Mijn paard wilt niet uit haar stal!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Valentin01
Berichten: 3
Geregistreerd: 27-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 04:22

Ik ben het er helemaal mee eens


corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 07:27

@TS
Ik heb wat reacties van jou gelezen. Oa dat grondwerk niet gaat helpen. Dat je niet een 2e begeleider erbij wilt. En ook dat deze die je nu hebt goed is in rijden en longeren. Rijden en longeren en grondwerken oa ook om respect te leren, want als ik dit zo lees is het ook een stuk respect wat je pony niet voor jou heeft. Rijden en longeren staan los van grondwerken. Het zijn echt verschillende dingen.
Ik liep met mijn jonkie aan dat zij ook ging steigeren in bepaalde situaties. Het flikte om met losgooien naar mij te trappen al dan niet speels, maar trappen hoort echt niet. Maar ik wist zelf niet wat ik hiermee aanmoest. Hier heb ik iemand voor ingeschakeld die heel goed is in grondwerken. Ik kende haar al wel een poosje want ik les ook bij haar voor de western met mijn andere pony. Na 1 of 2 grondwerklessen was het probleem al voor een heel groot deel opgelost. Uiteraard moest ik zelf ook oefenen. Er zijn nog dingen waar ik tegen aanloop, maar met haar tips van de vorige keren lukt dit al, maar zij gaat zeker nog vaker langs komen. Verwacht trouwens ook niet dat het van de een op andere dag opgelost is. Het is ook een kwestie van tijd geven en oefenen. En als t dan toch een keer weer misgaat schiet niet direct in de paniek, maar begin weer van voor af aan. Daarnaast heb ik 3 begleiders. En van alle 3 neem ik mee waarvan ik merk dat dat helpt bij mijn paard. 1 voor de western/grondwerkles. 1 voor de dressuur en springen. En 1 les ik nog 1x per week bij in de groepsles op de manege waar ik een poosje moest staan ivm werkzaamheden thuis. Vind het daar zo leuk en gezellig en ook weer leerzaam. Voor mij werkt dit het beste. Dat jij er een extra begleider bij neemt voor de grondwerken betekend niet voor die ander dat je die weg moet sturen. Je zegt dat zij juist goed is in rijden en longeren. Dan blijft zij jou daar bij helpen en een ander voor de grondwerk. En elke dag voor een 4 jarige werken. Is dat niet wat veel? Kan het niet zijn dat ze overprikkeld is? Omdat ik las dat ze het opeens soms doet. Elk paard heeft behoefte aan afwisseling, maar ook aan vrije dagen om weer tot rust te komen en alles te verwerken

Dilanda D; B+1 *verkocht Duoaparte; B+7 *verkocht
Nistral B+26 (pr 198) L1+28 (pr 199,5) L2+11 (pr 193,5) M1+18 (pr 185) M2+2 (pr 183,5) nu vollop in de western naast BB springen Nobi beleerd

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-21 10:24

corientjuhh schreef:
@TS
Ik heb wat reacties van jou gelezen. Oa dat grondwerk niet gaat helpen. Dat je niet een 2e begeleider erbij wilt. En ook dat deze die je nu hebt goed is in rijden en longeren. Rijden en longeren en grondwerken oa ook om respect te leren, want als ik dit zo lees is het ook een stuk respect wat je pony niet voor jou heeft. Rijden en longeren staan los van grondwerken. Het zijn echt verschillende dingen.
Ik liep met mijn jonkie aan dat zij ook ging steigeren in bepaalde situaties. Het flikte om met losgooien naar mij te trappen al dan niet speels, maar trappen hoort echt niet. Maar ik wist zelf niet wat ik hiermee aanmoest. Hier heb ik iemand voor ingeschakeld die heel goed is in grondwerken. Ik kende haar al wel een poosje want ik les ook bij haar voor de western met mijn andere pony. Na 1 of 2 grondwerklessen was het probleem al voor een heel groot deel opgelost. Uiteraard moest ik zelf ook oefenen. Er zijn nog dingen waar ik tegen aanloop, maar met haar tips van de vorige keren lukt dit al, maar zij gaat zeker nog vaker langs komen. Verwacht trouwens ook niet dat het van de een op andere dag opgelost is. Het is ook een kwestie van tijd geven en oefenen. En als t dan toch een keer weer misgaat schiet niet direct in de paniek, maar begin weer van voor af aan. Daarnaast heb ik 3 begleiders. En van alle 3 neem ik mee waarvan ik merk dat dat helpt bij mijn paard. 1 voor de western/grondwerkles. 1 voor de dressuur en springen. En 1 les ik nog 1x per week bij in de groepsles op de manege waar ik een poosje moest staan ivm werkzaamheden thuis. Vind het daar zo leuk en gezellig en ook weer leerzaam. Voor mij werkt dit het beste. Dat jij er een extra begleider bij neemt voor de grondwerken betekend niet voor die ander dat je die weg moet sturen. Je zegt dat zij juist goed is in rijden en longeren. Dan blijft zij jou daar bij helpen en een ander voor de grondwerk. En elke dag voor een 4 jarige werken. Is dat niet wat veel? Kan het niet zijn dat ze overprikkeld is? Omdat ik las dat ze het opeens soms doet. Elk paard heeft behoefte aan afwisseling, maar ook aan vrije dagen om weer tot rust te komen en alles te verwerken



Dankjewel voor de reactie, ik heb hierbij hulp gevraagd en dit probleem is een stuk beter. Ze gaat nu altijd mee soms nog met een snoepje en soms al zonder. Ik heb ook besloten om nu meer grondwerk te doen dan rijden. Nu heb ik al twee weken niet meer gereden doordat ze last heeft van haar rug en de dierenarts komt morgen. Ik voel mij er wel slecht bij omdat ik zo graag dingen wil leren met haar tijdens het rijden maar zij komt natuurlijk op de eerste plaats.

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Re: Mijn paard wilt niet uit haar stal!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-21 10:25

Ik heb al veel gedacht om op te geven, maar door alle hulp doe ik dit voorlopig nog niet.

Pareltjes
Berichten: 2208
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:34

TisMO schreef:
Dag iedereen

Ik zit nu al een tijdje met een probleem. Mijn paard wilt niet uit haar stal of gewoon niet mee met mij naar ergens. Ene keer we buiten zijn stapt ze mooi mee maar binnen krijg in haar nergens mee. Dan begint ze heel de gang achteruit te stappen en ik word dan zo gefrustreerd! Ze heeft het een paar weken niet gedaan en dan weer wel. Als iemand anders het probeert lukt dat direct, bij mijn bijrijder en ik lukt het totaal niet. Als ik een tik geef met de zweep dan loopt ze super snel naar achter of dreigt ze te steigeren. Ik weet niet meer wat ik moet doen met mijn vierjarige merrie. Ik kan haar gewoon niet meer alleen lekker uithalen en kuisen. In het rijden is ze super braaf enzo en in de piste ook, gewoon zo koppig voor mee te lopen.
Alvast bedankt ik probeer op elke reactie te reageren x


Je geeft zelf het antwoord al. Je word gefrustreerd. Als je “ opgefokt” de stal in komt heeft je merrie al bedankt. Je zult met een andere mood je paard moeten benaderen. Het ligt aan jou niet aan je paard. Immers bij anderen gaat ze wel gewoon. Ze vind je op dit moment niet aardig en heeft besloten gewoon niets met jou te willen ondernemen.

Dus jij zult moeten veranderen, niet je paard. Afstraffen, extra grondwerk, gele tomaten, en paarse wortelen gaan het niet voor je oplossen. Jij zal het besluit moeten nemen op een andere manier met je paard om te gaan. Gewoon eerlijk, geduldig en met de benodigde emphatie. Ook als je een rotdag hebt gehad, je hormonen verkeerd staan of je gewoon een pest humeur hebt. Dus in een neutrale emotie naar je paard. Met open visier en de vooraf besloten intentie er een leuk moment van te maken. En dat gaat je paard daar gewoon in mee.

EmptyWords

Berichten: 10572
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:42

Matheno schreef:
Klinkt als een gebrek aan respect.

Nee, eerder gebrek aan vertrouwen.
En als je iets niet vertrouwd en dan ook een een tik met de zweep krijgt wordt dit versterkt

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:43

TisMO schreef:
Ik heb al veel gedacht om op te geven, maar door alle hulp doe ik dit voorlopig nog niet.



Uit je laatste berichten klinkt het alsof je de goede weg ingeslagen bent. Succes en hopelijk kan de dierenarts iets voor je pony betekenen.

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-21 12:05

kwii schreef:
TisMO schreef:
Ik heb al veel gedacht om op te geven, maar door alle hulp doe ik dit voorlopig nog niet.



Uit je laatste berichten klinkt het alsof je de goede weg ingeslagen bent. Succes en hopelijk kan de dierenarts iets voor je pony betekenen.



Ja inderdaad, hij komt binnen twee uurtjes.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:10

cobiie schreef:
Als het de boer wel lukt, zou ik heel simpel bij hem meekijken hoe hij met de pony omgaat.
.

Dit! Vaak gaan “ouderwetse boeren” ouderwets met een paard om (als in geweld) dus zodra je weet hoe hij het doet (en je daar achter staat) kan je naar een oplossing gaan... succes

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

DuoPenotti

Berichten: 29286
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Mijn paard wilt niet uit haar stal!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:16

Als in geweld? Nee dat herken ik niet.
Wel als in duidelijkheid zonder gedoe.
Geen complete uitgeplozen theorieën waarom een paard doet wat hij doet. Zo ongeveer de psycholoog voor het paard.
Maar gewoon zonder onduidelijk uitstraling en gemende gevoelens paard aan een touwtje en lopen maar.
Paar voelt die leider, die duidelijkheid en loopt mee.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Pareltjes
Berichten: 2208
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:34

Et voila.....

Boerenverstand als het moet lopen gaat het lopen. Het paard denkt oké dan....
Mensen kunnen zo onduidelijk zijn en mixed signalen afgeven.

SjonnieZ

Berichten: 2301
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:32

cobiie schreef:
Dit! Vaak gaan “ouderwetse boeren” ouderwets met een paard om (als in geweld) dus zodra je weet hoe hij het doet (en je daar achter staat) kan je naar een oplossing gaan... succes



Die link tussen ouderwetse boeren en geweld snap ik niet zo.
Ouderwetse boeren houden niet van fratsen. Maar zijn gewoon juist heel duidelijk richting een paard. En dat is nu juist waar een paard behoefte aan heeft.

Het gebruik van geweld komt bij alle type mensen helaas voor.

Poekkie

Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:02

SjonnieZ schreef:
cobiie schreef:
Dit! Vaak gaan “ouderwetse boeren” ouderwets met een paard om (als in geweld) dus zodra je weet hoe hij het doet (en je daar achter staat) kan je naar een oplossing gaan... succes



Die link tussen ouderwetse boeren en geweld snap ik niet zo.
Ouderwetse boeren houden niet van fratsen. Maar zijn gewoon juist heel duidelijk richting een paard. En dat is nu juist waar een paard behoefte aan heeft.

Het gebruik van geweld komt bij alle type mensen helaas voor.


Goh... ja en nee... die delen best wel een een harde klap uit, vaker dan de meesten. Maar idd ze zijn gewoon duidelijk. voor het paard is het altijd heel duidelijk waar die klap voor is en wat van hem gevraagd wordt. Dusja... in dat geval vind ik een klap niet altijd slecht.

Paardengek in hart en nieren!

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:05

Nah, dat lijkt me nogal een vreemde en achterhaalde manier van met dieren om gaan.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Mijn paard wilt niet uit haar stal!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:50

Is het donker in de stal of op de gang? Moet je door een kleine doorgang?
Heb de rest globaal gelezen.

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-21 15:50

Pumpkinbroes schreef:
Is het donker in de stal of op de gang? Moet je door een kleine doorgang?
Heb de rest globaal gelezen.


Het is donker en ze moet door een kleine doorgang

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Re: Mijn paard wilt niet uit haar stal!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-21 15:52

De dierenarts is geweest twee keer en hebben foto’s gemaakt. Haar achterste spronggewrichten staan niet goed, hopelijk is dit de verklaring misschien ook voor haar vreemd gedrag van mijn vorige topics. Dit wordt volgende week behandeld met infiltratie. Nu van de laatste tijd heb ik wel een schrik opgelopen van haar gedrag tijdens het werken en rijden. Hopelijk verbeterd haar gedrag door de pijnstillers.

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Re: Mijn paard wilt niet uit haar stal!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-21 15:54

Soms ben ik nu zelfs bang om haar gewoon te kuisen alleen, doordat ik niet veel zelfvertrouwen heb rondom haar. Dan zet ik gewoon wat muziek op en dan gaat het al wat beter. Maar ik heb gewoon het gevoel dat ik haar op sommige momenten echt niet begrijp. Ik hoop gewoon na haar inspanningen dat ze weer rustig en normaal wordt en niet meer bokt en steigert tijdens het rijden.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 18:05

TisMO schreef:
Pumpkinbroes schreef:
Is het donker in de stal of op de gang? Moet je door een kleine doorgang?
Heb de rest globaal gelezen.


Het is donker en ze moet door een kleine doorgang


Lamp aandoen en oefenen op kleine doorgangen wilt dan wel eens helpen.

zeeuwtholen
Berichten: 15
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 17:55

`Klinkt als een echte merrie!' Tijd geven en niet vergeten te belonen wanneer ze het wel goed doet.

KiKiDo

Berichten: 79
Geregistreerd: 21-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 19:19

Hoi TS, je bent al volwassen stappen aan het nemen door de dierenarts te laten komen. Goed zo!

Je geeft aan dat je ondertussen niet veel vertrouwen meer hebt rondom haar, dat je haar soms niet begrijpt. Ik denk dat jouw paard jou soms ook niet begrijpt. Jullie hebben dan ook al veel meegemaakt samen. Maar je bent al een goede, rustigere weg ingeslagen, dus nu is het tijd om ook aan jezelf te werken:
Je schrijft dat je met rijden wel "de baas" bent. Zoals mijn voorgangers al schreven: een paard heeft geen baas nodig, maar een leider. Jij bent de mentor van je paard. En dat moet je uitstralen en naar handelen. En dat is zooo lastig.. Als ik mijn paard aan het poetsen ben, denk ik ook wel eens aan de boodschappen ofzo. Heel fout, want daarmee ervaart mijn paard dat ik niet bij de les ben, en dus een onbetrouwbare leider. Dan gaat hij direct staan draaien en trutten. Dat jij de muziek aan zet, vind ik een goede oplossing. Ikzelf probeer dan te focussen op zijn haren zodat ik zelf weer "in het nu" ben. Als ik ga wandelen focus ik op "witte voorvoet - zwarte voorvoet" zodat ik niet aan iets anders denk waardoor mijn paard met mij aan de wandel gaat. Dan kan ik ook wel een boer gebruiken die mij zou kunnen helpen :D
Verder probeer ik als eerste op mijn ademhaling te letten. Ik moet van mijzelf inademen door de ritssluiting van mijn broek en dan de adem weg laten gaan door mijn voetzolen (oke.. klinkt echt niet logisch, maar voor mij werkt het). Als je zelf hoteldebotel, met een hoge ademhaling, naast je paard gaat staan, ervaart hij dat er iets spannends gaat gebeuren. Zijn leider staat immers op scherp..
Misschien heb je wel een leraar op school waar de sfeer in de klas altijd goed is. Dus rust, duidelijkheid, maar wel tijd voor een grapje. Misschien kun je voor jezelf eens nagaan waardoor dat komt. Hoe die leraar zich opstelt?
Verder wandel ik ook met mijn 4 jarige, afwisselend met het zadel er op. Zo krijgen we samen vertrouwen dat het zadel erbij hoort en niet persé rijden betekend. Ik heb er nog niet op gezeten, maar ik weet zeker dat we die tijd straks dubbel en dwars gaan inhalen. En dan op een leuke manier omdat we elkaar nu beter leren kennen.

Ik hoop dat het goed gaat met de spronggewrichten van je paard. Misschien is deze verplichte pauze wel heel goed om elkaar beter te leren kennen en zijn jullie straks beiden "fit to compete".
Veel succes!

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-21 22:37

KiKiDo schreef:
Hoi TS, je bent al volwassen stappen aan het nemen door de dierenarts te laten komen. Goed zo!

Je geeft aan dat je ondertussen niet veel vertrouwen meer hebt rondom haar, dat je haar soms niet begrijpt. Ik denk dat jouw paard jou soms ook niet begrijpt. Jullie hebben dan ook al veel meegemaakt samen. Maar je bent al een goede, rustigere weg ingeslagen, dus nu is het tijd om ook aan jezelf te werken:
Je schrijft dat je met rijden wel "de baas" bent. Zoals mijn voorgangers al schreven: een paard heeft geen baas nodig, maar een leider. Jij bent de mentor van je paard. En dat moet je uitstralen en naar handelen. En dat is zooo lastig.. Als ik mijn paard aan het poetsen ben, denk ik ook wel eens aan de boodschappen ofzo. Heel fout, want daarmee ervaart mijn paard dat ik niet bij de les ben, en dus een onbetrouwbare leider. Dan gaat hij direct staan draaien en trutten. Dat jij de muziek aan zet, vind ik een goede oplossing. Ikzelf probeer dan te focussen op zijn haren zodat ik zelf weer "in het nu" ben. Als ik ga wandelen focus ik op "witte voorvoet - zwarte voorvoet" zodat ik niet aan iets anders denk waardoor mijn paard met mij aan de wandel gaat. Dan kan ik ook wel een boer gebruiken die mij zou kunnen helpen :D
Verder probeer ik als eerste op mijn ademhaling te letten. Ik moet van mijzelf inademen door de ritssluiting van mijn broek en dan de adem weg laten gaan door mijn voetzolen (oke.. klinkt echt niet logisch, maar voor mij werkt het). Als je zelf hoteldebotel, met een hoge ademhaling, naast je paard gaat staan, ervaart hij dat er iets spannends gaat gebeuren. Zijn leider staat immers op scherp..
Misschien heb je wel een leraar op school waar de sfeer in de klas altijd goed is. Dus rust, duidelijkheid, maar wel tijd voor een grapje. Misschien kun je voor jezelf eens nagaan waardoor dat komt. Hoe die leraar zich opstelt?
Verder wandel ik ook met mijn 4 jarige, afwisselend met het zadel er op. Zo krijgen we samen vertrouwen dat het zadel erbij hoort en niet persé rijden betekend. Ik heb er nog niet op gezeten, maar ik weet zeker dat we die tijd straks dubbel en dwars gaan inhalen. En dan op een leuke manier omdat we elkaar nu beter leren kennen.

Ik hoop dat het goed gaat met de spronggewrichten van je paard. Misschien is deze verplichte pauze wel heel goed om elkaar beter te leren kennen en zijn jullie straks beiden "fit to compete".
Veel succes!




Dankjewel voor je mooie reactie! Ik sta inderdaad 7/7 op scherp rondom mijn paard en dat is het probleem. Zij voelt dat en wilt gewoon vluchten. Vandaag heb ik gelet op mijn ademhaling en proberen kalm te zijn. Nu was ze tijdens het poetsen ook heel veel kalmer. :)

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Re: Mijn paard wilt niet uit haar stal!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-21 21:08

Ik heb haar jammer genoeg te koop gezet om een wat ouder paardje te kopen. Dit was toch nog te jong voor mij...

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:32

Geen schande TS, je moet doen wat goed voelt. Ik wens je veel succes met de verkoop, en de zoektocht naar een nieuw maatje.

Flip. <3 Van mij sinds 03/07/20.
Yeah with every broken bone, I swear I lived

DuoPenotti

Berichten: 29286
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Mijn paard wilt niet uit haar stal!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:36

Dapper van je om het toe te geven. Daar heb je best moed voor nodig.
Succes met de verkoop.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 bezoekers