problemen met buitenritten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Claudia2001
Berichten: 10
Geregistreerd: 08-12-22

problemen met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-22 18:33

Hallo,
Wilde eens vragen of iemand weet wat er aan de hand kan zijn..

Ik heb mijn Tinkerruin nu 2 jaar en woon sinds een half jaar in Spanje.
Nooit heb ik echt rare dingen met hem meegemaakt maar sinds deze week doet hij echt heel raar..
afgelopen maandag met een stalgenoot op buitenrit gegaan en uit het niets ontploft hij en probeerd hij mij eraf te bokken.
Dinsdag weer gegaan ..hele tijd rustig en ineens springt hij weer de lucht in en bokt als een gek.
Woensdag weer gegaan {want ik geef niet op} en hij vliegt er als een gek vandoor al bokkend en wel.
Vandaag weer gegaan maar dan eerst gelongeerd en daarna rustig in de bak gereden(even niet naar buiten leek me het beste)
wat denken jullie? gewoon volhouden en even in de bak blijven rijden?
Ik ben wel heel even zijn vertrouwen kwijt want ik ken dit gedrag niet van hem.
Zadel,bit,alles nagekeken en niks wat niet goed zit?


little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: problemen met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 18:36

Is je paard zelf ook bekeken?
Ergens pijn in de rug misschien?

karrij
Berichten: 1046
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 18:38

Ik volg , ik heb namelijk precies hetzelfde met mijn poepbrave ruin, maar met een buitenrit kan hij behoorlijke boksalvo's geven! Ben er niet blij mee wat resulteert in geen buitenritten meer voor mij

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: problemen met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 18:40

Gebeurt dit telkens oo dezelfde plek of niet? Enig ander patroon te herkennen, bijvoorbeeld vlak na een drafje weer stappen?

Hoe is het op dit moment met de insecten en steekbeesten in Spanje?

Claudia2001
Berichten: 10
Geregistreerd: 08-12-22

Re: problemen met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-22 19:10

gisteren naderde een auto en toen sprong hij omhoog..(terwijl ik gewoon met hem door de drukke stad kan) en ervoor was een drafje ..mijn stalgenootje draafde een heuveltje op en hij schoot er bokkend vandoor(en HOE!) hij doet het niet op dezelfde plek. heb hem 2 jaar en nooit heeft hij zo lelijk gedaan!
Vandaag in de bak was hij weer superbraaf.. hij heeft het dus 3 buitenritten gedaan dus nog niet meteen de DA erbij gehaald. geen idee of er steekbeesten zijn ..voor zover ik weet niet.die spanjaarden zeggen: verandering van het weer? meer regen etc.maar ja hij is Nederland toch ook gewend? de eigenaar zegt dat het aan mij ligtomdat ik niet longeer (maar dat heb ik in die 2 jaar nooit gedaan)

san4nie
Berichten: 3554
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: problemen met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:24

Hoe zit het nu met beestjes bij jullie? Ze kunnen heel heftig reageren op prik beestjes.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Claudia2001
Berichten: 10
Geregistreerd: 08-12-22

Re: problemen met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-22 19:57

nee er zijn geen steekbeestjes hier..

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: problemen met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 20:21

Zou het kunnen dat de spanning ergens een pijnlijke spier triggert oid? Hoofd omhoog en pijn in de schoft daardoor bijvoorbeeld?

Lastig probleem zo.

Claudia2001
Berichten: 10
Geregistreerd: 08-12-22

Re: problemen met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-22 20:29

geen idee! als hij het blijft doen dan haal ik er een osteopaat bij ..misschien dat er idd iets niet lekker zit..hij lijkt wel een bom af en toe..en ECHT moeilijk om erop te blijven zitten! ik lach er op dat moment om maar dat is denk ik meer van de schrik..vlieg af en toe een eind t zadel uit niet normaal..vandaag ging het goed in de bak dus hopen dat het normaal blijft nu

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: problemen met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 23:01

Tinkers zijn ook ontzettende binnenvetters, die soms heel stoïcijns reageren terwijl ze dingen eigenlijk heel eng vinden. En na verloop van tijd, en dat kan best heel lang duren, loopt de emmer over en ontploffen ze.

Het lastige voor ons is dat we het dus nergens aan kunnen linken, dus ik zou niet alleen medisch en zadel, bit, al die dingen meer onderzoeken, maar ook eens kijken naar hoe hij zich voelt, het mentale deel. Hoe leuk vindt hij buitenrijden echt? Vindt hij het niet gewoon veel fijner en veiliger in de baan?

Een osteopaat erbij halen lijkt me sowieso goed, want ook als dat aan de hand is, kan hij best heel veel spanning in zijn lijf hebben.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Claudia2001
Berichten: 10
Geregistreerd: 08-12-22

Re: problemen met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-22 14:32

Vandaag toch weer wen buitenrit gemaakt( alleen stap) alles goed gegaan.op het laatst alleen even geschrokken van een fladderende duif

Stormboots
Berichten: 2
Geregistreerd: 10-12-22

Re: problemen met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 15:37

Ik zit ook met een probleem waar ik al dik een jaar met mijn ruin (6.5 jaar) tegenaan loop. Ik kon geen forum vinden waar het gaat over problemen met het buiten aan de hand wandelen vandaar dat ik het even hier vraag. Buitenritten doen wij nog niet, ik wil eerst dat het aan de hand wandelen buiten goed gaat en hij daar echt zijn vertrouwen in krijgt. Ik ben dus al een jaar bezig met het rustig opbouwen van het buiten wandelen alleen blijven wij elke keer tegen hetzelfde probleem aanlopen. Wanneer wij een aantal keer op het nieuwe stukje van onze wandelroute zijn geweest gaat hij opeens op een willekeurige wandeling in de ankers en besluit hij dat hij daar toch niet meer heen wilt/durft, al zijn wij daar dus al een aantal wandelingen ervoor ook geweest (10+ wandelingen) en ging dat goed. Hij is dan met heel veel moeite misschien een paar stappen nog vooruit te krijgen maar daarna wordt hij boos en wilt hij nu toch wel ECHT terug. De wandelingen erna wilt hij dan ook niet meer die kant op en moet ik dus weer beginnen met alles opnieuw rustig op te bouwen om het opeens weer allemaal te zien instorten. Dit begint nu wel erg frustrerend te worden aangezien ik er al zo lang mee bezig ben en ik niet begrijp waar het probleem nou ligt. Ik probeer zo veel mogelijk met hem te wandelen, van de zomer bijna elke dag en nu wanneer het weer het toelaat dus gemiddeld 4 keer per week. Tijdens het wandelen hebben we onze vaste graas plekjes en geef ik voer beloning wanneer hij netjes mee wandelt. Voor hij in staking gaat gedraagt hij zich heel braaf en lijkt hij ook vrij ontspannen, ook is hij niet schrikkerig van verkeer e.d.. Mijn ideeën zijn inmiddels echt op en ik weet niet waar ik goed aan doe, teruggaan wanneer hij plots in de ankers gaat of toch door pushen en wanneer keer ik dan wel om? Hij vindt het wel heel leuk om naar buiten te gaan, komt altijd hinnikend aangelopen als ik met zijn halster rinkel en is erg teleurgesteld als ik een dag geen tijd heb. Kan iemand hier ons helpen:( ??

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: problemen met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 15:45

Wandel tot waar jij wilt én je paard nog rust heeft. Keer om waar jij wilt, die keuze is niet aan het paard. Jij bent de kuddeleider, jij maakt daar zelf de beslissing in. Dit doe je elke dag of om de dag. Op zeker moment merk je dat je steeds verder kunt lopen, maar zorg dat je de rust erin houdt.
Dan blijft je paard het ook leuk vinden. Paarden houden niet van stress, en eigenlijk ook niet zo erg van naar buiten gaan.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Claudia2001
Berichten: 10
Geregistreerd: 08-12-22

Re: problemen met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-22 16:16

Ben ik het wel mee eens ja..jij bepaald waarheen en hoever..vol blijven houden en idd veel geduld..ik ga morgen weer een buitenrit maken..gisteren ging het goed maar lekker rustig rond gestapt..

