De pubertijd in..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

De pubertijd in..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-22 23:31

Ik weet dat hier een aantal topics over gaan. Maar ik heb echt specifieke vragen.

Ik heb een 6 jarige pony in de puberteit.. ze is stront eigenwijs aan t worden _O-

Nu zijn er 2 dingen die ik het meest vervelend begin te vinden. Dat zijn :
1. Eigen kant op gaan aan de hand
&
2. Niet meer meelopen

Ik neem trouwens aan, dat dit bij de pubertijd hoort.. misschien is ze ook wel gewoon heel stout en mij aan het uittesten

Either way… ik zal wat uitleg geven.
1. Ze gaat haar eigen kant op. Ik ga links zij gaat rechts, ik ga rechtdoor zij besluit links te gaan (bijvoorbeeld). Dit heeft ze NOOIT gehad, maar toen ik ooit nog grondwerk les had heb ik wel geleerd hoe ik daar mee om moest gaan.
-> Achterhand verplaatsen. Dit ging altijd prima, maar nu heeft mevrouw besloten haar hoofd niet mee te draaien als ik daar druk op geef en dus kan ik die achterhand niet verplaatsen.
2. Als ik haar uit t land haal of weer terug wil zetten loopt ze gewoon niet meer mee! Het is vooral bij het pakken uit het land dat ze gaat staken of zelfs eerst wegloopt. Nu geef ik gewoon heel grof een tik, maar dat helpt bij lange na niet altijd.

Mijn vraag aan jullie is, herkennen jullie dit? Zoja, hoe gaan jullie hiermee om?

Ik ben ook bezig met het maken voor een afspraak bij een grondwerk instructrice. Maar ben alsnog benieuwd naar hoe jullie dit aanpakken/- of zouden aanpakken.

Bedankt!

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 23:38

Ik geloof niet zo ik pubertijd bij dieren

Ik leer mijn pony met het principe dat ze een eigen keus heeft tenzij het echt noodzakelijk is. Wil ze rechts prima als dat mogelijk is. Wil ze niet meelopen en er is geen heofsmid of dierenarts prima dan niet. Dit heeft als voordeel dat we dus eigenlijk nooit discussie hebben en dat ze altijd enthousiast is omdat we iets gaan doen.

Waarom moet je paard perse mee uit de wei? Laat hem lekker staan, na een paar keer vindt die het waarschijnlijk jammer dat die niet mee mag en komt eraan gerend. En zo niet waarom wil je werken met een paard dat daar geen plezier in ervaart?

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: De pubertijd in..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 23:45

De pubertijd is in principe de periode van het geslachtsrijp worden.. Bij paarden is dat dus rondom het eerste jaar. Het tweede levensjaar kunnen merries daarbij nog wel eens extra "hormonaal brutaal" zijn..

Maar een zesjarig dier is al láng geslachtsrijp... dus áls het al zou bestaan, een pubertijd bij paarden dat is dat dus ergens rond het eerste jaar, en niet pas rond het zesde jaar..

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-22 23:49

Punz schreef:
De pubertijd is in principe de periode van het geslachtsrijp worden.. Bij paarden is dat dus rondom het eerste jaar. Het tweede levensjaar kunnen merries daarbij nog wel eens extra "hormonaal brutaal" zijn..

Maar een zesjarig dier is al láng geslachtsrijp... dus áls het al zou bestaan, een pubertijd bij paarden dat is dat dus ergens rond het eerste jaar, en niet pas rond het zesde jaar..


Oei! Helemaal verkeerd ingelezen dan denk ik :oo

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 23:54

Punz schreef:
De pubertijd is in principe de periode van het geslachtsrijp worden.. Bij paarden is dat dus rondom het eerste jaar. Het tweede levensjaar kunnen merries daarbij nog wel eens extra "hormonaal brutaal" zijn..

Maar een zesjarig dier is al láng geslachtsrijp... dus áls het al zou bestaan, een pubertijd bij paarden dat is dat dus ergens rond het eerste jaar, en niet pas rond het zesde jaar..

Kortom: onopgevoed stuk vreten lijkt het te zijn/geworden.

En ja, wat wij pubertijd noemen, komt voor ook bij paarden; het is namelijk niet alleen geslachtsrijp worden maar ook "op eigen been staan" oftewel: onafhankelijk worden van je ouders (de kudde, bij paarden). Dat geldt voornamelijk voor de hengsten maar ook de merries vertrekken rond die tijd (vaak) uit de groep.

Maar als dit al wat te maken heeft met wat er beschreven wordt, is er dus ergens in die periode al iets mis gegaan in de opvoeding en is dat later onvoldoende recht gezet.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 23:57

Een 6-jarige is niet in de puberteit hoor. Dan zijn er andere problemen.

Paarden nemen overigens simpelweg de ruimte die ze krijgen. Het slimste lijkt me dus om iemand mee te laten kijken met hoe je communiceert naar je paard.

Dan is het ook nog zo dat paarden opportunisten zijn. Het kan zijn dat als ze met jou meeloopt iets moet doen wat ze minder leuk vindt en dat haar eigen gang gaan gewoon leuker voor haar is.

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 00:16

Avalanche schreef:
Een 6-jarige is niet in de puberteit hoor. Dan zijn er andere problemen.

Paarden nemen overigens simpelweg de ruimte die ze krijgen. Het slimste lijkt me dus om iemand mee te laten kijken met hoe je communiceert naar je paard.

Dan is het ook nog zo dat paarden opportunisten zijn. Het kan zijn dat als ze met jou meeloopt iets moet doen wat ze minder leuk vindt en dat haar eigen gang gaan gewoon leuker voor haar is.



Maar dat lijkt me zo apart. Ze heeft onlangs een tijd stilgestaan door een blessure. En ze wil zo graag aan het werk en heeft ook veel energie. Stilstaan vindt ze echt niks

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: De pubertijd in..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 00:18

Wat doet ze verder tijdens haar dag? En is daar iets in veranderd?

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 00:21

Sintara schreef:
Wat doet ze verder tijdens haar dag? En is daar iets in veranderd?


Hoe bedoel je precies? :)

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 00:24

Bibi_2022 schreef:
Avalanche schreef:
Een 6-jarige is niet in de puberteit hoor. Dan zijn er andere problemen.

Paarden nemen overigens simpelweg de ruimte die ze krijgen. Het slimste lijkt me dus om iemand mee te laten kijken met hoe je communiceert naar je paard.

Dan is het ook nog zo dat paarden opportunisten zijn. Het kan zijn dat als ze met jou meeloopt iets moet doen wat ze minder leuk vindt en dat haar eigen gang gaan gewoon leuker voor haar is.



Maar dat lijkt me zo apart. Ze heeft onlangs een tijd stilgestaan door een blessure. En ze wil zo graag aan het werk en heeft ook veel energie. Stilstaan vindt ze echt niks

Niks aparts aan. Je hebt haar onvoldoende kaders gesteld en blijkbaar ben je niet interessant genoeg voor haar. Beetje zichzelf respecterende merrie doet het alleen als haar dat wat oplevert en dat opleveren kan vanalles zijn: samen zijn, leuke dingen doen, eten krijgen, gekrabbeld worden op een favoriet plekje.

Wat heb JIJ te bieden aan haar?

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 00:24

Staat ze op de wei in een grote kudde, op een paddock met een vriendje, leeftijd genootjes of juist oudere paarden? Of dat ze nu bijvoorbeeld s nachts op stal staat in plaats van de wei zoals in de zomer? Dat soort dingen

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 00:26

Heel grof een tik geven als je pony niet mee wilt lopen is in mijn ogen geen optie. Zijwaarts lopen waardoor het evenwicht even verpest word deed ik in zulke gevallen vroeger.
Nu vraag ik mij af waarom mijn paard niet mee zou willen. Als een paard staakt is het simpelweg een ''nee'' en ik laat mijn paard gewoon lekker staan als ze niet meewillen, de volgende dag is dat namelijk een ''ja''.
Dat ze veel energie heeft kan natuurlijk ook komen door te weinig buiten, voer, etc.
Uiteraard moeten er grenzen getrokken worden zoals jouw ruimte, even doen wat moeilijk is, maar als dat wederzijds is(paard mag ook grenzen trekken) vind ik alleen maar eerlijk. Maar dit is mijn inzicht op het houden van dieren, je kunt ook blijven trekken en de druk weghalen als ie eenmaal meeloopt en bij mijn shetlander swierde ik het touw als hij recht door mij heen wilde lopen(wel in zijn pubertijd, jaar of 2) touw raakte de neus; hij heeft het 10x geprobeerd tot het het niet meer waard was.

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 00:29

Sintara schreef:
Staat ze op de wei in een grote kudde, op een paddock met een vriendje, leeftijd genootjes of juist oudere paarden? Of dat ze nu bijvoorbeeld s nachts op stal staat in plaats van de wei zoals in de zomer? Dat soort dingen


Ze staat 24/7 buiten op een paddock en daar staat ze in een hele leuke kudde! Ze is heeft 2 hele goeie maatjes daar.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 00:32


Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 00:57

Bibi_2022 schreef:
Avalanche schreef:
Een 6-jarige is niet in de puberteit hoor. Dan zijn er andere problemen.

Paarden nemen overigens simpelweg de ruimte die ze krijgen. Het slimste lijkt me dus om iemand mee te laten kijken met hoe je communiceert naar je paard.

Dan is het ook nog zo dat paarden opportunisten zijn. Het kan zijn dat als ze met jou meeloopt iets moet doen wat ze minder leuk vindt en dat haar eigen gang gaan gewoon leuker voor haar is.



Maar dat lijkt me zo apart. Ze heeft onlangs een tijd stilgestaan door een blessure. En ze wil zo graag aan het werk en heeft ook veel energie. Stilstaan vindt ze echt niks

Het leest een beetje alsof je dat voor haar invult. Het werkgedeelte. Het lijkt er namelijk op dat ze zich prima vermaakt heeft toen ze niets hoefde te doen, en nu vindt ze dat ze niet meer hoeft te luisteren

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: De pubertijd in..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 08:54

onze eerste pony had dit ook. toen hij 5 was leken we wel twee vreemden voor elkaar voor een periode. Ik ben weer vanaf nul begonnen met grondwerk. binnen no time zaten we weer op een lijn. Helaas is dit dier overleden maar bij mijn nieuwe pony doe ik regelmatig grondwerk. ook gewoon puur om elkaar te laten weten waar we staan.

Ik zou dus weer zsm terug met grondwerk aan de gang gaan even weer vanaf nul.