Pony is wild op vreemd terrein

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_Anoniem_01
Berichten: 3
Geregistreerd: 25-02-21

Pony is wild op vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-21 13:46

Hallo allemaal,

Mijn zus heeft een pony gekregen toen ze 9 jaar was. Ze is nu 17 en rijd er niet meer op. Nu rij ik erop. Hij is super braaf als hij thuis is. Maar zodra hij ergens anders dan thuis is gaat hij bokken en heel lang rennen. Uiteindelijk geeft hij wel op, maar ik kan nu niet naar het bos, crosslessen, ponykamp etc. Hij is wel braaf als we naar de manege gaan waar ik les heb en soms een wedstrijd een stukje verderop.

Ik weet nu niet wat ik met hem moet doen, want ik vind crossen echt geweldig en ik vind bosritten maken ook super leuk. Wat lastig gaat met hem. Maar als hij braaf is is het echt een pony van goud.


Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5005
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 14:58

Deze vraag past beter op [OPG] Omgang en Paardengedrag. Ik verplaats het dus daar naartoe.

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:13

Had je zus dit probleem ook? Of ging die er nooit op uit met de pony?

Hoe gaat het als je een buitenritje vanaf stal maakt? (dus niet met trailer)

Aangezien hij op een locatie waar je vaker komt wel braaf is (de lessen op de manege), denk ik toch dat het een kwestie wordt van veel meenemen naar andere locaties en hopen dat het went, evt met eerst een heel rustig en stabiel ander paard erbij.

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

Anastasia24

Berichten: 2700
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:15

Dus je zus heeft altijd thuis gereden?
Hij heeft het waarschijnlijk nooit geleerd dat buiten het eigen terrein ook veilig is. Probeer dit stapje voor stapje (letterlijk) op te pakken. Probeer te wandelen (Misschien met bit ipv met halster ivm veiligheid) ga een paar meter en loop dan weer terug. Het is moeilijk oordelen waar de angst uit voort komt vanaf een beeldscherm.
Vanaf die paar meter kun je het op gaan bouwen, uiteindelijk een ritje met een ander paard erbij(Reageert hij daar wel goed op?) Als je stappend naar een wedstrijd gaat, misschien kan iemand ernaast lopen?

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

_Anoniem_01
Berichten: 3
Geregistreerd: 25-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-21 19:34

mairead schreef:
Had je zus dit probleem ook? Of ging die er nooit op uit met de pony?

Hoe gaat het als je een buitenritje vanaf stal maakt? (dus niet met trailer)

Aangezien hij op een locatie waar je vaker komt wel braaf is (de lessen op de manege), denk ik toch dat het een kwestie wordt van veel meenemen naar andere locaties en hopen dat het went, evt met eerst een heel rustig en stabiel ander paard erbij.


Ja, mijn zus had dit probleem ook. Zij is er ook vaak ergens anders naartoe gegaan. En dat ging ook niet goed. Vandaag heb ik ook even in de crosswei naast de bak gereden en ging hij weer bokken en rennen deze keer had hij me er een keer wel afgegooid.

_Anoniem_01
Berichten: 3
Geregistreerd: 25-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-21 19:39

Anastasia24 schreef:
Dus je zus heeft altijd thuis gereden?
Hij heeft het waarschijnlijk nooit geleerd dat buiten het eigen terrein ook veilig is. Probeer dit stapje voor stapje (letterlijk) op te pakken. Probeer te wandelen (Misschien met bit ipv met halster ivm veiligheid) ga een paar meter en loop dan weer terug. Het is moeilijk oordelen waar de angst uit voort komt vanaf een beeldscherm.
Vanaf die paar meter kun je het op gaan bouwen, uiteindelijk een ritje met een ander paard erbij(Reageert hij daar wel goed op?) Als je stappend naar een wedstrijd gaat, misschien kan iemand ernaast lopen?


We longeren hem ook voordat ik erop ga en dan gaan we aan de hand stappen totdat hij wat rustiger voelt, maar dan doet hij het toch. En ook in het bos waar we best wel vaak aan de hand hebben gelopen kan hij er nog vandoor gaan. Mijn zus ging elke zondag met iemand anders in het bos, maar dat ging ook niet altijd even goed. Soms lijkt het wel alsof hij alleen braver is.

BarbaraNova

Berichten: 4193
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Pony is wild op vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:13

Iemand mee met de fiets er naast of zelf meer met hem gaan wandelen? Vertrouwen opbouwen en veel oefenen

Reneegorka
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-01-21

Re: Pony is wild op vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:55

Iemand mee laten gaan buiten. Desnoods te voet of op de fiets kan super veel helpen!

_Anoniem_01
Berichten: 3
Geregistreerd: 25-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-21 17:05

Reneegorka schreef:
Iemand mee laten gaan buiten. Desnoods te voet of op de fiets kan super veel helpen!

We hebben dit al heel vaak geprobeerd en dan werkt het wel een beetje, maar als ie dan iets langer niet meer in het bos is geweest of een andere route doet ie het weer


Marijke_85
Berichten: 43
Geregistreerd: 22-03-21

Re: Pony is wild op vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 18:24

Misschien samen met een ervaren ouder paard en ruiter steeds stukje verder. Om te laten zien dat er niks engs aan is?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: KDonna en 36 bezoekers