Mijn pony heeft verlatingsangst!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 18:24

Heel eerlijk vind ik het erg sneu dat hij op vakantie alleen komt te staan. Daar gaat je pony last van hebben, denk je dat jij lol kunt hebben wetende dat je pony zich ongelukkig voelt? Ik gok dat jij je dan net zo miserabel zal voelen..

Maw of wel pony thuis laten of de shet meenemen.


Lilalootje
Berichten: 20
Geregistreerd: 18-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-21 18:27

troi schreef:
Heel eerlijk vind ik het erg sneu dat hij op vakantie alleen komt te staan. Daar gaat je pony last van hebben, denk je dat jij lol kunt hebben wetende dat je pony zich ongelukkig voelt? Ik gok dat jij je dan net zo miserabel zal voelen..

Maw of wel pony thuis laten of de shet meenemen.


Zoals ik al eerder heb gezegd ga ik het eerst een nachtje proberen (vlakbij huis). Ik heb het beste voor met mijn pony en zou hem ook zeker niet meenemen als ik er geen vertrouwen in heb. Dus ga ik pas de conclusie echt trekken als het zover is (duurt nog 4 maanden) en in vergelijking met een paar weken terug gaat het al een stuk beter om verder weg te gaan van de Shetlander.

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 18:28

Eapy schreef:
Persoonlijk zou ik nooit een paard alleen laten staan. Korte periodes, als het dier aan het werk is of op wedstrijd, natuurlijk. Maar om op vakantie te gaan en die kleine alleen achter te laten...? Nee, daar zou ik zelf geen goed gevoel bij hebben. En die beesten ook niet denk ik.


TS kan ook verhuizen, of haar pony kan ziek worden en naar de kliniek moeten voor een bepaalde periode of zelfs overlijden. Even hard en kort door de bocht, maar zo is het wel.
Ik ben zelf zo iemand die op dat vlak niet heel erg rekening houdt met de buren, sorry... Ik ga niet op het erf blijven omdat het buurpaard anders helemaal over de zeik gaat. Niet dat ik dat niet erg vind, maar ik kan er niet voor op het erf blijven, sorry.

Ik heb zelf duidelijk een paard dat niet heel erg hysterisch wordt als één van de buren op wandel gaat. Er zijn paarden waar ze iets meer aan gehecht is, en dan reageert ze ook wel als die van het erf verdwijnen, maar ik kan toch niet mijn buren verplichten hun paarden nooit meer van de wei te halen?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het zelf ook altijd zielig om te zien als er eentje over de rooie gaat wanneer een buurman van het erf gaat, maar je moet realistisch blijven - er kan altijd wat gebeuren waardoor ze gescheiden worden, en dan wil je dat ze daarmee kunnen omgaan.

TS, je zal idd moeten blijven trainen :) Kan er iemand de shetlander bezig houden als jij met je pony op stap gaat? Want nu ben je telkens maar even weg, in tegenstelling tot wanneer je op vakantie gaat, dus nu ben je kort genoeg weg om in principe iemand bij de shet te laten zodat diegene de shet kan bezig houden, kan afleiden. Misschien is het idd een idee om op zoek te gaan naar een pony die de shet gezelschap kan houden als jullie op vakantie zijn.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Lilalootje
Berichten: 20
Geregistreerd: 18-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-21 18:34

LWDaisy schreef:
Eapy schreef:
Persoonlijk zou ik nooit een paard alleen laten staan. Korte periodes, als het dier aan het werk is of op wedstrijd, natuurlijk. Maar om op vakantie te gaan en die kleine alleen achter te laten...? Nee, daar zou ik zelf geen goed gevoel bij hebben. En die beesten ook niet denk ik.


TS kan ook verhuizen, of haar pony kan ziek worden en naar de kliniek moeten voor een bepaalde periode of zelfs overlijden. Even hard en kort door de bocht, maar zo is het wel.
Ik ben zelf zo iemand die op dat vlak niet heel erg rekening houdt met de buren, sorry... Ik ga niet op het erf blijven omdat het buurpaard anders helemaal over de zeik gaat. Niet dat ik dat niet erg vind, maar ik kan er niet voor op het erf blijven, sorry.

Ik heb zelf duidelijk een paard dat niet heel erg hysterisch wordt als één van de buren op wandel gaat. Er zijn paarden waar ze iets meer aan gehecht is, en dan reageert ze ook wel als die van het erf verdwijnen, maar ik kan toch niet mijn buren verplichten hun paarden nooit meer van de wei te halen?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het zelf ook altijd zielig om te zien als er eentje over de rooie gaat wanneer een buurman van het erf gaat, maar je moet realistisch blijven - er kan altijd wat gebeuren waardoor ze gescheiden worden, en dan wil je dat ze daarmee kunnen omgaan.

TS, je zal idd moeten blijven trainen :) Kan er iemand de shetlander bezig houden als jij met je pony op stap gaat? Want nu ben je telkens maar even weg, in tegenstelling tot wanneer je op vakantie gaat, dus nu ben je kort genoeg weg om in principe iemand bij de shet te laten zodat diegene de shet kan bezig houden, kan afleiden. Misschien is het idd een idee om op zoek te gaan naar een pony die de shet gezelschap kan houden als jullie op vakantie zijn.


Heel erg bedankt! Ik heb vandaag mijn pony op de wei gezet en de Shetlander binnen gelaten, mijn pony deed het echt super! Maar de Shetlander bleef maar hinniken, ik heb wel 10 verschillende tonen gehoord. Ik ben toen naar hem toe gelopen en heb hem gerust gesteld en toen ging het opzich wel. Ik denk dat ik idd de eigenaar ga vragen of hij misschien bij hem zou willen blijven als ik weer een rondje weg ga, als blijkt dat ik na de overnachting (ik wil binnenkort of nou ja als ze er klaar voor zijn mijn pony ergens anders laten overnachten om te kijken hoe dat gaat) de Shetlander inderdaad zo wild blijft en mijn pony wel gewoon rustig kan doen ga ik een gezelschap pony voor de Shetlander zoeken.

Neem jij ook weleens je paard mee, of nouja staat jou paard ook wel eens alleen?

Lilalootje
Berichten: 20
Geregistreerd: 18-03-21

Re: Mijn pony heeft verlatingsangst!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-21 18:37

Ik heb overigens al vaker op bokt gekeken hoe het er bij andere mensen (die ongeveer het zelfde probleem hadden/ hebben) aan toe ging en heb daar veel gezien dat ze de paarden gewoon voor een tijdje helemaal scheiden zodat ze eraan wennen. Nu ga ik dit niet doen hoor maar ik denk dat als ik goed genoeg oefen dat het niet zo heel erg is dat ik op vakantie ga met hem.

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 18:43

Maar heeft nu de shet of de pony verlatingsangst?

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 18:56

De shet is van iemand anders? Dan is dat de verantwoordelijkheid van die eigenaar, moet je niets aan doen :)

P.s. beetje hinniken is niet erg. Ik heb zelf ook al regelmatig een van mijn shets tussen een uur en een dag alleen op stal gezet omdat ik er geen kant mee op kon (kon niet op gras, wou niet eten met graasmasker en de boer had hun zandstuk nodig om de mesthoop leeg te halen en hooi te laden). Die hinnikt en loopt heen en weer in die stal. En gaat dan weer eten. En hinnikt dan terug wat als er iemand voorbij loopt. Eigelijk heb ik er me nooit zo om geboeid als het maar tijdelijk is.

Paardengek in hart en nieren!

Lilalootje
Berichten: 20
Geregistreerd: 18-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-21 19:09

Britta31 schreef:
Maar heeft nu de shet of de pony verlatingsangst?


Beide

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Mijn pony heeft verlatingsangst!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:14

Maar de pony kan wel helemaal alleen zonder paarden in de buurt in de wei staan?

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Lilalootje
Berichten: 20
Geregistreerd: 18-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-21 19:14

Poekkie schreef:
De shet is van iemand anders? Dan is dat de verantwoordelijkheid van die eigenaar, moet je niets aan doen :)

P.s. beetje hinniken is niet erg. Ik heb zelf ook al regelmatig een van mijn shets tussen een uur en een dag alleen op stal gezet omdat ik er geen kant mee op kon (kon niet op gras, wou niet eten met graasmasker en de boer had hun zandstuk nodig om de mesthoop leeg te halen en hooi te laden). Die hinnikt en loopt heen en weer in die stal. En gaat dan weer eten. En hinnikt dan terug wat als er iemand voorbij loopt. Eigelijk heb ik er me nooit zo om geboeid als het maar tijdelijk is.


Ja, alleen ik wil wel wat langer op vakantie gaan dan 3 dagen, daarom ben ik nu druk bezig met vooral mijn pony om ervoor te zorgen dat die het niet meer erg vindt om weg te gaan van de Shetlander en ik ben aan het kijken dat als de Shetlander maar door blijft gaan met hinniken etc. Wat ik dan kan regelen zodat hij het wat minder erg vindt dus bijvoorbeeld een maatje. Maar in principe moet hij zich niet zo heel erg aanstellen want als ik met de Shetlander weg ga is er niks aan de hand en dan loopt ie rustig mee en als ik dan met mijn eigen pony ga lopen gaat ie wild hinniken.

Lilalootje
Berichten: 20
Geregistreerd: 18-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-21 19:16

Britta31 schreef:
Maar de pony kan wel helemaal alleen zonder paarden in de buurt in de wei staan?


Ik heb vandaag mijn eigen pony in zijn eentje op de wei gezet, nu moet ik zeggen dat de wei waar ik hem heb ingezet niet zo ver was van de stalletjes maar mijn pony stond er lekker rustig bij (was lekker aan t grazen), en de Shetlander was nogal wild aan het hinniken en door zijn stal aan t lopen.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:16

Ja maar laat die shet gewoon lopen. Ofwel gaat de eigenaar er mee trainen ofwel boeit het hem niet, daar ben jij niet verantwoordelijk voor.

Paardengek in hart en nieren!

Lilalootje
Berichten: 20
Geregistreerd: 18-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-21 19:19

Poekkie schreef:
Ja maar laat die shet gewoon lopen. Ofwel gaat de eigenaar er mee trainen ofwel boeit het hem niet, daar ben jij niet verantwoordelijk voor.


Het klinkt gek maar ik ben je ZO dankbaar voor wat je net zei! Ik ben namelijk de hele tijd in mijn hoofd bezig met wat nou als de Shetlander wild wordt en wild blijft en mijn pony t wel goed doet, moet ik dan naar huis etc. Maar nu ben ik er gewoon over uit dat mijn pony mijn verantwoordelijkheid is en als die het goed doet ik gewoon lekker kan gaan en dat wat de Shetlander doet de eigenaar moet oplossen. Dankje!

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Mijn pony heeft verlatingsangst!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:22

Idd :). Wel gewoon verwittigen dat je weg bent en tot wanneer. En dan is het aan hen of ze iets willen doen of meer willen gaan kijken of hem 3 dagen op pension zetten of ...

Paardengek in hart en nieren!

Lilalootje
Berichten: 20
Geregistreerd: 18-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-21 19:24

Poekkie schreef:
Idd :). Wel gewoon verwittigen dat je weg bent en tot wanneer. En dan is het aan hen of ze iets willen doen of meer willen gaan kijken of hem 3 dagen op pension zetten of ...


Ja ik doe alles met overleg, heb van te voren ook gevraagd of dat zei het oké vinden dat ik op vakantie ga etc. En zei vonden het zelf helemaal goed! Ik zie ze ook elke dag dus dat zit helemaal goed!

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:06

Lilalootje schreef:
LWDaisy schreef:

TS kan ook verhuizen, of haar pony kan ziek worden en naar de kliniek moeten voor een bepaalde periode of zelfs overlijden. Even hard en kort door de bocht, maar zo is het wel.
Ik ben zelf zo iemand die op dat vlak niet heel erg rekening houdt met de buren, sorry... Ik ga niet op het erf blijven omdat het buurpaard anders helemaal over de zeik gaat. Niet dat ik dat niet erg vind, maar ik kan er niet voor op het erf blijven, sorry.

Ik heb zelf duidelijk een paard dat niet heel erg hysterisch wordt als één van de buren op wandel gaat. Er zijn paarden waar ze iets meer aan gehecht is, en dan reageert ze ook wel als die van het erf verdwijnen, maar ik kan toch niet mijn buren verplichten hun paarden nooit meer van de wei te halen?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het zelf ook altijd zielig om te zien als er eentje over de rooie gaat wanneer een buurman van het erf gaat, maar je moet realistisch blijven - er kan altijd wat gebeuren waardoor ze gescheiden worden, en dan wil je dat ze daarmee kunnen omgaan.

TS, je zal idd moeten blijven trainen :) Kan er iemand de shetlander bezig houden als jij met je pony op stap gaat? Want nu ben je telkens maar even weg, in tegenstelling tot wanneer je op vakantie gaat, dus nu ben je kort genoeg weg om in principe iemand bij de shet te laten zodat diegene de shet kan bezig houden, kan afleiden. Misschien is het idd een idee om op zoek te gaan naar een pony die de shet gezelschap kan houden als jullie op vakantie zijn.


Heel erg bedankt! Ik heb vandaag mijn pony op de wei gezet en de Shetlander binnen gelaten, mijn pony deed het echt super! Maar de Shetlander bleef maar hinniken, ik heb wel 10 verschillende tonen gehoord. Ik ben toen naar hem toe gelopen en heb hem gerust gesteld en toen ging het opzich wel. Ik denk dat ik idd de eigenaar ga vragen of hij misschien bij hem zou willen blijven als ik weer een rondje weg ga, als blijkt dat ik na de overnachting (ik wil binnenkort of nou ja als ze er klaar voor zijn mijn pony ergens anders laten overnachten om te kijken hoe dat gaat) de Shetlander inderdaad zo wild blijft en mijn pony wel gewoon rustig kan doen ga ik een gezelschap pony voor de Shetlander zoeken.

Neem jij ook weleens je paard mee, of nouja staat jou paard ook wel eens alleen?


Wegens pensioen van mijn paard is het nu alweer even geleden, maar ik heb haar altijd mee op bosritten genomen. De achterblijvers reageerden vaak maar halfslachtig.

Op mijn vorige stal stond 1 merrie die echt lelijk kon doen als ik met de mijne op stap ging, maar sorry, daarvoor kan ik de mijne niet laten staan; het is aan de eigenaar van dat paard om zijn paard minder afhankelijk te maken. Uiteindelijk ben ik daar verhuisd - mijn paard liep als vanzelf de trailer op, dat ging dus heel snel en vlot. De merrie die altijd zo flipte heeft het wel overleefd hoor :) Ze was er vast niet blij mee, maar ik ga mijn paard niet om die reden niet verhuizen... Als mijn paard ziek wordt en naar de kliniek moet, kan ik ook niet al de buren meeslepen omdat die haar anders missen...

Nu staat mijn paard dus op pensioen. Ik wil binnenkort het wandelen wel weer oppakken; op de vorige stal waren niet zo veel wandelmogelijkheden en hier wel. Ik verwacht van mijn paard uit geen problemen :)
Als de buren aan de wandel gaan, kijkt mijn paard wel, en ze hinnikt ook wel vrolijk eens ze weer terug zijn, maar meer doet ze niet.

Vorig jaar hadden we een buurmerrie met veulentje. Mijn paard was helemaal gek van die merrie, zeer uitzonderlijk, ze hangt normaal niet echt aan andere paarden, ik noem haar gerust ronduit asociaal :+ Toen die eigenaar haar een keer van de wei kwam halen om haar been te verzorgen, is dat paard een kwartiertje uit ons zicht geweest, en dat was de enige keer dat ik mijn paard over haar toeren heb gezien. Draven, blazen, hinniken, haar hooi negeren. Dat buurpaard komt elk jaar een paar maanden naast ons staan, en vertrekt dan weer. Na een half uur onrustig zijn is mijn paard weer kalm :)

Probeer je niet te druk te maken in die shet. Ja, het is sneu voor dat dier, maar daar kan jij je wandelingen en vakantie niet voor laten schieten. Als jouw pony zou overlijden, is die er ook niet meer, en blijft de shet ook zonder jouw pony achter. Beetje cru gezegd, maar zo is het wel.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Marijke_85
Berichten: 43
Geregistreerd: 22-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:52

Vergelijk het met ons. Wij vinden het ook vreselijk de lockdown en niet onder de mensen kunnen zijn.
Zo zal het ook bij de paarden zijn.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mijn pony heeft verlatingsangst!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:16

Mijn d-pony en shet stonden altijd 24/7 samen. We konden ze wel uit elkaar halen, maar heel leuk vonden ze dat niet. Ze waren het wel va dag 1 gewend.
Met buiten rijden nam ik de shet ernaast mee. Kreeg die ook meteen beweging toen onze zoon er te groot voor was.

Nu hadden we er 5 24/7 samen lopen en wie je er ook uitpakt, de 2 merries piepen altijd. Zelfs als er dan nog 2,3 of 4 samen stonden, lopen de merries te brullen.
De ruinen eten gewoon door.

Mijn ene merrie staat er pas 1,5jr bij en die brult het hardst. Ik negeer het, maar als je dan terugkomt, voel je dat wel een beetje aan het paard waar je op zit.

Als ik haar meeneem, dan is het geen probleem.

Als we wegrijden is het probleem het ergste en als we in zicht zijn.

Zeker met ontsnappingsgevaar zou ik een paardje nooit alleen achterlaten. Als je echt weg bent, keert de rust vast wel terug, maar het gemis zal groot zijn.
Wij hebben net een paard ingeslapen en daar hebben de paarden, ondanks afscheid nemen wel echt last van.

Wil je er echt op trainen, moet je paarden vaker uit elkaar halen voor een werkje zodat het normaal wordt voor korte tijd. Maar langdurig moet je eigenlijk niet willen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers