Hoe focus ik beter tijdens het rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Hoe focus ik beter tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 01:00

Daar ben ik weer met een vraag. Als ik rijd, ben ik zo snel afgeleid. Als ik een groep rijd, let ik steeds op de anderen. Ik stop bijvoorbeeld als iemand mij richting op komt i.p.v. af te wenden. Als ik alleen rijd, zie ik alles en denk ik daar van alles bij. Ik zie dingen waarvan mn paard kan schrikken en ga dan bijvoorbeeld stappen. Of ik hoor wat en kijk achterom.

Als ik in mn flow kom, ben ik alleen maar met rijden bezig, wat ik voel en wat ik moet doen. Dan gaat ze uiteraard beter lopen waardoor we in een positieve spiraal komen.

Hoe kan ik, vanaf het moment dat ik op stap mijn mindset goed zetten en me niet laten afleiden of zelfs bang maken? Ik zit mezelf soms zo in de weg...

Wederom dank alvast!!

Sabri

Berichten: 1388
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 01:30

Eerlijk gezegd vind ik dit vrij normaal hoor. Het is belangrijk goed op te letten. Een paard is een vluchtdier dus handig om juist goed op te letten, alleen dan natuurlijk is het niet of alleen op het paard letten of alleen op de omgeving, maar beide zijn belangrijk!
Zeker als je buiten rijdt of in een groep. Misschien mis je net de ervaring met in een groep rijden dat je niet goed weet dat je op tijd moet afwenden in plaats van stil te gaan staan. Soms zijn er afspraken bv stappen niet op de buitenhoefslag. Dit is een kwestie van ervaring.
Helemaal in trance zonder de omgeving nog in de gaten te houden is ook niet handig. Altijd goed ogen en oren te blijven gebruiken naast je gevoel voor het paard. En te zien hey daar is iets waar mijn paard van zou kunnen schrikken dus misschien handiger nu even op de volte of even in stap etc.
Zelf heb ik jarenlang buiten gereden alleen met een schrikachtig paard. Dan weet je oke, hier moet ik even in de zijweg want daar komt een grote tractor en geen zin weer aan de kletter te gaan. Dus het is echt nuttig dus doe er je voordeel mee. Onverwachte situaties kunnen altijd overal opduiken en dan is het goed te weten oke hier kan het paard op reageren. Zelf dan juist rust bewaren en niet verkrampen.

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 02:30

Als je in de bak enge dingen ziet, ziet je paard die van zelf ook. Je richt jou energie daarnaar; je paard reageert daarop. Je kunt vooruit denken in zo'n situatie, tegen jezelf zeggen dat het maar een (bijv) plastic zak is en lekker juist een pasje voorwaarts, je paard bezig houden en zo ook jezelf.
Alleen focussen op je paard doe ik voornamelijk met grondwerk maar daar heb ik moment met inspanning(alle concentratie voor een minuut of 2) en dan ontspanning, lekker om je heen turen. Onder het zadel kun je dat ook toepassen. Paar goede rondjes en weer even een rondje(of 5) ''op adem komen'' al is het mentaal.

Een goede training is haast nooit 20 minuten lang aan één stuk concentratie, vooral niet met dieren. Het is logisch dat dat opgebouwd moet worden voor jullie beide.

Lucia88

Berichten: 526
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Hoe focus ik beter tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:33

Misschien helpt het om een paar balkjes neer te leggen of iets anders van een parcoursje, of pionnen voor een slalom oid. Als je dan van jezelf merkt dat je afgeleidt bent of onzeker wordt, rijd je daarheen, doe je je parcoursje of ga je over de balkjes of door de slalom en ga je daarna weer verder, ook nog meteen een leuke oefening. Ik heb altijd een parcoursje in de bak liggen, elke week iets anders en kan heel simpel 2 balken zijn, maar het kan goed helpen om even te focussen.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Hoe focus ik beter tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:37

Ik reed juist altijd met wat muziek op. Ook op de schrikkerige paarden, juist met t idee om mee te neuriën zodat je ademhaling rustiger werd.

Lachica

Berichten: 66
Geregistreerd: 02-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 17:40

ik zou ook proberen om proberen meer controle te krijgen over je gedachtes. ook als je niet bij de paarden bent kan je leren om invloed te hebben op je gedachtes

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Hoe focus ik beter tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 17:42

Wellicht dat wat mindfullness-achtige oefeningen kunnen helpen? Dan leer je ook te focussen op 1 ding.