Paard op "latere" leeftijd buiten trainen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ice_tea
Berichten: 3
Geregistreerd: 18-02-23

Paard op "latere" leeftijd buiten trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-23 08:28

Ik wist niet zo goed waar ik dit moest plaatsen en welke titel.

Mijn pony komt binnenkort waarschijnlijk weer in de buurt van het bos te staan. Alleen is hij niet gewend om alleen op pad te gaan. Hij is dan ook een onzeker type.
Ik wil dit heel graag met hem trainen d.m.v. grondwerk les te gaan nemen en ook gewoon veel te gaan wandelen en dit uit te bouwen met erop te gaan zitten.
Vroeger met jonge paarden nooit problemen gehad paarden buiten mak te maken en heb ook altijd alleen buiten kunnen rijden.

Mijn pony is alleen geen jonge pony meer en ben benieuwd of hier mensen
zijn die ook nog een "ouder" paard hierin hebben kunnen trainen.


Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:13

Tuurlijk kan dat maar hou er rekening mee dat er ook een mogelijkheid bestaat dat het niet gaat lukken. Niet ieder paard vind het leuk alleen in het bos/

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paard op "latere" leeftijd buiten trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:15

Sommige vinden het leuk en andere niet. Gewoon proberen en het liefst eerst met een ander paard erbij trainen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Celebi
Berichten: 3617
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:18

Ik heb een ouder paard gekocht (20, nu 22,5) met verlatingsangst. Ben enorm aan het trainen om het voor hem comfortabel te maken als hij eens alleen moet zijn. Hiermee hoop ik ooit ook nog zonder problemen alleen op pad te kunnen. Voor nu blijft dat heel lastig. Met een ander paard erbij is hij super steady en loopt hij maar al te graag voorop. Alleen wordt hij enorm onzeker en daar kan ik hem niet genoeg mee helpen. Afgelopen zomer is het ons gelukt, na heeeel veel wandelen, kleine stukjes alleen oefenen en met iemand ernaast oefenen, om met iemand op de fiets erbij een rondje alleen te doen met alle gangen erop. Helemaal alleen zou ik zeker niet aandurven nog, gezien ik echt die ondersteuning vanaf de grond nodig had toen ik een paard kruiste. Daar schoot zijn verlatingsangst weer even door het dak.

Heel veel oefenen, maar inderdaad niets verwachten. Soms lukt het gewoon niet helemaal.

Ik doe nu trouwens ook ESDR therapie voor de verlatingsangst en dat lijkt wel progressie te boeken!

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:33

begin er mee om er naast te lopen, dan iemand mee en jij er op, dan misschien is iemand mee fietsen die af en toe eens van je af fietst, is voor jou een leer moment om rustig te blijven want je weet dat ze terug komt, vertrouwen moet zowel pony als ruiter opbouwen dat moet er wel wederzijds zijn.

maar accepteer dat het mogelijk lang duurt en mischien niet lukt, dan maakt jong of oud geen verschil
denk dat het in goede handen is bij jou. heel veel suces
Laatst bijgewerkt door mce op 18-02-23 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard op "latere" leeftijd buiten trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:45

Ja hoor, en vooral ook de eerste keren met een ouder, rustig en ervaren paard gaan.

Je aanpak verder klinkt al heel goed, de meeste paarden vinden het bos leuk ondanks hun onzekerheid.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ice_tea
Berichten: 3
Geregistreerd: 18-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-23 09:59

Bedankt voor de reacties!
Overigens kent hij het buitenrijden wel en is hij ook braaf met een ander paard erbij. Hij wil zelfs voorop lopen dan.


ESDR therapie wat hierboven staat ken ik niet, ga kijken of ik daar meer over kan vinden!

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard op "latere" leeftijd buiten trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:05

Dan is hij misschien wel minder onzeker dan je denkt?

Dat scheelt al enorm, als je zelf dan een goede leider bent en begint met korte stukjes weg dan komt het vast wel goed.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Paard op "latere" leeftijd buiten trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:34

Ik zou kijken of je ook tijdelijk iemand met de fiets mee kan laten gaan. :)

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Jacksie
Berichten: 15
Geregistreerd: 28-01-23

Re: Paard op "latere" leeftijd buiten trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:41

Naar mijn ervaring zijn ze nooit te oud om wat te leren, zo lang ze nog gezond zijn. Dus ik zou het gewoon proberen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers