Paard steekt zijn tong uit tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ChristelJ
Berichten: 177
Geregistreerd: 08-12-17
Woonplaats: Heemskerk

Paard steekt zijn tong uit tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 11:48

Sinds een paar weken steekt mijn lease pony haar tong uit tijdens het rijden, het is niet constant wanneer je haar niet rond vraagt en of weinig druk in d’r mond geeft doet ze het niet. Zodra je stelling,buiging en d’r ronder wilt vragen doet ze het.

Ze doet het echter ook wanneer je het hoofdstel in doet. Iemand een idee wat de oplossing kan zijn?

Haar laatste zadel lag niet goed, deze is nu vervangen voor een passend zadel en ze doet het als nog.

Melzazu
Berichten: 1775
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Paard steekt zijn tong uit tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 11:50

Misschien de tandarts eens laten komen?

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 11:50

Rond vragen in de mond? Daar gaat het fout!

Misschien vindt ze dit bit niet prettig? Maar als je zo bezig bent in de mond, denk ik dat ze geen enkel bit prettig vind...

Maar misschien komt het ergens anders vandaag, keer onderzoekje?

ChristelJ
Berichten: 177
Geregistreerd: 08-12-17
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 11:52

Cinnepin schreef:
Rond vragen in de mond? Daar gaat het fout!

Misschien vindt ze dit bit niet prettig? Maar als je zo bezig bent in de mond, denk ik dat ze geen enkel bit prettig vind...

Maar misschien komt het ergens anders vandaag, keer onderzoekje?


Ik bedoel natuurlijk niet rond vragen via haar mond, maar wanneer je haar in de ontspanning laat zakken.

Avalanche

Berichten: 15961
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard steekt zijn tong uit tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 13:55

En hoe vraag je haar rond?

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paard steekt zijn tong uit tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 14:04

Een bitfitter laten komen zou mijn stap één zijn. Die weet hoe de paardenmond in elkaar steekt en kan samen met jou naar een passend bit kijken en of je daarin een verschil merkt.

Welk bit heb je nu?

Avalanche

Berichten: 15961
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard steekt zijn tong uit tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 14:10

Niet mijn stap 1. Een handige ruiter kan met ieder bit rijden. Ik heb de pest aan enkelgebroken bitten, en zelfs als paard dat specifieke bit niet fijn vindt, kan hij nog wel dat bit gewoon fijn aannemen en in de hand komen.

Stap 1 is naar de ruiter kijken. Zeker omdat TS aangeeft dat het paard het pas doet wanneer stelling, buiging of nageeflijkheid wordt gevraagd. Als het bit zelf het probleem was, zou je daar namelijk geen onderscheid zien.

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paard steekt zijn tong uit tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 14:19

Dat kan een bitfitter ook. Aangezien een bitfitter ook meekijkt met rijden.
Ts geeft aan dat het paard het ook doet bij het omdoen van het bit. Dat zou in eerste instantie dus niet rijtechnisch zijn. Dat dacht ik ook, tot ik dat las. Natuurlijk krijg je een gewoonte, maar iemand met kennis van de paardenmond kan veel beter kijken dan de gemiddelde ruiter.

Eefjebeefje

Berichten: 122
Geregistreerd: 22-03-22
Woonplaats: ergens...

Re: Paard steekt zijn tong uit tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 14:22

Ik zou de eigenaar inlichten en mischien de tandarts erbij halen.

Avalanche

Berichten: 15961
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 14:27

AlwaysH schreef:
Dat kan een bitfitter ook. Aangezien een bitfitter ook meekijkt met rijden.
Ts geeft aan dat het paard het ook doet bij het omdoen van het bit. Dat zou in eerste instantie dus niet rijtechnisch zijn. Dat dacht ik ook, tot ik dat las. Natuurlijk krijg je een gewoonte, maar iemand met kennis van de paardenmond kan veel beter kijken dan de gemiddelde ruiter.

Heel veel bitfitters doen ook maar wat hoor. Het is niet echt een wetenschap. Het is vooral goed kijken naar de mond (dikke tong of niet, laag verhemelte of niet) en verder gewoon kijken waar het paard goed op reageert. Ik heb mijn eigen paarden altijd zelf gefit, en nooit problemen mee gehad.

Verder kan de reactie op bit indoen ook wijzen op pijnlijke ervaringen tijdens het rijden, en de oorzaak is dan alsnog rijtechnisch.
Dus ik zou eerst eens met een goede instructeur naar het rijden zelf gaan kijken, en daar advies vragen. Maar 95% van de problemen met het bit wordt veroorzaakt door de ruiter, dus is het niet zinnig om de oorzaak in het bit te zoeken.

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard steekt zijn tong uit tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 14:32

Met Avalanche eens, paard steekt de tong uit om onder de druk van het bit uit te komen. Oftewel, ruiter rijdt met teveel hand en druk. Ik zou zeggen TS, zoek een goede instructeur die je van achter naar voor leert rijden en waarbij je gewoon bijna niks doet met je hand maar het paard zelf de hand laat opzoeken.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paard steekt zijn tong uit tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 14:57

Kan meerdere oorzaken hebben, en ik zou het zeker niet alleen in het bit zoeken, maar ook in blokkades elders in het lijf. Immers het tongbeen hecht aan naar de hals en onderlijn, dus als er ergens in het lijf iets niet lekker zit is de tong uit de mond doen een regelmatig voorkomend probleem wat zich dan uit.
Hoe wordt de pony verder gehouden? Regelmatig buiten? Hoe veel beweging? Weleens behandeld door een fysio/osteo bijvoorbeeld?

Je geeft aan dat recent haar zadel niet goed was, is het gedrag toen begonnen?