Verkeersmak paard ineens schrikachtig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Verkeersmak paard ineens schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 09:00

Ik heb een probleempje met mijn paardje.

Vorig jaar uren lang buitenritten gemaakt zonde problemen, alleen groot verkeer was spannend maar goed te doen wel.

Vanaf december tot met april quasi niet meer buiten de wei geweest.

Nu wou ik zondag gaan wandelen schrok hij al van een traag passerende auto. Paar auto's later was hij zo opgespannen dat ik een shortcut richting wei genomen heb. Hij was volledig gespannen, zelfs van een vogel sprong hij opzij. Hals kei hard en klammig.

Hoe kan dit zo ineens na vorig jaar zo mak geweest te zijn?
In de wei reageert hij nog niet eens op de tractor of andere auto's als we door de wei rijden.

Hij gedraagt zich ook wel macho, vandaag komt de dierenarts en ga ik eens vragen voor zijn testosteron te laten testen.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:07

Volgens mij is dat vrij normaal hoor. Als ik een paar weken niet buiten ben geweest is de eerste keer ook altijd weer wat alerter. Ik ga in de winter half dec tot half maart ongeveer ook niet naar buiten, ze is me dan te fris. Dan is de eerste 2 of 3 keer ook weer erg spannend, dan is het weer 'normaal' en doet ze weer zoals ze altijd doet.

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Verkeersmak paard ineens schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:21

Ik denk ook niet dat dat raar is hoor.
Mijn merrie is in het weideseizoen ook een stuk relaxter dan wanneer zij de winterperiode binnen staat.
Ik ben van het weekend ook buiten gaan rijden na maanden en ze schrok ook van alles, terwijl als ze straks op de wei staat , we het weer wat vaker doen en het beter weer is, ze een stuk rustiger is.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:42

Paarden zijn gewoonte dieren.
Dus inderdaad zorgen dat je stapsgewijs weer buiten-routine opbouwen en volgend jaar niet zo‘n lange pauze inlassen.

Hier hoef je echt geen testosteron voor te laten testen, zonde van je zuurverdiende geld. Dat die je meer bij een dier dat ineens merries gaat aanbrullen en uitschachten, niet omdat ze bang zijn voor een auto.

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Verkeersmak paard ineens schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:45

Mijn pony is bom proef maar kijkt na 4 maanden geen buitenrit de eerste ronde ook veel meer. Hoort er bij. Gewoon rustig opbouwen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:02

En misschien speelt veel energie ook een rol.

Ga eerst een poosje in de bak rijden met wat galop en drafwerk en daarna buiten uitstappen of een simpel drafrondje.

En vanaf daar weer lekker veel op stap samen. Vaak worden ze makkelijker als het weer 'gewoon' wordt.

En even naar je voer kijken, misschien kan dat wat soberder.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 11:04

Paard staat 24/7 buiten met track en weidegang beweging genoeg dus hele jaar rond. Ook in de winter.
Krijgt enkel een vitaminekoek naast het gras.

Testosteron testen stond sowieso wel in gedachten ivm echt hengstengedrag naar andere hengst toe ook. En bij andere paarden op wandel meteen gaan showen/stoer doen. Ook bij wandelen aan de hand vertoont hij dit macho gedrag. Ik ben dan uiteraard kordaat wznt hij durft dan kappen met de benen en wil steigeren.

Het is gewoon vreemd dat hij in de wei niet op of opkijkt naar tractor (zelfs met laadbak erachter niet), auto en in de naast gelegen wei wordt elke week gecrost met crossbrommertjes

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Re: Verkeersmak paard ineens schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:11

Is inderdaad vrij normaal, je moet het een beetje bijhouden. We hebben de hele winter ook met onze haflinger geen buiten ritten gemaakt. Van het zomer keek ze van niks op en nu is elk takje eng. Maar als het goed is pakken ze het na een paar keer buiten al weer heel snel op hoor.

