Paard weigerd vrijheidsdresuur / grondwerk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:38

In overleg met de topicstarter is besloten dit topic te heropenen. Ik wil iedereen vragen om inhoudelijk te reageren op de vraag van de topicstarter.

Daarnaast verplaats ik dit topic naar Omgang en paardengedrag.

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 20:25

Toktokmiauw schreef:
Wat bij mij opkomt is dat je dus iets probeert te doen met het paard wat daar niet voor open staat. Dan kun je allerlei truukjes uit de kast toveren om het paard proberen te motiveren, maar voor wie doe je het dan uiteindelijk? Paard is heel passief en toch heel duidelijk.
Andere vormen van grondwerk (voornamelijk stap?) lange lijnen, werken aan de hand, (uitbouwen naar) fietsen. Zijn allemaal dingen waarbij het paard in beweging komt, je het mentale gestel prikkelt, maar niet over fysieke grenzen heen hoeft.
Wat maakt het zo belangrijk voor jou om, ongeacht alle signalen vanuit het paard, toch richting vrijheidsdressuur te blijven denken?



Omdat ze de andere oefeningen wel erg leuk blijkt te vinden, dus ik wou er graag in verder, maar ik heb voor mijn gevoel een doodlopend einde berijkt en weet niet goed hoe ik verder moet, dat is de enige rede waarom ik dit topic heb geopend

Nogmaals voor de mensen die doorgaan over het spiegelen, waneer ze iets goed doet reageer ik duidelijk heel blij, zodat ze doorkrijgt "ah dat is goed" en verder ben ik gewoon rustig en probeer ik zo duidelijk mogelijk te zijn

Maar omdat ik hier (blijkbaar?) " boos reageer" "geen advies aanneem" wat niet zo is.. weet iedereen gelijk wat voor persoon ik ben?

Ik heb autisme, en vind emoties overbrengen / aflezen erg moeilijk. Helemaal over text.. dus hierbij.

Ik heb geen 1 bericht wat gewoon netjes over het onderwerp ging "boos" of " beterwetend" beantwoord in mijn ogen, daarom vond ik het ook heel raar dat zo veel mensen hier ineens moeilijk / onaardig doen.. en ik weet niet zo goed hoe ik daar meer mee om moet gaan want wat ik ook zeg, het is blijkbaar nooit goed

Daarom wil ik gewoon normaal vragen of het over het onderwerp kan gaan en niet meer.


Wat ik graag wil berijken:

- eventuele tips?
- andere oefeningen die ik kan proberen?


En er zijn ondertussen zo veel reacties maar ik ben niet verplicht om al het advies aan te nemen? Zeker niet als het iets is wat ik bijvoorbeeld al geprobeerd heb..

En ik snap dat er nu meer reacties komen over les nemen, ik wil graag eerst even goed doorkrijgen of ze het wel echt leuk vind of het voor de beloning doet, want dat heeft gewoon tijd nodig

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Re: Paard weigerd vrijheidsdresuur / grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 20:30

Dit stukje post ik even nog een keer voordat mensen er over heen lezen..

""Ik heb autisme, en vind emoties overbrengen / aflezen erg moeilijk. Helemaal over text.. dus hierbij

Ik heb geen 1 bericht wat gewoon netjes over het onderwerp ging "boos" of " beterwetend" beantwoord in mijn ogen, daarom vond ik het ook heel raar dat zo veel mensen hier ineens moeilijk / onaardig doen.. en ik weet niet zo goed hoe ik daar meer mee om moet gaan want wat ik ook zeg, het is blijkbaar nooit goed

Daarom wil ik gewoon normaal vragen of het over het onderwerp kan gaan en niet meer""



Ja dit heb ik niet eerder laten weten, en dat ben ik ook niet verschuldigd maar als hierdoor mensen mischien meer begrijpen waarom ik als boos over kan komen, leg ik het graag uit.

Ik kom hier voor tips.. waarom zou ik elk persoon die reageerd dan express tegen gaan spreken? Dat klinkt toch ook niet logisch

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paard weigerd vrijheidsdresuur / grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 20:33

TS echt neem les. Behalve dat je dan kan leren wat je nog meer kan doen om je verder te helpen kan een lesgever je ook uitleggen hoe jij overkomt bij het paard.
Veel mensen geven namelijk gemixte signalen af

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 20:34

Je moet doen waar je je goed bij voelt.
Je geeft aan dat het tijd nodig heeft. Wat versta je daaronder? Ik lees dat je pas 2 weekjes bezig bent maar wel al best wat verwacht van je paard.
Ik las ergens ook dat je graag wilt dat ze zelf voetje geeft, heb je daar met hoeven krabben al een stemcommando aan gekoppeld bijvoorbeeld voetje?

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 20:36

Avalanche schreef:
Morganlefay schreef:
Wat ik nu ga pennen kan door @happyhrs niet leuk gevonden worden. Ga niet inhoudelijk op zaken antwoorden maar vanuit de reacties op.
Als je je vraagstelling lees en je reacties naar ons en je paard krijg ik het gevoel dat het gedrag van je paard een spiegel is van jezelf. Auw
Veroordelen ga ik niet want gedrag is een reactie op..............
En heus ik weet heel goed waar ik het over heb. Ik begreep vroeger reacties van paarden niet totdat ik van mensen die het serieus meenden les en onderricht kreeg over wat een mens is en wat een mens kan wil en doet en wat hun gedrag bij dieren als reactie geeft.

Het is dit idd. Paarden spiegelen hun mensen zo precies, en jouw emotie doet heel veel met je paard, maar paard reageert altijd vanuit het paard zijn. Een paard kan ook niet anders, die begrijpt de complexiteit van menselijke emoties gewoon niet, maar voelt ze wel.
En als jij die emotie kunt kanaliseren en constructief inzetten, waarbij je de emotie en intelligentie van je paard positief inzet, kun je heel leuke dingen doen.

Happyhrs schreef:
En voor de mensen die zeggen dat ze mijn karakter spiegeld, jullie kennen mij niet eens. Als je op mijn reacties gaat baseren wat voor persoon ik ben? Heel raar wel. Meer ga ik daar niet over zeggen

Maar lief, dat doet elk paard! Echt, dat is heel normaal. Dat wil niet zeggen dat het gedrag van je paard een kopie van jouw gedrag is, maar wel dat ze in haar reacties jouw feedback geeft op wat je doet.

Mijn vorige grote liefde liet me niet opstappen als ik te gestresst was. Die ik nu heb is er helemaal een ster in, die wordt heet zodra mijn ademhaling iets omhoog gaat, en het moment dat ik rustig ben, kalm, wordt zij dat ook. Als ik goedgezind ben wil zij knuffels. Heb ik wat minder tijd, dan doet zij ook gewoon wat ze moet doen (en wordt er tussendoor wat gezoend).
Als ik haast heb, kan ik er donder op zeggen dat ze niets wil, en als ik alle tijd neem, ook al heb ik die niet, is ze heel meewerkend ineens. Dat is niet persé heel simpel, maar wel hoe een paard werkt :)



Even over dat laatste stukje, dat is ook echt zo! ze reageerd ook anders als ik gestressed ben of verdrietig of boos, maar ik heb al tig keer hier uitgelegd dat als ik me niet goed voel, begin ik er al niet aan.. ik doe het echt voor de leuk dus ga ik niks pushen :)

en als ik merk dat ze niet verder wil, ga ik ook niet door. Dat lijkt mij heel normaal,

Alleen de "oefeningen" die ze al wel doet, lijkt ze in mijn ogen gewoon ontspannen en vrolijk, oortjes naar voren etc. dan komt ze ook blij weer naar me toe om dr beloning te halen, daarom vind ik het do raar dat ik hierbij vast zit, en wou ik gewoon wat tips

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 20:39

AaronYve schreef:
Je moet doen waar je je goed bij voelt.
Je geeft aan dat het tijd nodig heeft. Wat versta je daaronder? Ik lees dat je pas 2 weekjes bezig bent maar wel al best wat verwacht van je paard.
Ik las ergens ook dat je graag wilt dat ze zelf voetje geeft, heb je daar met hoeven krabben al een stemcommando aan gekoppeld bijvoorbeeld voetje?


Ja! Ze geeft het voetje al ( op manier van hoevenkrabben ) ik hoef alleen maar haar been aan te tikken, maar ik wil ( uiteindelijk, nog lang niet ) werken naar de "spaanse pas" en het is mij op nog geen 1 manier gelukt haar been naar voren te krijgen, als ik hem pak vind ze het prima, maar uit zichzelf? Geen beweging in te krijgen helaas..

Ook tegen iets aanschoppen werkt niet
, dan gaat ze dr alleen maar haar neus op af omdat ze denkt dat er eten in zit

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 20:45

Happyhrs schreef:
AaronYve schreef:
Je moet doen waar je je goed bij voelt.
Je geeft aan dat het tijd nodig heeft. Wat versta je daaronder? Ik lees dat je pas 2 weekjes bezig bent maar wel al best wat verwacht van je paard.
Ik las ergens ook dat je graag wilt dat ze zelf voetje geeft, heb je daar met hoeven krabben al een stemcommando aan gekoppeld bijvoorbeeld voetje?


Ja! Ze geeft het voetje al ( op manier van hoevenkrabben ) ik hoef alleen maar haar been aan te tikken, maar ik wil ( uiteindelijk, nog lang niet ) werken naar de "spaanse pas" en het is mij op nog geen 1 manier gelukt haar been naar voren te krijgen, als ik hem pak vind ze het prima, maat uit zichzelf? Geen beweging in te krijgen helaas..

Ook tegen iets aanschoppen werkt niet helaas, dan gaat ze dr alleen maar haar neus op af omdat ze denkt dat er eten in zit


Ken je dit boek? Is wellicht wat voor jou

https://jessedrent.nl/nl/product/handbo ... sdressuur/

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 20:55

Happyhrs schreef:
Nogmaals voor de mensen die doorgaan over het spiegelen, waneer ze iets goed doet reageer ik duidelijk heel blij, zodat ze doorkrijgt "ah dat is goed" en verder ben ik gewoon rustig en probeer ik zo duidelijk mogelijk te zijn

Dat is niet wat spiegelen is.

Een paard is geen hond. Een hond reageert op blij doen, een paard reageert op blij zijn.

Je paard spiegelt je emotie, je mindset. Niet je gedrag. Hoe je je gedraagt interesseert je paard (zolang dat geen naar gedrag is naar je paard toe) geen flikker.

Je mindset, hoe je je voelt, waar je je mee bezig houdt, emoties waar jij je nog niet eens van bewust bent, zijn dingen die je paard naar je terug geeft.
Zoals mijn merrie, die reageerde op mijn stress.

Zoals Madammeke, die precies weet of ik haast heb, of ik tijd heb, of ik de tijd neem, die zelfs mijn ademhaling spiegelt. Dat heeft helemaal niets te maken met mijn gedrag, maar wel met de energie en emotie die ik uitstraal, die pakt zij feilloos op, en geeft dat terug.
Happyhrs schreef:
Ik heb autisme, en vind emoties overbrengen / aflezen erg moeilijk. Helemaal over text.. dus hierbij.

En daarin zou best eens je probleem kunnen zitten. Want als jij emotie niet kunt overbrengen, of aflezen, is de kans heel groot dat jij emoties hebt waar je je simpelweg niet van bewust bent, maar je paard wel. En je paard spiegelt die emoties dus naar jou, maar omdat jij je er niet van bewust bent, is je lichaamstaal naar alle waarschijnlijkheid niet congruent met je emotie, en dat is iets wat een paard niet begrijpt.
Een nuchter, niet sensibel paard zegt dan: ok, je bent stom aan het doen, bekijk het maar (wat jouw merrie doet) en een sensibele als de mijne zegt: help!!! er is iets mis!! Je doet zo raar, ik snap het niet, ik word hier onzeker van, en gaat heel heftig reageren.

Waardevolle informatie dit :)


Happyhrs schreef:
Even over dat laatste stukje, dat is ook echt zo! ze reageerd ook anders als ik gestressed ben of verdrietig of boos, maar ik heb al tig keer hier uitgelegd dat als ik me niet goed voel, begin ik er al niet aan.. ik doe het echt voor de leuk dus ga ik niks pushen

Dat doe je goed denk ik :)


Happyhrs schreef:
Alleen de "oefeningen" die ze al wel doet, lijkt ze in mijn ogen gewoon ontspannen en vrolijk, oortjes naar voren etc. dan komt ze ook blij weer naar me toe om dr beloning te halen, daarom vind ik het do raar dat ik hierbij vast zit, en wou ik gewoon wat tips

Omdat het een paard is, een levend wezen, en die hebben ook een mening, en soms is die mening: nope. Een paard is geen machine die het altijd doet.
Daar kunnen 100.000 redenen voor zijn.

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 21:00

Ik zou trouwens het eerdere aanbod van Avalanche serieus overwegen TS :j

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 21:01

Hoi ts, mijn naam is al een paar keer genoemd in het topic voor les. Inhoudelijk kan ik geen tips geven, enerzijds omdat dit mijn werk is en anderzijds omdat ik jou en jouw paard niet ken en zie.

Maar, in zijn algemeenheid, wat ik vaak zie bij problemen die je noemt is dat mensen vaak toch net te traag zijn in hun timing, de stappen te groot maken en te snel verwachten dat hun paard het wel begrijpt. Heel veel paarden voeren een nieuwe oefening ineens 5x goed uit en daarna niet meer. Mensen krijgen dan vaak het idee dat het paard de bedoeling wel snapt. Daardoor raken ze gefrustreerd als het paard het na die 5 keer ineens niet meer doet of fout doet. Maar in werkelijkheid waren die 5x toevalstreffers.

Ook ik raad je aan om een les te nemen, dat mag bij mij, maar ook bij iemand anders. Het is een investering, maar vaak leer je in 1 les al zo enorm veel over hoe je jouw paard het beste kan trainen dat het de investering waard is. Je leert hoe klein de stapjes zijn die hij nodig heeft, of de beloning voor je paard voldoende is en wanneer je zeker weet dat jouw paard echt begrijpt wat je bedoelt. Dit zijn dingen die zo persoonlijk voor jou en je paard zijn dat ze ook niet uit te leggen zijn via internet.

Paardje02
Berichten: 35
Geregistreerd: 09-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 21:18

Even als disclaimer,

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus bij deze sorry als dit al is genoemd.

Heb je al eens training met een clicker geprobeerd? Mijn merrie reageerde hier heel goed op toen ze in het begin niet wou meewerken. Eenmaal gewend aan de clicker snapte ze veel beter wat de bedoeling was en vond ze het ook veel leuker. Dit is echter alleen een oplossing voor het vrijheidsdressuur.

Voor het grondwerken raad ik je aan om eens naar de beginselen van het hand in trail te kijken, en hier iemand voor zoeken. Dat helpt bij een paard dat niks van grondwerk kent vaak erg goed in het begin.

daphne_xxx
Berichten: 644
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 21:34

ElskaIsland schreef:
Ik lees dat je paard wegloopt. Hoe is jouw energie? Wil je te graag/fanatiek dat het lukt? Geen aanval, maar mijn pony deed dat ook. Op het moment dat ik dat losliet en goed geaard was, kwam ze direct. Plus, dat wanneer ze wat gedaan had en dus prikkels binnen had gekregen, liep ze ook weg; dan moest ze dat even verwerken en kwam ze daarna weer terug. Dat is normaal en kun je gewoon laten gebeuren. Je kan je paard ook laten volgen en daarvoor belonen. Kleine stapjes.

Mocht je het willen en er voor open staan, kan ik eens voelen aan jouw paard waarom zij het niet wil (via een foto).


Hoi, ik lees plots dit bericht en vraag mij af wat je met die laatste alinea bedoelt. Hoe werkt dat?
Ik vind dit een beetje vreemd en wil hier graag wat over leren als dat oké is :)

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 21:36

Ook bij clicker training is begeleiding wel nodig.

Ik zie regelmatig mensen de click als een lokmiddel gebruiken, en dan is het effect volledig weg.

De click is enkel en alleen de marker van het gedrag wat je wilt zien, het snoep wat daarop volgt is de beloning.
Als je de clicker als lokmiddel gebruikt ben je niet bezig met gewenst gedrag markeren, maar met omkoperij, en omkopen is geen leermethode, want het gewenste gedrag wordt uiteindelijk niet beloond.

Tweede bezwaar. Correcte timing is verschrikkelijk belangrijk want je wilt alleen gedrag belonen wat je wilt zien, en niets anders.

Derde bezwaar. Mensen roepen vaak: na verloop van tijd kun je de beloning weglaten, want de click is de beloning geworden. Dit is niet juist. De click is enkel en alleen de marker, nooit de beloning.
De click zal zijn effect verliezen als er geen beloning op volgt, en dit is weer terug te trainen, maar de motivatie zal veel minder zijn.

Clicker training is fantastisch en heel effectief. Maar alleen als die correct uitgevoerd wordt.


daphne_xxx schreef:
ElskaIsland schreef:
Ik lees dat je paard wegloopt. Hoe is jouw energie? Wil je te graag/fanatiek dat het lukt? Geen aanval, maar mijn pony deed dat ook. Op het moment dat ik dat losliet en goed geaard was, kwam ze direct. Plus, dat wanneer ze wat gedaan had en dus prikkels binnen had gekregen, liep ze ook weg; dan moest ze dat even verwerken en kwam ze daarna weer terug. Dat is normaal en kun je gewoon laten gebeuren. Je kan je paard ook laten volgen en daarvoor belonen. Kleine stapjes.

Mocht je het willen en er voor open staan, kan ik eens voelen aan jouw paard waarom zij het niet wil (via een foto).


Hoi, ik lees plots dit bericht en vraag mij af wat je met die laatste alinea bedoelt. Hoe werkt dat?
Ik vind dit een beetje vreemd en wil hier graag wat over leren als dat oké is :)

Niet.

Zweverige nonsens, die nooit bewezen is en ook nooit bewezen zal worden. Ordinaire geldklopperij is wat het is.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:58

Avalanche schreef:
Happyhrs schreef:
Nogmaals voor de mensen die doorgaan over het spiegelen, waneer ze iets goed doet reageer ik duidelijk heel blij, zodat ze doorkrijgt "ah dat is goed" en verder ben ik gewoon rustig en probeer ik zo duidelijk mogelijk te zijn

Dat is niet wat spiegelen is.

Een paard is geen hond. Een hond reageert op blij doen, een paard reageert op blij zijn.

Je paard spiegelt je emotie, je mindset. Niet je gedrag. Hoe je je gedraagt interesseert je paard (zolang dat geen naar gedrag is naar je paard toe) geen flikker.

Je mindset, hoe je je voelt, waar je je mee bezig houdt, emoties waar jij je nog niet eens van bewust bent, zijn dingen die je paard naar je terug geeft.
Zoals mijn merrie, die reageerde op mijn stress.

Zoals Madammeke, die precies weet of ik haast heb, of ik tijd heb, of ik de tijd neem, die zelfs mijn ademhaling spiegelt. Dat heeft helemaal niets te maken met mijn gedrag, maar wel met de energie en emotie die ik uitstraal, die pakt zij feilloos op, en geeft dat terug.
Happyhrs schreef:
Ik heb autisme, en vind emoties overbrengen / aflezen erg moeilijk. Helemaal over text.. dus hierbij.

En daarin zou best eens je probleem kunnen zitten. Want als jij emotie niet kunt overbrengen, of aflezen, is de kans heel groot dat jij emoties hebt waar je je simpelweg niet van bewust bent, maar je paard wel. En je paard spiegelt die emoties dus naar jou, maar omdat jij je er niet van bewust bent, is je lichaamstaal naar alle waarschijnlijkheid niet congruent met je emotie, en dat is iets wat een paard niet begrijpt.
Een nuchter, niet sensibel paard zegt dan: ok, je bent stom aan het doen, bekijk het maar (wat jouw merrie doet) en een sensibele als de mijne zegt: help!!! er is iets mis!! Je doet zo raar, ik snap het niet, ik word hier onzeker van, en gaat heel heftig reageren.

Waardevolle informatie dit :)


Happyhrs schreef:
Even over dat laatste stukje, dat is ook echt zo! ze reageerd ook anders als ik gestressed ben of verdrietig of boos, maar ik heb al tig keer hier uitgelegd dat als ik me niet goed voel, begin ik er al niet aan.. ik doe het echt voor de leuk dus ga ik niks pushen

Dat doe je goed denk ik :)


Happyhrs schreef:
Alleen de "oefeningen" die ze al wel doet, lijkt ze in mijn ogen gewoon ontspannen en vrolijk, oortjes naar voren etc. dan komt ze ook blij weer naar me toe om dr beloning te halen, daarom vind ik het do raar dat ik hierbij vast zit, en wou ik gewoon wat tips

Omdat het een paard is, een levend wezen, en die hebben ook een mening, en soms is die mening: nope. Een paard is geen machine die het altijd doet.
Daar kunnen 100.000 redenen voor zijn.

Ik ga hier in mee… een paard houd je niet voor de gek en steeds een excuus ergens voor maken ook niet. Niet aanvallend bedoeld maar je kan wel herhalen ja ik reageer zo omdat ik iets mankeer maar je hebt het nu eenmaal dus je moet ermee leren omgaan ipv steeds een reden te verzinnen dat het niet lukt. Ga even wat stappen terug accepteer jouw tekortkomingen daarin en ga ermee aan de slag kijk hoe ze reageert op jouw vraag pas daaruit kan je verder. Communicatie met jouw paard is het allerbelangrijkst. Ga niet steeds in de verdediging met “ja maar” maar neem het op filter wat je kan gebruiken en ga stap voor stap aan de slag.

monsera
Berichten: 3075
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 00:20

Avalanche schreef:
Happyhrs schreef:
Nogmaals voor de mensen die doorgaan over het spiegelen, waneer ze iets goed doet reageer ik duidelijk heel blij, zodat ze doorkrijgt "ah dat is goed" en verder ben ik gewoon rustig en probeer ik zo duidelijk mogelijk te zijn

Dat is niet wat spiegelen is.

Een paard is geen hond. Een hond reageert op blij doen, een paard reageert op blij zijn.

Je paard spiegelt je emotie, je mindset. Niet je gedrag. Hoe je je gedraagt interesseert je paard (zolang dat geen naar gedrag is naar je paard toe) geen flikker.

Je mindset, hoe je je voelt, waar je je mee bezig houdt, emoties waar jij je nog niet eens van bewust bent, zijn dingen die je paard naar je terug geeft.
Zoals mijn merrie, die reageerde op mijn stress.

Zoals Madammeke, die precies weet of ik haast heb, of ik tijd heb, of ik de tijd neem, die zelfs mijn ademhaling spiegelt. Dat heeft helemaal niets te maken met mijn gedrag, maar wel met de energie en emotie die ik uitstraal, die pakt zij feilloos op, en geeft dat terug.
Happyhrs schreef:
Ik heb autisme, en vind emoties overbrengen / aflezen erg moeilijk. Helemaal over text.. dus hierbij.

En daarin zou best eens je probleem kunnen zitten. Want als jij emotie niet kunt overbrengen, of aflezen, is de kans heel groot dat jij emoties hebt waar je je simpelweg niet van bewust bent, maar je paard wel. En je paard spiegelt die emoties dus naar jou, maar omdat jij je er niet van bewust bent, is je lichaamstaal naar alle waarschijnlijkheid niet congruent met je emotie, en dat is iets wat een paard niet begrijpt.
Een nuchter, niet sensibel paard zegt dan: ok, je bent stom aan het doen, bekijk het maar (wat jouw merrie doet) en een sensibele als de mijne zegt: help!!! er is iets mis!! Je doet zo raar, ik snap het niet, ik word hier onzeker van, en gaat heel heftig reageren.

Waardevolle informatie dit :)


Happyhrs schreef:
Even over dat laatste stukje, dat is ook echt zo! ze reageerd ook anders als ik gestressed ben of verdrietig of boos, maar ik heb al tig keer hier uitgelegd dat als ik me niet goed voel, begin ik er al niet aan.. ik doe het echt voor de leuk dus ga ik niks pushen

Dat doe je goed denk ik :)


Happyhrs schreef:
Alleen de "oefeningen" die ze al wel doet, lijkt ze in mijn ogen gewoon ontspannen en vrolijk, oortjes naar voren etc. dan komt ze ook blij weer naar me toe om dr beloning te halen, daarom vind ik het do raar dat ik hierbij vast zit, en wou ik gewoon wat tips

Omdat het een paard is, een levend wezen, en die hebben ook een mening, en soms is die mening: nope. Een paard is geen machine die het altijd doet.
Daar kunnen 100.000 redenen voor zijn.



Meestal vind ik het irritant als mensen hele lappen tekst quoten, maar fit stuk mag best nog een keer gelezen worden.
Wat heb je dit mooi en helder opgeschreven.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard weigerd vrijheidsdresuur / grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 00:22

Thank you :+:

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:03

Nou ja, jouw manier werkt duidelijk niet, dat geef je zelf aan en net daarom vraag je tips, toch? Beetje kort door de bocht om dat voorhand al af te schrijven als "commentaar" of "haat".

Anyway.

Kan het zijn dat het paard gewoon geen interesse/zin heeft in dit soort werk? Als dat het geval is, weet ik niet of je haar overtuigt kan krijgen het toch wél te doen, want ja, "vrijheids"dressuur..
De mijne - ja, ik spreek nu vanuit mijn eigen ervaring, want dat is wat ik ondervind en wat bij mij werkt - doet echt alles voor iets lekkers, en zij vind zowat alles lekker, dus op dat vlak heb ik het wel makkelijk.

Maar waar ik bijvoorbeeld tegenaan loop, is de spagaat. Mijn paard is niet dom, integendeel. Het probleem ligt bij mij - ik krijg niet duidelijk overgebracht wat ik bedoel, wat ik wil dat ze doet.
Steigeren is dan weer helemaal een ander "issue" - ze zal het nooit doen als ik me in "dezelfde" ruimte bevind. Als ik achter de draad van de wei of achter het hek van de piste sta, doet ze het wel, maar als ik mee in de wei of piste sta, weigert ze te steigeren. Ze lijkt niet te snappen dat het dan wel mag, en aan de longe bijvoorbeeld niet - dat deed ze vroeger, dat heb ik haar kunnen afleren, en daardoor doet ze het in vrijheid dus niet, als ik me in dezelfde ruimte bevind.

Ofwel leg jij het niet goed uit, en snapt het paard het daardoor niet. Zoals ik met de spagaat en het steigeren.
Ofwel heeft ze er geen zin in.

Of, ze heeft er geen zin in omdat jij het niet goed uitlegt, dat kan ook.

Ofwel ga je dan les moeten nemen in grondwerk - lichaamstaal is echt ZO belangrijk! Misschien is dit paard er net wel of net niet veel gevoeliger voor, en lukt het daarom niet.
Ofwel ga je iets moeten zoeken om haar te motiveren waarvoor ze het wel wilt doen. Maar ik ken je paard niet, dus geen idee wat dat zou kunnen zijn - bij de mijne is het eten.

Ik lees dat je autisme aanhaalt, dat je schrijft dat je moeite hebt met emoties over te brengen én af te lezen. Dat zal het zéker niet makkelijker maken - misschien raakt je paard overprikkeld van jouw innerlijke emoties, ook al ben jij je daar misschien niet eens van bewust. En again - lichaamstaal. En als jij daar bovenop haar niet goed/correct kan aflezen, gaat het natuurlijk niet beteren.

Ik zou les nemen als ik jou was :) Je staat er letterlijk met je neus bovenop, waardoor je het overzicht over het geheel verliest. Ik denk dus dat je wel wat aan les zou hebben :)