Paarden maken elkaar gek, veel onrust

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xDaantje93
Berichten: 2
Geregistreerd: 08-03-23

Paarden maken elkaar gek, veel onrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-23 19:16

Hallo bokkers,

Ik heb maar eens na 15 jaar weer een account aangemaakt. Ik zit eigenlijk best wel met mijn handen in het haar.

Ik heb 2 jonge paarden, een van 5 ruin en een 3 jarige merrie. Onze merrie hebben we nu een half jaar en de ruin iets langer. Toen de merrie bij ons op stal kwam, was zij al best “zenuwachtig”. Is natuurlijk verklaarbaar als je je bedenkt dat je ineens in een nieuwe omgeving komt. Ik hoopte ook dat dit over zou gaan.

Nu is het zo dat ze in de hand en inmiddels onder het zadel bij mij en m’n partner echt heel erg lief is. Maar haar gedrag in de wei is een struikelblok.

Zij heeft totaal geen rust in dr reet. Continue aan het lopen. Ik kan mijn andere paard inmiddels bij haar weg halen zonder dat ze door de draden komt. Maar ze blijft steeds langs het draad lopen en rennen om vervolgens een noodstop te maken voor het hek. Ze staat naast andere paarden en inmiddels staat er nog een merrie bij haar in de wei. Deze verlatingsangst hopen we hier mee een beetje te kunnen oplossen.

Maar het volgende en grootste probleem. Mijn merrie en mijn ruin zijn echte vriendjes. Alleen halen ze volgens mij het slechtste in elkaar naar boven. De stal eigenaar wil paarden van dezelfde eigenaar bij elkaar hebben. Maar mijn merrie lijkt echt mijn ruin op te naaien. Wat uitloopt op veel rennen door de wei, en heel veel onrust zaaien. Zij is overigens ook de baas over mijn ruin. Waar de andere paarden rustig staan te eten in de wei, zitten zij om de haverklap te rennen en onrustig te zijn. Ze banjeren op het moment alles kapot, terwijl de andere paarden rustig blijven staan. Ze stonden op een gegeven moment tot hun knieën in de drek omdat ze alles omgeploegd hebben. Het binnen zetten is ook een drama, ze stormen naar de stal. Nu hebben wij ze vaker binnen en buiten gezet maar bij ons doen ze dat niet. Alleen bij andere.

Ik wil dat mijn paarden gewoon rust bij elkaar kunnen vinden. En dat ze zich kunnen gedragen. De stal eigenaar is hier ook echt niet blij mee. Maar ik weet niet wat ik kan doen om ze beide rustig te houden.

Help. :(


mariettek

Berichten: 1685
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Paarden maken elkaar gek, veel onrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 20:07

Hoeveel uur staan ze buiten? Hoe groot is het stuk land? Krijgen ze buiten ook te eten?

"Nooit gedacht dat ik een Tattoo zou hebben... en het is helemaal zeker, hij gaat nooit meer weg!!" ;)
"Niets is zo prachtig als een Aria!" KLIK! Wie weet waar Elliot van manege Schildknecht is? *KLIK*

dierenfan
Berichten: 9599
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paarden maken elkaar gek, veel onrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 20:13

Welk voer krijgen ze per dag naast de beweging?

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden maken elkaar gek, veel onrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 20:19

Is de merrie onrustig omdat de ruin meer wil spelen dan zij? Plakken of niet, er zit nogal een verschil in speeldrang tussen ruinen en merries.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

ellepel

Berichten: 47318
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 20:31

word er wel voldoende gevoerd buiten?
lijkt haast alsof ze honger hebben en de merrie daarom zo onrustig is en terug naar stal wil.
tegen verlatingsangst is een grotere groep vaak wel de oplossing.
als dat daar niet gaat lukken is het misschien beter om te kijken naar een plek waar de merrie in een grotere groep staat?

xDaantje93
Berichten: 2
Geregistreerd: 08-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-23 22:15

mariettek schreef:
Hoeveel uur staan ze buiten? Hoe groot is het stuk land? Krijgen ze buiten ook te eten?


Ze stonden eerst op een klein stukje ivm het natte weer. Staan nu op een heel groot stuk zou zo niet weten hoeveel m2.

Buiten krijgen ze momenteel hooi bijgevoerd omdat er niet heel veel gras staat. Daarnaast hebben ze grote hooinetten vol in hun stal. En krijgen ze 2x per dag halve schep pony brok. Dit werd mij aangeraden omdat ze waarschijnlijk te veel energie/suikers binnen krijgen. Wel merk ik aan de merrie dat ze wat voer nijt heeft. Of dit te maken heeft met “honger” of dat het gewoon in dr zit weet ik niet.

Ze staan gemiddeld 7u per dag buiten.

Beide paarden bewegen zo’n 4 tot 5 x per week minimaal een half uur. Rijden en longeren.

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 23:04

Vermoed je dat het onvrede is bij je paarden of plezier?
Laatst bijgewerkt door EvelienKiss op 08-03-23 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

pillow
Berichten: 7776
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Paarden maken elkaar gek, veel onrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 23:16

Evelien Kiss. Misschien moet je het bericht van TS nog een keer lezen. Al je vragen zijn hier in beantwoord volgens mij. En de stalhouder het probleem? Ze zegt alleen dat die er niet blij mee is, wat ik me goed kan voorstellen.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Paarden maken elkaar gek, veel onrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 23:30

Oh okay, ik las weinig concreet gedrag, maar zal mijn bijdrage wel wijzigen.

Marie111
Berichten: 4665
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 23:54

xDaantje93 schreef:
mariettek schreef:
Hoeveel uur staan ze buiten? Hoe groot is het stuk land? Krijgen ze buiten ook te eten?


Ze stonden eerst op een klein stukje ivm het natte weer. Staan nu op een heel groot stuk zou zo niet weten hoeveel m2.

Buiten krijgen ze momenteel hooi bijgevoerd omdat er niet heel veel gras staat. Daarnaast hebben ze grote hooinetten vol in hun stal. En krijgen ze 2x per dag halve schep pony brok. Dit werd mij aangeraden omdat ze waarschijnlijk te veel energie/suikers binnen krijgen. Wel merk ik aan de merrie dat ze wat voer nijt heeft. Of dit te maken heeft met “honger” of dat het gewoon in dr zit weet ik niet.

Ze staan gemiddeld 7u per dag buiten.

Beide paarden bewegen zo’n 4 tot 5 x per week minimaal een half uur. Rijden en longeren.



Huh, ponybrok? Daar zit waarschijnlijk ook veel suiker in? Heb je de samenstelling al eens goed bekeken?
Meeste paarden hebben helemaal geen brok nodig. Je zou eventueel wel een balancer kunnen geven.
Wij hebben goede ervaring met Vitalstyle Oerbalans - eventueel met wat luzerne.
Als je beslist iets van brok wil geven kun je ook denken aan bijvoorbeeld Vitalbix.

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 00:47

Ponybrok o.a. Subli, bevat nog altijd 20% suiker en zetmeel, (dat zijn allemaal koolhydraten) en 2 x een halve schep is 1 schep...

Citaat:
Wij hebben goede ervaring met Vitalstyle Oerbalans - eventueel met wat luzerne.
Als je beslist iets van brok wil geven kun je ook denken aan bijvoorbeeld Vitalbix


precies, of metazoa, en zo zijn er wel meer goede aanvullingen die melasse en graanvrij zijn.

Over de IJssel

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 00:58

Wat weet je van hun verleden? Hoe werden ze gehouden en gevoerd?

Heb je ze zelf gezien vanaf het moment dat ze buiten komen? Begint het gelijk of na een tijdje?

Hooinetten vol is echt genoeg? Is er dus nog genoeg hooi 's ochtends voor ze hun brok krijgen? En daarna naar buiten gaan?
Delen ze wel het hooi dat buiten ligt? Hoe wordt dit aangeboden? In een bak of meerdere bakken of plukken op de grond?

Een paard dat echt vreselijk tekeer ging op de paddock en zo zichzelf stuk liep, stapte ik eerst een tijdje tot die ontspande en dan in de paddock kon. Scheelde echt veel.
Was niet een eigen paard van ons en stond helaas alleen, maar zorgde wel dat de paddock ernaast al gevuld was.

Als je tijd hebt, zou ik een paar dagen zelf gaan en haar eerst eens wat laten stappen of aan de longe werken bijv.
Je kan ook evt proberen haar eerst aangelijnd te houden aan bijv de longe in de wei en pas los te laten als ze rustig staat te eten, maar dan moet je ook heel goed letten op je eigen houding en wat je overbrengt.

HOe is je merrie verder qua hormonen?

MissYvette4u

Berichten: 2984
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 07:05

Hm ik herken dit ook bij mijn 2 ruinen.
Niet zo erg als bij jou maar ik heb ze dan ook aan huis staan en alles is eigen beheer.
Staan hele dagen buiten, krijgen genoeg hooi verdeeld over de dag, regelmatig training, staan nooit alleen (vanwege 3e paardje dat er altijd is), altijd toegang tot hun stal, alles in eigen beheer.

Ik zet ze een paar dagen samen op de wei, wat goed en rustig gaat. Maar doe ik dat een dag te lang, dan ineens begint de oudste de jongste op te naaien door steeds van allerlei geluiden te schrikken en dan te gaan rennen. De jongste rent in blindelingse paniek achter m aan terwijl er niks aan de hand is en de oudste helemaal niet bang is! (overduidelijk verschil te zien in angst en baldadigheid)

Zet ik ze om de paar dagen ieder in zn eigen wei, is er niks aan de hand en zie je veel meer rust bij mn jongste.

Heb je de mogelijkheid om ze s eventjes apart te zetten? Al is het middels een draadje dwars door hun wei?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers