Trailerladen blijft moeilijk nu in twijfel wat te doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anouk_H

Berichten: 2166
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Trailerladen blijft moeilijk nu in twijfel wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-22 16:42

Allereerst, ik wist niet goed bij welke categorie ik dit moest openen maar aangezien gedrag het grootste probleem is, plaats ik het toch maar hier.

2 jaar geleden kocht ik mijn eigen trailer met de droom om met mijn paard naar lessen en uitstapjes te kunnen gaan! Dapper ging ik de eerste paar keer oefenen met heulveul snoepjes maar al snel bleek dit niet zo makkelijk te gaan als gehoopt, steeds ging het een soort van beter met oefenen tot ik echt weg wilde er stress bij kwam kijken (want, gaat hij mee?) En dan zat ik weer met een gigantische terugval. Waarbij het een aantal keren 2 uur touwtrekken kostten om paard de trailer in te krijgen. Ik heb gekneusde vingers gehad, ontelbare brandblaren, blauwe teennagel, kapotte handschoenen hij heeft los in het bos gerend en daar heb ik de streep getrokken. Ik kon dit niet zelf en heb professionele hulp ingeschakeld. Bij het ophalen (ik wilde hem niet eens meer zelf wegbrengen, het was 90km rijden en ik wist al dat ik hem de trailer niet meer in ging krijgen. Zwaar stoned van een tube domosedan, en hekken om hem in te sluiten is het gelukt. De heenreis ging super goed en hij heeft heel rustig gestaan. (Uiteraard hebben we hem even wakker laten worden voordat we zijn gaan rijden) Mac is 7! weken weggeweest op een interne training waar hij 5 dagen per week meestal 2x per dag getraint werd. Iedere stap voorwaarts kreeg hij terugvallen dus alles kostte ontzettend veel tijd om bevestigd te krijgen. Na die 7 weken mocht hij mee naar huis, alles was geoefend ook het rijden in de trailer alleen het laden op vreemd terrein hebben ze niet meer mee kunnen nemen in de training.

De terugweg liep niet zoals gehoopt, na een half uur heeft Mac zijn halster kapot getrokken en zich omgedraaid, hij wilde de trailer uit springen en ik ben op de vluchtstrook rijdend uit de auto gesprongen om het zeil dicht te trekken. Later is Mac terug omgedraaid toen we veilig konden stoppen en bleek ik zijn halster weer terug om te kunnen doen. De rest van de terugreis hebben we de snelwegen ontweken om hem meer bezig te laten zijn met balans zoeken en klonk het alsof ie de hele trailer afbrak.


Eenmaal thuis is de volgende dag de trainster weer gekomen en waar ik dacht nu is het echt klaar dit doet hij nooit meer. Draafde meneer zelfs de trailer weer op.

Mac zijn filmpje van de training;


Nou vanaf daar zijn we achter gebleven, hebben we eigenlijk de training die hij gehad heeft weer helemaal opnieuw opgebouwd thuis tot het moment dat we voor het eerst met de trailer op pad durfde te gaan. We hebben 4km gereden met de trailer, hem uitgeladen bij het oefenveldje van de rijvereniging, en na wat rustig rondlopen en grazen aan de hand (positieve ervaring creëren) wilde ik hem weer opladen. Dit duurde weer driekwartier. Hij liep er braaf in maar liet de trailer niet meer sluiten. Contact opgenomen met de trainster en binnen 10 minuten stond hij er weer in dankzij haar tip. Vanaf dat moment moest ik thuis wéér opnieuw vertrouwen kweken in het trailer laden. Weer flink geoefend tot we de trailer weer makkelijk konden sluiten. Uiteindelijk werd het winter, wilde ik niet in het donker weg met de trailer savonds (want daglicht was al moeilijk genoeg).

Voordat ik het wist hadden we alweer bijna een half jaar niks met de trailer gedaan, maar we gingen het weer oppakken. Weer ging het laden goed maar opsluiten kostte tijd. (Hij schommelt heel erg op en neer op zijn benen en bij ook maar een beetje het idee dat iemand een stang dicht gaat doen, schiet hij de trailer uit als je dit te snel wil doen. Maar wacht je tot hij relaxt in de trailer staat dán kan je hem dicht doen, maar dit is dus heel erg communiceren tussen mij en de persoon achter hem, maar onbezonnen weggaan zat er niet in) ik kreeg hierdoor ook geen regelmaat in het met de trailer weg gaan. Want je hebt áltijd iemand nodig, en ik wil daar niet steeds iemand voor hoeven mee vragen.

Even fast forward naar 2 weken geleden, ik had een plan bedacht om Mac alleen te kunnen gaan laden. Ik heb hier een tiktok serie van gemaakt, in de hoop ook andere te kunnen inspireren.
Deel 1: https://vm.tiktok.com/ZMNTx3cJj/
Deel 2: https://vm.tiktok.com/ZMNTQ2Hm7/
Deel 3: https://vm.tiktok.com/ZMNTx3MhT/

Uiteindelijk heb ik nog 2x geoefend met klep in 1x sluiten na de stang en hem daarna terugzetten in de wei. Hierna durfde ik het aan! Ik ging voor het eerst, in 2 jaar, met de trailer naar de les toe. Thuis heb ik hem in 1 minuut in mijn eentje geladen. En bij de les kostte het slechts 6 minuten om hem weer mee naar huis te krijgen!! Wauw wat was ik trots!! Hierbij een filmpje van de laatste training voordat we op les gingen:


En hierna ging het weer mis. Mac wil weer niet de trailer in, hij gaat wel, maar weet precies waar ik wel of niet de stang dicht kan doen. Dus de 1e training na de les ben ik een half uur bezig geweest. Na 6 minuten kon ik de stang sluiten en achteraf heb ik er echt heeeel veel spijt van dat ik het daarbij niet gelaten heb maar van te voren was die stang-sluit-stap al zo goed bevestigd dat ik in ieder geval daar naartoe terug wilde. Maar helaas kon ik na een half uur pas echt de trailer weer sluiten. Hierna laat ik hem eruit en mag hij direct terug naar zijn vrienden want dat lijkt mij in zijn geval de aller grootste beloning die ik kan geven. Weg van de trailer en terug naar je maatjes.
Wie zin heeft ik heb die training volledig gefilmd;


De training daarna lukte het me gewoon echt niet meer na 3 kwartier in en uitlopen zonder de stang te kunnen sluiten ben ik in huilen uitgebarsten, ik was zó trots op wat we bereikt hadden en 1 keer rijden met de trailer en alles is weer verpest. Wéér terug bij af. Na die 3 kwartier hebben we toch maar met 2 personen de trailer weer gesloten en hem daarna ook direct weer terug gezet. En daarna heb ik echt weer 3 stappen terug gedaan in de training. Terug naar het alleen maar in en uit lopen op commando, ik heb dit nu 3 trainingen van 10 minuten gedaan zonder ook maar 1 poging om de stang te pakken. Maar hij loopt er gewoon niet meer ver genoeg in om áls ik had gewild überhaupt de stang te kunnen sluiten.

En dat brengt ons bij het punt waar ik nu ben. Ik kan dit paard gewoon niet uitgelegd krijgen dat de trailer hem niet op eet, en ik kan er niet genoeg regelmaat in krijgen om gewoon 4, 5 keer kort achter elkaar met de trailer weg te gaan. Dus ik blijf vast hangen op dit oneindige getrain maar ik word het zat. Het heeft me al zoveel stress, zenuwen, en tranen bezorgd dat ik echt niet meer weet wat ik nu nog moet doen. Het is zelfs zo erg dat ik bijna denk ik verkoop dit paard ook en koop een paard waar ik wél mee op pad kan en crosslessen en springlessen en wedstrijden kan rijden, want nu 2 jaar later kunnen we nog steeds geen Bproef doorrijden omdat onze thuislocatie geen geschikte bak heeft. Dus dressuurles hebben we bijna niet.

Lang verhaal, wat ik even van me af wilde schrijven. Maar hoe nu verder, is er nog hoop om óóit stressloos met de trailer weg te gaan? Ik ben al zoveel geld kwijt geweest aan trainingen en überhaupt het kopen van een eigen trailer.. Op dit moment kan ik helaas ook niet meer rijden met mijn trailer, na de laatste rit kwam ik erachter dat de bodem niet veilig meer is. Reparatie om de hele trailer weer op orde te krijgen gaat al gauw €2000 kosten, maar heb ik hier nog zin in, ik ben straks ruim €6000 (aankoop trailer, trailertraining, en repatatie trailer) kwijt, en heb in 2 jaar tijd 2 keer met dit paard daadwerkelijk weg kunnen gaan.. -O-

Bedankt voor het lezen..

Insta: @anouk.hermsen voor foto's en filmpjes van mijn huisdieren <3


ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Trailerladen blijft moeilijk nu in twijfel wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:50

Tja met alle respect, maar wat een kluns die trainer. Ik zou dit écht anders aanpakken want je paard heeft gewoon schijt aan je en dat zie je op het laatste filmpje weer. Hij reageert gewoon totaal niet op je hulp en durft er ook nog eens achteruit doorheen te denderen.

Ik snap dat het onwijs zuur is van je centen, maar zo duur hoeft het echt niet te zijn bij een volgende. Welke regio zit je? Ik zou zelf veel meer grondwerk gaan doen en zorgen dat hij responsief op je wordt buiten de trailer om. Jouw trainer heeft echt alleen in en om de trailer geoefend zo te zien, maar daar los je het probleem gewoon niet mee op. Wat zegt zij er zelf van dat hij nu niet meer laadt? Heb je geen geld terug of gratis hertrainen?

3heathcliff5
Berichten: 421
Geregistreerd: 25-06-18

Re: Trailerladen blijft moeilijk nu in twijfel wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:57

Kan het zijn dat Mac z’n vertrouwen een deuk heeft gekregen omdat hij de bodem al niet veilig vond aanvoelen voor jouw bevindingen? Verder veel respect voor je geduld.

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Trailerladen blijft moeilijk nu in twijfel wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:13

Ik heb niet je hele filmpje gekeken aan het eind (sorry 30 minuten was me iets te lang :Y) ) maar waarom loop je niet met hem mee de trailer in?
Heb je het daarnaast al een keer geprobeerd met een voorklep? Laat hem er eerst maar in- en uit lopen. De trailer dicht doen, komt daarna wel

Anouk_H

Berichten: 2166
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-22 17:19

ElSea schreef:
Tja met alle respect, maar wat een kluns die trainer. Ik zou dit écht anders aanpakken want je paard heeft gewoon schijt aan je en dat zie je op het laatste filmpje weer. Hij reageert gewoon totaal niet op je hulp en durft er ook nog eens achteruit doorheen te denderen.

Ik snap dat het onwijs zuur is van je centen, maar zo duur hoeft het echt niet te zijn bij een volgende. Welke regio zit je? Ik zou zelf veel meer grondwerk gaan doen en zorgen dat hij responsief op je wordt buiten de trailer om. Jouw trainer heeft echt alleen in en om de trailer geoefend zo te zien, maar daar los je het probleem gewoon niet mee op. Wat zegt zij er zelf van dat hij nu niet meer laadt? Heb je geen geld terug of gratis hertrainen?

Ik vind haar zeer zeker geen kluns ook nu kan ik nog altijd met vragen terecht en ze heeft gezorgd dat mijn paard in ieder geval de trailer in wil lopen en gesloten kan worden, dat Mac zo moeilijk is komt niet door haar en ik denk niet dat het zinvol is om iemand 1 uurtje langs te laten komen dan had ik nu nog steeds niet zo ver geweest.

Het probleem blijft gewoon dat Mac continue terugvalt in oud gedrag zodra een stap weer spannend voor hem is geweest.

3heathcliff5 schreef:
Kan het zijn dat Mac z’n vertrouwen een deuk heeft gekregen omdat hij de bodem al niet veilig vond aanvoelen voor jouw bevindingen? Verder veel respect voor je geduld.

Het deel dat nu kapot is is waar hij met zijn voorhoef geschraapt en gestampt heeft. Daar staat hij niet als hij gewoon staat. Dus dat kan hij niet gevoeld hebben met erin lopen

Autumnn schreef:
Ik heb niet je hele filmpje gekeken aan het eind (sorry 30 minuten was me iets te lang :Y) ) maar waarom loop je niet met hem mee de trailer in?
Heb je het daarnaast al een keer geprobeerd met een voorklep? Laat hem er eerst maar in- en uit lopen. De trailer dicht doen, komt daarna wel

Een trailer met voorklep heb ik niet tot mijn beschikking, het erin lopen is ook geen probleem, blijven staan met beweging achter hem daarin tegen wel

Insta: @anouk.hermsen voor foto's en filmpjes van mijn huisdieren <3

Freyr
Berichten: 687
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:23

Ik ben ongeveer tot de helft met lezen en ga later vandaag zelf lezen, maar twee dingen die ik vast wil benoemen.

1. Ik ga even het keihard opschrijven en bot zijn, maar bij het filmpje met de training intern staat op het einde 'Paardentaal vertaald'. Met alle respect, uit het filmpje blijkt uit niets dat er ook maar iets van paardentaal begrepen wordt. Het stikt van de signalen die ik niet eerst opgelost zie worden.
2. Heb jij heeeeeeel toevallig iemand in je omgeving met een ifor of een cheval? In ieder geval een trailer met vooruitloop? Ik heb dit wonderen zien verrichten bij paarden. Het zal mij niets verbazen als jouw paard veel chiller wordt als hij eerst 100x door de trailer kan lopen en er ook voor uit kan lopen. Een ifor trailer ergens lenen zou ik misschien als eerste proberen, alle schotten eruit en gewoon er doorheen lopen.

Edit: ik ga zeker nog even uitgebreid reageren, maar geen idee wanneer ik er aan toe kom. Sorry, beetje niet onderbouwde reactie heb je nu
Laatst bijgewerkt door Freyr op 03-09-22 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Tikfouten zijn te danken aan mijn telefoon

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:23

Ik weet niet waar je woont, maar de paardentaxi Amsterdam doet ook cursussen hierin (en hebben dus een trailer met een klep aan de voorkant. Mijne had het niet nodig, maar heb wel dingen gezien van ze bij pensionklanten en ik was wel zeer tevreden over hun :j Mensen met ervaring en weten hoe ze moeten handelen. Wie weet is het het proberen/contacteren waard.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:28

Anouk_H schreef:
ElSea schreef:
Tja met alle respect, maar wat een kluns die trainer. Ik zou dit écht anders aanpakken want je paard heeft gewoon schijt aan je en dat zie je op het laatste filmpje weer. Hij reageert gewoon totaal niet op je hulp en durft er ook nog eens achteruit doorheen te denderen.

Ik snap dat het onwijs zuur is van je centen, maar zo duur hoeft het echt niet te zijn bij een volgende. Welke regio zit je? Ik zou zelf veel meer grondwerk gaan doen en zorgen dat hij responsief op je wordt buiten de trailer om. Jouw trainer heeft echt alleen in en om de trailer geoefend zo te zien, maar daar los je het probleem gewoon niet mee op. Wat zegt zij er zelf van dat hij nu niet meer laadt? Heb je geen geld terug of gratis hertrainen?

Ik vind haar zeer zeker geen kluns ook nu kan ik nog altijd met vragen terecht en ze heeft gezorgd dat mijn paard in ieder geval de trailer in wil lopen en gesloten kan worden, dat Mac zo moeilijk is komt niet door haar en ik denk niet dat het zinvol is om iemand 1 uurtje langs te laten komen dan had ik nu nog steeds niet zo ver geweest.

Het probleem blijft gewoon dat Mac continue terugvalt in oud gedrag zodra een stap weer spannend voor hem is geweest.


Ja maar 2 dingen: met alle respect maar hoe kan een stap omtrent normaal trailerladen dan nog te veel spanning geven, en twee waarom kan hij op zo'n moment nog niet vertrouwen op jouw leiding? Jouw antwoord bevestigd voor mij dat het probleem in de basis gewoon niet adequaat is opgepakt.

Katyatje

Berichten: 1859
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:28

Pfoe, dit is misschien wat cru maar ik heb nog geen halve minuut van het eerste filmpje bekeken voor ik me vragen begon te stellen. Te beginnen met de hekkens... Als je die nodig hebt moet je al een stap terug vind ik. Letterlijk en figuurlijk. Ga trainen op 10 meter afstand van je trailer om je paard recht voor de klep te zetten tot hij er voor kan staan.

Als je paard na 2 jaar nog niet kan laden is dat een teken dat hij of nog altijd bang is, of dat hij niet genoeg aan je hulpen staat waardoor hij altijd hervalt. Ik zou een andere trainer zoeken.

Anouk_H

Berichten: 2166
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-22 17:29

Om even heel eerlijk te zijn ik heb geen 'zin' meer in nog meer geld uit geven aan andere trainers.. Er zijn er al 2 bij geweest

Insta: @anouk.hermsen voor foto's en filmpjes van mijn huisdieren <3

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:35

Anouk_H schreef:
Om even heel eerlijk te zijn ik heb geen 'zin' meer in nog meer geld uit geven aan andere trainers.. Er zijn er al 2 bij geweest

Wat denk je dan dat de oplossing zal zijn die wij je hier kunnen bieden? Ik bedoel het niet banketstaaf maar je hebt zelf niet de kennis&kunde om het probleem op te lossen, en het is zuur maar je hebt helaas jouw geld uitgegeven aan trainers die je probleem niet oplossen... maar ik denk dat je enige optie is slikken dat het niet gelukt is of een andere weg ingaan. En daarnaast vind ik er wat van dat je 2000,- verder bent en nu niet je paard als een soort no cure no pay nogmaals langs kan brengen. Want je probleem is niet opgelost. Maargoed ik ken haar voorwaarden natuurlijk niet.

Freyr
Berichten: 687
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:36

Ik kan mij je laatste opmerking zo vreselijk goed voorstellen... Je denkt altijd de beste erbij te halen en als je nu dit topic opent, krijg je alleen maar te horen dat de trainers niet goed zijn. Mag ik je vragen, mag ook per pb wie er bij zijn geweest? Dan kan ik misschien nog wat meer meedenken met hoe het op te lossen is. De lange reactie komt er aan dit weekend hopelijk

Tikfouten zijn te danken aan mijn telefoon

MRIIIS

Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:36

Ik begrijp je frustratie 100%: ik zit al 1,5 jaar met een paard waar ik niks mee kon vanwege staakgedrag (ik kon niet eens longeren laat staan laden) en toen ik het wilde opgeven, vond ik eindelijk iemand die mij hier nu dmv grondwerk doorheen helpt. En ook gewoon op een hele consequente, duidelijke manier: als ik iets vraag, moet ze gewoon reageren. Paard had geen respect voor mij en reageerde gewoon niet als ik iets vroeg. Dus mijn tip zou zijn om eerst hiermee aan de slag te gaan en dan pas weer de trailer. Overigens loopt die van mij wel zo een vrachtwagentje in.

En ook je opmerking over verkopen begrijp ik helemaal, want je steekt er bakken met geld in, maar krijgt niet terug wat je wilt. Heel frustrerend, maar begrijpelijk.
Laatst bijgewerkt door MRIIIS op 03-09-22 17:39, in het totaal 3 keer bewerkt

Lijsken
Berichten: 1004
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:37

Hoe reageert hij in een vrachtwagentje? Meeste paarden zijn daar veel makkelijker in, achteruitrijden schijnt ook comfortabeler voor de te zijn.

Zo’n ding af en toe huren is best duur, maar altijd nog goedkoper dan de kosten die je nu maakt.

Katyatje

Berichten: 1859
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:41

Anouk_H schreef:
Om even heel eerlijk te zijn ik heb geen 'zin' meer in nog meer geld uit geven aan andere trainers.. Er zijn er al 2 bij geweest

Hoewel ik dat begrijp denk ik toch dat het je enige oplossing is.
Ga rondhoren naar trainers. Ervaringen van vrienden, kennissen, via bokt, weet ik veel. Vraag of je indien mogelijk naar een sessie van iemand anders kan gaan kijken vooraf omdat je na 2 trainers heel huiverig bent om iemand nieuw te laten komen.
Ik snap dat het erg frustrerend is maar ik denk dat je toch net hier moet doorzetten zodat je dit voor 'altijd' oplost. Je vorige trainers hebben je duidelijk niet de juiste technieken aangeleerd om verder te kunnen. Anders was het na 2 jaar echt wel al gelukt.

different1
Berichten: 3620
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:41

Ik zal nu vast heel bokt over me heen krijgen, maar de tijd van trainen en begrip is wel voorbij na 2jr.
Ik ben absoluut NIET van doorpakken wanneer het paard echt bang is, maar in jouw geval zou ik nu echt heel grof zijn en hem erin meppen en no way dat hij ook maar denkt aan terug komen.
Staat hij, alles dicht en dan ruim belonen met voer, laat hem gerust een kwartier staan eten.

Maar je moet goed kunnen timen en je gevoel moet volledig neutraal zijn, en dat zal het moeilijkst zijn...

Edit: juist door hem snel terug te brengen heb je verkeerd gedrag aangeleerd en hij is slim en weet dat jij niet stabiel bent hierin(stress, zelfs huilen), eigenlijk moet hij de trailer als beloning gaan zien.
Laatst bijgewerkt door different1 op 03-09-22 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:44

Even wat dingen die ik zie aan de trailer:
- er zit een raampje aan de voorkant. Sommige paarden vinden dat heerlijk, anderen vinden dat ver-schrik-ke-lijk. Plak ‘m af en kijk of dat helpt.
- je hebt een tweepaards. Is hij wel eens vervoerd in een 1,5 paards, of in een tweepaards zonder tussenschot? Sommige paarden staan graag klem, anderen willen graag ruimte om schuin te gaan staan.

Verder heb ik alleen je TikTok-filmpjes gezien, en hoewel er hele mooie stukjes tussen zitten, zie ik ook meerdere keren dat je paard een beslissing neemt (“en nu ga ik achteruit!”) en dat jij hem corrigeert, maar je paard compleet door de hulp heen toch z’n zin doordrijft. Ook in het filmpje met stukjes met die hekken zie ik hem volledig dwars de andere kant op schieten, dus daar heeft ie een paar keer goed geleerd hoe hij vooral niet hoeft te doen wat jullie hadden bedacht.

Mijn ruin kwam er ook uit zichzelf weer uit, hij wachtte niet op de hulpen en negeerde zijn aangeleerde wijken voor druk (ik vraag dmv het halster en hij moest naar voren komen wat hij dus niet deed). Wij hebben veel gejojo’d (twee stappen naar voren, 1 naar achteren, twee naar voren, 1 naar achteren, 1 naar voren, 3 naar achteren, 1 naar voren). Eerst buiten de trailer in de bak, toen op een zeil, en met een balk, daarna op de klep naar binnen en naar buiten. Ik gebruik het systeem van Emiel Voest en leg twee lange lijnen parallel aan de klep. De voorste persoon laadt het paard (voorstang open, schot schuin), een tweede persoon hanteert de lijnen die aan de trailer zitten. Een paard wat op eigen initiatief weer naar buiten loopt, wordt door de lijnen-persoon gecorrigeerd met de lijnen. Bij mijn ruin is dit één keer nodig geweest, daarna heeft hij het nooit meer gedaan (het is verder dan ook een tikje een watje, zeg maar).
Maar… dit kost voorwerk (meer dan ik beschreven heb) en een tweede persoon waar je goed mee kunt communiceren en waar je van op aan kunt.

Oy with the poodles, already

Anouk_H

Berichten: 2166
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-22 17:47

Het 1e jaar heb ik af en toe zelf geoefend, hij is een jaar geleden bij Monique geweest, en daarna heeft het in de winter ook dus 6 maanden stil gelegen, dus we zijn nu een half jaar weer zelf bezig.

different1 schreef:
Ik zal nu vast heel bokt over me heen krijgen, maar de tijd van trainen en begrip is wel voorbij na 2jr.
Ik ben absoluut NIET van doorpakken wanneer het paard echt bang is, maar in jouw geval zou ik nu echt heel grof zijn en hem erin meppen en no way dat hij ook maar denkt aan terug komen.
Staat hij, alles dicht en dan ruim belonen met voer, laat hem gerust een kwartier staan eten.

Maar je moet goed kunnen timen en je gevoel moet volledig neutraal zijn, en dat zal het moeilijkst zijn...

Dit is echt totaal zinloos bij Mac, gaat je misschien 1 keer lukken, en daarna ben ik weer terug bij af. We hebben hem al verschillende keren (voordat hij naar Monique ging) de trailer in gekregen en 10 minuten lekker een bak brok laten leeg eten daar heeft ie echt niks van geleerd. 1 keer, hebben we hem streng doorgepakt, heeft ook geen zin gehad en dan geeft ie je ook echt geen kans hoor om de trailer te sluiten. Hierna heb ik ook besloten dat ik er niet meer zelf ging uitkomen en heb ik dus Monique (na verschillende tips op Bokt) in geschakelt.

Dit soort tips heb ik niks aan en wil ik ook niet aan beginnen. Streng zijn snap ik dat dat nodig is maar mijn paard de trailer in meppen is hij te slim voor. Daar trapt hij geen 2e keer in. En dat is ook gewoon niet hoe ik met mijn paard wil omgaan. Dan zet ik hem nog liever nooit meer in een trailer.

Insta: @anouk.hermsen voor foto's en filmpjes van mijn huisdieren <3

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Trailerladen blijft moeilijk nu in twijfel wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:53

Dit ga je zelf niet oplossen. Je paard heeft compleet geen respect voor je en dendert overal doorheen...

Ik denk je twee keuzes hebt. Of je zoekt een trainer die dit probleem wél voor je oplossen kan, want je huidige trainer gaat dat niet lukken.

Of je accepteert dat je paard niet op de trailer gaat en stopt ook met dat willen.

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:55

Wat rot allemaal...

Kleine ergernis van mijn kant: dure trainer die zich beroept op de kreet 'natural horsemanship'. (Mag ik een teiltje? Pure dominantie. - Ik vermoedde het al toen je schreef - nachtmerrie! - dat je paard halverwege de rit uit de trailer wilde springen...)

Persoonlijk verd*m ik het om voor lessen en buitenritjes de trailer te pakken. (Er zijn meer problemen op de wereld, zoals het nieuwe klimaat.)
Maar een paard (ook mijn danspartner) moet wel kunnen laden.

Ik ben een fan van het echte natural horsemanship: goed naar je dier kijken en communiceren.
Je mag en moet grenzen stellen, maar aangezien je dier sterker is dan jij heb je de basisvoorwaarde 'vertrouwen' hard nodig.
(Zodat hij ooit vol vertrouwen in het ding staat,
ipv 'ze hebben me er im geluisd, maar ik HAAT het hier - WEG!!!!')

Verder heb ik mijn dier getraind op de manier van Linda Tellington.
(Met wat boeken en YouTube films kun je veel zinnigs vinden.)
Je begint met grondwerk als in: benen 'draaien', afstrijken, en de bodywraps.
Paard mag efkes verbaasd kijken, maar je comminucert, je wil dat je dier ontspant en vrolijk wordt van alle nieuwe dingen.
BASIS!!!
(En ik vrees dat trainer 1 hier een deuk in zijn vertrouwen heeft geslagen.)
Je oefent met het labyrint en lopen over 'gekke dingen', inclusief heuvelopwaarts achterwaarts en zijwaarts, heuvelafwaarts achterwaarts en zijwaarts.
Daarna komt de wip. Je leent een partytent, en dmv een oxer oefen je met smalle doorgangen.

Kortom alle aspecten van de trailer oefen je apart, terwijl je je gereedschap gebruikt. (Wand om af te strijken, bodywrap, hoofd laag, samen ademen etc etc etc.)
Daarna combinaties.
Op de wip tussen de balken van de oxer, etc. en als het goed is, doet hij het braaf en ontspannen.

En maak het je dier gemakkelijk.
Verkoop deze trailer en koop een "doorloper".
Doel 1: dat hij jou blijft vertrouwen als je maar naar het ding kijkt. Hopelijk is het mogelijk om het ding 'gewoon' ergens neer te zetten gedurende een maand of zo.
Doel 5 ofzo: vol vertrouwen samen op de loopplank en terug.
En na een fiks aantal successen ga je er samen door lopen.
Nog een tijdje later volgt eten in de trailer.
Nog weer een tijd later 5 minuten oid van het erf in het ding en zonder giga bochten terug naar stal.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 03-09-22 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Nyaleti

Berichten: 5999
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 18:00

Maar waarom wil je dit nog zo graag? Er zit al duizenden euro's in en je kan eigenlijk nog niks.
Kan me niet voorstellen dat je ooit met een fijn gevoel op pad gaat met dit paard. Of even lekker ontspannen naar het bos want wat als hij er weer niet in wilt op de terugweg?

Ik zou het opgeven. Jammer, dan maar geen ritjes op locatie.

Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 18:01

Ik herken jouw probleem een heel klein beetje. Wij hadden een merrie die de ene keer supergoed de trailer op liep en een volgende keer konden we rustig 2 uur bezig zijn haar er in te krijgen :-( Het was heel moeilijk om uit te vinden waar dat nou aan lag. Ze is zelf eens bovenop mij gesprongen :-(

Ik heb er een trainer bij gehad die op ongeveer dezelfde manier traint als Monique. Dan ging het 2 weken goed en dan had ze weer een terugval.
Ze is om andere reden verkocht en staat nu op een plek waar ze nooit de trailer op hoeft, wat heel fijn is voor haar.

Toen we onze huidige D-pony kochten besloot ik dat ik en ander soort trainer nodig had, omdat ik al door had dat deze pony een andere aanpak nodig had dan de trainer die we hiervoor hadden gehad.
Pony was nog jong (net 4) dus ik wilde het trailer laden hem meteen goed leren.
Ik heb toen Esther de Vries erbij gehad en daarna nooit problemen gehad met laden/rijden/op de trailer staan.
Ik zou willen dat ik Esther destijds bij onze merrie had gehad. want ik denk dat zij beter in staat was geweest ons te helpen met de merrie.

Buiten dat ik je Esther van harte aan kan bevelen, denk ik ook dat haar aanpak wel eens beter aan kan sluiten bij Mac. Zij gaat ook met je mee op vreemd terrein laden en komt gerust nog een keer al dat nodig is.
Zij is ongelooflijk duidelijk in haar communicatie en pikte elk signaal op bij onze pony.

Ik snap ook echt dat je niet nog iemand erbij zou willen, maar toch denk ik dat het de moeite waard zou kunnen zijn. Waarom stuur je haar jouw verhaal niet eens incl de filmpjes, om te horen hoe zij er in staat?
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 03-09-22 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

imaudy
Berichten: 4951
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Trailerladen blijft moeilijk nu in twijfel wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 18:02

Denk dat het aan je trailer ligt. Mijn pony wil echt alleen goed in een anderhalf staan omdat ze schuin wil staan. Je kunt het schot opzij vastzetten toch?

[o]

imaudy
Berichten: 4951
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 18:12

Autumnn schreef:
Ik weet niet waar je woont, maar de paardentaxi Amsterdam doet ook cursussen hierin (en hebben dus een trailer met een klep aan de voorkant. Mijne had het niet nodig, maar heb wel dingen gezien van ze bij pensionklanten en ik was wel zeer tevreden over hun :j Mensen met ervaring en weten hoe ze moeten handelen. Wie weet is het het proberen/contacteren waard.


Ze hebben wel eens mijn ponies vervoerd, zeker tevreden!
Ze doen ook trailertraining en het is zeker de moeite waard ze eens te vragen.

[o]

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 18:13

:(:)

Heb je al eens een andere trailer gehuurd en gekeken hoe hij dan reageert? Of een keer een paardentaxi vragen als oefening?

Misschien heeft hij een verkeerde associatie met deze trailer of (excuses) je rijstijl?

Oud-stalgenoot heeft meerdere paarden gehad die allemaal een laad- en trailerprobleem kregen.
Toen ik een keer meereed wist ik waarom..Te hard de bocht door, te hard afremmen etc.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 6 bezoekers