Dekkende ruin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tyraantje
Berichten: 4
Geregistreerd: 15-08-19

Dekkende ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-22 21:49

Goedenavond,
Mijn ruin van 22 staat nu bijna 2 jaar in een gemengde kudde en heeft sinds afgelopen voorjaar de neiging om af en toe te dekken (enkelt wanneer de merrie zeer hengstig was en zich echt aanbood) maar dit wordt nu echt te gek hij klimt er nu dus bijna constant op ook als ze niet hengstig zijn (sinds afgelopen dagen).
Nu is mijn paard onder behandeling voor een blessure aan checkligament en schiefel en komt dit dus best slecht uit (heel zacht uitgedrukt).
Nu staat hij al bijna 3 maanden op monnikspeper (12gr) maar dit werkt blijkbaar dus niet goed genoeg.
Apart zetten is geen optie.
Heeft iemand hier ervaring mee of ideeën om hem op te laten houden? Supplementen, voer ect...
Maandag zal ik het met mijn arts bespreken.

Bij voorbaat dank


little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Dekkende ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 21:59

Uit de gemengde kudde halen of apart met een maatje totdat je duidelijkheid hebt of er iets hormonaals aan de hand is

daantjuhhh

Berichten: 26856
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Dekkende ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:02

Dit ga je helaas alleen tegen door apart te zetten.

Mijn ruim deed dit ook totdat we hem bij de fokmerrie neerzette. Die was drachtig dus die bood zichzelf niet aan.
Maar elke hengstige merrie die haar kont naar hem draaide daar dook hij op.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:03

Er liep hier ook en topic over een klophengst.

TS haalde hier aan dat er in het verleden bloed getrokken was om te bepalen dat het paard (klop) hengst bleek te zijn. Nu wist ik persoonlijk niet dat dit een simpel bloed trekken vast gesteld kon worden….

Ik heb 15 jaar een ruin gehad met een te lange(?) zaadstreng ondanks dat hij gecastreerd was. Achteraf twijfel ik of jij niet hormoon producerend is geweest. Wellicht kun jij dit met een bloedtest wel uitsluiten. Anders kun je wellicht via de DAP je opties nog bespreken.

Kan me voorstellen dat je er met zijn blessures niet blij van wordt, maar als merriehouder zou ik ook niet heel blij worden van zo’n paard in de kudde.

Ik zou hem ook apart zetten in een ruinenkudde of met 1 ander paard in dit geval met oog op zijn herstel.

Tyraantje
Berichten: 4
Geregistreerd: 15-08-19

Re: Dekkende ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-22 22:08

Mijn paard is op 6 jarige leeftijd op de kliniek gecastreerd dankzij een teelbalontsteking dus ik ga er van uit dat ze er toen grondig te werk zijn gegaan.
Nee zeker is dit ook niet fijn voor de merries dat zie ik mij ook in, maar de gehele situatie is gewoon rot.

daantjuhhh

Berichten: 26856
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Dekkende ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:09

Ja dat is het zeker.
Helaas voorkom je het gewoon echt niet.
Enige oplossing is apart zetten, wellicht met een andere ruin.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Dekkende ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:36

Geef hem monnikspeper, dat dempt de lusten.

Bejaarde bokkers weten meer

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:40

mrie schreef:
Geef hem monnikspeper, dat dempt de lusten.

Even de OP helemaal lezen…
Tyraantje schreef:
Nu staat hij al bijna 3 maanden op monnikspeper (12gr) maar dit werkt blijkbaar dus niet goed genoeg.

Oy with the poodles, already

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Dekkende ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:45

Sorry dat ik zo vreselijk dom was

Bejaarde bokkers weten meer

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70504
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 23:44

Ik verplaats dit topic naar Omgang en paardengedrag.

NATASxBAILEY

Berichten: 35
Geregistreerd: 22-01-22
Woonplaats: Arnhem

Re: Dekkende ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:59

Hoe is het inmiddels?

Ik heb geen andere ideeën dan toch proberen apart te zetten. Als een merrie eigenaresse weet ik hoe vervelend een dekkende ruin of een horny merrie is. Monnikspeper deed niks voor mijn merrie.

Geen idee om iets provisorisch in elkaar te zetten met een paar prikpaaltjes? Vervelende situatie.

♡ Mijn Zwarte Parel ♡
Bailey van de Langendijk
IG: @BaileyGypsyHorse

Tyraantje
Berichten: 4
Geregistreerd: 15-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-22 11:32

NATASxBAILEY schreef:
Hoe is het inmiddels?

Ik heb geen andere ideeën dan toch proberen apart te zetten. Als een merrie eigenaresse weet ik hoe vervelend een dekkende ruin of een horny merrie is. Monnikspeper deed niks voor mijn merrie.

Geen idee om iets provisorisch in elkaar te zetten met een paar prikpaaltjes? Vervelende situatie.



Er is inmiddels weer zat gebeurt zondag en maandag liet hij de merries met rust maar toen ik maandagavond op stal kwam liep meneer op 3 benen... Hoefzweer die nog niet rijp is pijnstilling gehad en wachten totdat het open gaat.
Maar nu met de pijnstilling loopt hij dus weer flink te dekken.
Ik ga hem van z'n basisbrok af halen en enkelt nog vitamine brok en voorzichtig de dosis duivelsklauw minderen (die hij al 7 jaar krijgt).
Ik heb ook nog verschillende artsen er over gesproken en die weten er ook geen raad mee behalve een testosteron test of eventueel een Cushing test.
Inmiddels heb ik de dosis monnikspeper verhoogd naar 20g en ik zit er aan te denken om hormoonbalans vitalstyle en/of druppels van physotonics te gaan geven

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Dekkende ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:34

Ik heb er ook ene gehad die dit deed. Apart zetten was (helaas) de enige oplossing.

Born to slide, forced to work

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Dekkende ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:39

Mijne deed dat ook. Apart zetten met ruinen was de enige optie. En ook niet naast merries want dan ging hij aan het hek kloten.

its_daantjee
Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:39

en oestress van NAF geven? is voor merrie's maar ik hoor wel eens dat ook ruinen het daar goed op doen

ellepel

Berichten: 47320
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:04

ja even op cushing laten testen. soms kan het daarvan komen.
maar meer is het toch een dominantie probleem.
zou kijken of hij apart kan tot de merries weer normaal doen.

Lizenlotte
Berichten: 405
Geregistreerd: 17-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 07:22

Ts ik ben op zoek naar ervaringen met hormoonbalans van vitalstyle, was je daar nog mee begonnen of niet?

LWDaisy

Berichten: 4768
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 07:41

Hier werkte echt niets. Zowel mijn merrie als mijn vriendin haar ruin kregen monnikspeper, maar hij bleef ook maar dekken. Mijn paard liet het in het begin nog toe, maar had er al snel genoeg van. Helaas snapte hij dat absoluut niet. Hij dekte tot 8x per dag, en dat was gewoon echt niet oké voor mijn merrie met artrose.

We hebben hen uit elkaar gehaald. Heel jammer, maar dit was gewoon de veiligste oplossing. Niets anders werkte, dan moet het helaas maar zo.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers