Niet stilstaan bij opstappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Niet stilstaan bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-21 13:24

Hi allemaal! Ik heb een vraagje,
sinds 2 weken heeft mijn paard er een handje van om als ik het krukje neerzet ervan af te draaien/weglopen. Als ik hem dan stil heb staan bij het krukje en ik ga er opstaan gebeurt hetzelfde. In een hoek oid helpt ook niet want dan loopt hij achteruit... Ik heb het laatst met een snoepje geprobeerd met als gevolg dat hij met zijn hoofd naar mij kwam :+ . Iemand laten helpen lukt ook niet altijd omdat ik vaak alleen ben... Opstappen zonder krukje gaat ook niet want hij is nogal heel groot :)

Nu vroeg ik me af, hebben jullie tips? Ik wil er graag snel bij zijn om dit af te leren aangezien hij dit voorheen niet deed volgensmij...


beegee
Berichten: 945
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:34

Mijn paard krijgt altijd een snoepje als ze netjes stil heeft gestaan en ik zit er eenmaal op. Gevolg: ze staat nu overal perfect stil want ze verzet geen stap totdat ze dr snoepje heeft gehad. Ook op vreemd terrein, overal. Dat snoepje moet in haar mik! Hahaha. De een vindt het omkoperij, mij maakt het niets uit zolang het maar werkt.

Ik stap ook met krukje op, anders kom ik niet op mevrouw het kasteel. Zal de eerste paar keren even doorbijten zijn, maar eens ze het door hebben is het zo gepiept.

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:36

Als het gedrag pas sinds 2 weken speelt en er verder niks ergs is gebeurd waardoor het krukje ineens eng is, en het daarvoor altijd gewoon goed ging, ben jij niet consequent genoeg geweest. Je paard wéét wat de bedoeling is, en weet ook dat hij het kan flikken om dat niet te doen.

Er zijn al heel veel topics geweest over dit onderwerp en er zijn ook heel veel filmpjes te vinden met verschillende manieren om het aan te pakken, bijv. NH, clickertraining, gewoon steeds terugzetten en ad nauseum herhalen totdat hij het zat is en doet wat de bedoeling is etc. Ik zou ook niet elke keer het krukje ergens anders neerzetten. Het krukje staat en blijft staan waar jij het neerzet, niet waar het paard heen loopt; anders bepaalt hij alsnog wat er gaat gebeuren.

Google maar eens op 'paard leren stilstaan' en je komt superveel filmpjes tegen :)

Fangio

Berichten: 2556
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:00

beegee schreef:
Mijn paard krijgt altijd een snoepje als ze netjes stil heeft gestaan en ik zit er eenmaal op. Gevolg: ze staat nu overal perfect stil want ze verzet geen stap totdat ze dr snoepje heeft gehad. Ook op vreemd terrein, overal. Dat snoepje moet in haar mik! Hahaha. De een vindt het omkoperij, mij maakt het niets uit zolang het maar werkt.

Ik stap ook met krukje op, anders kom ik niet op mevrouw het kasteel. Zal de eerste paar keren even doorbijten zijn, maar eens ze het door hebben is het zo gepiept.

Dit doe ik ook, mijn paard krijgt altijd een snoepje eens ik goed zit (stijgbeugels in e.d.) en dat weet ie donders goed :') De mijne is maar een haflinger maar ik vind het toch fijner voor z'n rug om met een krukje op te stappen aangezien ik niet de slankste ben.
Ik heb de mijne eerst geleerd om naast een krukje 'in te parkeren' op het commando krukje. Inmiddels kan ik hem overal inparkeren op het commando krukje, zoals hier bijvoorbeeld naast de trailer omdat ik mn krukje vergeten was :+


Maldita
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-02-21
Woonplaats: Vught

Re: Niet stilstaan bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:33

Allereerst: je paard geeft aan dat hij snapt wat ed gaat gebeuren en dat hij het daar niet mee eens is. Ga even na of je de laatste tijd alleen maar hard hebt gewerkt met hem, of er een nare ervaring is geweest tijdens het opstappen of rijden, of dat bijvoorbeeld zijn zadel niet meer goed zit of zijn rug gevoelig is. Als dat zo is heeft ie namelijk gelijk en zou je ook niet moeten opstappen. Kans is dan ook groot dat het gedrag verdwijnt zodra de oorzaak is aangepakt.

Nu over het opstappen op een krukje. Het krukje kan je inderdaad beter laten staan. Dan kan je meteen je paard een commando leren waarbij hij vanzelf naast het krukje gaat staan. Pas als hij het 8 van de 10 keer goed doet kan je het krukje ergens anders zetten om te kijken of het daar wel lukt.

Een manier is om hem zelf in te parkeren en hem dan te belonen met je stem, of wat kriebels. Als hij niet stilstaat dan zet je hem weer terug. Dat is ook het moment waarop je een commando kan introduceren. Wanneer dat goed gaat zet je een stap richting het krukje en zet meteen weer een stap terug als hij blijft stilstaan. Als hij niet blijft stilstaan loop je meteen op hem af en plaatst hem weer terug. Zo verleg je steeds de grenzen tot je je voet in de beugel kan hangen en er druk op kan zetten.

Een andere manier is om je paard stevig te longeren terwijl dat je hem op een goed tempo aan het werk houdt. Dan vraag je hem naar binnen te komen waar je krukje staat. Positioneer hem naast het krukje waar hij mag rusten. Zodra hij beweegt ga je hem weer flink aan het werk zetten door hem te longeren. Als dat goed gaat vraag je steeds meer van hem tot je echt in het zadel kan zitten voor hij beweegt.

Een andere manier is om hem te belonen dat hij geduldig, rustig en stil staat naast het krukje. Dat betekent dus ook dat je zo lang wacht tot hij niet naar je kijkt omdat je een snoepje hebt. Hij mag zich best even vervelen. Ze hebben snel genoeg door dat bedelen niks oplevert zolang je zelf consequent bent hierin.

Marijke_85
Berichten: 43
Geregistreerd: 22-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:31

Misschien met een andere paard voordoen. Dat iemand anders op stapt en het paard een snoepje geeft. Dit allemaal in het zicht van jou paard en dan zelf proberen. Misschien meerdere keren achter elkaar proberen te doen en alleen een snoepje geven als hij stil staat en jij er rustig op kan stappen.

DuoPenotti

Berichten: 29276
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:33

Toch even een helper vragen.
En als je dan zit een snoepje.
Van mij moeten ze langer stilstaan dan het filmpje hierboven, maar kan me voorstellen dat het op wedstrijd even wat sneller gaat :)

Dat snoepje koppelen ze dan echt aan het stil staan, ook bij het kruikje heb ik het idee.

Zo hier geleerd met een snoepje en aai.

Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 23-03-21 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Sintara

Berichten: 7374
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:36

Soms helpt het om juist de teugels helemaal lang te laten tijdens het opstappen.
Voelt tegenstrijdig maar kan echt helpen.
Kijk ook even of jezelf wel licht opstapt. Breng je hem niet uit evenwicht? Trek je niet het zadel naar 1 kant als je je eerste voet in de beugel zet? (kan je voorkomen door juist op te stappen).

Als je het een fijne ervaring maakt krijgt je paard er vanzelf steeds minder moeite mee

Die van mij ging zich op een gegeven moment ook goed positioneren naar het krukje.. Nooit op getraind

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:41

Het paard zoekt naar de oplossing die hij het fijnst vindt. Weglopen van het krukje is dus eigenlijk vergelijkbaar met "nee" zeggen tegen het opstappen, dat hij liever heeft dat je niet opstapt. Ik vraag me dan als eerste af: waarom zegt hij nee tegen het opstappen? Is er iets wat onprettig voor hem verloopt? Bijvoorbeeld ploffen in het zadel, of haastig op willen stappen waardoor het iets minder subtiel gaat? Of misschien ligt het zadel niet fijn? Etc. Er zijn talloze redenen te bedenken waarom hij liever niet heeft dat je op zou stappen, en het is de moeite waard om dat eens te analyseren, zodat je de oorzaak kunt oplossen.

Los daarvan, het volgende:
Als hij wegloopt bij het krukje, en hij wordt erdoor beloond doordat de druk ophoudt (jij moet weer van het krukje af, krukje opnieuw neerzetten, etc), dan werkt wat hij doet eigenlijk zelfbelonend. Het wordt zaak om te zorgen dat wegdraaien niet meer zichzelf beloont, zodat hij kan leren dat een ánder antwoord het juiste antwoord is. Dus zorg dat je bijvoorbeeld dicht bij hem blijft en met hem meeloopt tot hij stilstaat, en dat je dán juist even achteruit gaat. Zo leer je dat stil blijven staan juist de beste optie is. Dat kun je dan steeds verder uitbouwen.

Het kan eventueel ook helpen om hem te leren zichzelf in te parkeren bij het krukje. Zo heb je een hulp bij de hand om hem weer terug te vragen als hij wegloopt.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Fangio

Berichten: 2556
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:24

DuoPenotti schreef:
Toch even een helper vragen.
En als je dan zit een snoepje.
Van mij moeten ze langer stilstaan dan het filmpje hierboven, maar kan me voorstellen dat het op wedstrijd even wat sneller gaat :)

Dat snoepje koppelen ze dan echt aan het stil staan, ook bij het kruikje heb ik het idee.


