Probleem bij trailerladen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sammy15
Berichten: 226
Geregistreerd: 29-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-21 13:58

[/quote]
Maar als de stang er achter zit, heb je toch niet het probleem dat ze kan hangen?
Ik las het ook dat je eigenlijk vast wilde zetten als volgende stap, ware het niet dat ze dus panikeert.[/quote]

Ik bedoelde meer in de zin van dat dat in ieder geval geen optie is om te zorgen dat ze blijft staan, mocht iemand op dat idee komen. Er zijn ongetwijfeld paarden die door hebben dat ze vaststaan, en zich realiseren dat achteruit geen optie meer is. Zo is zij absoluut niet :9 maar vastzetten zonder stang is sowieso een heel slecht plan ja.


996981
Berichten: 9686
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:59

sammy15 schreef:
996981 schreef:
Les 1 als je paarden gaat laden: pas vast zetten nadat de stang erachter zit...


Ik zeg toch juist dat ik haar níet eerst wil vastzetten? Het staat er gewoon hoor... Lezen is een kunst blijkbaar :')

Goed, begrijpelijk schrijven is ook een kunst. Het feit dat je het vastzetten, vóór het vastmaken van de stang überhaupt hebt overwogen, geeft mij kriebels. Vandaar mijn opmerking

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

sammy15
Berichten: 226
Geregistreerd: 29-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-21 14:03

Ik zeg toch juist dat ik haar níet eerst wil vastzetten? Het staat er gewoon hoor... Lezen is een kunst blijkbaar :')[/quote]
Goed, begrijpelijk schrijven is ook een kunst. Het feit dat je het vastzetten, vóór het vastmaken van de stang überhaupt hebt overwogen, geeft mij kriebels. Vandaar mijn opmerking[/quote]
Dat heb ik dus níet overwogen, weer verkeerd gelezen helaas!

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 14:04

Hoe heb je de beloningen gegeven, gewoon op het moment dat ze er stond of met een beloningssignaal (clicker)? In het tweede geval werkt het het makkelijkste om het moment tot je beloont uit te bouwen.

Ik ben het eens met de mensen die aanraden om het patroon te doorbreken, het zou inderdaad kunnen dat je paard precies doet wat het denkt wat van haar verwacht wordt. Ga eens beginnen met iets veel makkelijkers, kan ze bijvoorbeeld op de laadklep wel even blijven stilstaan? Ga dat vervolgens uitbreiden, steeds iets verder de trailer in. Daarnaast kan het dat je haar wel hebt getraind om de prikkel van het zien van de trailer nu aangenaam te vinden (goed gedaan!) maar heeft ze nog niet geleerd dat in de (donkere, nauwe) trailer staan ook aangenaam is.

Als je er graag met een professional naar zou willen kijken, mag je me zeker een pb'tje sturen.

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Re: Probleem bij trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 14:17

Heb je hulp met laden of ben je alleen?
Ik zou haar pas een beloning geven als de stang er achter zit en de klep dicht is.
Maar daarvoor heb je natuurlijk de eerste keren wel hulp nodig.
Hopelijk heb je die?

996981
Berichten: 9686
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 14:33

sammy15 schreef:
sammy15 schreef:
Ik zeg toch juist dat ik haar níet eerst wil vastzetten? Het staat er gewoon hoor... Lezen is een kunst blijkbaar :')


996981 schreef:
Goed, begrijpelijk schrijven is ook een kunst. Het feit dat je het vastzetten, vóór het vastmaken van de stang überhaupt hebt overwogen, geeft mij kriebels. Vandaar mijn opmerking

Dat heb ik dus níet overwogen, weer verkeerd gelezen helaas!

Waarom staat het dan in je openingspost? :+ Anyway: zorg dat je iemand hebt die handig en snel genoeg is je paard voorwaarts te houden/krijgen op het moment dat ze dreigt weer achterwaarts te gaan en die handigheid heeft met de stang. Vervolgens de stang erachter en dan pas een eventuele beloning. Als je een als beloning een wortel kiest kost het meer tijd deze te veroberen dan een snoepje, waardoor je meer speling krijgt.

Succes ermee

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

sammy15
Berichten: 226
Geregistreerd: 29-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-21 14:36

[/quote]
Dat heb ik dus níet overwogen, weer verkeerd gelezen helaas![/quote]
Waarom staat het dan in je openingspost? :+ Anyway: zorg dat je iemand hebt die handig en snel genoeg is je paard voorwaarts te houden/krijgen op het moment dat ze dreigt weer achterwaarts te gaan en die handigheid heeft met de stang. Vervolgens de stang erachter en dan pas een eventuele beloning. Als je een als beloning een wortel kiest kost het meer tijd deze te veroberen dan een snoepje, waardoor je meer speling krijgt.

Succes ermee[/quote]

In de openingspost staat juist dat ik haar niet wil vastzetten, zoals ik inmiddels al meerdere keren gezegd heb, dus ik snap niet waar je nou heen wil?

kimmetje26

Berichten: 479
Geregistreerd: 15-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 14:37

ik zou hulp inschakelen van iemand die j ermee kan helpen.
Mijn draakje liep er netjes in maar ook snel weer uit.
Dankzij esther de vries gaat dat nu heel goed.

Sinds 4 september 2014 eigenaar van mijn eigen vriendje! Helemaal happy met amethist. Helaas veel te kort van hem mogen genieten rip 12-8-2018

Sinds 4 november 2018 is hamilton m alias Harry van mij. Lekker genieten van elkaar.
Ondertussen stiekem Z1+1

996981
Berichten: 9686
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 14:42

Sammy15 schreef:
In de openingspost staat juist dat ik haar niet wil vastzetten, zoals ik inmiddels al meerdere keren gezegd heb, dus ik snap niet waar je nou heen wil?


Dat het eerst vastzetten, of druk houden van voren (wat je dus wél geprobeerd hebt) genoemd wordt als zijnde een optie geeft met kriebels. Daar wil ik heen, zoals ik net ook al zei. Een paard dat ongevraagd achterwaarts gaat los je niet op met druk van voren, zeker niet in een trailer. Zorgen dat het paard weer naar voren gaat, door van achter het paard het weer naar voren te brengen, dat is de oplossing.

Nogmaals: succes ermee

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

sammy15
Berichten: 226
Geregistreerd: 29-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-21 14:51

996981 schreef:
Sammy15 schreef:
In de openingspost staat juist dat ik haar niet wil vastzetten, zoals ik inmiddels al meerdere keren gezegd heb, dus ik snap niet waar je nou heen wil?


Dat het eerst vastzetten, of druk houden van voren (wat je dus wél geprobeerd hebt) genoemd wordt als zijnde een optie geeft met kriebels. Daar wil ik heen, zoals ik net ook al zei. Een paard dat ongevraagd achterwaarts gaat los je niet op met druk van voren, zeker niet in een trailer. Zorgen dat het paard weer naar voren gaat, door van achter het paard het weer naar voren te brengen, dat is de oplossing.

Nogmaals: succes ermee


Het eerst vastzetten is door mij juist benoemd als geen optie. Druk houden van voren doe ik ook niet, echter, als zij naar achteren vliegt en ik heb haar vast, tja, dan komt er inderdaad wel even druk op het touw te staan. Lijkt me ook een logischere optie dat het touw maar gewoon los te laten. Anyway, bedankt voor je bijdrage.

Ibbel

Berichten: 49071
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Probleem bij trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 14:56

Maar heb je uberhaupt al geoefend met de stang? Want dat woord heb ik je nog niet zien schrijven...

996981
Berichten: 9686
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 14:57

Ibbel schreef:
Maar heb je uberhaupt al geoefend met de stang? Want dat woord heb ik je nog niet zien schrijven...

Dat dus...

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Wijzig123
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 14:59

Hier ook veel problemen gehad met mijn merrie.
Heb zelfs (terwijl ik jaren in de paarden gewerkt heb en echt wel weet hoe je bepaalde dingen voor elkaar krijgt) een professional erbij gehaald bij mijn merrie.
Wat enorm hielp bij ons is dat jij altijd de controle moet houden. Dus je kan spelenderwijs voor en achteruit gaat bij het in en uitlopen zodat ze altijd jou commando volgt.
En ik doe alles alleen met stem hulp. Zonder snoepjes oid want op vreemd terrein eten sommige paarden van de spanning niet en dan zit je daar weer mee.
dus wanneer ze er half in staat eerst weer 1 of 2 passen achteruit en je dan weer volgen met vooruit. Ik kan mijn merrie nu alleen laden en een kennis van mij heeft de zelfde dame erbij gehad voor trailer training en die kan haar paard nu ook alleen laden.

996981
Berichten: 9686
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:01

sammy15 schreef:
Het eerst vastzetten is door mij juist benoemd als geen optie. Druk houden van voren doe ik ook niet, echter, als zij naar achteren vliegt en ik heb haar vast, tja, dan komt er inderdaad wel even druk op het touw te staan. Lijkt me ook een logischere optie dat het touw maar gewoon los te laten. Anyway, bedankt voor je bijdrage.


Omdat het ook geen optie is... daarom snap ik niet dat je het überhaupt benoemt.

Voor druk bij achteruit rennen heb je longeerlijnen... Al met al zou ik naar aanleiding van je Posts adviseren iemand met verstand en ervaring vragen te helpen. Je klinkt vrij onervaren in het trailer laden. Zelf blijven aanmodderen gaat het “probleem” (dat volgens mij überhaupt geen probleem is) niet oplossen

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

sammy15
Berichten: 226
Geregistreerd: 29-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-21 15:04

Ibbel schreef:
Maar heb je uberhaupt al geoefend met de stang? Want dat woord heb ik je nog niet zien schrijven...


Nog niet, ik oefen namelijk altijd alleen, en ze blijft uiteraard nog niet lang genoeg staan dat ik zelf naar achteren kan lopen en de stang vast kan maken. Binnenkort gaan we een keer met 2 personen oefenen. Mijn paard staat niet op een pensionstal, maar bij iemand privé. Hulp ligt dus niet voor het oprapen helaas.

sammy15
Berichten: 226
Geregistreerd: 29-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-21 15:10

996981 schreef:
sammy15 schreef:
Het eerst vastzetten is door mij juist benoemd als geen optie. Druk houden van voren doe ik ook niet, echter, als zij naar achteren vliegt en ik heb haar vast, tja, dan komt er inderdaad wel even druk op het touw te staan. Lijkt me ook een logischere optie dat het touw maar gewoon los te laten. Anyway, bedankt voor je bijdrage.


Omdat het ook geen optie is... daarom snap ik niet dat je het überhaupt benoemt.

Voor druk bij achteruit rennen heb je longeerlijnen... Al met al zou ik naar aanleiding van je Posts adviseren iemand met verstand en ervaring vragen te helpen. Je klinkt vrij onervaren in het trailer laden. Zelf blijven aanmodderen gaat het “probleem” (dat volgens mij überhaupt geen probleem is) niet oplossen


Ik noem het om aan te geven dat het geen optie is, jemig wat een gemuggenzift hier. En je kent mij én mijn paard niet, dus ga in godsnaam niet lopen oordelen. Ik vertel eerlijk wat mijn probleem is, ik vraag om tips, ik probeer voor de beste oplossingen te gaan. Jij bent hier duidelijk alleen maar om alles wat ik zeg onderuit te halen, en me dingen in de mond te leggen die ik nooit gezegd heb.

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:32

sammy15 schreef:
Ibbel schreef:
Maar heb je uberhaupt al geoefend met de stang? Want dat woord heb ik je nog niet zien schrijven...


Nog niet, ik oefen namelijk altijd alleen, en ze blijft uiteraard nog niet lang genoeg staan dat ik zelf naar achteren kan lopen en de stang vast kan maken. Binnenkort gaan we een keer met 2 personen oefenen. Mijn paard staat niet op een pensionstal, maar bij iemand privé. Hulp ligt dus niet voor het oprapen helaas.

Goed dat je iemand hebt die je een keer kan helpen. Dit soort dingen zijn ook lastig op te lossen als je alleen bent.
Als de tweede persoon de stang er achter dicht doet voordat jij haar de beloning geeft, denk ik dat dit moet lukken.
Als je al zo ver gekomen bent, dan zal het laatste stukje ook wel geleerd worden. :j

sammy15
Berichten: 226
Geregistreerd: 29-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-21 15:38

agee schreef:
sammy15 schreef:
Nog niet, ik oefen namelijk altijd alleen, en ze blijft uiteraard nog niet lang genoeg staan dat ik zelf naar achteren kan lopen en de stang vast kan maken. Binnenkort gaan we een keer met 2 personen oefenen. Mijn paard staat niet op een pensionstal, maar bij iemand privé. Hulp ligt dus niet voor het oprapen helaas.

Goed dat je iemand hebt die je een keer kan helpen. Dit soort dingen zijn ook lastig op te lossen als je alleen bent.
Als de tweede persoon de stang er achter dicht doet voordat jij haar de beloning geeft, denk ik dat dit moet lukken.
Als je al zo ver gekomen bent, dan zal het laatste stukje ook wel geleerd worden. :j


Ik hoop het, we gaan het gewoon rustig aan proberen. Dankjewel :)

scooby09

Berichten: 2206
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:40

Vooral geen stang erachter doen zolang ze niet kan blijven staan zonder...
Anders loop je het risico dat ze zodra ze merkt de stang eraf gaat als nog volle bak naar achter gaat.
Dus eerst leren dat ze moet blijven staan en bewegen op jouw hulp niet eerder.
Nog beter leer haar laden terwijl jij buiten de trailer blijft.
Staan heel veel filmpjes van op You tube.
En als je het zelf niet aan durft is professionele hulp een aanrader.

Bravie
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-03-13
Woonplaats: vlimmeren (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:48

Hoi Sammy, ik snap je frustratie volledig ;). Ik ben ook heel lang bezig geweest om mijn merrie op de trailer te krijgen. Op een bepaald moment kwam ik op hetzelfde punt als jij. Ze stapte er braaf op (zelfs als ik buiten bleef staan) nam een hap eten uit de voerbak en was tijdens het kauwen alweer onderweg naar achteren. Ik heb toen ook hulp gevraagd en kreeg als tips om ze achterwaarts te laten gaan (zodat ze haar hoofd niet stoot) maar eens ze met haar hoofd buiten de trailer was wel onmiddellijk terug voorwaarts te vragen en zoals je waarschijnlijk al doet bij de minste beweging voorwaarts de druk direct loslaten en een rustmomentje inbouwen. Ik gebruikte ook een grondwerkstick om haar achteraan te kunnen drijven en eventueel terug recht voor de klep te kunnen zetten zonder dat je jezelf moet verplaatsen. Wat bij mij ook hielp was laden met een touwhalster, hierbij reageerde ze vele beter op de voorwaartse druk. En een heel belangrijke: zelf rustig blijven, blijven herhalen op dezelfde rustige manier (makkelijk gezegd dan gedaan, I know maar heb zelf gemerkt dat dit heel veel verschil maakt ;) ) Na een tijdje durfde ze wel een paar happen te nemen zonder direct naar buiten te stormen en probeerde ik haar op haar gemak te stellen. Dan probeerde ik eens naar haar achterhand te wandelen en nadien uit de trailer en eens met de stang te bewegen terwijl zij bleef staan. Zo hebben we dit langzaam uitgebouwd tot ik rustig de stang en klep kon dichtdoen en ze niet onmiddelijk in paniek was omdat ze alleen in de trailer achterbleef. Een tijdrovend proces maar ondertussen kan ik haar in m'n eentje overal op 2 min laden dus het was zeker de moeite waard.

996981
Berichten: 9686
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:04

sammy15 schreef:
Ik noem het om aan te geven dat het geen optie is, jemig wat een gemuggenzift hier. En je kent mij én mijn paard niet, dus ga in godsnaam niet lopen oordelen. Ik vertel eerlijk wat mijn probleem is, ik vraag om tips, ik probeer voor de beste oplossingen te gaan. Jij bent hier duidelijk alleen maar om alles wat ik zeg onderuit te halen, en me dingen in de mond te leggen die ik nooit gezegd heb.

Ik ken jou en je paard niet, net zo min als andere Bokkers. De vraag is dus ook wat je hier precies verwacht te krijgen aan tips en adviezen, juist omdat niemand de situatie exact kent.

De oplossing die ik aandraag: zorgen dat de focus verlegd wordt van “het paard van voren proberen in de trailer te houden” naar “het paard van achter voorwaarts houden” reageer je niet op. Het is logisch dat een paard weer achterwaarts gaat zodra het een beloning heeft gehad. Hij heeft z’n taak, zoals jij heb dat geleerd en gevraagd hebt, immers volbracht.

Gezien je het nu in je eentje doet en dus niemand hebt om van achter te ondersteunen adviseer ik je iemand te zoeken met kennis en ervaring, die mee kan kijken en mee kan helpen in real life. Het handig en snel zijn met de stang is een vereiste om je paard het goede gedrag te leren. Gestuntel met iemand die niet snel en handig genoeg is gaat je niet helpen.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Probleem bij trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:08

Als je alleen bent en alleen wilt kunnen laden, kun je beter niet met het paard naar binnen lopen maar haar er in sturen en zelf naast de klep te blijven staan.
Evt als hulp een hele lange lijn over de voorstang heen en die gebruiken.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:18

hier zetten we ze ook niet vast maar doen het touw onder de voorste stang door, en proberen dan stapje voor stapje terug te lopen proberen de druk op het halstertouw gelijk te houdende tot we zelf bij de achterste stang kunnen -klopje op haar bil b,v,- eerst niet dicht doen paar keer oefenen en dan pas
als ze echt stil blijft staan de stang erachter de borgpen er in en dan pas belonen

hier moeten we ook alleen kunnen laden, het is best fff zoeken wat werkt, geduld en volhouden

theemutsjuh

Berichten: 14
Geregistreerd: 24-06-11
Woonplaats: AARLANDERVEEN

Re: Probleem bij trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 19:19

Heey, ik denk dat je nog niet aan deze oplossing hebt gedacht:

nu heb je haar een 'trucje' geleerd om de trailer in te lopen en dan wat lekkers te krijgen. Kun je nu ook een trucje aanleren dat ze er alleen in loopt? dus dat ze voor jou uit de trailer in loopt. Dan sta je namelijk direct op de juiste plek om de stang erachter te doen. Het vooruit lopen kun je eerste trainen tussen 2 balken op de grond of op staanders. met een zweepje vraag je haar voorwaarts (zonder slaan uiteraard). dan kun je dit ook oefenen op de trailer. (1 stapje is al voldoende voor een eerste beloning. Daarna 2 stapjes enz. net zolang totdat ze erin staat. daarna kijken of ze steeds iets langer wil blijven staan.

Als dit niet lukt is het toch handig om een 2e paar handen te hebben en wellicht een training van een ervaren trainer. die kan je helpen het verder zelf aan te leren.

succes!

http://www.Duijvenvoordedieren.com - Paardentrainer - Trailerladen, communicatie, clinics

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Probleem bij trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 19:44

Zou de tijd dat ze in de trailer staat proberen uit te breiden op een leuke manier.
Zo creëer je tijd dat er uiteindelijk een stang achter gedaan kan worden.
Wws heeft je paard beloning geassocieerd met het is klaar en mag er weer uit.
Hooi net voor in evt met wat lekkers.
En zorg dat je zelf niet gaat denken ojee nu rent ze zo weer achter uit, paard kan dat als een soort angst voelen

Eens een New Forest pony altijd een New Forest pony.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers