Wanneer veulen trainen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Roos0605
Berichten: 49
Geregistreerd: 19-05-21

Wanneer veulen trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-21 14:21

Hey,
ik heb een vraag. Omdat ik het graag goed wil doen, vraag ik het hier even.
Vanaf wanneer kun je een veulen trainen(ik bedoel aan het halster mee laten lopen en stukjes lopen zonder de moeder)?

Groetjes
En alvast bedankt!!

Als je nooit liegt, hoef je minder te onthouden


Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Wanneer veulen trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 14:22

Direct? Vanaf dag 1 aan halster laten wennen

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Roos0605
Berichten: 49
Geregistreerd: 19-05-21

Re: Wanneer veulen trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-21 14:23

Oke is dit niet te vroeg ofzo.

Als je nooit liegt, hoef je minder te onthouden

DuoPenotti

Berichten: 29348
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wanneer veulen trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 14:26

wat vooral belangrijk is dat je het niet te lang achter elkaar doet.
Een veulentje kan heel kort opletten. Dus 5 minuutjes is vaak al voldoende.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wanneer veulen trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 14:31

Gewoon laten wennen aan dagelijkse dingen en vooral de eerste tijd niet proberen om ze maar meteen te scheiden. Alleen halster, voetjes voorzichtig oppakken en netjes meelopen (twee mensen waarvan eentje met veulen en ander met moeder) en dat is wel voldoende voor de eerste maanden.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Roos0605
Berichten: 49
Geregistreerd: 19-05-21

Re: Wanneer veulen trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-21 14:52

Oke heel erg bedankt!

Als je nooit liegt, hoef je minder te onthouden

Shenavallie
Berichten: 11553
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 15:04

Het boek "Van veulen tot rijpaard" is echt een aanrader om te kopen, TS. Begin jaren 2000 had ik deze eens gekocht en daar had ik bij het opleiden van mijn toenmalige merrieveulen heel veel aan gehad! :j

Aanvulling: Ik bedoel dan het boek van Richard Maxwell. ;)

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

ElCamino

Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 15:32

We doen direct eerste dag halstertje om en af.
De eerste paard dagen lopen ze mee in een "pakketje" dwz een lang touw om de billetjes en de hals in een figuur-8, je handen houden vast boven het lijfje, zo kun je "sturen" : wanneer ze stoppen hand naar voren, dan gaat het touw on de billen. Wanneer ze rennen hand naar achter, dan hou je ze tegen.
Als dat goed gaat aan het touw met je hand bij hals aan de andere kant, dan corrigeer je een beetje..
Daarna aan het touwtje mee.
Als dat goed gaat kun je mama en veulen samen meenemen.


Afbeelding

https://youtu.be/v-QeIMXuh-E

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 15:40

Ja, zo doen wij het ook, soms met handen, soms met idd dik, zacht rond touw.
'Ho' zit logischerwijs bij de boeg, 'lopen graag' zit achter.
Gaat prima. Regelmatig met veulen voorop en mama er los achteraan. (Mama weet wel hoe de wereld in elkaar steekt, maar voor een nieuwsgierig veulen er tussenuit boemelt...)

Kan vanaf dag één of twee.

En als je het kort en speels houdt en inspeelt op nieuwsgierigheid, kan er al heel veel.
(Trailer op het land zetten, dag later just for fun naar binnen lopen, hapje lekkers, omdraaien, rustig loopplank af - klaar voor vandaag.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

ElCamino

Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 15:51

Ja en ik laat meestal mama erachter lopen, kan degene die daarmee loopt veulen even op de bil tikken als het niet meeloopt aan het touw

oh ja, de hoofdrolspeler hier is Fendi, een arabiertje geboren 25 mei jl.

Shenavallie
Berichten: 11553
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:25

Figure-8 is inderdaad een ideale manier, zo heb ik het ooit van de video's van Emiel Voest geleerd. :j

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Eldmodur

Berichten: 53
Geregistreerd: 09-03-21
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 19:14

Meteen vanaf het begin alle dingen meepakken die:

- handig zijn om aan te leren ivm dierenarts/tandarts/hoefsmid/...: zoals overal aanraken, voeten optillen, halster aanhebben, water aan de benen en voeten etc.

- je niet pas wil aanleren als ze groter en sterker zijn: zoals wijken voor druk (pasje opzij/achterwaarts), uit jouw ruimte blijven etc.

En bij voorkeur 1 ding tegelijk, kort, vaak en alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Ik stoot wel eens heel strategisch een emmer water om of kom met de rammelende kruiwagen en mestvork net ff te dichtbij :D

Roller coasters would be so dull, without their strange, mysterious tracks. I guess our destiny tends to like this idea a lot...

ikke

Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 19:28

Eldmodur schreef:
Meteen vanaf het begin alle dingen meepakken die:

- handig zijn om aan te leren ivm dierenarts/tandarts/hoefsmid/...: zoals overal aanraken, voeten optillen, halster aanhebben, water aan de benen en voeten etc.

- je niet pas wil aanleren als ze groter en sterker zijn: zoals wijken voor druk (pasje opzij/achterwaarts), uit jouw ruimte blijven etc.

En bij voorkeur 1 ding tegelijk, kort, vaak en alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Ik stoot wel eens heel strategisch een emmer water om of kom met de rammelende kruiwagen en mestvork net ff te dichtbij :D

:D
Eigenlijk moet je een beetje een kluns zijn bij een veulen. Wen er maar aan dat er soms dingen gebeuren die afwijken van de standaard.

En doe je dat rustig aan, stap voor stap, en elke dag iets dan hoef je 'm ook niet in te rijden als het zover is; dat is dan gewoon een volgende stap in het geheel en stap je op en rijdt je weg alsof het gewoon zo hoort.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


xsheila06
Berichten: 40
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Wanneer veulen trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:07

Ik heb een hele lange tijd op een fokstal gewerkt en daar waren de veulens al binnen een of twee dagen aan het oefenen met halster om en af. Zij werden echter pas na een paar dagen meegenomen via het halster, de eerste paar dagen via een soort pakketje (figuur-8 volgensmij).

Ondertussen waren we ook af en toe bezig met het veulen te laten wennen aan mensen etc., dus overal aanraken, kriebelen, aan de kant gaan voor lichte druk, hoefjes optillen.

Scheiden zou ik nog niet doen voor de eerste paar weken, later kun je even een halfuurtje de moeder trainen terwijl het veulen op stal staan of iets in die richting.

Maar ipc kun je dus vrijwel direct beginnen aan de "training", mits je niet teveel aan het hoofd van het veulen trekt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Volte en 28 bezoekers