Is dit normaal of gevaarlijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DuoPenotti

Berichten: 29337
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Is dit normaal of gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:07

Ik zou het wel afstraffen, maar tevens ook kijken waarom.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans


elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:18

marleen_usar schreef:
De pony is het duidelijk ergens niet mee eens en wil iets duidelijk maken. Dat moet je niet afstraffen, je moet achter halen waarom dit gebeurd.

Hij krijgt geen grenzen, wat je juist in de puberteit (hij is immers 5) wél moet doen.
Uithalen en bijten is dus gelijk een knal voor z'n kop met 'n flinke stemverheffing erbij.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Is dit normaal of gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:49

Sorry, bij ervaren paardenmensen ben ik ook groot voorstander van lik op stuk beleid. Mijn eigen peerd heeft ook echt wel eens elleboog gevoeld. Maar ik ben ervaren en dat is toch wel een heel anders dan onervaren mensen. Daarmee duw je een situatie die al veel te ver is gegaan (want er zijn al veel signalen gemist..) nog meer naar de afgrond.

Fijn dat de topic starter dit negeert en een gedragsdeskundige gaat laten komen! Daar kom je daadwerkelijk verder mee.

Ik zou een update tzt trouwens wel zeker waarderen :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:07

Ik moet steeds aan een uitspraak van Carl Hester denken als ik dit soort verhalen lees. Dat was een clinic waar ie een jong paard voor stelde en hij zei "He was a very sweet four year old, now, if you ride, you know, 3 and 4 year olds are very sweet,and 5 and 6 year olds can be pretty difficult, when they find their strength and they start to get personality."

Ook in mijn ervaring gaan paarden rond 5 a 6 jaar een zekere "ontwikkeling" door waarin ze toch wel gedrag vertonen dat ze als 3 en 4 jarigen nooit vertoond hadden. :)

Om te beginnen zou ik je dochters er niet bij weg houden maar wel alleen onder goede begeleiding. Niet alleen met het dier laten bezig zijn en eigenlijk ook liever niet alleen aan het gevaarlijke uiteinde laten staan. :) Zorg dat er een volwassene in de buurt staat die kan ingrijpen.

Zoals reeds gezegd vermoed ik ook dat dit dier onbedoeld geleerd heeft (beetje per beetje.) dat je dochters weg te jagen zijn. In je verhaal komt het ook al naar voren: Dier legt de oren plat en dochter stapt achteruit. Dán valt ie aan. Tweede dochter opnieuw: Dier haalt uit wanneer de dochter achteruit gaat.
Eerlijk gezegd zou ik bij deze situatie niet eens allerlei peuten halen maar het probleem aanpakken. De enige "peut" die je hier bij moet hebben is iemand die ervaring heeft met paarden en hem op het juiste moment kan corrigeren (en jou dat ook kan leren.) En die hebben niet perse een diploma van een universitaire studie.
Hij doet het enkel op de dochters voor zover ik lees. IMO is dit gewoon dominantie waar ie mee weg komt. :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Babootje

Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:19

Pony_baldy schreef:
Het is inderdaad een ruin.

De kinderen (en papa) geven de pony weleens snoepjes.

Heeft er iemand een contact voor een gedrags therapeut/grondwerk instructeur.
De pony staat in Zuid Holland en ik wil toch wel heel graag iemand laten komen, voordat we een drastisch besluit nemen


Goed dat je er instructie bij gaat halen. Ik denk net als bij een aantal hier dat het gedrag is veranderd door onzekerheid/angst als gevolg van het gebrek aan grenzen die de pony krijgt. Dan zal niet alleen de pony op "cursus" moeten maar moeten jullie (inclusief de kleine meiden) ook leren hoe je consequent kunt zijn

Viv_animals
Berichten: 78
Geregistreerd: 13-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:25

Ik zou idd het advies opvolgen van de andere op dit forum. Wat de andere ook zeggen: het is niet heel handig een pony aan te schaffen voor twee niet heel ervaren meiden. Je hebt in Heerjansdam (zuid-Holland) een mevrouw die raad weet met zulke problemen: kiara van grevenbroek. Jullie zouden contact met haar kunnen opnemen? Of is dat te ver rijden? :)

LindyHJarig

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:06

Je kunt deze pony wel weg doen, maar je hebt geen enkele garantie dat een andere pony dit niet ook gaat doen, onder dezelfde omstandigheden. De huidige pony was ook braaf gekocht. Het gedrag van een pony is nu eenmaal niet statisch, en altijd sterk afhankelijk van de omstandigheden en omgang. Nu heb je met een oudere pony wel minder kans dat die zoiets nog gaat ontwikkelen, maar het kan wel. Of misschien heeft die weer andere ingebakken streken. Je hebt er meer aan te leren hoe daarmee om te gaan, dan steeds weer een andere pony te nemen in de hoop dat die dan wel braaf is en blijft.

Dit alleen wat betreft het bijtgedrag. Het rijden is een ander verhaal, maar ik dacht dat daar het probleem niet zo zeer lag.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34590
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:24

Wij hebben vorig jaar iemand geholpen die met een soortgelijke situatie zat. Dochter durfde niet meer op de pony, en wij wilden wel kijken of we konden helpen. Pony was bij ons in de omgang op zich braaf, maar we moesten wel heel alert zijn want hij nam snel een loopje met je omdat hij bij de eigenaars te veel ruimte kreeg. Hij was zeer dominant. Met rijden vertaalde zich dat helaas in echt gevaarlijk gedrag, waardoor wij snel afgehaakt zijn. Onze dochter reed hem, maar had daar hulp vanaf de grond bij nodig (hij stopte in draf met lopen). Hij kon echter gericht trappen. Wij hebben daarop besloten geen risico meer te nemen. Nu houdt de omgang met paarden uberhaupt een zeker risico in, maar met de ene en soms 2 dagen in de week tijd die wij hadden gingen wij geen verschil maken.

Waar ik mee zeggen wil: dit soort gedrag moet je snel en op de juiste manier tackelen, nu is hij onder het zadel nog redelijk braaf wat ik begrijp. Maar ook dat kan veranderen als er vanaf de grond niet op de juiste manier wordt ingegrepen. Zoek hulp van ervaren mensen die bij jullie op stal staan, en laat die meehelpen als jullie er zijn. Laat de meiden zeker niet meer alleen met hem. En als ze hem benaderen, laat ze dan van de zijkant komen op schouderhoogte, niet recht van voren.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:25

ik vermoed dat de pony braaf was bij koop omdat hij correct en netjes ingereden is door een handige ruiter/amazone die consequent is en weet hoe een jonge pony aangepakt moet worden.

de pony was dus zo braaf omdat de grenzen duidelijk waren en fout gedrag onmiddellijk de kop in werd gedrukt. Die grenzen zijn nu weg en ongewenst gedrag wordt niet snel en consequent aangepakt.

zoals eerder gezegd, groen + groen = bont en blauw.
dan heb je twee keuzes,
de simpele oplossing - verkopen en een wat oudere pony terugkopen die zijn/haar sporen ruim streeks verdient heeft. De kinderen hebben dan een gouden ponytijd met veel lol.
de oplossing van de lange weg - dat is hulp inschakelen en consequent leren worden. Dat gaat een hoop tijd kosten, maar daar leer je ook een hoop van.

daarnaast, ik weet niet hoe lang hij op de paddock staat, maar als dit maar een uurtje alleen is zou ik op zoek gaan naar stalling waar hij meer beweging krijgt samen met vriendjes. Dan is de overtollige energie weg voordat er gereden wordt en hij wordt er ook blijer van, ruinen zijn speels en hebben hier behoefte aan. En je hebt nog een extra voordeel want ongewenst gedrag wordt daar ook door de groep gecorrigeerd.

Viv_animals
Berichten: 78
Geregistreerd: 13-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:28

LindyH schreef:
Je kunt deze pony wel weg doen, maar je hebt geen enkele garantie dat een andere pony dit niet ook gaat doen, onder dezelfde omstandigheden. De huidige pony was ook braaf gekocht. Het gedrag van een pony is nu eenmaal niet statisch, en altijd sterk afhankelijk van de omstandigheden en omgang. Nu heb je met een oudere pony wel minder kans dat die zoiets nog gaat ontwikkelen, maar het kan wel. Of misschien heeft die weer andere ingebakken streken. Je hebt er meer aan te leren hoe daarmee om te gaan, dan steeds weer een andere pony te nemen in de hoop dat die dan wel braaf is en blijft.

Dit alleen wat betreft het bijtgedrag. Het rijden is een ander verhaal, maar ik dacht dat daar het probleem niet zo zeer lag.


Precies je hebt helemaal gelijk! Als je een kind niet consequent behandeld gaat dat later voor problemen zorgen. Met een paard (pony) is dit niet anders. Omdat jullie pony ook nog jong is heeft hij een consequente ruiter/begeleider nodig die weet wat hij/zij doet. Is er niemand bij jullie op stal die jullie kan helpen? :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34590
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:29

Idd lekker veel naar buiten zoals ingvdh zegt :j dat wilde ik ook nog toevoegen.

Ons paard was een enorme zenuwpees. Is nog steeds niet het meest chille paard wat je je voor kan stellen maar die is verhuisd naar een plek waar hij overdag hele dagen buiten staat met een maatje en daar is hij enorm van opgeknapt :j

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:31

Voor kinderen op deze leeftijd is de kans aanwezig dat het plezier verpest wordt door een pony die duidelijk gewoon een consequente ervaren ruiter nodig heeft. Zou voor de korte pijn gaan en pony inruilen voor een bomproof ouder exemplaar. Als het er vanaf kan kun je deze aanhouden en laten bijrijden door een ervaren ruiter tot je meiden 'm zelf aan kunnen. (Mits het een D-pony is waar ze nog wat jaartjes op door kunnen)

Viv_animals
Berichten: 78
Geregistreerd: 13-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:32

Ayasha schreef:
Ik moet steeds aan een uitspraak van Carl Hester denken als ik dit soort verhalen lees. Dat was een clinic waar ie een jong paard voor stelde en hij zei "He was a very sweet four year old, now, if you ride, you know, 3 and 4 year olds are very sweet,and 5 and 6 year olds can be pretty difficult, when they find their strength and they start to get personality."

Ook in mijn ervaring gaan paarden rond 5 a 6 jaar een zekere "ontwikkeling" door waarin ze toch wel gedrag vertonen dat ze als 3 en 4 jarigen nooit vertoond hadden. :)

Om te beginnen zou ik je dochters er niet bij weg houden maar wel alleen onder goede begeleiding. Niet alleen met het dier laten bezig zijn en eigenlijk ook liever niet alleen aan het gevaarlijke uiteinde laten staan. :) Zorg dat er een volwassene in de buurt staat die kan ingrijpen.

Zoals reeds gezegd vermoed ik ook dat dit dier onbedoeld geleerd heeft (beetje per beetje.) dat je dochters weg te jagen zijn. In je verhaal komt het ook al naar voren: Dier legt de oren plat en dochter stapt achteruit. Dán valt ie aan. Tweede dochter opnieuw: Dier haalt uit wanneer de dochter achteruit gaat.
Eerlijk gezegd zou ik bij deze situatie niet eens allerlei peuten halen maar het probleem aanpakken. De enige "peut" die je hier bij moet hebben is iemand die ervaring heeft met paarden en hem op het juiste moment kan corrigeren (en jou dat ook kan leren.) En die hebben niet perse een diploma van een universitaire studie.
Hij doet het enkel op de dochters voor zover ik lees. IMO is dit gewoon dominantie waar ie mee weg komt. :)


Ja, wat je zegt is waar. Vroeger toen ik nog op een manege reed was er een paard dat 4 jaar oud was en ik mocht een jaar lang van haar genieten. Tot ze 5 werd, het ging tussen ons steeds slechter, ze ging “puberen” en ik was niet consequent genoeg. En helaas werkt dat niet.

Viv_animals
Berichten: 78
Geregistreerd: 13-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:36

elnienjo schreef:
Voor kinderen op deze leeftijd is de kans aanwezig dat het plezier verpest wordt door een pony die duidelijk gewoon een consequente ervaren ruiter nodig heeft. Zou voor de korte pijn gaan en pony inruilen voor een bomproof ouder exemplaar. Als het er vanaf kan kun je deze aanhouden en laten bijrijden door een ervaren ruiter tot je meiden 'm zelf aan kunnen. (Mits het een D-pony is waar ze nog wat jaartjes op door kunnen)


Ja of gewoon nog een paar jaartjes wachten met een paard. 8 en 9 is behoorlijk jong! En ze rijden ook pas 3 jaar. Ik denk dat het gedrag van de pony mede is veroorzaakt door onwetendheid.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:48

TS je staat op een manege. Wees verstandig: vraag advies aan je stalhouder. Dat is een professional, die kent jullie, de pony, en de omstandigheden.
Hier zit je op een internetforum en je hebt geen flauw idee wie er aan de andere kant van dat toetsenbord zit.
Hartstikke goed dat je hulp vraagt. Het is alleen nóg verstandiger om het te doen bij iemand die bewezen verstand van zaken EN de situatie heeft.

Deze situatie is nou precies waarom onervaren mensen met paarden aangeraden wordt om bij een professional op stal te gaan staan en die ook te raadplegen als er wat is, ipv zelf aan te gaan klooien. Green and green makes black and blue.

Succes, ik hoop dat jullie het op een prettige manier voor alle 'partijen' opgelost krijgen.

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:51

Jeetje, wat een dingen lees je hier allemaal....

Dit is een jonge pony en zoals 95% van de jonge pony’s is deze niet geschikt voor jonge, beginnende ruitertjes(en ja,3j op een manege rijden staat gelijk aan beginnende ruiter op die leeftijd tov een eigen pony)

Ik denk dat je zowel je dochters als de pony een groter plezier doet met een nieuwe thuis zoeken voor deze pony en op zoek gaan naar een echte leerpony ipv een jong ding.

Je kan hier uren instructie bij vragen, maar een kind van 8 of 9 is nooit 100% consequent en dat is wat deze pony nodig heeft.

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:52

Wat ontzettend jammer zeg dat dit zo verkeerd loopt :(:)

Je zou eens contact op kunnen nemen met Annemarie van der Toorn bijvoorbeeld?
Als je iemand uit Zuid-Holland wilt spreken hierover. Zij staat heel goed bekend.

Zelf zou ik als buitenstaander zeggen: dit is al te erg verkeerd gegaan. Ik vind het sneu voor jullie, voor de meiden, maar ook voor de pony :(:)

Er zal hier vast wel een weg uit zijn. Maar kan je van redelijk onervaren ouders en zulke jonge meiden verwachten dat dit gaat lukken. Het blijft een erg jong paardje en het vertrouwen is vanuit alle partijen al beschadigd. Het plezier is er al uit.

Ik denk dat je er beter aan doet om een super fijn plekje te vinden voor deze pony, waar het dier zich prettiger voelt en beter tot zijn recht komt. En dat jullie dan gaan voor een doorgewinterde pony die al jaren onder dezelfde omstandigheden staat zoals jullie een pony willen houden en die zichzelf bewezen heeft in het vergevingsgezind zijn met nog niet zo ervaren mensen.

Ook dan zal je natuurlijk het beestje op de juiste manier moeten benaderen, maar dan loop je wat minder risico's :)

Ik zou dus zeggen: ga op zoek naar een fijn, ervaren baasje voor dit dier. Laat de meiden beseffen dat de match niet goed is en het voor het beestje fijner is om in meer ervaren handen te komen. Zodat ze snappen dat ze iets goeds doen voor de pony en jullie je verantwoordelijkheid nemen zeg maar.

En ga in de tussentijd met dit beestje en een gedragsdeskundige aan de gang, om beter te leren hoe je zo'n dier moet benaderen. Wie weet zijn de resultaten zo goed en pakken jullie en de meiden het zo goed op dat het te doen is op een fijne manier verder te gaan met deze pony.

En anders heb je er alvast wat aan voor een andere pony die beter bij jullie past, dan heb je alvast het 1 en ander bijgeleerd waardoor de kans verkleint dat dit nogmaals gebeurt :)

Maar onzeker blijven "vechten" met proberen het toch te laten werken met een te jonge pony omdat je het dier niet weg wilt doen, is slopend voor dat grut en ik zou er dus niet te lang in proberen te blijven hangen :(:)

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Is dit normaal of gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:25

Ik denk dat deze pony niet echt een kinderpony is.Ik persoonlijk zou hem verkopen\ruilen tegen een ouder braaf paardje wat aan kinderen gewend is en waar ze veilig mee kunnen omgaan.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:14

Ninx schreef:
Lastig....

Adviseren een dier een dreun te geven terwijl je geen idee hebt wat er speelt vind ik een zeer slecht advies. Dat dus negeren.

Er staat dat de pony in de paddock komt, maar komt het de hele dag buiten met soortgenoten en eten? Of mag hij alleen een uurtje 'luchten'?
Ik begrijp dat het in Zuid Holland is, helaas zijn er daar wel erg veel stallen waar paarden weinig buiten komen.

Mijn eerste indruk is dat het dier overprikkeld is (al kan ik daar ook niets met zekerheid over zeggen uiteraard). Jong, en al best wat werk met kinderen achter de kiezen.
Mogelijk weinig 'eigen ruimte en tijd' (lees: buiten zijn met soortgenoten) en dus weinig ruimte om te ontladen en/of ontspannen.

Iemand anders gaf al aan dat kinderen strak begeleid moeten worden rond paarden.
Ik vind het altijd erg pijnlijk te zien dat mensen toestaan dat kinderen heel druk en schreeuwerig en onvoorspelbaar zijn rond dieren, wanneer het dier zich dan weert of overprikkeld raakt en na waarschuwingen reageert krijgt het dier op z'n donder.

Een jonge pony heeft veel begeleiding nodig, maar kinderen wellicht nog meer.
Wanneer je iemand hebt die de pony en de kinderen gaat begeleiden hoop ik dat deze persoon ook nadruk legt op het stukje educatie naar de kinderen.
Wanneer ik lees dat de kinderen erop sprongen en er bij de kont afgleden klinkt het een beetje als een speeltuin. Dat oogt misschien grappig, maar kan voor het dier erg stressvol zijn geweest.

Een 'lieve' pony was misschien een pony die zich afsloot voor zoveel prikkels. Nu probeert ie wellicht eens wat anders om zichzelf te verduidelijken.

Dus: goede begeleiding voor de pony maar VOORAL ook voor de kinderen.


Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

_Mir
Berichten: 1357
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:35

Vreemd dat hij ineens zo fel reageert terwijl hij wel braaf was dus voorheen.

Mijn paard was altijd hartstikke braaf op de wasplaats of bij verzorgers etc. Een keer afgesproken met een paar jonge meisjes die graag eens op hem wilden rijden. Al op de wasplaats merkte ik dat hij geïrriteerd reageerde op hun. Als ze voor hem langs liepen gingen de oren strak naar achter, die reactie vond ik in die zin zo serieus dat de meisjes hem ook niet mochten borstelen. Geen idee waarom.. misschien door hun energie?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:58

_Mir schreef:
Vreemd dat hij ineens zo fel reageert terwijl hij wel braaf was dus voorheen.

Mijn paard was altijd hartstikke braaf op de wasplaats of bij verzorgers etc. Een keer afgesproken met een paar jonge meisjes die graag eens op hem wilden rijden. Al op de wasplaats merkte ik dat hij geïrriteerd reageerde op hun. Als ze voor hem langs liepen gingen de oren strak naar achter, die reactie vond ik in die zin zo serieus dat de meisjes hem ook niet mochten borstelen. Geen idee waarom.. misschien door hun energie?

De pony zit in z'n puberteit en is de grenzen aan 't uittesten. Die jonge kinderen voelen dat nog niet aan en kunnen 'm dus nog niet duidelijk maken dat zij de baas zijn. Pony voelt zich dus dominant en dat gaat van kwaad tot erger zonder consequente duidelijke aanpak van een ervaren ruiter.

marleen_usar

Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:03

Hoe weet je zeker dat hij bij de vorige eigenaar rustig was?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:07

marleen_usar schreef:
Hoe weet je zeker dat hij bij de vorige eigenaar rustig was?


Hij is toch al maandenlang bij hun ook gewoon lief geweest? Pas nu slaat het ineens om. Zo interpreteer ik de OP in iedergeval.

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Is dit normaal of gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:53

Ik vind de post van Ninx ook wel heel erg goed, beste kans dat ze dat goed doorzien heeft :j

DuoPenotti

Berichten: 29337
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Is dit normaal of gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:59

Ook totaal met ninx eens!

Life is what happens to you while you’re busy making other plans


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers