Paard die uithaalt naar niks tijdens zijn etenstijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Paard die uithaalt naar niks tijdens zijn etenstijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-22 17:16

Hoi, ik heb sinds kort gemerkt dat mijn paard tijdens het eten alle vier zijn benen niet stil kan houden, ik dacht zelf dat hij gewoon opgewonden was en omdat hij moet stilstaan om te kunnen eten hij dit op andere manieren uit. Hij laat dit gedrag op geen andere momenten zien ook niet als hij gewoon zo op de poetsplaats staat (wij geven hem altijd op de poetsplaats in onze tuin zijn eten zodat we iedere dag met hem bezig zijn en ook zijn medische benodigdheden kunnen voldoen). Het is over het algemeen geen probleem want hij schopt niet naar iemand specifiek en ik weet het zelf dus ik let op, maar hij heeft zon lange benen en zelfs toen ik met een grote boog om hem heen liep werd ik net op mijn arm geraakt. Niet de ergste zaak van de wereld, ik moet beter opletten maar misschien dat iemand ervaring heeft of tips?

groetjes


Qimm

Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paard die uithaalt naar niks tijdens zijn etenstijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 17:25

Als je geraakt werd heb je een hele grote kans dat het wel gericht was.

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-22 17:27

Qimm schreef:
Als je geraakt werd heb je een hele grote kans dat het wel gericht was.

Zou dat kunnen? Hij haalt gewoon om de zoveel tijd met zn voor of achterbenen uit dus ik dacht dat ik net op het verkeerde moment langskwam, hij raakt soms ook zijn voerbak met zijn voorbenen bijvoorbeeld.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Paard die uithaalt naar niks tijdens zijn etenstijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 17:29

Voernijd. Beste is het om het dier tijdens het eten gewoon met rust te laten.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Qimm

Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 17:31

Heeft je paard voldoende rust tijdens het eten of is er veel beweging om hem heen? Een gespannend paard dat 'bang' is dat er iemand met z'n eten vandoor gaat kan zich raar gedragen. Paarden schoppen meestal niet zomaar naar niks, en perongeluk raak schoppen heb ik nog nooit meegemaakt...

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-22 17:34

Dees schreef:
Voernijd. Beste is het om het dier tijdens het eten gewoon met rust te laten.

Dat is inderdaad wat ik normaal doe waardoor het verder niet voor problemen zorgt, we zetten hem in de tuin neer waarna hij zelf weer terug naar de wei gaat als hij klaar is.

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-22 17:35

Qimm schreef:
Heeft je paard voldoende rust tijdens het eten of is er veel beweging om hem heen? Een gespannend paard dat 'bang' is dat er iemand met z'n eten vandoor gaat kan zich raar gedragen. Paarden schoppen meestal niet zomaar naar niks, en perongeluk raak schoppen heb ik nog nooit meegemaakt...

(Ik wist niet of het mogelijk is maar de reden dat ik het dacht is omdat hij uithaalt ook als ik nergens in de buurt ben)Hij staat wel in een redelijk open plek, maar hij lijkt verder nergens op te reageren, hij kijkt over het algemeen niet veel op van verkeer (ik woon tussen veel boerderijen) en dan staat hij gewoon op de stoep aangezien hij eerst zijn eten op de grond gooide en het erna weer op eet dus hij moet op een beetje een schone plek staan met betrekking tot zand etc.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 17:47

Vreemd gedrag, het schrapen met een voorbeen heb ik bij meerdere paarden en ponies al gezien. Mijn draver doet dat ook (om die reden zet ik de voerbak vast anders gooit hij die om met z'n been).
Maar met de achterbenen slaan tijdens het eten nog nooit gezien.

Wel op een manege ooit gezien dat een merrie tijdens het rondbrengen van het voer zo nijdig werd (uit voernijd of ongeduld) dat ze tegen de stalwand sloeg met haar achterbenen. (leek me niet bevorderlijk voor haar pezen en gewrichten)

Leef en laat leven.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 17:49

CapeS schreef:
Qimm schreef:
Als je geraakt werd heb je een hele grote kans dat het wel gericht was.

Zou dat kunnen? Hij haalt gewoon om de zoveel tijd met zn voor of achterbenen uit dus ik dacht dat ik net op het verkeerde moment langskwam, hij raakt soms ook zijn voerbak met zijn voorbenen bijvoorbeeld.


Paarden weten heel precies waar hun benen zijn. Met uitzondering van atactische paarden. Dus reken maar dat je niet per ongeluk geraakt werd.

Ik zou het dier in alle rust laten eten. Maar als dat door omstandigheden niet kan en hij raakt je weer dan wel corrigeren. Schoppen/ bijten is gevaarlijk gedrag en je wilt niet in het ziekenhuis belanden.

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-22 17:49

Art_Ificious schreef:
Vreemd gedrag, het schrapen met een voorbeen heb ik bij meerdere paarden en ponies al gezien. Mijn draver doet dat ook (om die reden zet ik de voerbak vast anders gooit hij die om met z'n been).
Maar met de achterbenen slaan tijdens het eten nog nooit gezien.

Wel op een manege ooit gezien dat een merrie tijdens het rondbrengen van het voer zo nijdig werd (uit voernijd of ongeduld) dat ze tegen de stal wand sloeg met haar achterbenen.

Voorbenen gebruikt hij inderdaad ook, het gedrag is ook wel minder na een paar minuutjes. Vandaar dat ik dacht dat het energie was. Hij loopt ook altijd te knorren en briesen als ik het voer kom brengen, maar dan wacht hij wel netjes tot ik het neerzet en dan begint hij met eten. Misschien zorgt dat wachten voor die opbouw? Maar hij doet het echt alleen tijdens het eten dus ik snap het verder ook niet echt...

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-22 17:51

troi schreef:
CapeS schreef:
Zou dat kunnen? Hij haalt gewoon om de zoveel tijd met zn voor of achterbenen uit dus ik dacht dat ik net op het verkeerde moment langskwam, hij raakt soms ook zijn voerbak met zijn voorbenen bijvoorbeeld.


Paarden weten heel precies waar hun benen zijn. Met uitzondering van atactische paarden. Dus reken maar dat je niet per ongeluk geraakt werd.

Ik zou het dier in alle rust laten eten. Maar als dat door omstandigheden niet kan en hij raakt je weer dan wel corrigeren. Schoppen/ bijten is gevaarlijk gedrag en je wilt niet in het ziekenhuis belanden.

Hoe zou ik dat kunnen doen? En laat ik het hem dan wel gewoon blijven doen als ik er niet bij ben? Of moet ik proberen om daar een oplossing voor te vinden.

Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Paard die uithaalt naar niks tijdens zijn etenstijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 17:59

Moeilijk ts. Ikzelf vind het belangrijk gewoon bij mijn paard te kunnen zijn, eten of niet.
Een vorig paard van mij had hetzelfde, dus ik een grote emmer met bietenpulp,slobber wat dan ook en ik ging er gewoon rustig bijzitten. Zou het je misschien niet aan moeten raden want veilig is het niet, maar zo heb ik het stapje voor stapje opgelost tot ik hem rustig kon poetsen en dat ''vertrouwen'' er was.
Kwam er overigens niet achter maar ging gewoon tegen de muur bij zijn hoofd staan, vervolgens kriebelen bij nek\schoft en over dagen\weken rustig gaan poetsen.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

xSCWx
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 18:03

Ik herken het van mijn paard, wel in iets mindere mate. Die heeft erge voernijd (met brok/slobber) naar andere paarden. Als ik hem iets heel lekkers geef gaat hij zelfs een beetje staan trillen, zo enthousiast is hij. Hij wordt tijdens het lekkers extra gepikeerd op vliegen en slaat dan ook wel eens naar achteren. Ik laat hem gewoon lekker met rust als hij brok/slobber staat te eten (hooi of luzerne is geen probleem), mij moet je dan ook niet storen :')

Overigens, als het voernijd is, de manier om daaraf te komen is om hem steeds een beetje bij te geven in zijn bak. Op deze manier gaat hij inzien dat jij zijn eten niet weg haalt, maar juist geeft. Eten weg halen bij een paard met voernijd werkt averechts.

La Vie en Rose 

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-22 18:05

Anastasia24 schreef:
Moeilijk ts. Ikzelf vind het belangrijk gewoon bij mijn paard te kunnen zijn, eten of niet.
Een vorig paard van mij had hetzelfde, dus ik een grote emmer met bietenpulp,slobber wat dan ook en ik ging er gewoon rustig bijzitten. Zou het je misschien niet aan moeten raden want veilig is het niet, maar zo heb ik het stapje voor stapje opgelost tot ik hem rustig kon poetsen en dat ''vertrouwen'' er was.
Kwam er overigens niet achter maar ging gewoon tegen de muur bij zijn hoofd staan, vervolgens kriebelen bij nek\schoft en over dagen\weken rustig gaan poetsen.

Dat kan ik wel proberen (ik doe mn cap wel op :j ) Maar ik kan hem verder wel gewoon aanraken poetsen krabbelen etc, toendertijd nog zijn sarcoid verzorgen inmiddels niet meer en hij reageert nergens op... Vandaar dat ik ook gewoon niet weet wat ik moet doen. Als hij weer rustig is zou ik ook gewoon (in wijze van spreken) zo achter hem gaan staan zonder gevolgen.

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-22 18:06

xSCWx schreef:
Ik herken het van mijn paard, wel in iets mindere mate. Die heeft erge voernijd (met brok/slobber) naar andere paarden. Als ik hem iets heel lekkers geef gaat hij zelfs een beetje staan trillen, zo enthousiast is hij. Hij wordt tijdens het lekkers extra gepikeerd op vliegen en slaat dan ook wel eens naar achteren. Ik laat hem gewoon lekker met rust als hij brok/slobber staat te eten (hooi of luzerne is geen probleem), mij moet je dan ook niet storen :')

Overigens, als het voernijd is, de manier om daaraf te komen is om hem steeds een beetje bij te geven in zijn bak. Op deze manier gaat hij inzien dat jij zijn eten niet weg haalt, maar juist geeft. Eten weg halen bij een paard met voernijd werkt averechts.

Naar andere paarden heeft hij het inderdaad ook, zn maatje (een oude shet) moet niet in de buurt komen van zijn hooi. Of mij trouwens, als de shet naar mij toe komt voor wat krabbels dan komt mijn paard hem wegjagen om vervolgens zelf lekker aanhankelijk te gaan doen. Ik zal voor nu gewoon proberen om hem niet te storen alhoewel dit niet altijd mogelijk is

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 18:09

Ik vind dat je iemand (ook een paard) wel ongestoord moet laten eten. Ik zou het eten ook liever in een bak aanbieden dan op de (vuile) grond gooien. Dat schoppen met de benen kan opwinding zijn, blij dat er eten komt zoiets, en ook wel voedernijd.Als hij het buiten de voedertijden niet doet dan zou ik gewoon rekening met hem houden.Je wilt zelf toch ook rustig afeten.

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-22 18:12

anjali schreef:
Ik vind dat je iemand (ook een paard) wel ongestoord moet laten eten. Ik zou het eten ook liever in een bak aanbieden dan op de (vuile) grond gooien. Dat schoppen met de benen kan opwinding zijn, blij dat er eten komt zoiets, en ook wel voedernijd.Als hij het buiten de voedertijden niet doet dan zou ik gewoon rekening met hem houden.Je wilt zelf toch ook rustig afeten.

Klein misverstand; Hij wordt zeker niet vanaf de grond gevoerd, hij krijgt zijn voer gewoon in zon grote 20a 30L plastic bak, hij doet zelf met zijn neus het uit de bak gooien, wel zijn we sinds kort de bak in een kruiwagen aan het doen zodat hij het erna gewoon daaruit kan eten ipv de grond. En als de grond ergens schoon is is het wel bij de poetsplaats aangezien die netjes wordt gehouden door ons mam.

En ik snap dat hij alleen moet worden gelaten maar ik zie ook in dat dit gedrag voor een probleem kan zorgen in een onhandige situatie in de toekomst wat ik wil vermijden.

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 18:29

CapeS schreef:
anjali schreef:
Ik vind dat je iemand (ook een paard) wel ongestoord moet laten eten. Ik zou het eten ook liever in een bak aanbieden dan op de (vuile) grond gooien. Dat schoppen met de benen kan opwinding zijn, blij dat er eten komt zoiets, en ook wel voedernijd.Als hij het buiten de voedertijden niet doet dan zou ik gewoon rekening met hem houden.Je wilt zelf toch ook rustig afeten.

Klein misverstand; Hij wordt zeker niet vanaf de grond gevoerd, hij krijgt zijn voer gewoon in zon grote 20a 30L plastic bak, hij doet zelf met zijn neus het uit de bak gooien, wel zijn we sinds kort de bak in een kruiwagen aan het doen zodat hij het erna gewoon daaruit kan eten ipv de grond. En als de grond ergens schoon is is het wel bij de poetsplaats aangezien die netjes wordt gehouden door ons mam.

En ik snap dat hij alleen moet worden gelaten maar ik zie ook in dat dit gedrag voor een probleem kan zorgen in een onhandige situatie in de toekomst wat ik wil vermijden.

Sorry je schreef iets over zand op de grond. Verder denk ik dat dit wel iets is wat in het karakter van je paard zit.Of uit zijn verleden waarin hij honger heeft gehad of zijn eten moest verdedigen?

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-22 18:40

anjali schreef:
Sorry je schreef iets over zand op de grond. Verder denk ik dat dit wel iets is wat in het karakter van je paard zit.Of uit zijn verleden waarin hij honger heeft gehad of zijn eten moest verdedigen?

Daar heb ik helaas geen idee over, hij heeft wel kort in de race industrie gezeten maar ik heb hem pas twee jaar, en bij mij is er geen aanleiding to geweest zover ik weet. Hij was wel mager toen ik hem overnam van een lokale stal waar hij op pension stond maar dat kwam naderhand gekeken door een verborgen medisch probleem want hij kwam toen niet aan hoeveel hij ook at (nu gelukkig weer lekker op gewicht). Verder is hij ook gewoon echt een schat in de omgang, steigert niet, bokt amper, bijt niet etc.

Nikass

Berichten: 16673
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 18:50

xSCWx schreef:
Ik herken het van mijn paard, wel in iets mindere mate. Die heeft erge voernijd (met brok/slobber) naar andere paarden. Als ik hem iets heel lekkers geef gaat hij zelfs een beetje staan trillen, zo enthousiast is hij. Hij wordt tijdens het lekkers extra gepikeerd op vliegen en slaat dan ook wel eens naar achteren. Ik laat hem gewoon lekker met rust als hij brok/slobber staat te eten (hooi of luzerne is geen probleem), mij moet je dan ook niet storen :')

Overigens, als het voernijd is, de manier om daaraf te komen is om hem steeds een beetje bij te geven in zijn bak. Op deze manier gaat hij inzien dat jij zijn eten niet weg haalt, maar juist geeft. Eten weg halen bij een paard met voernijd werkt averechts.


Nou dat werkt echt niet altijd hoor. Mijn paard moet je gewoon met rust laten, maar ook al staat er helemaal niemand in de verre omtrek dan nog slaat ze. Is gewoontegedrag geworden. Ze slaat zeker niet gericht, maar als ik achter haar langs zou gaan lopen kan ik uiteraard wel geraakt worden. Gewoon oppassen dus.
Corrigeren zou ik dus juist niet doen (tenzij je zéker weet dat het werkt bij je paard), paard krijgt alleen maar meer negatieve associaties

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 18:52

Was hij altijd al onrustig tijdens het eten? Of wordt het erger?

Heeft hij de gehele dag genoeg goed hooi? Kan hij vrij bewegen en heeft hij genoeg sociaal contact?

Wat voer je?

Natuurlijk kan je een paard met rust laten, maar extreem gedrag heeft een oorzaak en je wil niet dat het erger wordt of gevaarlijk. Dan is het fijn om te kijken of je de oorzaak kan achterhalen en daar iets aan kan doen.

Mijn ene merrie heeft ook voernijd, maar ze at wel netjes op een rij buiten. Ben er toen dus wel steeds tussen gaan staan.

Nu eten ze op stal en heeft zij een veulen van 6 maanden. Eerst deed ze wat lelijk, maar heb er toen ook tussen gestaan. Zij hijst vooral haar voorbenen op en staat echt te hengelen, maar dat wil je ook niet tegen je aan krijgen.
Ik heb steeds dat been aan getikt en een uhu erbij. Als ze rustig at ook braaf, een aai en rustig gesproken.

Nu wisselen ze van bak en eet hij zelfs uit haar bak mee. Ze is nu ook een voorbeeld, dus wilde dat gedrag echt niet.

Voor wegjagen bij hooi is eigenlijk de oplossing om genoeg plekken te hebben op enige afstand waar ze hooi kunnen eten. En ook de ruimte er omheen hebben.

Maar ook daar ben ik zelf gaan mee eten van het hooi. Als ik er nu bij sta, mag de andere merrie mee eten. Als ik wegloop, heeft die nog niet genoeg vertrouwen, maar komt wel.

Weet je ook zeker dat je paard geen maagzweren heeft? Dan kan (veel) hardvoer ook triggeren.

Nikass

Berichten: 16673
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 19:54

Netjes op een rij kunnen eten noem ik dan ook geen voernijd?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 20:05

wat voor voer geef je hem precies?

Earth

Berichten: 7896
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard die uithaalt naar niks tijdens zijn etenstijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 21:03

Mijn prachtige goedzakkige vos kon je ook echt uit zijn stal meppen als je niet oplette. Buiten de stal kon een kind met hem aan de gang gaan, maar in de stal moest ik echt oppassen. Een keer deed ik dat niet en wilde ik zn peesbeschermers achter af doen en voelde ik een hoef langs mijn hoofd suizen. Hij schrok er gewoon zelf van := (en ik gaf hem op zijn flikker natuurlijk. Gewoon niet slaan naar mij, nooit.) Maar ik kreeg dat er niet uit, dus liet ik hem in zijn stal zoveel mogelijk met rust.

Earth het reisbureau.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9293
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 21:48

Het optillen en schrapen van voorbenen en uitslaan met achterbenen is wel een beetje bloedtypes eigen.
Mijn beide volboeden (arab en ev) doen het. Overigens nooit naar mij en meer dicht bij de grond. Zo hoog als bijv mijn arm dus nooit.
De arab staat bijna de hele tijd met zijn linkervoorbeen omhoog. En de ev afwisselend met links en rechts. Bij hen is het echt ongeduld.

De pony heeft wel voernijd door honger als veulen/jaarling.
Die is inmiddels 12 maar nog heel gericht op zijn eten. Overigens zal hij niks doen naar de mens en kan ik gewoon alles met hem doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers