Paard leunt op het persoon op de grond.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
RAXO

Berichten: 38
Geregistreerd: 19-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-23 23:48

Zebrastreep schreef:
Ts in welke omgeving woon je?

Mijn jonge paard heeft hetzelfde en ik heb echt een top trainer voor een schappelijke prijs maar ze blijft ook wel eens langer zo nodig. Traint niet alleen het paard maar ook de mens maakt je goed bewust van je 'fouten' op een eerlijke manier.


Ik sta gestald in Tolbert, ligt in Groningen.

''Rides like she has a million lives <3''


RAXO

Berichten: 38
Geregistreerd: 19-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-23 23:51

Elisa2 schreef:
Wat doet jouw paard in de les dat instucteurs hem niet meer in de les willen hebben? Is er ooit weleens een instructeur serieus met jou (al was dat maar een kwartiertje) hiermee aan de slag gegaan?

Ik ga met mijn voorgangers mee dat een goede instructeur je hiermee zou moeten kunnen kunnen helpen. Ik zou de opties die Femke noemt combineren, eerst de steeds verder weg rijdt methode en ondertussen jou leren hoe je wat meer zeggenschap over je paard krijgt zodat het naar jou gaat luisteren.


Hij staakt en bokt vooral heel erg veel waardoor mijn instructeurs hem te gevaarlijk vinden en hem hierdoor niet meer in de les willen hebben. De verder weg methode gaat voor ons niet echt soepel, zodra ik hem bij het persoon weg wil sturen, ook al is het maar 1 stapje, gaat hij als staken. Als ik dan doorpak gaat zijn kont de lucht in :(

''Rides like she has a million lives <3''

RAXO

Berichten: 38
Geregistreerd: 19-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-23 23:56

Levita schreef:
Heb je je paard laten nakijken of eventuele fysieke problemen? Zit je zadel goed, is hij bij de tandarts geweest? Als je dat allemaal gedaan hebt en je kan eventuele fysieke problemen uitsluiten dan zal ik pas kijken naar zijn gedrag. Vaak zit er namelijk wel iets achter waar een paard last van heeft als ze gaan staken. Succes! :)


Hij is volledig nagekeken. Klinisch en Röntgenologisch nagekeken en ze hebben niks kunne vinden. Fysio/Zadelmaker heeft alleen een stijfe tongbeen kunnen vinden en heeft dit verholpen maar het gedrag bliojft er nog steeds. De osteopaat heeft ook niks gevonden. Hierdoor weten we dat de kans mega klein is dat het fysieke problemen zijn.

''Rides like she has a million lives <3''

Femke_Tweety

Berichten: 11974
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard leunt op het persoon op de grond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:02

Maar dan is er dus helemaal geen sprake van rijden nog?

Je kunt erop zitten, en blijven staan? Voorwaarts weg stappen, zelfs met instructeur naast je lukt niet?

Dat is een iets ander probleem dan hoe het in eerste instantie overkomt.

nikkel
Berichten: 2525
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:10

Maar dan is er dus helemaal geen sprake van rijden nog?

Je kunt erop zitten, en blijven staan? Voorwaarts weg stappen, zelfs met instructeur naast je lukt niet?

Dat is een iets ander probleem dan hoe het in eerste instantie overkomt.

Dat ben ik 100% met je eens. Ook ik had dat, niet zo opgevat. Hoe is het gedrag met een andere ruiter op de rug.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34591
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:15

Dan zou ik eerst eens heel, heel veel stappen terug doen. Hoe is hij als je er zelf aan de hand mee werk, en aan de longe?

nikkel
Berichten: 2525
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:45

De africhting en opleiding, moet compleet opnieuw gedaan worden. Maar die weg is moeilijk, dan beginnen met africhten en opleiden. Misschien past dit paard niet bij de TS.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 13:21

We willen allemaal zo goedkoop mogelijk lessen, het liefste dan ook nog privé, de vraag is alleen wel ben je er ook echt mee geholpen met zo iemand? Of ben je meer geholpen met iemand die wat duurder is en je bent met een paar lessen ook echt geholpen? Goedkoop is vaak uiteindelijk duurkoop.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 13:23

RAXO schreef:
Als ik dan doorpak gaat zijn kont de lucht in :(

Ik ben bang dat je paard heel goed het spelletje door heeft, kont de lucht in en we zijn klaar. Niemand in de buurt ik zet geen stap.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 13:31

Ik begrijp niets van de financiële bezwaren van de TS. Je hebt en onderhoudt een eigen paard, de kosten van degelijke instructie die het mogelijk maakt iets zinnigs met dit dier te kunnen zouden toch,
1.Hoge prioriteit moeten hebben.
2. In het niet vallen bij de kosten van een eigen paard.

Verder ga ik mee met bovenstaande adviezen; terug naar de basis. Ik zou er voorlopig niet op gaan zitten.

nikkel
Berichten: 2525
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paard leunt op het persoon op de grond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:34

Als ik de bijbehorende beschrijving lees, dan doet het mij overkomen als een gruwelijk verwend kind, die nooit is gecorrigeerd. IMHO. of te wel mijn persoonlijke mening.

Suliko

Berichten: 4298
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:54

Als ik het lees, zie ik een paard dat onzeker is en niet begrijpt wat er van hem gevraagd wordt. Die hulpen begrijpt zolang hij iemand kan volgen (geeft zekerheid), maar zodra die persoon wegvalt hij geen richting meer heeft.

TS, ik zou weer even helemaal teruggaan naar de basis en er eerst voor zorgen dat je paard zelfverzekerd op zijn eigen benen kan lopen naast een persoon en vanaf daar de afstand uitbreiden (denk bijv. aan lange teugelen, maar ook met een langere leadrope hem van je af kunnen sturen en schouders en achterhand van je af en naar je toe kunnen vragen) en daarna pas met iemand erop en dit opnieuw uitbreiden. Is dat in het begin 1 stapje van iemand vandaan? Prima, belonen en dan stop je daar. Niet doorvragen tot je een grens van onbegrip en onzekerheid begrijpt. Het rijden moet niet alleen voor jou leuk zijn, ook voor je paard.

En uiteraard, doe bovenstaande onder begeleiding. Ik heb altijd van hele fijne en goede instructeurs privéles gehad tussen de 30-55 euro, dat is echt prima te vinden. Het liefst eerst wekelijks lessen, zodat er geen foute patronen of frustratie insluipen en je met regelmaat feedback krijgt. Als het in een stijgende lijn zit kun je naar om de week gaan. Les, al helemaal met een onervaren paard en ook nog een onervaren ruiter, hoort gewoon bij de basis.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Elisa2

Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard leunt op het persoon op de grond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 15:03

Heb je er weleens een andere (meer ervaren) ruiter op gehad?

Ik denk dat dit paard niet goed doorgereden is in combinatie met de TS die nog niet zo ver is dat ze dit zelf kan.

Een goede instructeur die hem ook kan trainen, of op een trainingsstal zetten lijkt mij de beste optie.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

nikkel
Berichten: 2525
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paard leunt op het persoon op de grond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 15:27

Misschien dat een andere ruiter helemaal niet tegen dezelfde problemen aanloopt als TS. Het gaat om de combi TS en paard.


Elisa2

Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard leunt op het persoon op de grond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 15:30

Daarom een goede instructeur die hem OOK kan trainen ;-), of een trainingsstal waarna TS begeleiding krijgt nadat haar paard gecorrigeerd is natuurlijk.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers