Extreme verlatingsangst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-21 12:24

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 07:07, in het totaal 1 keer bewerkt


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Extreme verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:32

Ik zou haar terugbrengen als dat kan. Hier ga je ook problemen krijgen. Zo’n paard belandt niet voor niets in de handel.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-21 13:14

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 07:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Re: Extreme verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:41

Ik heb vorig jaar een merrie gekocht die ook extreme verlatingsangst bleek te hebben. Wij stonden op een kleinschalige stal en zij stond ook gedeeltes v/d dag alleen op stal. Zij ging ook steigeren, bokken en rondjes draaien in de stal, compleet in paniek was ze daar. Wij wisten op het begin niet dat ze gedeeltes vd dag alleen stond. Toen we daar achter kwamen wou de stalhoudster niet meedenken in oplossingen.

Doordat ze constant in de stress was was ze ook met rijden en longeren in paniek. Continue gillen en rennen als ze een ander paard zag. We zijn na een maand verhuisd naar een grotere stal waar ze continue paarden om zich heen zou hebben. Dit heeft haar zo veel meer rust gegeven. Het is echt een ander paard geworden doordat ze niet continue bezig hoeft te zijn of ze wel of niet achter gelaten wordt. Voor ons echt de beste keuze om te verhuizen naar een grotere stal.

Merexa

Berichten: 1162
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:50

Goede beslissing :j
Hopelijk is ze daar beter op haar plek!

Mijn merrie heeft precies hetzelfde. Echter staat ze bij mij aan huis met 2 Shetlanders en ook een pensionpaardje sinds vorig jaar Mei. Als het pensionpaardje even weg gaat flipt ze ook en negeert de Shetlanders gewoon (rent ze letterlijk gewoon omver in de wei) en komt ook omhoog in de stal en gaat letterlijk door het (schrik)lint. Ze kleeft heel erg aan haar. Nu heb ik dan ook Vera van EnJoy Balance benaderd en een afspraak gemaakt, want er komt geen vooruitgang in en ik wil eigenlijk toch wel een veulen bij mijn merrie. Ik kom gewoon niet verder. Corrigeren, negeren, afleiden, niks helpt.

Wie goed doet, goed ontmoet.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:12

janderegelaa schreef:
Ik zou haar terugbrengen als dat kan. Hier ga je ook problemen krijgen. Zo’n paard belandt niet voor niets in de handel.
Zodat ie weer de handel in kan bedoel je? Leuk voor het paard en voor de eerstvolgende koper ...

Ts, fijn dat jouw paard een kans krijgt op een nieuwe locatie! Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitwerken. Het klinkt in ieder geval als een betere optie.
Bovenstaande ervaring van Dabiscui geeft aan dat dit soort problemen heus wel goed kunnen komen met geduld, de juiste keuzes en het juiste management. En zo niet, dan kun je altijd nog verder kijken.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-21 14:21

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 07:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Extreme verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:29

Ik heb er ook 1 met extreem verlatingsangst en dat is eigenlijk nooit helemaal over gegaan.
Het enige dat enigszins tempert is hem in een kudde zetten en zorgen dat er altijd paarden om hem heen staan. En niet met een draad er tussen, maar echt in de kudde. Als zijn maatje weg gaat, gaat hij wel rennen, maar met of zonder andere paarden is een wereld van verschil in rust.
Zonder andere paarden is dikke paniek, met andere paarden is alleen onrustig. Zeker als die andere paarden zich niet zo druk maken, dan heeft hij steun.
Maar helemaal over is het dus nooit gegaan.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-21 14:34

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 07:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:59

Nobel01 schreef:
Dabiscui schreef:
Ik heb vorig jaar een merrie gekocht die ook extreme verlatingsangst bleek te hebben. Wij stonden op een kleinschalige stal en zij stond ook gedeeltes v/d dag alleen op stal. Zij ging ook steigeren, bokken en rondjes draaien in de stal, compleet in paniek was ze daar. Wij wisten op het begin niet dat ze gedeeltes vd dag alleen stond. Toen we daar achter kwamen wou de stalhoudster niet meedenken in oplossingen.

