Paard laat zich halster niet meer om doen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chesley
Berichten: 28
Geregistreerd: 23-03-21

Paard laat zich halster niet meer om doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-21 15:45

Hoi!

Ik heb nu sinds 3 maanden mijn onbeleerde merrie. Ze staat 24/7 op de wei. In de eerste weken kon ik haar zonder problemen het halster af en omdoen in de wei. Echter is het sinds een paar weken grote paniek bij het halster of vliegenmasker omdoen. Dit uit zich in achteruit lopen zodra ze het halster ook maar ziet en hard terugtrekken als je het probeert om te doen. ( had standaard een halster aan om haar wel vast te kunnen pakken en dan met een ander ruim halster eroverheen oefenen) Ook als je een touw om haar nek doet trekt ze zich los.
Ze is verder totaal niet kopschuw! je mag losstaand haar oren etc gewoon vastpakken en overal aankomen. Ook een lus van een touw kun je zo om haar oor hangen als kapstokje of een zonnebril voor de gein op haar neus zetten dat laat ze allemaal toe. Het is ook niet dat ze niet graag mee wil want mevrouw staat vooraan bij de poort zodra ik aankom en loopt los gewoon achter me aan. Ook gaat ze wel gewoon naast het halster staan grazen als het op de grond ligt maar zodra je hem dan oppakt is ze weg.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oefenen/ wat de oorzaak zou kunnen zijn? Het enige wat ik kan bedenken is dat ze een paar keer een graasmasker op heeft gehad wat ze echt niet leuk vond. Helaas heb ik ook niet de ruimte om haar naar een stal te drijven en daar op een kleinere plek te oefenen. Nu is het ook zo dat mevrouw een houdini is en nu haar halster in zijn geheel over haar hoofd heeft gekregen terwijl hij naar mijn zin eigenlijk al te strak zat, maar had ik gedaan omdat ze in het begin al vaker een halster af had gekregen..... nu hebben we dus alleen niks meer om haar aan vast te pakken en te oefenen


Sherivey
Berichten: 8490
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Paard laat zich halster niet meer om doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:52

Vervelend! Wij hebben er ook zo een die lastig te halsteren is.

Wij oefenen veel met hem 'zelf' zn halster aan te laten doen. We houden dit voor zn neus. Op het moment dat ie zn neus er naartoe steekt, haal ik het halster weg en beloon ik.
Dat bouwen we steeds verder uit tot ie gewillig zn hoofd in het halster steekt. :)

:wave:

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Re: Paard laat zich halster niet meer om doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:57

Als je een touw over haar hals kunt krijgen, dan kun je ook een nekband omdoen misschien.

Chesley
Berichten: 28
Geregistreerd: 23-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-21 16:01

agee schreef:
Als je een touw over haar hals kunt krijgen, dan kun je ook een nekband omdoen misschien.


Die heb ik inderdaad besteld komt morgen binnen! Maar dan moet ik eerst idd een touw om haar nek kunnen krijgen zonder dat ze zich los trekt haha

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 17:47

mijn merrie had dat vroeger ook, die liep met een touw om de nek.
veeel oefenen en veeel snoepjes hebben hier geholpen.
ook halster los maken en niet over de oren trekken kan ook nog goed zijn,sommige paarden zijn te gevoelig achter de oren.

Froukje
Forever young

Berichten: 10828
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 17:51

Moet ze altijd aan het werk als je haar een halster om doet?

Hier 1 lopen die na een paar keer longeren er achter kwam dat als ik haar niet meer te pakken zou krijgen ze ook niet aan het werk hoefde. Die heb ik uiteindelijk klem gezet tussen 2 andere paarden en heel snel een halster om kunnen doen. En daarna heel gauw gaan oefenen met heel veel snoepjes.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

tirzasarah10

Berichten: 1818
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Paard laat zich halster niet meer om doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:19

En dat is de reden waarom mijn merrie gewoon een speciaal weide halster om heeft die stuk gaat als ze vast zit. Heb hem van bucas en was volgens mij €20,-
Voor dat geld ga ik niet meer moeilijk doen. Kleine toevoeging met mijn merrie is alles tot in de puntjes geoefend maar het oefenen ging prima en dan voor het echie dacht ze zoek het uit. Moet wel zeggen mijn merrie is extreem slim en kan aan mijn schoenen opmaken wat ik met haar wil doen.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

Lindsey_99
Berichten: 2451
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard laat zich halster niet meer om doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:41

Het is dus met het halster ergens misgegaan, waardoor ze nu een nare associatie heeft. Ga oefenen, zonder druk maar met wat lekkers. Clickertraining is er uitstekend voor. Eerst (zelf) de basis aanleren van clickeren, en dan rustig halster aandoen aanleren. Met goed timen en aanleren steken ze vanzelf de neus erin. Vraag anders hulp van iemand die het clickeren kent.

Over de IJssel

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: Paard laat zich halster niet meer om doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 19:03

Zou het kunnen dat ze last heeft van haar gebit en het halster bij druk pijn veroorzaakt?

Chesley
Berichten: 28
Geregistreerd: 23-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-21 20:56

ellepel schreef:
mijn merrie had dat vroeger ook, die liep met een touw om de nek.
veeel oefenen en veeel snoepjes hebben hier geholpen.
ook halster los maken en niet over de oren trekken kan ook nog goed zijn,sommige paarden zijn te gevoelig achter de oren.



Ik heb bewust halsters genomen die zowel bij de kaak als bij de neus los kunnen dus ik schuif het halster bij haar nooit over haar oren ;)

Chesley
Berichten: 28
Geregistreerd: 23-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-21 20:59

Froukje schreef:
Moet ze altijd aan het werk als je haar een halster om doet?

Hier 1 lopen die na een paar keer longeren er achter kwam dat als ik haar niet meer te pakken zou krijgen ze ook niet aan het werk hoefde. Die heb ik uiteindelijk klem gezet tussen 2 andere paarden en heel snel een halster om kunnen doen. En daarna heel gauw gaan oefenen met heel veel snoepjes.



Nee ze heeft ten 1e op het moment altijd nog een halster aan op de weide. En daarnaast hoeft ze misschien 1 a 2x in de week te werken en verder kom ik langs om in de wei een aai te geven of een lekkere poetsbeurt te geven. Het is niet het probleem dat ze niet mee wil want ze staat gelijk bij de poort en loopt los maar al te graag achter me aan ;)

Chesley
Berichten: 28
Geregistreerd: 23-03-21

Re: Paard laat zich halster niet meer om doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-21 21:15

Vanavond is het toevallig gelukt om te halsteren! Een touw om haar nek krijgen lukte in 1e instantie niet dan trok ze zich los maar simpel haar voorpluk licht vast houden deed wonderen haha t rare beest. Daarna kon een 2e persoon rustig een touwtje om haar nek vast maken en daarna bleef ze zowaar ook stil staan bij het halster om doen... toevalstreffer waarschijnlijk hahaha maar natuurlijk daarna uitgebreid beloond. Dus inmiddels weer een halster om. Morgen komt de band binnen en dan gaan we actief oefenen met het halster af en omdoen zodat we dit soort lastige situaties hopelijk niet meer krijgen. Verder is het zon ontzettend makkelijk en lief paard overal in. Dit is het enige "probleem" Pas geleden haar tanden nog laten checken dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Ik vermoed dat het graasmasker de boosdoener was want dat vond ze absoluut verschrikkelijk en durfde ze ook niet mee te eten. Maar deze hebben we nu al zeker 1,5 maand niet om gehad. Kan zij dit nogsteeds associeren hiermee ondanks dat ze nu ook al een paar keer iets om heeft gekregen wat geen graasmasker was? Maargoed goeie tips blijven welkom!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Saartjuh_b, SemrushBot, YandexBot en 6 bezoekers