Paard en angst- wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Paard en angst- wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:29

Ik zou zijn aandacht juist trekken. Dat geeft aan dat jij het gezien hebt, maar dat jij belangrijker bent. Een leider in de kudde gaat ook niet de andere kant op staan kijken, maar kijkt naaar het gevaar, en bepaalt dan of het eng is of niet, gaat door met waar hij of zij mee bezig was. En daar vertrouwen de anderen op. Misschien kun je Warwick schiller z'n filmpjes eens bekijken, is heel leerzaam!

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3


Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:54

Inderdaad, aan het werk! (en misschien wat minder voeren)

Je paard werkt minder hard bij je en daarbij ben jij iets wijfelend in je gedrag.

Al vergaat de wereld om jullie heen. En of je nu voor, achter of zijwaarts wil. Je paard is met je aan het werk en heeft daar zijn aandacht aan te besteden.

Even kijken mag, en het benaderen van spannende zaken leer ik zelf de meeste paarden aan. Maar alles op jouw voorwaarden - als leider van het team.

Kijk ook naar het paard, is hij bommetje vol energie dan geeft veel stappen en stilstaan frustraties. Beter lekker veel draven en galopperen dan eerst.
Wordt hij juist drukker van veel draf en galop, bouw rustmomenten in met stap en halt.

Twijfel niet teveel over wat je moet doen. Vaak zijn meerdere keuzes juiste keuzes. Belangrijker is dat je een keuze maakt en daar dan vol overtuiging voor gaat.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Marigo
Berichten: 1039
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-21 19:59

YellowLemon schreef:
Hi Marigo!

Ik herken ergens wel wat je zegt bij mijn paard. Ik denk dat je er zeker rekening mee moet houden dat je je paard nog niet zo lang in bezit hebt: hij kent je wellicht nog niet zo goed en weet zo ook nog niet goed wat hij aan je heeft.

Mijn paard heeft de neiging om zich te hyperfocussen op "enge" dingen als hij alleen is (dus als we alleen in de piste werken zonder andere paarden in de buurt). Hij voelt geen steun van de kudde en in het begin wist ik niet wat ik ermee moest aanvangen. Hem extra aan het werk zetten, maakte geen bal uit: hij ging er dan maar als een arabier vandoor en bleef blazen naar dat éne ding wat ie gezien had. Zelf stil staan en ademhalingsoefeningen werkten ook niet voor hem.

Ik heb daar eigenlijk een heel goed ding in gevonden voor hem, en dat zijn verbindingsoefeningen en denkoefeningen.
Als we nu met spanning de grote piste ingaan, doe ik eerst wat cirkelwerk met hem. Hij moet mijn tempo volgen, hem naar mij vragen (zonder trekken aan de longe - puur op lichaamstaal), en daar is het uitermate belangrijk dat hij zijn achterbenen over elkaar kruist zodra hij naar mij komt draaien. Het heeft een zeer relaxerend effect op hem.

Edit: vooral dat naar me laten toekomen, doe ik echt vaak als hij spanning heeft. Als er veel spanning is, laat ik hem om de halve cirkel naar mij toekomen. Op den duur staat dat éne oortje altijd naar mij gericht omdat hij weet dat ie bij de pinken moet zijn omdat ik hem wellicht heel snel terug naar mij vraag. En naar mij toekomen = ontspanning, eventjes kroelen, zeggen hoe knap ie wel is,....

Of eens achterwaarts over een balkje gaan, zodat hij goed moet nadenken hoe en waar hij zijn benen zet.
Als hij helemaal over de rooie gaat, duurt het wat langer vooraleer die oefeningen effect hebben maar hoe dan ook werkt het voor hem altijd.



Wauw ja heel herkenbaar wat je schetst! Mijn eerste ingeving is dat ik hem juist van me af wil hebben om ervoor te zorgen dat ie niet over me heen loopt. Dank je voor het delen van je ervaring! Ben ik zeker mee geholpen :)

Marigo
Berichten: 1039
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard en angst- wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-21 20:03

Sowieso fijne tips van iedereen! Tijdens onze grondwerkles hebben we echt aan mijn houding op de grondgewerkt. En mijn instructrice gaf ook aan: pony is een werker. Hij is gewend moeilijke rekensommetjes te maken. Nu is dit bijna pre-pension voor m en dat geeft m wat extra pit door verveling en icm afwachtend mens is dat niet ideaal. Maar we werken met wat we hebben en stapje voor stapje gaat het vooruit.
Zo was vanavond weer zo’n momentje, maar ik had wat figuurtjes met balkjes en pionen gemaakt waardoor meneer wel ook moest opletten waar hij z’n benen neer ging zetten.

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 20:09

Ik ga mee met Ibbel, wegkijken lijkt mij niet zo handig.
Idd: wellicht denkt jouw dier dat jij bevriest...

Ik streef ernaar leidende merrie te zijn voor mijn paard, en desnoods 'de hengst die op het gevaar let/ er op af gaat'.
(De halve stal :') heeft zich een kriek gelachen : Knollie durfde niet langs de tractor...),
Ik op de stilstaande tractor af, vier meter verderop paard aan de lange lijn, en ik het ding aan alle kanten bekijken en bekloppen...
Daarna komt de fase van relaxed rond het ding staan te hangen,
dan Knollie geruststellen en uitnodigen.

Ik snap dat het niet kan als het gaat over iets op een ander perceel.
Ik longeer met een simpel rijzweepje, en bij Linda Tellington heet zo'n ding 'de toverstaf'. Je kunt er heel goed benen mee afstrijken (1 of 3x naar beneden per been en dan drie zachte 'tapjes' op de hoef - volgende been)
daarna vraag ik het hoofd naar beneden en tegen die tijd ben ik wel weer 'in beeld' bij paardlief. En dan ga ik voorop één of twee passen (liefst natuurlijk "recht er op af", maar dat kan niet altijd) en dan wat buigingswerk om te ontspannen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 8 bezoekers