Is dit normaal of gevaarlijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pony_baldy
Berichten: 3
Geregistreerd: 14-03-21

Is dit normaal of gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 21:32

Hallo allemaal,

Hierbij een bericht van een bezorgde vader.

Sinds een half jaar hebben onze dochters een eigen pony (dochters 8 en 9 jaar en rijden beide al 3 jaar).
Nu hebben wij tegen beter weten in een jonge pony aangeschaft. Is inmiddels 5 jaar en genomen omdat hij zo lief en rustig was.

Het rijden gaat helaas nog niet optimaal. De pony moet nog het een en ander leren en onze meiden zijn eigenlijk nog niet ervaren genoeg. Maar omdat de pony zo lief was en nog nooit echt gemeen is geweest in de bak en we de tijd hebben, zetten we door.
Echter na 4 maanden is een van de meiden eraf gevallen en sindsdien angstig (ook overgeslagen naar onze jongere dochter)
Dus rijden is wat moeilijker geworden, want de pony voelt dit en heeft juist consequente instructies nodig. Maar goed, we hebben geduld en ook goeie juf die helpt.

Voor of na het rijden ging het op en afzadelen en poetsen altijd wel prima. Pony redelijk rustig en nooit gek gedaan.

Nu mijn vraag, na de misschien de wat lange intro ;)

Afgelopen week was het zeer winderig buiten en we besloten niet te rijden en de pony even te longeren en te poetsen.
Mama gelongeerd, maar pony toch wel wat onrustig. Dus naar binnen en pappa en mama poetsen. (De kinderen waren op de manege aan het rotzooien met vriendinnen)
En toen gebeurde het, de oudste dochter komt kijken en de oren van de pony strak naar achter. De oudste dochter doet een stapje terug en zegt, “hij is niet blij” en ineens schiet de pony voorruit (stond uiteraard vast) met zover hij kon en met open mond gericht om onze dochter te bijten.
Echt een pure aanval!
Wij dachten, dit moet de angstige vibe van onze dochter uitlokken.
Onze dochter ging weg (ongedeerd, want de pony kon er net niet bij)

Kwartier later komt de jongste dochter en die houdt zn hoofdstel vast (zonder enige angst) omdat mama de deken erop aan t doen is.
Allemaal niks aan de hand, echter ze laat los en gaat beetje voor de pony staan. En toen viel die weer aan open bek en gericht naar voren komen om te bijten.
Uiteraard hebben we m flink op zn donder gegeven.

Nu lees ik heel veel over bijten van ponies, en ik weet dat dit er soms bij hoort en je dit kan afleren.
Maar dit was geen bijtje, omdat hij even geïrriteerd was of wat dan ook. Het waren twee aanvallen op twee verschillende kinderen.

Wat zou dit kunnen betekenen ? Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen en eventueel iemand doorverwijzen als dit op te lossen is.

En is dit op te lossen, want als een van de beten raak was geweest, hadden dit zeer grote wonden geweest bij onze dochters.

Ik ben radeloos en eerlijk gezegd ook klaar met de pony.

Bij voorbaat dank

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:44

Jemig, ik heb zelf een pony gehad met valse neigingen en dit was echt levensgevaarlijk voor buitenstaanders. Mijn eerste gevoel is, verkopen die handel. Er zijn zat ponys die de drukte van kids wel aankunnen.

Jammer dat het zo loopt maar veiligheid voor alles!

Ben benieuwd naar andere reacties.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:46

Ai dat klinkt niet fijn en kan me voorstellen dat je dochters angstiger zijn geworden.

Ik zou de pony een tijd laten doorrijden door iemand die wel overwicht heeft op de pony.
Ik vind het eerlijk gezegd ook niet fijn een jonge pony aan niet heel ervaren ruitertjes te verkopen.
Waarschijnlijk is de pony bij de vorige eigenaar wel door een ervaren, niet bange, ruiter gereden.

De mooie term Bomproof bestaat niet, elke pony/paard is zo bomproof als de ruiter zelf is.
Een pony/paard spiegelt, waarom zou de pony jouw vertrouwen als jij hem niet het vertrouwen geeft.

Goede instructie is inderdaad een must.
Wat zegt jullie instructie van de situatie?

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:49

Uit je verhaal maak ik op dat jij geen ervaring hebt met paarden, heeft moeder dat wel?

Staat de pony voldoende ( hele dagen) buiten met andere pony's? Heeft ze in stal rust of komen daar te pas en te onpas jonge Kids de stal door stuiteren?

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:50

Het weer zal zeker niet meegeholpen hebben hier waren ze ook allemaal wat drukker en wiebeliger als normaal maar echt aanvallen dat zie je normaal nooit . Vind wel dat paarden heel goed aan kunnen voelen hoe je stemming is mijne is een stuk fijner als ik goed in mijn vel zit . Maar zou wel even goed in de gaten houden want dit is niet echt veilig natuurlijk . Ik zelf ben best een voorstander van een osteopaat als er in ene zulke dingen gebeuren die voorheen niet aan de orde waren . Soms weet een pony ook niet hoe hij anders uit moet leggen dat er iets niet goed zit . En misschien een ruiter met meer ervaring de pony laten bijrijden dan kan hij zijn ei bij die ruiter kwijt en dan vind hij de kinders misschien makkelijk en leuk. Maar zou het even met de instructeur kortsluiten

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:52

Allereerst dapper van Papa die zich aanmeldt op Bokt om hier raad te vragen!

Begrijp zeker dat jullie ontzettend geschrokken zijn en dit jullie niet loslaat. Is de pony verder medisch helemaal in orde?

Wij hebben ook een paard die totaal niet tegen drukte kan. Toen we nog op de manege stonden, liet hij dat duidelijk merken ook. Bepaalde drukke mensen (zowel volwassenen als kids, ik wist precies welke personen) kon hij niet hebben. Dan werd hij echt chaggo en oren in nek als ze langs liepen. Gelukkig nu aan huis dus geen stress meer van drukke mensen en kids. Maar ik begrijp dat het bij jullie een tandje (uhh letterlijk) verder gaat.

Als de pony verder medisch in orde is en jullie willen de pony graag houden, dan kun je misschien iets bereiken met grondwerklessen? Anders inderdaad verkopen aan iemand die dit projectpaardje graag een kans wilt geven. Je kinderen zijn nog erg jong.
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 14-03-21 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

SergeantRoos
Berichten: 547
Geregistreerd: 13-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:53

Afgezien van dingen die hier genoemd worden zoals spiegelen en mogelijk te weinig rust hebben, kunnen ponies en paarden ook gewoon erg goed leren. De pony heeft misschien een keer de oren in de nek gegooid en met het hoofd geswiept toen er te ruw werd gepoetst, en de meisjes zijn daarop weggestapt. Pony leert dan: als ik mijn oren in de nek doe word ik met rust gelaten. Zeker als jouw dochter heeft leren herkennen hoe de pony zich gedraagt ("hij is niet blij"), dan kan je ervan uitgaan dat de pony ook genoeg tijd heeft gehad om (slechte) gewoontes aan te leren.

Ik zou iemand vragen een paar keer mee te kijken die meer verstand heeft van paarden. De manege eigenaar misschien? Of de instructrice die rijles geeft, die kan misschien ook wat meer zeggen over het gedrag aan de hand. En een stapje verder is inderdaad wat al werd gezegd hierboven: grondwerklessen! Dat zijn instructeurs die echt wat weten over paardengedrag.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:54

Ai dit is lastig!

Ik zou het volgende doen en in deze volgorde:
1- pijn uitsluiten. DA laten komen voor controle, zadel laten controleren, gebit nakijken. Pijn kan zeker dit gedrag veroorzaken.
2- komt het dier een uur of 8 buiten in een kudde? Gebrek aan beweging en speeltijd kan zeker dit gedrag veroorzaken. Zeker op maneges gaat dit helaas vaak mis!
3- grondwerk instructie om mening vragen. Zijn de verhoudingen tussen ruiter/ mens en dier helder en correct op de grond? Als dit niet zo is dan is het over het algemeen goed te corrigeren.
4- rij-instructie om mening vragen. Zijn de ruitertjes voldoende vaardig voor dit dier? Als nee dan kan het goed helpen om een meer ervaren ruiter het dier te laten corrigeren, bijv wekelijks.

Het is meestal goed bij te sturen overigens maar je moet het wel zeer serieus nemen en ermee aan de slag gaan en je kinderen moeten het we kunnen/ durven leren. Vertrouwen is een kostbaar iets en al te makkelijk verloren helaas!

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:56

Tja, moeilijk verhaal maar klinkt alsof de pony niet bevestigd is en in een vrij onervaren gezin terecht is gekomen.

Mijn d-pony als voorbeeld, super lief en braaf dier. Heeft uiteraard streken maar nooit dreigen, bijten of van dat soort gekkigheid.

Wel jaren op een gehandicapten manege gestaan en dat heeft sporen achter gelaten. Ik heb hem als een blad aan een boom zien veranderen bij twee mensen met add en adhd. Dreigen, gericht bijten en benen optillen om te gaan slaan. Als ik erbij stond deed hij niks maar zodra ik weg liep sloeg hij om.

Hij is dus geen pony die om kan gaan met die drukke energie die die mensen bij zich dragen. Datzelfde geld denk ik ook voor kinderen. Wellicht is dat de aanleiding tot aanvallen. Kun je twee dingen doen, pony verkopen en een pony zoeken die daar wel tegen kan.
Of met de kinderen grondwerk les oid gaan nemen zodat ze de signalen leren herkennen en ze daarop kunnen inspelen.

Of ik dat zou willen met kinderen van deze leeftijd? Nee, maar dat is uiteraard jullie beslissing.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:01

Ik snap die pony wel, denk ik.

De pony is nog jong, moet nog het een en ander leren en de kinderen zijn daarvoor nog niet ervaren genoeg. Met les van een goede juf gaat het net goed en net iets beter.

Dan waait het een keer en er wordt gelongeerd omdat rijden een minder goed idee is. Prima op zich. Hoe ervaren met paarden is de moeder in dit verhaal? Snapt zij de belevingswereld van het paard en was het echt longeren, als in de pony aan het werk zetten, of mocht ie even rennen aan de lijn? Jij als vader klinkt heel onervaren als ik het zeggen mag en je kinderen zijn ook nog erg onervaren.

Voeg daarbij een pony die vast staat aan 2 touwen terwijl er zo te lezen 2 mensen tegelijk (aan beide kanten?) de pony aan het poetsen zijn en mens nr. 3 komt er ook nog eens van voren op af. Ik vermoed dat de pony zich bedreigd voelde door al die mensen om zich heen en er voor koos zich een weg eruit naar voren te banen. Dat ging op zijn "paards": oren naar achteren en tanden naar voren. Dat kan inderdaad heel bedreigend zijn.

De tweede dochter doet hetzelfde als de eerste dochter: op de pony aflopen terwijl daar al een mens mee bezig is. Jonge, onervaren ponies kunnen dat heel spannend vinden en willen weg en kiezen daarbij de weg van de minste weerstand.

(Als voorbeeld: ik had iets vergelijkbaars afgelopen maandag. Na het longeren om te kijken of paard goed loopt (na een lang revaliatietraject) zou er nog gereden worden. Ik hou mijn paard vast terwijl ik links naast haar hoofd sta, terwijl de zeer ervaren instructeur de zadelpad op mijn paard wil gooien, 'effe snel" vanaf de rechterkant. Mijn arabierig typje is 10 en kent het een en ander maar dit was voor haar teveel dus ze wijkt uit van de door de lucht zwaaiende pad af door naar mij en achteren te lopen. De instructeur roept droogjes "teveel druk" en ik "en vanaf de verkeerde kant". Mijn paard kan 1 mens tegelijk "aan", anders wordt ze onrustig en dat ene mens kan opzadelen vanaf links, dat heeft de voorkeur, maar ook wel rechts, met rust.

Mijn idee is dat de pony meer rust en overzicht nodig heeft doordat er minder mensen (tegelijk) mee bezig zijn. Als die persoon/personen dan ook nog weten wat ze doen, komt het vast goed. De pony is tenslotte gekocht omdat hij zo lief en rustig was.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:04

Ik heb het vermoeden dat dit ernstiger lijkt dan het is, hoewel ik wel mijn kinderen eerst niet bij de pony in de buurt liet komen. Mijn paard is echt het allerliefste paard van de wereld, maar ik zie haar precies hetzelfde doen bij de pony en dan lijkt het net of het een valse rotweiler is. De pony doet echter een stapje opzij en kijkt er niet van op. Wat ik hiermee zeggen wil is dat het paard even laat zien wie de baas is. En dat is prima in de kudde, maar dat wil je niet bij jezelf en je kinderen. Ik zou er inderdaad een deskundige bijhalen die niet alleen de pony leert wat de bedoeling is, maar ook jullie.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:08

Even antwoord geven op je titel, aan de reacties lees je al wel dat dit gedrag veel voorkomt in bepaalde situaties. Maw het is normaal gedrag en gevaarlijk...

Pony_baldy
Berichten: 3
Geregistreerd: 14-03-21

Re: Is dit normaal of gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 22:11

Dank voor al jullie reacties!

Wij zijn inderdaad als ouders redelijk onervaren.

De pony wordt goed bijgereden 2 keer per week door ervaren amazone.
De manege is rustig en de pony wordt dagelijks buiten in de paddock gezet.
Onze kinderen rijden dan ook 2 keer per week.

Wij denken dan ook dat met de goeie instructrice het rijden wel goed komt.

Maar het rare is dat de pony zo lief is/was...
Ze heeft hiervoor op een drukke “kindermanege” gestaan en daar klommen onze meiden in de stal op zn rug en rolde via zn billen eraf.
Het was allemaal geen probleem.

Maar deze omslag baart ons echt zorgen.
Mijn eerste reactie was ook, weg ermee!
Maar dan breken we wel 2 kinderhartjes, want ze zijn wel verliefd op de pony :(

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:11

Hoe wordt hij gehouden? Heeft hij kuddecontact met anderen?

Mijn inschatting uit het verhaal is dat het gaat om een pony die aan het kijken is hoeveel hij de baas kan spelen, omdat hij niet zo heel veel tegengehouden wordt. Ook brave pony's hebben vaak grenzen en duidelijkheid nodig, en veel paarden zijn braaf omdat er een heleboel kleine momentjes zijn waarop ze even een herinnering krijgen dat dit of dat niet de bedoeling is.

En als jullie niet zo ervaren zijn, denk ik dat het die kleine correcties zijn die hij mist waardoor het probleem steeds ietsjes groter wordt.

Ik denk dat het best te veranderen is, maar hij heeft wel nu flink begrenzing nodig.
Allereerst zou ik zeggen: een kudde met andere paarden om daar dit soort dingen te doen, dat helpt vaak al aanzienlijk.

Daarnaast veel meer duidelijkheid op de grond en veel meer leiding. Als je hiermee door wilt, dan is het een investering waarbij je als ouders wat extra moet leren over grondwerken en houding en omgang, onder goede begeleiding. En de kinderen ook. Om veel van die kleine momenten te zien waarop je hem even bij de les kunt halen (en vaak komen de grotere problemen dan helemaal niet voor.)
Dat kan, maar je moet het wel willen.

Ik denk dat het prima te leren valt als er tot nu toe weinig problemen waren, maar je het vereist wel extra aandacht, en ook wel vrijwel meteen, want als het een patroon wordt loopt het makkelijk verkeerd.

(En klaar zijn met de pony kan uiteraard ook. In dat geval: probeer de situatie zo eenvoudig en duidelijk mogelijk te houden de komende tijd, want hoe minder vervelende gewoontes hij nu aanleert, hoe minder er straks weer af te leren zijn. Dus als je het niet verder doorzet en de pony gaat verkopen, dan wel uiteraard goed beweging geven maar het niet teveel meer opzoeken met de kinderen.)

Wijsheid gewenst, en hou het veilig :)

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:13

Dit soort gedrag wordt echt niet veroorzaakt door winderig weer, onrust ja maar spontaan kinderen aanvallen niet. Het kan zijn dat de pony lichamelijk ongemak heeft tijdens het rijden en dit verbind met de kinderen. Maar heel eerlijk gezegd denk ik gewoon dat de pony begrepen heeft dat hij makkelijk overwicht kan krijgen op de kinderen. Er zijn genoeg pony's die wel gewoon goed met kinderen kunnen, alles er op en eraan, drukte, angst etc.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Is dit normaal of gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:15

Of doorpakken met iemand die weet wat hij doet en door deze fase heen prikken. Plus kinderen opvoeden hoe om te gaan met jonge pony.

Of verkopen en investeren in een bomproof pony waar de kinderen bij wijze van onderdoor kunnen lopen.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:16

Ik denk als je kleine kinderen hebt die hun eerste eigen pony hebben, je een ervaren leermeester moet hebben die overal tegen kan. Deze pony heeft zo te horen nog niet te veel meegemaakt en moet zelf nog erg veel leren. Ik zou een ervaren paarden-iemand er naar laten kijken, zo vanaf het beeldscherm is het toch wat lastig in te schatten.
Als de pony toch nog te onervaren is, zou ik op zoek gaan naar een andere pony. Het kan maar 1x goed fout gaan...
Niet leuk, maar kindjes met angst of nog erger is helemaal niet leuk.

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:16

Hoe lang komt de pony in de paddock en alleen of samen?

Ik zou samen met een ervaren grondwerk instructeur kijken naar hoe jullie communiceren met de pony. Omdat jullie allemaal onervaren zijn zou dit een goed familie iets zijn. Niet alleen voor je dochters

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:17

Pony_baldy schreef:
De manege is rustig en de pony wordt dagelijks buiten in de paddock gezet.
(


Vraag eens goed wat dat inhoudt! Meestal betekent het namelijk een schamel uurtje, zonder ruwvoer en in zijn/ haar uppie. Echt onvoldoende! Om te voorzien in de behoefte van het dier moeten kudde-genoten zijn (zonder draadje ertussen..), voer en ruimte om te kunnen rennen en spelen.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:19

Had de pony op de drukke kindermanege niet heel veel meer beweging? Bijv 3uur per dag meelopen in de les is toch heel anders dan in de paddock staan.
Evt kan je nog kijken of je de pony weer terug op de drukke manege kan zetten en hem daar ook weer in de lessen mee kan laten lopen. Kijken wat er dan gebeurt.

Texas02

Berichten: 4588
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:19

Zo'n pony lijkt mij geen goede kinderpony. Ik zou deze pony denk ik een poosje wegbrengen naar een goede trainingsstal. Want zo hebben de kinderen er helemaal niets aan en worden ze alleen maar bang. Of verkopen en accepteren dat je er minder voor krijgt en het risico dat andere kinderen met dit gedrag te maken krijgen. Soms heb je ook kinderen met meer ervaring die dit er wel weer uit krijgen, maar dat moet je dan net treffen.. Maar zoals het nu is, kan het eigenlijk niet met deze pony en de kinderen. Want dat kan echt tot vervelende en gevaarlijke situaties leiden. Ik weet niet waarom één van de meiden eraf gevallen is, dat kan natuurlijk altijd gebeuren en hoeft niet eens per sé de schuld van de pony te zijn geweest. Maar het is wel fijn als de pony braaf is en een goede training gehad heeft, zodat deze niet de kinderen er expres afgooit en dat de meiden hun vertrouwen terug kunnen krijgen. Maar als je besluit de pony te verkopen, zeg er dan alsjeblieft wel eerlijk bij wat hij doet, want vaak komen ponies wel weer bij kinderen terecht..

Edit: ik ga er hierbij van uit dat de pony medisch in orde is.

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Is dit normaal of gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:22

Wat voor pony is het. Het klinkt namelijk verder als een prima pony maar gewoon niet voor een heel onervaren kind.

De markt voor pony's is momenteel ook goed dus verkopen is ook een optie

Plantje15
Berichten: 129
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:23

Ongeacht de oorzaak is dit inderdaad wel gevaarlijk met jonge kinderen. Belangrijk is het dus om hen erop te wijzen heel voorzichtig te zijn , de andere kant van het verhaal is dan wel dat hun angst nog versterkt kan worden, wat helemaal niet fijn is voor is in de ontwikkeling van een jong ruitertje. Ongelukken zijn echter zeker te vermijden maar snel gebeurd.

Het blijft een hobby en het is het niet waard om het lichamelijk welzijn van je kind in gevaar te brengen. Het moet ook ‘leuk’ blijven natuurlijk, en dat lijkt het me nu niet.

Ik zou je dan ook als tip geven om kinderen en pony toch even te scheiden en de pony een maandje op training te zetten bij iemand ervaren (en professioneel! geen bijrijder of ervarener manegemaatje) en te kijken hoe hij evolueert. Kost je natuurlijk geld met als risico dat je toch voor een verkoop staat. Natuurlijk kan je dan ook een beter doorgereden pony aanbieden.
Laatst bijgewerkt door Plantje15 op 14-03-21 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

mirna6308

Berichten: 324
Geregistreerd: 12-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:26

Licht het zadel wel goed? Dat kan helaas het gedrag van de pony aanpassen...

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:27

Vooropgesteld lijkt het me zeer verstandig om je dochters bij de pony weg te houden de komende tijd.
Veiligheid hoort altijd voorop te komen.

Ten tweede; er zijn maar zeer weinig paarden die 'vals' zijn.
Het gedrag wat de pony laat zien is informatie, wat je vervolgens met die informatie doet is aan jou.
Ik lees dat tijdens het 'aanvallen' er iemand naast de pony stond (poetsen/deken op doen), kan het zijn dat in beide gevallen een pijnlijke plek is geraakt? Kan het zijn dat je dochters toch harder in hun handelen (bit/aandrijven/op de grond) zijn geweest dan gedacht?
Neemt niet weg dat het gedrag dat de pony laat zien niet aangepakt moet worden, maar ik zou zeker in dit geval de oorzaak niet bij de pony zelf zoeken en of de pony overdragen aan een ander of er iemand bij halen die jullie kan observeren en aanwijzingen kan geven en pijn uit kan sluiten.