Pony doet lelijk naar dochter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Pony doet lelijk naar dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:49

Mooi TS, en als het niet werkt kun je hem altijd nog weg doen, maar wie weet pakt het super uit, ik ben benieuwd!

BeFunny

Berichten: 10491
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:56

Juudje81 schreef:
Ik heb van die manege in Ierland een berichtje terug gekregen dat hij daar inderdaad vandaan komt. Was een kort berichtje. Heb nog wat vragen gesteld maar geen antwoord. Ik ga z’n paspoort nog even goed bestuderen en kijken of ik nog wat meer te weten kan komen. Voorlopig laten we hem even lekker landen hier en rustig aan de gang met de therapeut. Zij gaat in eerste instantie mij dingen leren die ik dan later samen met m’n dochter kan doen, maar eerst ga ik met hem aan de slag. Moet zeggen dat ik er wel naar uitkijk! Ik gun het beestje een leuk leven :) En dochter vind het helemaal prima, het is niet zo dat zij alleen maar wil rijden. Ze zou het vreselijk vinden als hij weg zou moeten.


Het kan Iig geen kwaad als die nu tot rust kan komen.
En jij kunt zelf wel de inschatting maken of het veilig is om je dochter erbij te laten.
Je dochter kan tot die tijd gewoon nog aan de slag met de shet en op een manege en misschien binnenkort eerst lekker die band opbouwen met de tinker.

Nu je weet hoe turbulent het eigenlijk is geweest voor de pony zul je alles waarschijnlijk rustiger aan doen en of de pony ooit geschikt wordt voor je dochter dat weet niemand. Maar weg doen kan altijd nog en tegen die tijd weet je zelf veel meer over zijn karakter en kan er waarschijnlijk ook als hij niet zou kunnen blijven een geschiktere match gevonden worden ;)

En wie weet pakt het zo uit dat het toch een leuke match wordt met je dochter. Goed dat je dit wilt doen.

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:19

Fijn dat je niet overhaast handelt +:)+ ook goed voorbeeld naar je dochter trouwens.

Mbt PSSM, die van mij heb ik zelf laten testen en die was negatief.
Er gaan zoveel verhalen rond over import... niet alle import is bagger. Maar een dier heeft wel de tijd nodig om te wennen, zeker als er al zoveel gebeurt is. Kan soms maanden duren voordat ze geland zijn. Ook als ze geen import zijn trouwens, verhuizing doet veel met dieren.
En super fijn dat hij in ieder geval een kans krijgt.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Pony doet lelijk naar dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:32

Fijne update idd. Als het dan alsnog niets voor je dochter blijkt, heb je het in ieder geval een eerlijke kans gegeven. Wel zou ik alsnog de verkoper aanspreken/schrijven dat je iets van compensatie wilt. Ik zou het niet pikken, eerlijk gezegd :o

paars

Berichten: 5559
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Pony doet lelijk naar dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 22:17

Wat een fijne beslissing! En ook naar je dochter toe een heel goed en diervriendelijk signaal. Eerst rust voor de pony. Ondertussen kan ze lekker knuffelen met de shet. Fijn dat ook zij met haar 6 jaar dat inziet. Ben ook benieuwd wat er binnenkort gebeurd in de verhoudingen nu die druk eraf is. Kan zomaar snel wat beter gaan. Succes iig!!

Juudje81
Berichten: 23
Geregistreerd: 01-12-06

Re: Pony doet lelijk naar dochter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-23 12:07

Ik zal jullie op hoogte houden!
Bedankt voor de reacties en interesse!

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 13:38

Komt echt goed met zo.n fijn geduldig baasje.

Juudje81
Berichten: 23
Geregistreerd: 01-12-06

Re: Pony doet lelijk naar dochter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 20:14

Weet iemand hoe dat werkt zo’n transport uit Ierland? Lijkt me niet dat een particulier 1 pony over laat komen?

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:20

Juudje81 schreef:
Weet iemand hoe dat werkt zo’n transport uit Ierland? Lijkt me niet dat een particulier 1 pony over laat komen?

Er zijn bedrijven die dat doen. Kan dus via een particulier, maar kan ook via een handelsstal. Over het algemeen is dat fijn transport. Zelf ooit in Ierland een baan gehad en mijn paard ook meegenomen.

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:20

nee, dat gaat meestal per vrachtwagen vol via handelaren

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:22

Nee, pony's gaan met zijn allen in een vrachtwagen en gaan diverse adressen langs en zo brengen de handelaren hun vracht rond.

Anoniem

Re: Pony doet lelijk naar dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:54

Veel kleine tinkers komen gezamenlijk op transport naar nederland. Vanuit daar zijn ze spotgoedkoop. In NL worden ze voor het drie dubbele doorverkocht. Dikke kans dat jullie tinker ook gewoon doorverhandeld is door de vorige eigenaar. Zo te horen heeft die weinig intresse in het dier.

Er is veel handel in kleine tinkers. De grotere zijn er nu veel minder in NL.

MustangII

Berichten: 393
Geregistreerd: 09-09-07

Re: Pony doet lelijk naar dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 22:40

Mooi dat je het een kans geeft!

Eefste

Berichten: 906
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Pony doet lelijk naar dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 23:28

Ooh TS, ik heb t hele topic gelezen, en wat onwijs fijn dat je de pony een kans geeft.
Misschien blijkt het niet jullie paard te zijn, maar dat jij er nu in investeert gaat de pony zo helpen voor de toekomst. Echt chapeau!!

Ik heb zelf 2 import tinkers gehad. Spetter was 4 en kwam rechtstreeks van transport via tussenhandelaar.... Ze kon niet eens geaaid worden. Viel iedereen aan. Ik heb haar 3 maanden in t land gezet, en ging er alleen bij zitten, op afstand. Na 3 maanden kon ik haar aaien. Ze bleek overigens drachtig (de tinker die mn tante had gekocht ook). Ze is nog steeds van mij, maar woont bij mn tante op een boerderij in een vaste stabiele kudde. T is alleen wel een getraumatiseerd dier voor t leven. Ik kan alles met haar. Maar verder is ze behoorlijk heftig naar vreemden. En door verandering (verhuizing) krijgt ze zoveel stress dat ze per direct spierbevangen raakt. Inmiddels is ze 25, t liefste dier ever voor mij. Maar nooit makkelijk.

Maan was ook import (maar woonde wel al 3 jaar bij iemand in NL). Ook zij was drachtig aangekomen trouwens.
Maan had heel veel moeite met contact maken. Ik heb haar 16 jaar gehad tot ze afgelopen zomer dood ging. Maar pas na 5 jaar had ik echt een band met haar.
Tinkers met een dergelijk verleden zijn echt niet de makkelijkste. Maar wel de allerleukste als je ze voor je wint.

Heel veel succes en super fijn dat je t zo doet

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 06:38

Vaak kopen handelaren hele vrachtwagen vol. Particulier is minder waarschijnlijk.de vraag is waarom een manege een brave kinderpony zou wegdoen,maw was hij wel braaf? Ik zou hem ook laten nakijken, dierenarts, osteopaat, tandarts,...
En een pony voor een 6 jarige kan op zich prima. Mijn dochter rijdt nu met mn fokmerrie, maar dier is 15 en door en door braaf. Ze rijden al heel zelfstandig leuk rond.
Ik zie ze nog niet met mn tinker van 7 en 1.43m wat doen.hij is een beetje lomp, onzekere binnenvetter en clown :') voor mij leuk maar minder voor een kind

Juudje81
Berichten: 23
Geregistreerd: 01-12-06

Re: Pony doet lelijk naar dochter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 07:07

Ik heb inmiddels weer een beetje contact gehad met de manege in Ierland. Zij zei dat ze hem in januari verkocht heeft aan iemand in België. Dat zal dan wel een handelaar geweest zijn. Wij hebben hem in maart gehaald dus klopt wel dat hij zo kort in Nederland was… die manege had hem vanaf augustus dus ook daar is hij niet heel lang geweest :( Ik probeer nog meer uit te vinden maar het gaat moeizaam. Op het paspoort staat ook geen eerste eigenaar. Dat paspoort is denk ik bij verkoop naar België aangemaakt. Geboortedatum is ook 1-1-2017 wat mij erg onwaarschijnlijk lijkt. Op chipnummer gezocht maar helaas nog niks kunnen vinden. Het beestje heeft al een heel verleden zo te zien!

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re: Pony doet lelijk naar dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 08:48

Lief van je dat je de pony een kans geeft en vooral om even bij te komen van zijn reizen.
Ik vraag mij alleen af, hou je de verkoper wel op de hoogte, want stel het gaat toch niet meer goedkomen als kinderpony dan kan hij alsnog terug. Zij zijn namelijk niet eerlijk geweest over de pony en jij hebt wel rechten als koper :o

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 14:33

Kinke schreef:
nee, dat gaat meestal per vrachtwagen vol via handelaren

En ook met een heleboel tegelijk per schip. Geen wonder dat de merries heel vaak drachtig aankomen.

beenjesshar

Berichten: 1214
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: uitgeest

Re: Pony doet lelijk naar dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 15:12

Wat goed dat je de pony een eerlijke kans wil geven