Wat te doen bij 'mishandeling'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
dinek123
Berichten: 619
Geregistreerd: 18-01-13

Wat te doen bij 'mishandeling'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-23 11:23

Hoi Allemaal,

Er moet mij toch even iets van het hart.
Laatst was ik met mijn verzorgpaard aan het rijden. Tegelijk met mij was er ook iemand anders in de bak, deze kreeg les. Ik heb mijn verzorgpaard nog niet zo lang dus ik ken nog niet alle mensen van stal, zo ook deze dame niet.
Ik wil er niet te veel over zeggen, maar het kwam er op neer dat in de 20 minuten dat ik in de bak ben geweest, er denk ik geen 10 seconden zijn geweest dat ze haar paard niet met haar zweep heeft geslapen. Op zijn kont, op zijn hals, tussen zijn oren en op zijn hoofd (ja echt). Dit alleen omdat ze wilde dat haar paard iets deed en hij dit niet deed. Ook als hij het wel(kort) deed, ging ze gewoon door met slaan in plaats van te belonen. Degene van wie ze les had spoorde dit ook aan.
Ik werd er zo misselijk van dat ik de bak ben uitgegaan.
Maar het zit me echt absoluut niet lekker.
Ik denk dat als ik er op dat moment iets van had gezegd, er niet veel was veranderd, maar niks doen voelt ook niet goed.
Wat zouden jullie doen in zo'n situatie?
Mijn vriend opperde om de dierenbescherming te bellen, maar die was op dat moment dicht.
Ik ben heel benieuwd naar wat jullie zouden doen in zo'n situatie!


Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Re: Wat te doen bij 'mishandeling'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 11:27

Ik denk dat anderen dit ook niet is ontgaan. Is zij pensionklant?
Zou je dit in vertrouwen met de staleigenaar willen bespreken?

Trakehners ☆

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 11:27

het bellen vd dierenbescherming heeft niet zoveel zin, daar deze situatie zich niet voordoet als zij komen kijken.
Heb je het met de eigenaar van jouw verzorgpaard besproken, zo ja wat zegt zij?

dinek123
Berichten: 619
Geregistreerd: 18-01-13

Re: Wat te doen bij 'mishandeling'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-23 11:30

Ik heb inderdaad de eigenaar van mijn verzorgpaard gebeld. Zij heeft proberen uit te zoeken wie het is(lastig want dat durf ik niet te zeggen aan de hand van fotos, ik had die persoon nog niet eerder gezien). Ze zou dit inderdaad met de staleigenaar bespreken was het plan. Ik heb nog niet gehoord wat daaruit is gekomen.
Maar dat maakt dan nog niet goed wat er op dat moment zelf is gebeurd. Ik weet alleen niet of het zin had gehad om er op dat moment iets van te zeggen?

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Re: Wat te doen bij 'mishandeling'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 11:34

Ik denk dat het goed is dat je niet direct het gesprek ben aangegaan. Beter via of de eigenaresse van jouw paard, de staleigenaar of achteraf na het rijden. Zo voorkom je ook discussies tijdens het rijden waar jij alleen voor sta. Wel zou ik er iets mee doen, zoals je nu doet.

Trakehners ☆

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 11:37

dinek123 schreef:
Ik heb inderdaad de eigenaar van mijn verzorgpaard gebeld. Zij heeft proberen uit te zoeken wie het is(lastig want dat durf ik niet te zeggen aan de hand van fotos, ik had die persoon nog niet eerder gezien). Ze zou dit inderdaad met de staleigenaar bespreken was het plan. Ik heb nog niet gehoord wat daaruit is gekomen.
Maar dat maakt dan nog niet goed wat er op dat moment zelf is gebeurd. Ik weet alleen niet of het zin had gehad om er op dat moment iets van te zeggen?



Juist op het moment Supreme er iets van zeggen heeft de meeste impact.

Maar zeker met een instructie er bij. Verwacht dan ook dat je de volle laag waar bemoei je je mee attitude terug krijgt...

Je kan daarop wel zeggen dat je de volgende keer de stal eigenaar er bij betrekt. Misschien dat dat ze afschrikt.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Twiggy2008
Berichten: 21236
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 11:38

Super in elk geval dat jullie wel je best doen, voor dit paard.

Je zegt dat er iemand bij was, die les gaf? Wauw.... dat is toch verschrikkelijk?

Mijn ervaring is dat dit soort mensen vaak erg overtuigd is van hun benadering. Blijft lastig dus. Maar ik duim oprecht dat er voor dit paard snel verbetering komt...

Caily

Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wat te doen bij 'mishandeling'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 11:43

Is de stal eigenaar vaak aanwezig op de stal? Dan zou ik die de volgende keer gelijk verwittigen en samen het gesprek aan gaan.

Padoertje
Berichten: 1489
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 11:46

Idd melden bij de staleigenaar. Juist in het kader van dierenwelzijn en als wij over 10 jaar nog steeds op een paardenrug willen zitten, is dit onwenselijk gedrag. Dat een instructie dit aanspoort is helemaal om te janken. Dit zou geen enkele stal op zijn erf moeten willen. Ga eens na wat eventuele bezoekers, omwonenden, wandelaars etc. hiervan zouden vinden. Niet zo gek dat dierenwelzijn hoog op de politieke agenda staat.

In mijn functie als toezichthouder op wedstrijden zie ik gelukkig niet veel gekke dingen. Maar op het moment dat er onwenselijk gedrag is, dan roep ik ze echt even op het matje. Iedereen die de paardensport beoefend heeft een voorbeeldfunctie, ook wanneer je een buitenritje maakt. Het is zo belangrijk dat je correct gedrag naar je paard en de omgeving laat zien. Zeker nu we onder een vergrootglas liggen. Dit zijn ook echt argumenten die aan kunt dragen op het moment dat je weer met zo'n situatie te maken krijgt. Hoe lastig ook, probeer het gesprek aan te gaan en jezelf niet in de emotie mee te laten trekken.

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.

Lijsken
Berichten: 1004
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 12:35

Ik kan me heel goed voorstellen dat je op het moment zelf te overrompeld was om er iets van te zeggen. Een onbekende aanspreken op zulk gedrag is moeilijk, zeker als het twee mensen zijn waarvan een ook nog instructeur is. Neem
jezelf dat niet te erg kwalijk.

Goed dat je het met de eigenaar van het paard hebt besproken. Jullie kunnen samen ook afspraken maken met de staleigenaar over wat je kan doen mocht je zoiets nog eens zien.

Sky_As

Berichten: 4663
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 12:42

lastig inderdaad...zeker omdat je niet weet wie het was. Ik weet niet hoe oud je bent? Ik weet van mezelf dat ik mijn mond niet had kunnen houden, maar kan me voorstellen dat dat niet voor veel mensen geldt. En als ze dan door zouden gaan, zou ik gewoon gaan filmen......zijn ze helemaal gek geworden.

Je zou de volgende keer natuurlijk wel kunnen vragen of ze iets rustiger aan kunnen doen omdat je paard er onrustig van wordt en je niet lekker kan rijden als een ander paard afgeslagen wordt. Dan houdt je het bij jezelf. (En Volgende keer zou je direct even de staleigenaar kunnen zoeken). Voor nu kun je er niet zo veel mee ben ik bang.

Ik ben zo blij dat we op een stal staan waarbij je bij aanmelding al te horen krijgt, dat een slof niet toegestaan is en dat vriendelijkheid naar het paard hoog in het vaandel staat (hebben ook een vrij flinke wachtlijst). Tuurlijk rijdt niet iedereen zoals je dat graag ziet, maar getrek, gepluk en geslaag zal je bij ons op stal niet zien.

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

DuoPenotti

Berichten: 28854
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 13:43

wow, verschrikkelijk.
En dan niet alleen uit eigen frustratie maar ook nog de aanmoediging van de instructie. Ongelooflijk.

Ik denk dat je nu de goede weg bewandeld.
Dat je de eigenaar van jou paard op de hoogte hebt gebracht en die weer de stalhouder.

Maar de stalhouder, is die er niet vaak?
Kan me zo niet voorstellen dat dit de enige keer is geweest....

Ik heb zelf hier een ruiter gehad op pension, na een maand kon ze weer vertrekken.
Ja paard is er niet mee geholpen, maar zoiets wil ik niet op mijn erf.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat te doen bij 'mishandeling'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 14:18

Ik zou ze direct aanspreken op hun gedrag, maar dat moet je wel kunnen vanuit je eigen positie en ik weet niet hoe oud je bent. Voor jongere mensen kan dit moeilijker zijn.

Daarnaast denk ik ook dat je goed gehandeld hebt door de eigenaar op de hoogte te brengen en als die de staleigenaar op de hoogte brengt dan kan die het in de gaten houden en ze er op aanspreken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

turtlelito

Berichten: 1691
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Wat te doen bij 'mishandeling'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 14:23

Wat was deze dame precies aan het doen (rijden/grondwerken o.i.d.) en weet je zeker dat je haar acties goed hebt geïnterpreteerd? Als het werkelijk om slaan met een zweep gaat moet er natuurlijk zo snel mogelijk een eind aan komen.

Poekkie

Berichten: 7289
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 14:29

Sky_As schreef:
lastig inderdaad...zeker omdat je niet weet wie het was. Ik weet niet hoe oud je bent? Ik weet van mezelf dat ik mijn mond niet had kunnen houden, maar kan me voorstellen dat dat niet voor veel mensen geldt. En als ze dan door zouden gaan, zou ik gewoon gaan filmen......zijn ze helemaal gek geworden.

Je zou de volgende keer natuurlijk wel kunnen vragen of ze iets rustiger aan kunnen doen omdat je paard er onrustig van wordt en je niet lekker kan rijden als een ander paard afgeslagen wordt. Dan houdt je het bij jezelf. (En Volgende keer zou je direct even de staleigenaar kunnen zoeken). Voor nu kun je er niet zo veel mee ben ik bang.

Ik ben zo blij dat we op een stal staan waarbij je bij aanmelding al te horen krijgt, dat een slof niet toegestaan is en dat vriendelijkheid naar het paard hoog in het vaandel staat (hebben ook een vrij flinke wachtlijst). Tuurlijk rijdt niet iedereen zoals je dat graag ziet, maar getrek, gepluk en geslaag zal je bij ons op stal niet zien.


Iemand zomaar beginnen filmen mag volgens mij helemaal niet. Kan je best nog wel problemen mee krijgen, zeker als je daarna de beelden nog deelt.

Paardengek in hart en nieren!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 14:31

Slaan met zweep is altijd een no go.
Maar dat die lesgever het nog eens "toejuigd" en aanmoedigt verbaast me al helemaal.

Helaas zelf op een stal gestaan waar de dochter des huizes paarden zadelmak maakt en ook niet bang was ze af te slaan met de zweep. Die paarden deden puur uit angst wat zij vroeg. Ben eigenlijk benieuwd hoe die paarden doen eens ze terug bij hun eigenaar zijn.
En als je toekeek wierp ze je een boze blik toe, zodanig dat je niets meer zou durven zeggen.

Leef en laat leven.

Sky_As

Berichten: 4663
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 14:33

Poekkie schreef:
Sky_As schreef:
lastig inderdaad...zeker omdat je niet weet wie het was. Ik weet niet hoe oud je bent? Ik weet van mezelf dat ik mijn mond niet had kunnen houden, maar kan me voorstellen dat dat niet voor veel mensen geldt. En als ze dan door zouden gaan, zou ik gewoon gaan filmen......zijn ze helemaal gek geworden.

Je zou de volgende keer natuurlijk wel kunnen vragen of ze iets rustiger aan kunnen doen omdat je paard er onrustig van wordt en je niet lekker kan rijden als een ander paard afgeslagen wordt. Dan houdt je het bij jezelf. (En Volgende keer zou je direct even de staleigenaar kunnen zoeken). Voor nu kun je er niet zo veel mee ben ik bang.

Ik ben zo blij dat we op een stal staan waarbij je bij aanmelding al te horen krijgt, dat een slof niet toegestaan is en dat vriendelijkheid naar het paard hoog in het vaandel staat (hebben ook een vrij flinke wachtlijst). Tuurlijk rijdt niet iedereen zoals je dat graag ziet, maar getrek, gepluk en geslaag zal je bij ons op stal niet zien.


Iemand zomaar beginnen filmen mag volgens mij helemaal niet. Kan je best nog wel problemen mee krijgen, zeker als je daarna de beelden nog deelt.


als ik iemand waarschuw omdat iemand echt te ver gaat met "mishandeling" door gaat na mijn waarschuwing, dan ga ik filmen, dan heb je in ieder geval bewijs (ook om aan de staleigenaar te laten zien). Dan hadden ze maar moeten stoppen na de waarschuwing.
Er mag wel meer niet, ik zeg niet dat je het direct online moet zetten, maar kom op, een paard af slaan mogen best consequenties aanhangen.

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 14:35

nou ja je kunt ook altijd nog zeggen dat je omgeving filmt en staat daar dan toevallig iemand op die zijn paard mishandeld. tja dat is dan maar zo?

ik heb wel eens iemand van een paard gestuurd.
het was ook niet zijn eigen en hij zat er zo op te zagen,dat was echt niet normaal.
dan ben je bij mij echt verkeerd -:(-

Poekkie

Berichten: 7289
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 14:39

En dat is dus strafbaar, zonder toestemming filmen op priveterrein en dan nog beelden verspreiden. Dat toevallig filmen verhaaltje gaat in deze situatie niet op.

Overigens zou ik not amused zijn als iemand mij ongevraagd zit te filmen wanneer ik rij of werk, ongeacht wat ik doe. Dus persoonlijk zou ik daar zeker zowel juridisch als op stal mee verder gaan.

Paardengek in hart en nieren!

c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wat te doen bij 'mishandeling'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 14:53

ik zou het even met de eigenaar van je stal overleggen, die kent de situatie en de combi ws beter.
Tijdens zou ik er wel wat van hebben gezegd, maar niet iedereen durft dat. Het op een later moment bespreken is ook eventueel een optie. Want zoals jij het beschrijft, dat kan echt niet.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Mousmous
Berichten: 1507
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Wat te doen bij 'mishandeling'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 15:43

Door filmpjes zijn er vaker misstanden aan het licht gekomen van ruiters die hun paard mishandelden. Dus zou me zo een biet zijn wat ze ervan vinden en of het juridisch niet mag. Dan heb je mooi bewijs.

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 15:56

Poekkie schreef:
En dat is dus strafbaar, zonder toestemming filmen op priveterrein en dan nog beelden verspreiden. Dat toevallig filmen verhaaltje gaat in deze situatie niet op.

Overigens zou ik not amused zijn als iemand mij ongevraagd zit te filmen wanneer ik rij of werk, ongeacht wat ik doe. Dus persoonlijk zou ik daar zeker zowel juridisch als op stal mee verder gaan.


Het doel heilige de middelen. Als ik iets strafbaars moet doen om de mishandeling van een dier te stoppen dan is dat maar zo. Gelukkig heb ik een goeie rechtsbijstand verzekering. je tweede punt begrijp ik volkomen. Onder normale omstandigheden zou ik ook niet blij zijn om zo maar gefilmd te worden.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Mousmous
Berichten: 1507
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Wat te doen bij 'mishandeling'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 17:00

Helemaal mee eens, normaal gesproken kan dat niet fijn zijn. Maar bij ongeoorloofde zaken of akties ligt dat wel even anders.

Poekkie

Berichten: 7289
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 17:03

Ook als je daarna een rechtszaak of een boete aan je broek hebt? Ik zou als gefilmd persoon wel tot het uiterste gaan dan als ik die persoon was, zeker omdat dit soort filmpjes wel iemand kunnen verwoesten. Onterecht imo als dat eenmalig was. Kan zelfs bij criminelen niet om die reden.

Paardengek in hart en nieren!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 17:22

Poekkie schreef:
Ook als je daarna een rechtszaak of een boete aan je broek hebt? Ik zou als gefilmd persoon wel tot het uiterste gaan dan als ik die persoon was, zeker omdat dit soort filmpjes wel iemand kunnen verwoesten. Onterecht imo als dat eenmalig was. Kan zelfs bij criminelen niet om die reden.

onterecht als het eenmalig was.. Serieus Poekkie? Als iemand zoals hierboven beschreven een paard behandeld is 1 keer te veel.
Kom maar tot het uiterste dan bij mij. Een pensionstal is bovendien ook niet altijd prive terrein dus het is niet eens zeker of het perse strafbaar is.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers