Pony valt aan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Esperado1981
Berichten: 32
Geregistreerd: 19-01-22

Pony valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-22 16:09

Twee weken geleden heb ik drie van mijn vier pony’s verhuist
Sinds kort valt mijn 2 jarige welsh ruin aan.
Heb je hem aan het touw komt die met ze tanden bloot op je gezicht af
En pas liep het acht jarige dochtertje van me vriendin waar ze staan in de bak en hij rende gewoon op haar af en wou haar in haar nek grijpen
Gelukkig bukte ze net om een tak op te rapen
Maar ik schrok me te pletter
aangezien het voor het meisje nu gewoon gevaarlijk is
Moet ik echt met een oplossing komen,
Bedoel streken is niet erg daar zijn ze jong voor
Maar dit is toch wel echt aanvallend
de reden?
Andere kudde samenstelling? Verhuis stress,
Verveling ?
Wat zouden jullie doen?
Ik heb inmiddels al wel een afspraak staan met iemand die traint met gedrag en die eens mee kijkt
Maar ben wel benieuwd naar meningen van jullie


Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Pony valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 16:11

Hoe stonden ze eerst en hoe staan ze nu? Groepssamenstelling, uren buiten, grootte van het stuk etc?

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 16:13

2 vragen: in wat voor groep staat je 2-jarige pony?

Wat doet een 8-jarig kind bij een jong paard in de bak?

Je pony moet namelijk opgevoed worden, en heeft maatjes nodig om mee te spelen van dezelfde leeftijd, en oudere paarden om orde op zaken te stellen.

Maar: het is echt, echt volkomen onverantwoord om een jong kind bij een paard in de baan te laten, zeker als die paarden los staan. Ik zou dat hier nooit en nooit goed vinden. Vragen om ongelukken, werkelijk.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 16:15

Dat is zo ongezien echt niet te beoordelen.

Hoe stond hij samen met zijn moeder? 1 merrie met veulen alleen, kan later al problemen geven
Hoe jong is hij afgespeend? Te jong geeft problemen, omdat ze veel moeten leren van de moeder en andere opvoeders
Hoe is de kudde samenstelling? Ze hebben echt een leeftijdsgenootje nodig om te spelen, maar ook oudere opvoeders.
Wat is er allemaal mee gedaan? Veel mensen vinden een veulen schattig en zitten er veel teveel aan. Dara krijg je vaak ook later dit soort gedrag voor terug.
Verhuizen? Van wat naar wat? Een 2 jarige is een puppy, die moet buiten spelen en zoals eerder gezegd; leeftijdsgenootjes en opvoeders.
Wat eet hij? Teveel en te rijk kan ook fout gaan.

We zien niet hoe hij aanvalt, wat eraan vooraf is gegaan etc.

Je kan 10 reacties krijgen dat je hem een knal moet verkopen, maar vaak moet je dan een steeds hardere knal verkopen, als je niet weet waar het vandaan komt en er niks veranderd.

Een 2 jarige zou niet mogen aanvallen, maar het komt wel ergens door.

Esperado1981
Berichten: 32
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-22 16:16

Bowo schreef:
Hoe stonden ze eerst en hoe staan ze nu? Groepssamenstelling, uren buiten, grootte van het stuk etc?


Ze staan 24/7 buiten met schuilstal
Mischien is dit iets groter maar scheelt niet veel
groep eerst ruin 10 jaar mini shetland
Merrie 10 mini shetland
Merrie mini 1 jaar
Mini bijna 1
En hij dan

En nu merrie 9 jaar
En haar veulen van vorig jaar beide shetland
Mijn bijna 1 jarige mini hengst
En mijn bijna 2 jarige mini merrie
Kwa samen stelling dus weinig veranderd

Esperado1981
Berichten: 32
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-22 16:20

Avalanche schreef:
2 vragen: in wat voor groep staat je 2-jarige pony?

Wat doet een 8-jarig kind bij een jong paard in de bak?

Je pony moet namelijk opgevoed worden, en heeft maatjes nodig om mee te spelen van dezelfde leeftijd, en oudere paarden om orde op zaken te stellen.

Maar: het is echt, echt volkomen onverantwoord om een jong kind bij een paard in de baan te laten, zeker als die paarden los staan. Ik zou dat hier nooit en nooit goed vinden. Vragen om ongelukken, werkelijk.


We stonden er bij en gebeurde in fractie van sec
Aangezien ik bij hun op stal sta en hun Shetlanders erbij staan
Kan ik
Moeilijk zeggen dat dat niet mag
Want het is niet mijn huis en ook niet een kind van mij
De andere zijn honderd procent betrouwbaar en klein
De mijne is 2 en 1.10

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 16:28

Nu, je kunt ze wel vertellen wat er gebeurd is en dat dit gevaar voor hun dochter oplevert. Kleine kinderen gaan dat echt niet zelf inzien.

Tweede is dat het wél jouw pony is, en als je aansprakelijk wordt gesteld voor letselschade kan dat serieus in de papieren gaan lopen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Pony valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 16:32

Ik vind het vrij logisch om aan te geven dat kleine kinderen niet combineren met pittige jonge pony's. Vergeet ook niet dat jij (financiëel) verantwoordelijk bent als jouw pony schade maakt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pony valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 16:41

Juist dan, niet laten klooien door kinderen met de pony's. Het lijkt vaak zo leuk en schattig, maar er gaat meer mis, dan goed gaat.

Onze zoon was ook 3 dat hij een jonge shet kreeg, maar alleen onder begeleiding ermee bezig gemogen en behandeld als volwaardig paard, niet een stuk speelgoed.

Veel shetlanders zijn gewoon mens/kind moe.

Als de basis echter goed is, betaald zich dat echt terug en kan je er alles mee. Onze shet was de braafste en makkelijkste.

Als hij zich echt misdraagt en in een gemengde kudde staat, zouden die hem wel corrigeren. Maar de reactie naar jullie toe is abnormaal. Daar is echt wat aan vooraf gegaan.

Esperado1981
Berichten: 32
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-22 16:46

troi schreef:
Ik vind het vrij logisch om aan te geven dat kleine kinderen niet combineren met pittige jonge pony's. Vergeet ook niet dat jij (financiëel) verantwoordelijk bent als jouw pony schade maakt.


Ze liep in de bak ze deed niets met hem
En mijn pony liep in de paddock en ook niet in de bak hij vloog er bewust op af
daarna had ik hem aan het touw en kwam die ook met ze tanden bloot op mij af

Esperado1981
Berichten: 32
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-22 16:47

superpony schreef:
Juist dan, niet laten klooien door kinderen met de pony's. Het lijkt vaak zo leuk en schattig, maar er gaat meer mis, dan goed gaat.

Onze zoon was ook 3 dat hij een jonge shet kreeg, maar alleen onder begeleiding ermee bezig gemogen en behandeld als volwaardig paard, niet een stuk speelgoed.

Veel shetlanders zijn gewoon mens/kind moe.

Als de basis echter goed is, betaald zich dat echt terug en kan je er alles mee. Onze shet was de braafste en makkelijkste.

Ze deed niets met de pony ze liep gewoon in de bak
Zonder pony’s


Als hij zich echt misdraagt en in een gemengde kudde staat, zouden die hem wel corrigeren. Maar de reactie naar jullie toe is abnormaal. Daar is echt wat aan vooraf gegaan.

Esperado1981
Berichten: 32
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-22 16:48

troi schreef:
Ik vind het vrij logisch om aan te geven dat kleine kinderen niet combineren met pittige jonge pony's. Vergeet ook niet dat jij (financiëel) verantwoordelijk bent als jouw pony schade maakt.


Dan zou ik weg moeten
En er is nergens stalling te vinden heb deze plek na 2 jaar zoeken eindelijk kunnen kriigen
Weg gaan is geen optie
Enige optie is aan de bak met zijn gedrag

Esperado1981
Berichten: 32
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-22 16:49

superpony schreef:
Juist dan, niet laten klooien door kinderen met de pony's. Het lijkt vaak zo leuk en schattig, maar er gaat meer mis, dan goed gaat.

Onze zoon was ook 3 dat hij een jonge shet kreeg, maar alleen onder begeleiding ermee bezig gemogen en behandeld als volwaardig paard, niet een stuk speelgoed.

Veel shetlanders zijn gewoon mens/kind moe.

Als de basis echter goed is, betaald zich dat echt terug en kan je er alles mee. Onze shet was de braafste en makkelijkste.

Als hij zich echt misdraagt en in een gemengde kudde staat, zouden die hem wel corrigeren. Maar de reactie naar jullie toe is abnormaal. Daar is echt wat aan vooraf gegaan.


Ze deed niets met hem
Ze liep in de bak alleen dus niet met de pony

Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 16:55

Ts dit kan van alles zijn, maar ook pijn, zoek het eerst uit met de dierenarts en laat hem eens lichamelijk nalopen. Een paard wordt niet 'zomaar' agressief.
Wel zou het kunnen dat hij boos is, dat hij bijv. niet meer de baas over de kudde is, mocht dat zo zijn, dan zal hij jouw proberen te domineren, maar met zo'n agressie moet er wel meer aan de hand zijn. Of het is angst, misschien is er iets gebeurd(Waar jij niets vanaf weet?)
Paarden kunnen ook agressie tonen als er niet genoeg plek is, ga dus even na of de paarden écht een paar honderd meter van elkaar af kunnen staan. Er zijn veel mogelijkheden ts dus goed dat je iemand erbij haalt! Succes, want het klinkt als gevaarlijke situaties.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Esperado1981
Berichten: 32
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-22 16:59

Anastasia24 schreef:
Ts dit kan van alles zijn, maar ook pijn, zoek het eerst uit met de dierenarts en laat hem eens lichamelijk nalopen. Een paard wordt niet 'zomaar' agressief.
Wel zou het kunnen dat hij boos is, dat hij bijv. niet meer de baas over de kudde is, mocht dat zo zijn, dan zal hij jouw proberen te domineren, maar met zo'n agressie moet er wel meer aan de hand zijn. Of het is angst, misschien is er iets gebeurd(Waar jij niets vanaf weet?)
Paarden kunnen ook agressie tonen als er niet genoeg plek is, ga dus even na of de paarden écht een paar honderd meter van elkaar af kunnen staan. Er zijn veel mogelijkheden ts dus goed dat je iemand erbij haalt! Succes, want het klinkt als gevaarlijke situaties.



Enige wat ik zou kunnen bedenken is het verhuizen
En dat de kleintjes meer aandacht krijgen van de kinderen en mischien ook van mij
of frustratie
Dierenarts is al geweest , toevallig vorige week al
die heeft niets bijzonders kunnen zien
Ik heb echt het idee dat die jaloers is
Want toen ik hem aan het poetsen was was er niets aan de hand
Het begint waneer je met de andere bezig gaat
Ben benieuwd wat de gedrags deskundige gaat zien

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 17:06

Esperado1981 schreef:
troi schreef:
Ik vind het vrij logisch om aan te geven dat kleine kinderen niet combineren met pittige jonge pony's. Vergeet ook niet dat jij (financiëel) verantwoordelijk bent als jouw pony schade maakt.


Ze liep in de bak ze deed niets met hem
En mijn pony liep in de paddock en ook niet in de bak hij vloog er bewust op af
daarna had ik hem aan het touw en kwam die ook met ze tanden bloot op mij af

Juist als ze daar gewoon loopt en niets met hem doet, en hij vliegt er op af en valt aan, is dat toch een heel goede reden om tegen de ouders te zeggen dat jouw pony een gevaar is voor dat kind? Wat denk je dat er met het kind gebeurt als hij haar echt pakt?

En als het welzijn van dat kind je veel minder interesseert dan dat jij er kan blijven staan, misschien interesseren de duizenden euro's die de ouders van je kunnen claimen voor letselschade je wel? Ik snap werkelijk niet dat je hier zo laconiek over doet.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Ayasha
Blogger

Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 17:08

Esperado1981 schreef:
troi schreef:
Ik vind het vrij logisch om aan te geven dat kleine kinderen niet combineren met pittige jonge pony's. Vergeet ook niet dat jij (financiëel) verantwoordelijk bent als jouw pony schade maakt.


Dan zou ik weg moeten
En er is nergens stalling te vinden heb deze plek na 2 jaar zoeken eindelijk kunnen kriigen
Weg gaan is geen optie
Enige optie is aan de bak met zijn gedrag

je beseft dat je dus vrijwillig het risico neemt dat jouw pony dat kind ernstig verwond voor je de kans krijgt om aan de bak te gaan met zijn gedrag?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Esperado1981
Berichten: 32
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-22 17:14

Wat een domme reacties hier zeg
Ongelooflijk
Vertel me even twee twee van hier boven!
Wat kan ik nu doen?
Want zie geen enkele tip
Andere stalling is niet te vinden
Dus waar moet ik heen dan?
Naar de slacht ?
Of in mijn achter tuin!
Dan zou ik toch eerst plek moeten vinden
Dus dan denk ik dat hulp eerder van toepassing is

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Pony valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 17:18

Dom?

En je vindt het wel heel slim om een tweejarige onopgevoede pony op een plek te laten waar een klein kind zo in de bak kan lopen?

Interesseert jou dat wat joh, of er wat met dat kind gebeurt. Beetje rot voor de ouders, maar komen ze wel weer overheen toch? Verhuizen is tenslotte véél erger, of je pony op een plek zetten waar hij een beetje opgevoed wordt. Als jij het maar makkelijk hebt, toch?

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 17:19

Zorgen dat kind en pony niét meer bij elkaar kunnen.
Dát is stap 1.


En verder staat hij dus met allemaal ponys die veel kleiner zijn, en gaat hij pas lelijk doen als hij niet in het middelpunt van de aandacht staat?

Tijd om daar hulp bij te halen. Te ingewikkeld en te complex om met een geschreven berichtje op bokt op te lossen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 17:20

Wat je kan doen. Moreel zelfs verplicht bent IMO. Is zorgen dat het kind iig niet meer bij je pony kan. Of ie er nu wat mee doet of niet, momenteel is jouw pony niet betrouwbaar met kinderen en daar moet naar gehandeld worden.

Verder zou ik hier kort op de bal spelen, een paard dat hier met de tanden bloot aan valt krijgt bruut gezegd een pak slaag. zo zacht als het kan, zo hard als het moet, trappen, bijten en zeker aanvallen zijn geen gedragingen die ik "met zachtheid" kan of wil aanpakken gezien het directe gevaar voor mezelf en de mensen die eventueel met het paard moeten om gaan.

Verder echt opletten of er niets vooraf gaat aan het aanvallen. Aanvallen mag niet, NOOIT. Maar het is hoe dan ook altijd handig als je een oorzaak kan vinden van het gedrag. DA heeft pijn uitgesloten blijkbaar dus dan ligt het extern:
-kudde
-gebrek aan leiding/duidelijkheid/opvoeding van jou uit dat nu ontaard is in dit gedrag.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Esperado1981
Berichten: 32
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-22 17:20

Avalanche schreef:
Dom?

En je vindt het wel heel slim om een tweejarige onopgevoede pony op een plek te laten waar een klein kind zo in de bak kan lopen?

Interesseert jou dat wat joh, of er wat met dat kind gebeurt. Beetje rot voor de ouders, maar komen ze wel weer overheen toch? Verhuizen is tenslotte véél erger, of je pony op een plek zetten waar hij een beetje opgevoed wordt. Als jij het maar makkelijk hebt, toch?


Mijn pony heeft nooit zo gedaan !!!
Zoals aangegeven is dit sinds de verhuizing
Je kon er alles mee tot nu
En je roept maar wat !
Die ouders stonden erbij toch
Dus wat banketstaaf jij uit je nek

Esperado1981
Berichten: 32
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-22 17:21

Femke_Tweety schreef:
Zorgen dat kind en pony niét meer bij elkaar kunnen.
Dát is stap 1.


En verder staat hij dus met allemaal ponys die veel kleiner zijn, en gaat hij pas lelijk doen als hij niet in het middelpunt van de aandacht staat?

Tijd om daar hulp bij te halen. Te ingewikkeld en te complex om met een geschreven berichtje op bokt op te lossen.


Klopt volgende week komt er een gedrag deskundigen

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 17:22

Domme reacties vind ik niet. Als ze niet had gebukt had je al op straat gestaan met al je pony's.
Dat moet je wel goed realiseren.

Iedere minuut dat je pony daar loopt is een risico voor andere mensen, kinderen.

Heb je dit gemeld bij de vriendin waar je staat?

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 17:22

Esperado1981 schreef:
Avalanche schreef:
Dom?

En je vindt het wel heel slim om een tweejarige onopgevoede pony op een plek te laten waar een klein kind zo in de bak kan lopen?

Interesseert jou dat wat joh, of er wat met dat kind gebeurt. Beetje rot voor de ouders, maar komen ze wel weer overheen toch? Verhuizen is tenslotte véél erger, of je pony op een plek zetten waar hij een beetje opgevoed wordt. Als jij het maar makkelijk hebt, toch?


Mijn pony heeft nooit zo gedaan !!!
Zoals aangegeven is dit sinds de verhuizing
Je kon er alles mee tot nu
En je roept maar wat !
Die ouders stonden erbij toch
Dus wat banketstaaf jij uit je nek



Je taalgebruik mag echt een heel eind fatsoenlijker.

Je krijgt inhoudelijk zinvolle tips, jouw reactie daarop is buitengewoon onfatsoenlijk.

(Ik TEM dit bericht dan ook. Laat maar even een paar modjes meekijken...)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers