ie n 300g (met hals) op. Inmiddels is ie weer een beertje en wordt ie donderdag weer geschoren. Nou is in mijn hoofd dat verschil weer groot (omdat ie nu weer n dikke vacht heeft en nu weer kaal wordt). Ik ben dus geneigd er n onderdekentje onder te doen, maar is dat wel nodig? Het zou nog echt kouder worden maar vooralsnog is het ook nog niet superkoud nu.

Ponies staan s nachts op stal.


Na het scheren zijn deken op doen. Half uurtje wachten en dan voelen

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:37

Ja ik vind 300 ook wel voldoende hoor, zou niet zo snel meer op doen. Even voelen is dus een goed plan :)

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:42

Okay thanks!

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:57

Ik zou wel wat meer doen. Het gaat best vriezen. Zondag nacht geven ze hier -6 op.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:28

Yvank_ schreef:
Ik zou wel wat meer doen. Het gaat best vriezen. Zondag nacht geven ze hier -6 op.


Anders check ik even de weersvoorspelling }:0

Ik bestel gewoon een onderdekentje bij, en dan voel ik idd gewoon maar.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:48

Altijd fijn om extra te hebben mocht het nodig zijn!

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:04

Ik heb ook een vraagje. Mijn paard heeft een erg lage halsaanzet maar een smalle borst. Ik wil graag een bucas smartex als dit past.
Maar zouden jullie dan de big neck aanraden of niet?

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:22

Raamzicht schreef:
Ik heb ook een vraagje. Mijn paard heeft een erg lage halsaanzet maar een smalle borst. Ik wil graag een bucas smartex als dit past.
Maar zouden jullie dan de big neck aanraden of niet?


Dat heeft mijn paard ook, ik hen een gewone bucas, bigneck zou voor haar echt te breed zijn..

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:53

Mariposa11 schreef:
Raamzicht schreef:
Ik heb ook een vraagje. Mijn paard heeft een erg lage halsaanzet maar een smalle borst. Ik wil graag een bucas smartex als dit past.
Maar zouden jullie dan de big neck aanraden of niet?


Dat heeft mijn paard ook, ik hen een gewone bucas, bigneck zou voor haar echt te breed zijn..


Heb je wellicht een foto van je paard of hoe hij ligt?

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:04

Zal ik zo even maken! Tis wel de irish turnout maar volgens mij verschillen die qua pasvorm niet zo veel..

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:14

Als t mild is lijkt mij 300g op geschoren prima maar dit hangt van de deken, omstandigheden en je paars af. Voelen/kijken waar hij zich prettig bij voelt. Maar gezien je dan van 300 naar 300 kaal gaat is een onderdeken achter de hand hebben wel fijn.

Bucas bij een lage halsaanzet kom je wel bij bigneck uit, bigneck is niet perse voor brede paarden, de halsuitsnede loopt dieper naar achter het voorste stuk is niet breder.

Jammer van de Amigo, waar loop je op vast kwa pasproblemen?

Ook hier wel is schuurplekken van een deken gehad.

Hebben jullie ervaring met regenrijdekens? Ik heb een monoblad waardoor ik heb over t blad zal moeten leggen maar ben bang dat het lelijk gaat krassen.. Ben benieuwd hoe jullie dat doen met regenachtig weer (heb geen binnenbak tot mijn beschikking).