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: problemen met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 16:17

Maar vind je het handig om dit nu te gaan doen, terwijl je nog niet weet waarom je paard zo reageert?

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Claudia2001
Berichten: 10
Geregistreerd: 08-12-22

Re: problemen met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-22 17:56

Heb wel veel ervaring met rodeo maar vind het eigelijk meer lastig als er anderen meegaan op buitenrit.. Denk ook wel dat hij zich verveelde omdat hij nu veel meer op stal staat omdat de Spanjaarden hier denken dat de paarden van suiker zijn met een beetje regen.

lovelyfiefy

Berichten: 5091
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:02

Claudia2001 schreef:
Ben ik het wel mee eens ja..jij bepaald waarheen en hoever..vol blijven houden en idd veel geduld..ik ga morgen weer een buitenrit maken..gisteren ging het goed maar lekker rustig rond gestapt..


ik kan je vertellen dat dit dus echt niet altijd op gaat.
Je zult ook naar je paard moeten luisteren. als je paard iets niet wilt, misschien er af en er samen lopend langs?
Dat soort dingen bestaan ook.
ik heb een paard wat gewoon 4 betonblokken krijgt, succes met je jij bepaald waarheen en hoever _O- _O-
die van mij gaat juist extra tegen in als je dan dus meer gaat vragen.

Sabrina Fotografie
Ook op instagram: SabrinaFotografie92 & waylonhaflinger & paardponymaatje

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:05

Maar je dénkt dat. Weet je zeker dat dat de oorzaak van je probleem is?

Ik bedoel eerder was het best heel pittig, je paard ontplofte en probeerde je eraf te bokken. Volgens jou uit het niets. Ik geloof niet dat zoiets uit het niets komt, ik denk dat er een oorzaak voor is.

Ik zou persoonlijk dat risico niet willen nemen, en vind het ook niet verstandig van je.
Ik heb iemand met een Tinker op die manier dwars dóór een hek zien gaan, en dat bedoel ik letterlijk. De ruiter is zwaargewond in het ziekenhuis terecht gekomen.

Pony bleek een flinke blessure in de rug te hebben, en we kwamen erachter met de training dat hij het rijden buiten gewoon echt helemaal niet leuk vond. Maar stoïcijns als ze zijn, heeft hij altijd braaf zijn werk gedaan, en bevroor ipv weg te springen, dus de eigenaar heeft het nooit serieus genomen.

We hebben heel veel tijd gestoken in hem echt verkeersmak te maken, en nadat de rug hersteld was bleek hij dressuurwerk erg leuk te vinden in de baan. Maar hoewel hij buiten een stuk relaxter was en veel minder bang, heeft hij het nooit leuk gevonden.

Je paard heeft een enorm groot signaal naar je gegeven, en ik denk dat je dat serieus moet gaan nemen. Paarden doen dit niet voor niets.


lovelyfiefy schreef:
Claudia2001 schreef:
Ben ik het wel mee eens ja..jij bepaald waarheen en hoever..vol blijven houden en idd veel geduld..ik ga morgen weer een buitenrit maken..gisteren ging het goed maar lekker rustig rond gestapt..


ik kan je vertellen dat dit dus echt niet altijd op gaat.
Je zult ook naar je paard moeten luisteren. als je paard iets niet wilt, misschien er af en er samen lopend langs?
Dat soort dingen bestaan ook.
ik heb een paard wat gewoon 4 betonblokken krijgt, succes met je jij bepaald waarheen en hoever _O- _O-
die van mij gaat juist extra tegen in als je dan dus meer gaat vragen.