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Re: Verkeersmak paard ineens schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:12

En hun eigen wei is een veilige omgeving, van het terrein af is natuurlijk spannender. Onze arabiertjes kijken in hun wei ook niet om van een trekker maar als we ze onderweg tegen komen breekt de hel los.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Verkeersmak paard ineens schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 11:27

Haha nou OK. Ik dacht dat wandelen aan de hand dan beter zou zijn maar helaas helemaal niet. Dan gaat hij ook zo ineens kappen met de voorbenen en wil steigeren. (zelfs al is er geen enkel ander paard in de buurt). Als ik dan streng optreed is het wel OK tot we weer paarden tegenkomen. Dan gaat de hals erop, staart over de rug (née hij is geen Arabier :') en gaat zweverig stappen met gestrekte voorbenen.

Vind het wel eng om op straat te blijven momenteel want hij draait zijn gat naar de straat toe als hij spanning krijgt door een passeren voertuig. Na de verhalen dat paarden aangereden worden tegen hun benen vind ik het echt eens zo eng.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:34

Art_Ificious schreef:
Ik heb een probleempje met mijn paardje.

Vorig jaar uren lang buitenritten gemaakt zonde problemen, alleen groot verkeer was spannend maar goed te doen wel.

Vanaf december tot met april quasi niet meer buiten de wei geweest.

Nu wou ik zondag gaan wandelen schrok hij al van een traag passerende auto. Paar auto's later was hij zo opgespannen dat ik een shortcut richting wei genomen heb. Hij was volledig gespannen, zelfs van een vogel sprong hij opzij. Hals kei hard en klammig.

Hoe kan dit zo ineens na vorig jaar zo mak geweest te zijn?
In de wei reageert hij nog niet eens op de tractor of andere auto's als we door de wei rijden.

Hij gedraagt zich ook wel macho, vandaag komt de dierenarts en ga ik eens vragen voor zijn testosteron te laten testen.


Paarden zijn gewoonte dieren, als je maanden lang niet meer van het terrein afgeweest ben kijk ik er niet raar van op dat je paard het spannend vindt. Ik heb dat precies het zelfde. De eerste paar keren is hij dan ook meer gespannen, springt weer opzij of schrikt van dingen waarvan hij normaal gesproken eigenlijk niet eens van op kijkt. Dit is vaak de eerste paar keren, daarna wordt hij relaxter als ik het regelmatig herhaal. Ook het weer kan mee spelen. Het is koud voor de tijd van het jaar, soms waait het, waardoor geluid twee keer zo hard de oren van je paard binnen komt. Ik vind het in ieder geval geen vreemd gedrag. Misschien kan het helpen eerst even aan de hand naar buiten te gaan, vaak vindt een paard volgen makkelijker dan als jij er zelf op zit.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:35

Kelly_ann schreef:
En misschien speelt veel energie ook een rol.

Ga eerst een poosje in de bak rijden met wat galop en drafwerk en daarna buiten uitstappen of een simpel drafrondje.

En vanaf daar weer lekker veel op stap samen. Vaak worden ze makkelijker als het weer 'gewoon' wordt.

En even naar je voer kijken, misschien kan dat wat soberder.


Precies eerst weer controle op bekend terrein, voordat je het terrein af gaat.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 11:38

Aan de hand is hij juist minder braaf. Lees mijn post hierboven maar even :) hij is dan precies erg dominant gedrag aant vertonen en dat begint al vanaf ik de wei verlaat.

In de wei heb ik alle controle kan hem ronds turen zonder teugel druk en durf m'n handen los laten als onderdeel van balans oefeningen.
Het is een paard dat 24/7 weidegang heeft dus niet in de wintermaanden opgesloten staat. De hele winter hebben we namelijk wel gewoon blijven doorrijden in de wei (piste)

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:44

Naast wat de anderen al terecht opmerken, dat een paard na een lange pauze in het buiten rijden weer rustig aan gewenning moet opbouwen. Viel me nog iets op in je post: "harde hals".
Het zou kunnen zijn dat je paard last heeft van spanning/opgefoktheid door het jonge voorjaarsgras. Niet zo zeer alleen vanwege de suikers die er in zitten, maar meer nog vanwege de kaliumoverdaad. Wat er dan gebeurd is dat waarschijnlijk een tekort aan zout en ook magnesium is om de boel weer in balans te brengen. Kalium en zout hebben elkaar nodig vanwege de pompwerking. Kalium hoort in een lichaamscel opgeslagen te worden om daar zijn nuttige werk te doen, daar heeft het zout bij nodig. Bij te weinig zout in het dieet voor de hoeveelheid kalium in het gras krijg je vrij rond vliegend kalium in het lijf, wat problemen oplevert van allerlei aard van opgefoktheid tot headshaking tot ems tot hoefbevangheid en nog zo het een en ander.
Dit wordt beter uitgelegd door Calm healthy Horses: https://www.calmhealthyhorses.com/behavioural

en ook hier in het kort: https://feedxl.com/33-pasture-is-it-aff ... behaviour/

en voor een nederlandse link: francis dierenhomeopathie heeft er ook een blog aan gewijd : https://francisdierenhomeopathie.nl/blo ... -van-zout/

Dus in het kort: hoeveel zout krijgt je paard en hoeveel magnesium?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Verkeersmak paard ineens schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:08

Gewoon volgende keer eerst flink aan het werk zetten en dan droogstappen op de weg. Gewoon een klein stukje heen en weer. Na een paar keer zit die gewoonte er dan heus wel weer in.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Verkeersmak paard ineens schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:13

Hulp bijhalen en niet zelf mee doormodderen. Je kunt hem al niet meer hanteren aan de hand straks gaat het van kwaad naar erger. Vaak kun je dit soort dingetjes met een paar lessen alweer oplossen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 12:49

elbony schreef:
Naast wat de anderen al terecht opmerken, dat een paard na een lange pauze in het buiten rijden weer rustig aan gewenning moet opbouwen. Viel me nog iets op in je post: "harde hals".
Het zou kunnen zijn dat je paard last heeft van spanning/opgefoktheid door het jonge voorjaarsgras. Niet zo zeer alleen vanwege de suikers die er in zitten, maar meer nog vanwege de kaliumoverdaad. Wat er dan gebeurd is dat waarschijnlijk een tekort aan zout en ook magnesium is om de boel weer in balans te brengen. Kalium en zout hebben elkaar nodig vanwege de pompwerking. Kalium hoort in een lichaamscel opgeslagen te worden om daar zijn nuttige werk te doen, daar heeft het zout bij nodig. Bij te weinig zout in het dieet voor de hoeveelheid kalium in het gras krijg je vrij rond vliegend kalium in het lijf, wat problemen oplevert van allerlei aard van opgefoktheid tot headshaking tot ems tot hoefbevangheid en nog zo het een en ander.
Dit wordt beter uitgelegd door Calm healthy Horses: https://www.calmhealthyhorses.com/behavioural

en ook hier in het kort: https://feedxl.com/33-pasture-is-it-aff ... behaviour/

en voor een nederlandse link: francis dierenhomeopathie heeft er ook een blog aan gewijd : https://francisdierenhomeopathie.nl/blo ... -van-zout/

Dus in het kort: hoeveel zout krijgt je paard en hoeveel magnesium?

Geen idee hoeveel zout en magnesium hij krijgt. Sowieso dagelijks een stuk vitaminekoek van pavo en klein handje vitaminekorrel pavovital

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 12:51

poes schreef:
Hulp bijhalen en niet zelf mee doormodderen. Je kunt hem al niet meer hanteren aan de hand straks gaat het van kwaad naar erger. Vaak kun je dit soort dingetjes met een paar lessen alweer oplossen.

Ik heb zeer vlakbij hulp moest het echt nodig zijn. Maar tot nog toe heb ik hem elke keer zelf goed onder controle zodra hij lastig doet. Stem verheffen en even met koord zwiepen richting zijn borst is voldoende als hij zo baldadig begint te doen.

Als hij angstig blijft bij verkeer gaat mijn weidebazin mee met mijn ander paard die wel rustig is. (2 paarden tegelijk kan ik zelf ook maar doe ik ivm veiligheid liever niet)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:45

Maar, van wat ik lees is hij niet angstig....

Hij klinkt eerder een tikje fris :):) en jij laat het iets teveel gebeuren.

Aan het werk, beetje moe maken. Van 24/7 op de PP worden ze niet moe, da's een ander soort beweging :) En dan daarna het terrein af. Voorwaarts en bij de les houden maar wel ontspannen rijden.

Wat inderdaad ook kan helpen is samen met een ander (braaf) paard op stap gaan. Of zelfs iemand met je mee laten fietsen. De fietser iets voor je laten rijden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Verkeersmak paard ineens schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 14:31

Née bij het passeren van auto's of fietsers etc is het wel angst. Dat verschil ken ik wel.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Verkeersmak paard ineens schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:53

Als hij vandaag steigert en je corrigeert hem en hij doet het morgen weer heb je het echt niet onder controle art. Ik zou hier echt gelijk even hulp bij halen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Verkeersmak paard ineens schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:27

Eigenlijk verschilt de aanpak eigenlijk niet zoveel als het echt angst is.

Zorgen dat je niet te rijk voert. Eerst stevig werken in de rijbaan.
Daarna een eenvoudig stap/draf rondje of buiten een stukje uitstappen.
Ervaren paard, fietser of desnoods wandelende begeleider mee.
Duidelijke en ontspannen leider zijn.
Voorwaarts houden, soms werkt draven beter op spannende stukjes.

Routine maken, begin klein en makkelijk en herhaal vaak.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 16:45

In week-end gaat mijn ma mee met ander paard :)
Vandaag ga ik nog een stukje wandelen. Kan gelukkig ook korte routes doen dus hoef geen kilometers te maken langs straat. Wat ik gisteren ook deed is gewoon aan een straat staan (veld naast mijn weides) en hem daar even gelogeerd en grondwerk gedaan terwijl er verkeer langs reed.
Daar keek hij dan ook niet echt van op.
En op een ander weggetje even bij een straat blijven staan (2m van de baan af) en als er auto passeerde en hij rustig bleef meteen beloond. Hij mag wel spanning hebben maar niet wegspringen of willen weglopen. Als hij de spanning daarna ook nog afvloeit tenminste. (Wat hij deed door te briezen en dan gras te zoeken).


Vandaag ga ik dan eerst in de wei rijden of longeren en dan buiten uitstappen

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Verkeersmak paard ineens schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 08:59

Update.

Maar keer aan de hand gaan wandelen. Dan terug onder zadel. Met af en toe wat schrikkerig gedrag maar niet zo extreem. Echter wel uittesten (als ik het zo mag noemen). Daarmee bedoel ik dat hij plots niet meer ergens langs wil waar hij 2 dagen ervoor steeds probleemloos langs ging. Hij gaat dan op de rem. En als ik aan spoor draait hij om. Ik draai hem dan terug en spoor opnieuw aan. Uiteindelijk gaat hij na x aantal keer toch door. Vandaar dat ik denk dat het uittesten is. Want hij loopt dan ook na paar meter weer lekker ontspannen verder. Ik rij met los teugeltje zodat hij kan rondkijken en hals kan strekken.

Afbeelding

Aan de hand lijkt hij ook wel steun te zoeken. Als er iemand mee gaat te voet en ik in het zadel zoekt hij ook steun bij die ander persoon.
Afbeelding