Speel gedrag jonge paarden is dat tijdelijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ingrid_ms
Berichten: 210
Geregistreerd: 31-08-19
Woonplaats: Haren

Re: Speel gedrag jonge paarden is dat tijdelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 06:19

Mijn 2 ruinen van 13 jaar en 2,5 jaar spelen de hele dag! Een heerlijk gezicht! Ik heb overigens mijn 2,5 jarige laten castreren toen hij 1,5 jaar was. Dat was meer uit praktische redenen omdat ik hem uit de opfok haalde en naar de pensionstal bracht waar mijn andere paard stond. Hengsten zijn best wel moeilijk te plaatsen op een stal ook al zijn ze nog zo braaf.


mirim

Berichten: 4387
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Speel gedrag jonge paarden is dat tijdelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 07:19

Ik heb hier twee heren, Groninger en Hannoveraan, nogal bakbeesten :D die een paar keer per dag speelkwartier hebben. Ze zijn respectievelijk bijna 23 en 21 jaar oud. Beiden zijn van jongs af ruin.
De merrie bemoeit zich er niet mee.
Helaas is twee weken terug een van de merries overleden. Zij renden nog wel een samen als malloten door het land. Maar spelen zoals de ruinen was er niet bij. Nu er nog maar een merrie is (15 jaar) vroeg ik me af of ze mee zou gaan spelen met de ruinen. Maar tot nu toe niet.

Molfre

Berichten: 2627
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Speel gedrag jonge paarden is dat tijdelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 14:20

Mijn ruin heeft tot zijn 28e voluit gespeelt met zijn maten (ook op deze manier). Daarna zijn we verhuisd en stond hij alleen met een merrie dus toen was het wel over.

Niet te druk om maken, lekker van genieten <3

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.

Niqui

Berichten: 2107
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Speel gedrag jonge paarden is dat tijdelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 14:26

Onze ruin van bijna 14 jaar oud speelt ook nog steeds iedere dag met zijn maatje. Dat blijft dus ook vaak zo als ze geruind worden.

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 14:38

Mijn hengsten spelen de hele dag zo. De jongste zijn nu 8 jaar en de oudste is 15 jaar. Hun leven bestaat uit: eten, spelen, uitrusten en dat wordt de hele dag door herhaald. Ik heb één ruin gehad er tussen en die kon er ook wat van. Als ik in ruinen kuddes kijk zie ik ook wel veel speelgedrag, maar net even anders. Ik denk dat wanneer dieren zichzelf zo speels hebben kunnen ontwikkelen dat ook wel enigszins zo blijft. Ze hebben er immers plezier van. Dat is imo niet enkel een hormoonkwestie.


Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 14:51

Heren spelen over het algemeen meer en langer dan merrie's. (een van de redenen waarom ruinen en merrie's op sommige stallen niet samen gezet worden.)
Hier eentje die op 16 zijn jeugd terug vond toen mijn merrie een hengst veulen kreeg en hij daarmee kon spelen. :') De merrie speelt niet dus hij gedraagt zich naar haar toe maar met het veulen heeft hij zich geamuseerd. :+

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 14 bezoekers