Doordat ze constant in de stress was was ze ook met rijden en longeren in paniek. Continue gillen en rennen als ze een ander paard zag. We zijn na een maand verhuisd naar een grotere stal waar ze continue paarden om zich heen zou hebben. Dit heeft haar zo veel meer rust gegeven. Het is echt een ander paard geworden doordat ze niet continue bezig hoeft te zijn of ze wel of niet achter gelaten wordt. Voor ons echt de beste keuze om te verhuizen naar een grotere stal.



Ah, dat geef hoop!
ik hoop echt dat dit goed uitpakt. Grote groep, in de hoop dat ze zich niet meer zo afgezonderd voelt.


Ja, ik kan het alleen maar aanraden om haar ergens neer te zetten met veel paarden om zich heen.

Ik denk ook niet dat het helemaal over zal gaan. Mijn merrie laat af en toe ook nog wel trekjes zien. Dit is dan bijv. toen we haar van een binnen box naar een buitenbox deden op dezelfde stal dat ze toch wel moest wennen als haar nieuwe buren uit stal gingen. Of toen we een paar daagjes naar de veluwe gingen dat ze flink gaat hinniken als het paard naast haar de stal uit gaat of juist weer terug komt. Maar dit is te handelen en het is bij lange na niet meer zo heftig geweest als toen we haar net kregen. Ik durfde destijds nieteens meer haar stal in omdat ze me gewoon omver liep in haar paniek. De verhuizing is echt onze redding geweest en inderdaad met goed management kom je een heel eind en kan het echt een ander paard worden zoals bij ons.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Extreme verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 08:43

Goede zet om haar in een groepshuisvesting te zetten, ik denk dat ze daar erg van zal opknappen.

koeien op de weg...

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Re: Extreme verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:04

Groepshuisvesting met onbeperkt eten en een paar kg minder krachtvoer gaat al heel veel doen denk ik. Wat fijn dat je open staat voor zo'n oplossing :)

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-21 09:10

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 07:08, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Extreme verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:25

Die laatste foto haha! Niet ieder paard vaart wel bij iedere groepshuisvesting, maar mijn eigen ervaring is enorm positief.

Weet je trouwens zeker dat er kuil gevoerd wordt, is het niet voordroog? Want kuil zou ik wel een behoorlijk minpunt vinden.

koeien op de weg...

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:02

Hier ook een ruin gehad met soortgelijke problemen.

Aangeschaft bij de fokker en had daar tot zijn 3,5 jaar ‘zwaankleefaan’ met een andere leeftijdsgenoot de inscharing en in de winterperiode een box gedeeld.

Op onze kleinschalige pensionstalling kwam hij in zijn uppie ( want de leeftijdsgenoot bleef bij de fokker) totaal niet tot zijn recht. Net wat jij ook benoemd het focussen op 1 ander paard en totaal over de rooie gaan als dat paard buiten het zicht raakte. Zich niet laten laden op de trailer, overal doorheen en overheen.

We hebben hem een periode in de training gehad, zelf mee getraind in grondwerk om aan meer rust en respect te werken en uiteindelijk weer mee naar huis genomen.

Hoogzwanger heb ik hem weken er na op de trailer willen zetten om naar les te gaan, waarna hij is los gebroken om vervolgens over 3 ‘ijzeren’ hekken te springen om weer bij ons andere paard in de weide te komen.......het werd respectloos en te gevaarlijk...

Uiteindelijk hebben wij met heel veel verdriet de keuze gemaakt om hem te verkopen aan iemand die hem meer kon bieden dat dat wij konden. 1 van de vier paarden verhuizen naar een andere stalling was voor ons onmogelijk en het gebrek aan structuur op de huidige stalling was het niet langer houdbaar.

Zijn nieuwe eigenaresse bezit hem inmiddels 5,5 jaar en ervaart dezelfde problemen. Echter is het haar enigste paard, dus ze kan wat gemakkelijker verhuizen. Dat heeft ze dus al meerdere keren gedaan. Inmiddels staat hij op een zeer groot pension en daar functioneert hij het beste.

Vaste regels, vaste structuren, veel te zien, meerdere buren en overburen geen vaste weide groepjes.

Respect dat je doorzet en opzoek bent gegaan naar groepshuisvesting. Hoop dat jullie straks kunnen genieten van jullie aankoop.
.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-21 16:58

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 07:08, in het totaal 1 keer bewerkt

J_emma

Berichten: 809
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Extreme verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 17:19

Ik zou je toch aanraden om met die verlatingsangst aan de slag te gaan en hulp daarbij in te schakelen (wilde ook al Monique de Hont, naturalhorsemo aanraden).
Nu werk je eigenlijk 'om het probleem heen' door de omstandigheden zo gunstig mogelijk te maken. En dat is heel fijn voor je paard en ik hoop dat ze daar van opknapt. Maar stel dat ze op een gegeven moment vanwege bijvoorbeeld een blessure of ziekte boxrust moet, dan is het fijn als je op dat moment niet een acuut probleem hebt en er rustig mee geoefend hebt.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 19:40

Gelukkig dat het toch voordroog is.

Citaat:
We hebben afgesproken dat we in principe per 1 april over gaan, maar mocht de situatie onhoudbaar worden, dan gaan we alsnog eerder naar de andere stal.

Als ik lees wat je eerder schreef: ''Ze klimt tegen de wand op, brullen, zweten, niet eten, en komt ook niet aan.
Anderhalve week geleden is ze onderuit gegaan in de stal, en heeft ze een paar dagen onregelmatig gelopen. Ook draait ze alleen maar rechtsom rondjes in haar box. Één hoef zijn de stukken uit van het slaan.
Ze draait zichzelf echt de vernieling in zo
'',
dan zou ik haar echt zsm verhuizen (komend weekend). Als ze een flinke blessure oploopt door dit gedrag krijg je spijt als haren op je hoofd. Of als ze mentaal een flinke klap hiervan oploopt waardoor het probleem nog groter wordt.


Qua deken, dat hangt echt van de temperatuur op dat moment af. Op dit moment zou 250g best kunnen, maar als het zonnetje overdag weer gaat schijnen is dat wel heel erg warm.

koeien op de weg...

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-21 21:57

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 07:08, in het totaal 1 keer bewerkt

J_emma

Berichten: 809
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 00:15

Nobel01 schreef:
J_emma schreef:
Ik zou je toch aanraden om met die verlatingsangst aan de slag te gaan en hulp daarbij in te schakelen (wilde ook al Monique de Hont, naturalhorsemo aanraden).
Nu werk je eigenlijk 'om het probleem heen' door de omstandigheden zo gunstig mogelijk te maken. En dat is heel fijn voor je paard en ik hoop dat ze daar van opknapt. Maar stel dat ze op een gegeven moment vanwege bijvoorbeeld een blessure of ziekte boxrust moet, dan is het fijn als je op dat moment niet een acuut probleem hebt en er rustig mee geoefend hebt.


Er komt nu zo veel op ons af, dat ik het één voor één wil aanpakken. Eerst verhuizen.
Als je alles tegelijk gaat doen weet je niet meer wat werkt.
Ze kan gewoon naar binnen bij nood, en plaatsen dan extra paarden van hun ook binnen als dat nodig is.


Dat snap ik helemaal. Ik bedoelde ook niet nu of morgen, maar zodra ze een beetje gewend is en er rust is zou ik er toch wel mee aan de slag gaan :-)

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-21 16:01

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 07:09, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Extreme verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:12

Volgens mij is dit de verstandigste keus, hopelijk is ze daar op haar plek. Succes met de verhuizing vrijdag!

koeien op de weg...

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Re: Extreme verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:19

Ik denk ook dat vrijdag al verhuizen een super goede beslissing is. Heel veel succes!

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-21 17:27

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 07:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-21 19:59

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 07:09, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers