Ouder paard heropvoeden, maar hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skyeenmeike
Berichten: 110
Geregistreerd: 07-11-22

Ouder paard heropvoeden, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 11:12

Hallo allemaal, mijn naam is Meike en samen met mijn vriendin hebben wij een paard Skye. Een Spaanse merrie die sinds begin Mei in Nederland is en sinds begin april bij ons. Ze is 13 en ze heeft in Spanje gediend als fokmerrie, paar keer zadel opgegooid en hup naar Nederland. Opvoeding ?!? Heeft ze dus absoluut niet gehad. Wij zijn veel te lief en niet consequent geweest en zijn nu op een punt dat we inzien dat er iets moet veranderen. Stilstaan ?!? Doet ze niet, geen zin om te werken ? Oren in dr nek en naar je happen, geen zin om onder het zadel te doen wat je van dr vraagt ? Oh joh dan bok ik toch gewoon? Wil ze dat je dr helemaal met rust laat draait ze gewoon van je weg in de stal. Heropvoeding is dus nodig maar hoe doe je dat bij een paard wat al “oud” is en nooit iets geleerd heeft ?

Mvg Meike

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:15

Skyeenmeike schreef:
Hallo allemaal, mijn naam is Meike en samen met mijn vriendin hebben wij een paard Skye. Een Spaanse merrie die sinds begin Mei in Nederland is en sinds begin april bij ons. Ze is 13 en ze heeft in Spanje gediend als fokmerrie, paar keer zadel opgegooid en hup naar Nederland. Opvoeding ?!? Heeft ze dus absoluut niet gehad. Wij zijn veel te lief en niet consequent geweest en zijn nu op een punt dat we inzien dat er iets moet veranderen. Stilstaan ?!? Doet ze niet, geen zin om te werken ? Oren in dr nek en naar je happen, geen zin om onder het zadel te doen wat je van dr vraagt ? Oh joh dan bok ik toch gewoon? Wil ze dat je dr helemaal met rust laat draait ze gewoon van je weg in de stal. Heropvoeding is dus nodig maar hoe doe je dat bij een paard wat al “oud” is en nooit iets geleerd heeft ?

Mvg Meike


Bokker Avalanche heeft hier wel ervaring mee dacht ik, misschien wil ze je helpen.

Stap 1 is sowieso je eigen topic aanmaken.

Skyeenmeike
Berichten: 110
Geregistreerd: 07-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 11:20

Urbanus schreef:
Skyeenmeike schreef:
Hallo allemaal, mijn naam is Meike en samen met mijn vriendin hebben wij een paard Skye. Een Spaanse merrie die sinds begin Mei in Nederland is en sinds begin april bij ons. Ze is 13 en ze heeft in Spanje gediend als fokmerrie, paar keer zadel opgegooid en hup naar Nederland. Opvoeding ?!? Heeft ze dus absoluut niet gehad. Wij zijn veel te lief en niet consequent geweest en zijn nu op een punt dat we inzien dat er iets moet veranderen. Stilstaan ?!? Doet ze niet, geen zin om te werken ? Oren in dr nek en naar je happen, geen zin om onder het zadel te doen wat je van dr vraagt ? Oh joh dan bok ik toch gewoon? Wil ze dat je dr helemaal met rust laat draait ze gewoon van je weg in de stal. Heropvoeding is dus nodig maar hoe doe je dat bij een paard wat al “oud” is en nooit iets geleerd heeft ?

Mvg Meike


Bokker Avalanche heeft hier wel ervaring mee dacht ik, misschien wil ze je helpen.

Stap 1 is sowieso je eigen topic aanmaken.


Hoe maak ik een eigen topic aan ?

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31308
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ouder paard heropvoeden, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 00:31

Bij deze is het een eigen topic geworden.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Ouder paard heropvoeden, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 00:34

Is ze wel 100% nagekeken door de dierenarts? Ik vind het wel altijd spannend hoor, je hebt totaal geen idee of ze misschien al hartstikke kapot is en gewoon zuur van de pijn.

Gaabje
Berichten: 931
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 00:42

Eerlijk gezegd zou ik hier niet alleen mee gaan klooien, maar iemand zoeken die ervaring heeft met geimporteerde spaanse paarden die jullie kan begeleiden. Weten jullie wat van haar achtergrond, naast dat ze fokmerrie was? En is ze voor ze naar jullie kwam uitgebreid gekeurd?

Edit:
Als jullie verder zeker weten dat er medisch niets met haar aan de hand is, zou ik dus onder begeleiding haar gewoon gaan beschouwen als een driejarige die nog bijna niets kent. Eerst de basis omgangsregels tussen mens en paard gaan bevestigen.
Laatst bijgewerkt door Gaabje op 31-12-22 00:46, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 00:46

Skyeenmeike schreef:
Hallo allemaal, mijn naam is Meike en samen met mijn vriendin hebben wij een paard Skye. Een Spaanse merrie die sinds begin Mei in Nederland is en sinds begin april bij ons. Ze is 13 en ze heeft in Spanje gediend als fokmerrie, paar keer zadel opgegooid en hup naar Nederland. Opvoeding ?!? Heeft ze dus absoluut niet gehad. Wij zijn veel te lief en niet consequent geweest en zijn nu op een punt dat we inzien dat er iets moet veranderen. Stilstaan ?!? Doet ze niet, geen zin om te werken ? Oren in dr nek en naar je happen, geen zin om onder het zadel te doen wat je van dr vraagt ? Oh joh dan bok ik toch gewoon? Wil ze dat je dr helemaal met rust laat draait ze gewoon van je weg in de stal. Heropvoeding is dus nodig maar hoe doe je dat bij een paard wat al “oud” is en nooit iets geleerd heeft ?

Mvg Meike

Wel leuk dat ze al bij jullie was voordat ze in NL was :D

Maar in alle serieusheid…Spaanse fokmerrie van 13 jaar…vergeefse hoop ben ik bang. Die beestjes kosten vaak bijna niets maar kunnen niets en willen ook niets.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Ouder paard heropvoeden, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 01:04

Drachtig?

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 01:14

Ieder paard is op te voeden. Maar weet je, meestal moeten de baasjes veel leren, veel meer dan het paard. Daarvoor zijn grondwerkinstructeurs. Via facebookgroepen in je buurt is vast veel te vinden. Zet daar een zoekertje. Kost wat maar het is een investering voor het leven!

Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Re: Ouder paard heropvoeden, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 02:12

STEL:
Ze heeft een leven gehad, waarin haar stem niet telde. Ze moest doen wat er gezegd werd en anders kwamen er nare consequenties.
Dan komt ze bij jullie: je noemt het zelf te lief, maar waarschijnlijk zijn jullie gewoon meelevend geweest en hebben jullie haar niet gedwongen.
Toen heeft ze ontdekt dat haar mening wel telt en dat ze haar 'stem' kan gebruiken om invloed te hebben op wat er met haar gebeurt.
En nu wil ze hem niet meer inleveren.....

Paarden doen meestal niets voor niets. Ze willen ons iets duidelijk maken.
Vaak is niet het paard degene die 'moet' leren luisteren, maar zijn wij degene die moeten leren luisteren - naar het paard wel te verstaan.

Kan me voorstellen dat ze veel heeft meegemaakt en misschien ook wel last heeft van nare herinneringen of haar lijf.
Ik zou niet op zoek gaan naar iemand die jou gaat helpen je paard te leren luisteren, maar iemand die je kan begeleiden in het verbeteren van jullie relatie en je helpt je vragen aan haar zo te stellen dat ze met plezier ja gaat zeggen.

Door te trainen met keuzevrijheid en positieve bekrachtiging zal jullie relatie en omgang een enorme positieve wending krijgen.
Kijk anders eens op deze website: https://clickertrainingvoorpaarden.nl/

Charmander
Berichten: 65
Geregistreerd: 05-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 02:22

Die merrie hapt en bokt naar je omdat ze je niet begrijpt. Probeer het niet te zien als stout gedrag, maar als onbegrip omdat ze niet weet hoe ze met jullie moet communiceren. En jullie ook niet met haar. Vraag hulp en neem les om te beginnen. Daarnaast is het belangrijk om kleine stappen te nemen, elk positief gedrag te belonen en zorg dat het leuk is om samen iets te doen. En dan bedoel ik leuk vanuit haar perpectief.

Is het zeker dat ze medisch niks mankeert?

Maar vooral: neem les en vraag hulp. Dit kun je niet alleen.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 07:51

Iris82 schreef:
Is ze wel 100% nagekeken door de dierenarts? Ik vind het wel altijd spannend hoor, je hebt totaal geen idee of ze misschien al hartstikke kapot is en gewoon zuur van de pijn.


Inderdaad eerst lichamelijk laten checken. Op de foto en behandeling van een chiropractor en dan op zoek naar iemand die jullie hierbij kan helpen.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Ouder paard heropvoeden, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 07:59

Ik sluit me aan bij m'n voorgangers. Eerst zeker weten dat ze lichamelijk in orde is. En dan hulp zoelen bij iemand die verstand van zaken heeft. Een jong paard opvoeden kan al lastig zijn. Fout gedrag afleren is nog veel moeilijker. Zeker als je van nature zelf niet consequent bent. Timing is heel belangrijk. Dus zeker in het begin is het wel fijn als je zelf ook begeleid wordt.

StellaPRE

Berichten: 121
Geregistreerd: 19-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 08:02

Ik heb zelf ook 2 Spaanse paarden, als er PRE bloed in zit, hebben ze veel temperament en moet je je altijd afvragen is dit lelijk, karakter of kennen ze dit niet of is dit trauma.

Bij trauma heb ik gezien dat juist veel praten en vertrouwen geven helpt. Ik zou deze methode ook toepassen in jouw geval, in Spanje gaan ze anders om met paarden helaas :( en goed gedrag belonen.

Het komt vaak ook weg uit paniek en onzekerheid. Heeft ze tekenen van trauma? Littekens? Beschadigingen op neus of in mond van een serreta?

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 09:47

Hier hebben we ook zo'n merrie op stal gehad!
Benaderde je haar verkeerd, werd je gewoon aangevallen. Maar als je heel rustig te werk ging en haar heel rustig aan je liet wennen (trek er maar 2 weken voor uit) dan kon je haar aaien. En dat vond ze dan echt heerlijk, ging helemaal tegen je aan hangen ineens.
In dit geval had ze gewoon echt geen vertrouwen in mensen. Het is wel goed gekomen, maar ze deden de 1e 2 jaar alleen maar grondwerk met haar, niet rijden etc.
Als ze fokmerrie is kan je er in ieder geval vanuit gaan dat ze wat fysio behandelingen kan gebruiken, maar eerlijk gezegd denk ik dat dat nieteens je startpunt hoeft te zijn.
Je moet eerst werken aan het vertrouwen en eigenlijk helemaal niets van die merrie verwachten. Gewoon dat ze je vertrouwd en respecteerd.
Handig om daar iemand bij te hebben die er ervaring in heeft :)

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Ouder paard heropvoeden, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 09:51

Eerst laten keuren, verdiep je daarna eens in featherlight horsemanship (kun je op Facebook of Instagram opzoeken), en kijk daar eens wat filmpjes van....

Ook Warwick Schiller heeft mooie filmpjes op YouTube.

Misschien als je iets begrijpt van hoe een paard denkt en leert, je al een heel eind komt.....

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 09:54

Dat Spaanse trauma geloof ik nooit zo in. Ze worden daar over het algemeen heel erg consequent behandeld en vaak gaat dat met de "vrije" omgang in Nederland niet goed. Tel daarbij op dat ze hier over het algemeen flink suikerrijk hooi, gras en brok krijgen en je hebt de cocktail compleet.

TS: Voer zo sober als bij een shetlander en zoek vooral hulp bij grondwerk en ga niet zelf lopen aanklooien.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 11:08

Skyeenmeike schreef:
Hallo allemaal, mijn naam is Meike en samen met mijn vriendin hebben wij een paard Skye. Een Spaanse merrie die sinds begin Mei in Nederland is en sinds begin april bij ons. Ze is 13 en ze heeft in Spanje gediend als fokmerrie, paar keer zadel opgegooid en hup naar Nederland. Opvoeding ?!? Heeft ze dus absoluut niet gehad. Wij zijn veel te lief en niet consequent geweest en zijn nu op een punt dat we inzien dat er iets moet veranderen. Stilstaan ?!? Doet ze niet, geen zin om te werken ? Oren in dr nek en naar je happen, geen zin om onder het zadel te doen wat je van dr vraagt ? Oh joh dan bok ik toch gewoon? Wil ze dat je dr helemaal met rust laat draait ze gewoon van je weg in de stal. Heropvoeding is dus nodig maar hoe doe je dat bij een paard wat al “oud” is en nooit iets geleerd heeft ?

Mvg Meike


Heel simpel, zoek een goede instructeur die ook kan helpen vanaf de grond.

Ieder paard kan (her)opgevoed worden, leeftijd maakt hier in niks uit. Dit paard is nooit fatsoenlijk iets geleerd en er is zo te lezen alleen maar mee aangekloot. Dus zoek iemand die een paard kan (her)opvoeden, zet haar desnoods in training bij een prof die daarna ook jullie kan trainen.
Het ligt nooit aan het paard maar altijd aan de personen die ermee omgaan.

En als ze wilt dat je haar met rust laat dan zou ik dat respecteren, dat is communicatie van haar en ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat ze hele erge positieve associaties heeft met jullie en werken.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Ouder paard heropvoeden, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 11:20

Jullie zullen een hoop moeten leren! :))
Maar daar heb je dus wel veel hulp mee nodig.
Dus zo snel mogelijk een goede trainer zoeken die het vanuit het paard ziet, positief werkt en kleine stapjes neemt.
Paarden willen altijd hun best doen als je weet hoe je ze moet helpen.
Ik denk dat je je eerst moet richten op een band opbouwen zonder wat te verwachten van je paard.
Het kan een heel leerzaam project worden met als beloning een vriendschap voor het leven.

anjali
Berichten: 15079
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ouder paard heropvoeden, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 11:39

In sommige landen worden alleen de hengsten bereden en de merries niet, die dienen alleen voor de fok. Als je dan zo'n merrie krijgt die al 13 is dan zal die inderdaad niets kennen behalve met een veulen ergens buiten te lopen. Hier kun je het beste een deskundige bijhalen om haar te beleren en op te voeden .En zoals al gezegd moet je eerst zeker weten dat ze lichamelijk nergens last van heeft- was ze wel gekeurd voor aankoop, mogelijk heb ik die informatie gemist?

Lomax123
Berichten: 42
Geregistreerd: 28-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 11:55

Mijn spaanse merrie heb ik vorig jaar zomer gekocht, uit de handel (13 toen). Ze heeft de littekens van de serreta op haar neus. Ze is ingereden maar was heel scheef en had geen balans.
Ook veel miscommunicatie gehad in het begin.

Ik heb de osteopaat, de tandarts en de zadelpasser laten komen en heb een instructrice gezocht die op basis van natural horsemanship werkt.

Eerst helemaal terug naar de basis gegaan. Grondwerken, elkaar leren begrijpen, en onder het zadel eerst alleen stappen. Ik had les als iemand die nog nooit op een paard had gezeten. We zijn elkaar steeds beter gaan begrijpen. Ik ben een recreatieve ruiter, veel bezig met rechtrichten in de bak. Zowel onder het zadel als ernaast. Af en toe een buitenritje (ze is super bom proof) .
Zowel ik als mijn puberdochter rijden haar inmiddels bitloos.

Ik heb ook haar omgeving aangepast. Ze stond op een grote pensionstal waar ze veel binnen stond. Ze vond het verschrikkelijk om opgesloten te staan. Nu staat ze 24/7 buiten (met schuilstal waar ze uiteraard nooit gebruik van maakt) op een paddock paradise in een kleine kudde.

Ik zou als ik jou was eerst laten checken of er geen fysieke belemmeringen zijn, een goede NH instructeur zoeken en veel vanaf de grond doen. Geduld hebben, consequent zijn en probeer vooral lol met je knol te hebben. Maak het leuk voor beiden, dan volgt de rest ook.

Veel succes met je merrie.

StellaPRE

Berichten: 121
Geregistreerd: 19-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 12:32

Matheno schreef:
Dat Spaanse trauma geloof ik nooit zo in. Ze worden daar over het algemeen heel erg consequent behandeld en vaak gaat dat met de "vrije" omgang in Nederland niet goed.

Heftig, mijn paard mist 2 tanden heeft littekens op hoofd en littekens op de rest van zijn lichaam.. in de basis een hele andere manier van paarden houden en beleren. En hij is geen casus op zich zelf.. Spaanse paarden hebben meer trauma’s dan paarden in Nederland gefokt en gehouden.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ouder paard heropvoeden, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 13:00

Littekens kunnen van veel dingen komen natuurlijk :)

Ik vind het lastig om wat over je situatie te zeggen, TS. Het kan zijn dat de merrie idd niet opgevoed is, het kan ook dat het aan jullie benadering ligt.

De normale gang van zaken bij probleemgedrag is eerst paard laten keuren, en bij vermoeden van problemen verder zoeken. Als dat gedaan is, wil ik eerst zien wat er gebeurt, de lichaamstaal van het paard maar ook die van mensen, zeggen vaak heel veel.

Daarna, als je een goed idee hebt van wat er aan de hand is, kun je naar een oplossing gaan werken.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 15:14

StellaPRE schreef:
Matheno schreef:
Dat Spaanse trauma geloof ik nooit zo in. Ze worden daar over het algemeen heel erg consequent behandeld en vaak gaat dat met de "vrije" omgang in Nederland niet goed.


Heftig, mijn paard mist 2 tanden heeft littekens op hoofd en littekens op de rest van zijn lichaam.. in de basis een hele andere manier van paarden houden en beleren. En hij is geen casus op zich zelf.. Spaanse paarden hebben meer trauma’s dan paarden in Nederland gefokt en gehouden.


Ja littekens van de "serreta" op de neus zijn "normaal" bij veel paarden die uit Spanje komen. Heel consequent om een neusriem met metalen kartelrandjes te gebruiken. Ik noem dat dierenmishandeling ipv consequent zijn. Zal niet iedereen over een kam scheren maar over het algemeen gaan ze daar veel harder om met dieren.

Lachica

Berichten: 66
Geregistreerd: 02-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 17:38

ik heb ook wel echt rare verhalen gehoord over paarden die uit spanje kwamen
hoe kan je zo zijn als mens, ik snap het echt niet
Laatst bijgewerkt door Coby op 08-01-23 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.