Heb je helemaal gelijk in hoor, maar dit is het enige filmpje van opstappen dat ik heb. Hij blijft gewoon staan tot hij zn snoepje heeft, maar nu was het hop erop en gaan met die banaan.

Caresse07

Berichten: 9390
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:32

Ik doe het ook d.m.v. belonen met een snoepje. En dat werk super want ze gaat echt pas lopen als ze dat snoepje gehad heeft.

Eerst even met hulp van iemand die er voor ging staan en zodra ik zat het snoepje er in en uiteindelijk zo uitgebouwd naar gaan zitten en zelf snoepje geven.

Ze leren het snel hoor :+

Volg je hart, dat klopt.

Ik was een mooie baby, maar in het ziekenhuis hebben ze mij verwisseld.

Sky_As

Berichten: 4686
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Niet stilstaan bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:43

Op zijn Warwick Schiller:

Making the wrong thing hard and the right thing easy

Dus: maak het verkeerde moeilijk, en het juiste makkelijk.

Begin eens met er naast staan en zijn hals in te laten buigen, in het begin zal het paard wegdraaien en weg proberen te lopen. Dan hou je de druk gelijk en loop je mee tot het paard stil staat/gaat staan en dan laat je los . Dat herhaal je tot je de hals in kan laten buigen zonder dat hij weg loopt. Vervolgens laat je het paard in buigen en vervolgens stap je op en als je aan de zijkant hangt en hij begint weer te lopen (verkeerde antwoord op jouw vraag) dan laat je hem draaien tot hij stil staat en dat beloon je door de druk weer weg te halen (= juiste, stilstaan in dit geval makkelijk maken). Als je er eenmaal op zit kun je uiteraard het goede bedrag belonen met een snoepje als je dat wilt.

let er goed op dat je dit als een training ziet en er dus zonder emotie in gaat. Frustratie is in dit geval de slechtste emotie die je kunt hebben, dus probeer het echt als een spel te zien en probeer goed te kijken wanneer je paard op zoek is naar het juiste antwoord en beloon dat. En al duurt dat een half uur en kun je daardoor niet rijden, dan geeft dat niks. Dan is het het snelste opgelost en heb je waarschijnlijk na 2-3 keer een paard die perfect stil staat bij het opstappen.

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Rodevlinder

Berichten: 2262
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:38

Sintara schreef:
Soms helpt het om juist de teugels helemaal lang te laten tijdens het opstappen.
Voelt tegenstrijdig maar kan echt helpen.

Dat hielp bij mijn Haflinger inderdaad wel, wanneer ik de teugels strakker pakte ging hij achteruit of zijwaarts en met losse teugel kon ik prima opstappen.
Toch zou ik nagaan of het niet iets medisch kan zijn, mijn Haflinger mankeerde niets maar de merrie die ik nu heb ging dit ook ineens doen en blijkt Kissing Spines te hebben, ook het paard van een vriendin ging ineens moeilijk doen met opstappen en zat vast in haar rug.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 16:24

Mijn paard doet dit idd ook. Ik moet ook opstappen met een krukje, aangezien zij groot is en ik niet zo. Zij ging ook lopen draaien om het krukje heen. Ik kan de teugels niet strak houden en heb er dus een halstertouw aan, ook omdat ik een stukje over straat moet naar de bak.
Ik heb een aantal filmpjes gekeken over het inparkeren naast een opstapje. ( oa van Michelle Schoutens). Dat heb ik afgelopen vrijdag geoefend een aantal keer. dat ging best goed. Zaterdag voor het rijden ook gedaan en opeens viel het kwartje, draaide ze netjes bij en kon ik er opstappen. Zondag was het wat frisser, was ze wat onrustig en duurde het wat langer, maar ze snapt het wel. Ik weet dat het bij haar geen garantie voor de toekomst is, maar op deze manier hebben we beide rust bij het opstappen. Het enige is dat ze netjes naast het krukje staat, alleen net te ver naar achteren. Ik sta dan ongeveer ter hoogte van haar schouder, dan moet ze nog net even een stapje naar voren.
Mijn vorige instructrice zei dat ik gewoon moest oefenen en dat ik maar moest zorgen dat ik iemand bij me had. Sorry, dat heb ik niet, kan ik ook niet regelen. Als er iemand bij onze bak staat wil ik nog wel eens assistentie vragen om mijn paard vast te houden. Maar ja, het komt regelmatig voor dat er niemand staat. Dan moet ik toch zelf zorgen dat ik erop kom. Ik weet ook wel waar het aan ligt: spanning bij mij (omdat ik weet dat ze gaat draaien). Maar ik hoop dat het op deze manier wat rust brengt bij ons beide.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Britta31, RuNi, Vecar en 49 bezoekers