Yep, daarom beginnen met hele kleine stukjes :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

lovelyfiefy

Berichten: 5091
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Re: problemen met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:10

ik zou inderdaad ook de rug laten nakijken.
dat het zadel goed is betekend niet dat de rug goed is.

paard heeft zoveel meer herinnering aan pijn.
osteopaat kan wellicht al meer vertellen, misschien zit er wel iets vast?

Sabrina Fotografie
Ook op instagram: SabrinaFotografie92 & waylonhaflinger & paardponymaatje

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:15

lovelyfiefy schreef:
Claudia2001 schreef:
Ben ik het wel mee eens ja..jij bepaald waarheen en hoever..vol blijven houden en idd veel geduld..ik ga morgen weer een buitenrit maken..gisteren ging het goed maar lekker rustig rond gestapt..


ik kan je vertellen dat dit dus echt niet altijd op gaat.
Je zult ook naar je paard moeten luisteren. als je paard iets niet wilt, misschien er af en er samen lopend langs?
Dat soort dingen bestaan ook.
ik heb een paard wat gewoon 4 betonblokken krijgt, succes met je jij bepaald waarheen en hoever _O- _O-
die van mij gaat juist extra tegen in als je dan dus meer gaat vragen.

Dan ben JIJ te laat met je reactie en heb je zeer waarschijnlijk al 100 signalen van je paard genegeerd!

Ik kan me ook niet helemaal aan de indruk onttrekken dat dat ook voor TS geldt. Probleem kan zijn dat z'n signalen niet herkend zijn. Je moet wel weten wat de signalen zijn om ze te herkennen en daar wordt nogal gemakkelijk overheen gewalst door sommige mensen, waardoor het lastig wordt ze te herkennen.
Laatst bijgewerkt door ikke op 10-12-22 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: problemen met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:16

Dat is dus precies waarom ik stop voordat het paard gespannen wordt. Dan is het elke keer een leuke ervaring, en krijgen ze zelfvertrouwen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

lovelyfiefy

Berichten: 5091
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:26

ikke schreef:
Dan ben JIJ te laat met je reactie en heb je zeer waarschijnlijk al 100 signalen van je paard genegeerd!

Ik kan me ook niet helemaal aan de indruk onttrekken dat dat ook voor TS geldt. Probleem kan zijn dat z'n signalen niet herkend zijn. Je moet wel weten wat de signalen zijn om ze te herkennen en daar wordt nogal gemakkelijk overheen gewalst door sommige mensen, waardoor het lastig wordt ze te herkennen.


heb je mening ;)
ik weet zelf gelukkig beter.
want jij weet verder helemaal niet wanneer dit gebeurd enzo

Sabrina Fotografie
Ook op instagram: SabrinaFotografie92 & waylonhaflinger & paardponymaatje

lovelyfiefy

Berichten: 5091
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:27

Avalanche schreef:
Dat is dus precies waarom ik stop voordat het paard gespannen wordt. Dan is het elke keer een leuke ervaring, en krijgen ze zelfvertrouwen.


spanning kan je niet voorkomen.
Een kat die uit de bosjes springt kan al spanning zijn.
Dus dat lijkt me wel heel lastig

Sabrina Fotografie
Ook op instagram: SabrinaFotografie92 & waylonhaflinger & paardponymaatje

Claudia2001
Berichten: 10
Geregistreerd: 08-12-22

Re: problemen met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-22 18:29

Pfff wow zeg...ik had al mijn bedenkingen toen ik het erop plaatste..suc6 allemaal..maar longeren heeft n hoop geholpen..tenminste advies van iemand gekregen

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: problemen met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:46

Je krijgt hier ook advies, alleen niet het advies wat je graag wil. Want uitzoeken wat er met hem is betekent werk en wat jij wil is een snelle oplossing waarvoor je geen bal hoeft te doen. Sorry, ik denk dat die houding op Bokt niet werkt.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers