Gevaarlijk eenkennig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:03

Ik denk Vifjofja als ik het zo lees dat dat wel is de grote trigger van het gedrag kan zijn. Dat ze uit angst en onzekerheid zo van haar af bijt na ze haar maatje is verloren wat haar grote houvast was.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:10

Maar ook zo een paardje moet wel netjes geintroduceertt worden. Zomaar in een kudde gooien is ook bij een paardje die dominant lijkt niet echt eerlijk. Ik denk dat ze juist dan van zich af gaat slaan en bijten.

Maar het ligt er soms ook aan wat een paardje gewend is. Ze leren in principe de basis als ze nog met hun moeder in een kudde lopen. Merries met veulens lopen het beste samen. Dat is zowel voor de merries als de veulens fijn.
Als ze lang genoeg mogen/kunnen samen lopen is er een fijne basis gelegd om in een goede opfok verder te ontwikkelen. Maar ook dan gaat er vaak wat mis.

Ook zijn er nog altijd mensen die veel teveel willen en doen op de verkeerde manier met veulens, jaarlingen etc. Als ze dan wat lastig zijn, corrigeren mensen ook vaak verkeerd.

Het is allemaal op te lossen als je weet wat je doet. Maar dan moet wel het hele plaatje goed zijn.

En je moet echt lichamelijke kwesties uitsluiten. Wij hebben een paar jaar geleden een paard moeten laten inslapen die andere paarden tot bloedens aan toe beet. Had ook echt onvoorspelbaar gedrag. Bleek echt ernstige problemen te hebben. Was een zoektocht en bleef naar ons gelukkig aardig oke, maar zoals met rijden was het in bepaalde houdingen gewoon echt pijnlijk en reageerde hij heel heftig.

Was niet behandelbaar, kon dus ook niet de rest van zijn leven op de wei staan met andere paarden en had ook echt wel klachten.

Luckystory
Berichten: 3465
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:18

Je hebt rassen die eenkenniger zijn dan anderen.
Ik heb een welshcob gehad die je ook zo de weide kon uittrappen als hij je niet kende. Dit deed hij als jaarling al, toen ik hem kocht. Die had enkele weken nodig om te ontdooien bij elke nieuwe persoon. Eens hij je kende was hij de liefste pony. Hij wilde simpelweg absoluut niet benaderd worden door vreemden. Voor zover ik weet is hij altijd eenkennig gebleven. Alhoewel hij wel iets milder werd met de jaren. Maar zeker geen allemansvriend. Vreemden konden hem ook niet zomaar rijden. Dan kregen ze vliegles. Hij is verkocht en voor zover ik weet is zijn nieuwe eigenaar nog steeds heel blij met hem.
Sommige dieren hebben nu eenmaal meer tijd nodig dan andere om te wennen aan nieuwe mensen etc. Als je dat weet, kan je er rekening mee houden.
Het was blijkbaar ook een ras-dingetje, toen ik het navroeg op een rasforum was het herkenbaar voor sommige andere eigenaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 16:12

Pony is haar dikke vriendin verloren, krijgt niet de kans om in het restant van haar bestaande kudde mee een nieuwe rangorde te bepalen en krijgt allerlei nieuwe prikkels te verwerken doordat er plots mini mensjes met haar aan de slag gaan die dingen van haar vragen die ze niet begrijpt. En dan schrikt men ervan dat dit dier negatief gedrag laat zien. Kom op, hoe kan een paard anders laten zien dat het in de war is? Dit is geen gedragsprobleem owv een kronkel in het hoofd, maar probleem gedrag omdat het dier al de veranderingen niet verwerkt krijgt.

Vivjofja
Berichten: 29
Geregistreerd: 20-02-21

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-21 16:24

SVRL schreef:
Pony is haar dikke vriendin verloren, krijgt niet de kans om in het restant van haar bestaande kudde mee een nieuwe rangorde te bepalen en krijgt allerlei nieuwe prikkels te verwerken doordat er plots mini mensjes met haar aan de slag gaan die dingen van haar vragen die ze niet begrijpt. En dan schrikt men ervan dat dit dier negatief gedrag laat zien. Kom op, hoe kan een paard anders laten zien dat het in de war is? Dit is geen gedragsprobleem owv een kronkel in het hoofd, maar probleem gedrag omdat het dier al de veranderingen niet verwerkt krijgt.
Pony heeft meer dan een maand bij de overgebleven kudde gestaan en heeft genoeg kans gekregen. Maar als ze dan nog andere pony's aanvalt, die gegeven moment bang zijn voor haar, kunnen we niks anders dan haar weghalen. Daarbij is ze bij deze eigenaar opgegroeid (wel in opfok) en kennen wij haar al haar hele leven. Ze staan al iets meer dan een jaar op de stal zelf en we hadden al een paar x met haar gewandeld en gelongeerd voor alles begon (wat ze allemaal snapte), dus het is allemaal niet echt nieuwe informatie. Oh en wij zijn de enige die met haar werken dus geen vreemden :) Ik snap je reactie, maar ze krijgt hier alle tijd die ze nodig heeft om zoiets te verwerken.


@Valencio, kan kloppen ja. Maar ik heb wel gezegd dat ze niet te koop is nu. :) Maar ja, misverstandje kan gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 17:41

Vivjofja schreef:
SVRL schreef:
Pony is haar dikke vriendin verloren, krijgt niet de kans om in het restant van haar bestaande kudde mee een nieuwe rangorde te bepalen en krijgt allerlei nieuwe prikkels te verwerken doordat er plots mini mensjes met haar aan de slag gaan die dingen van haar vragen die ze niet begrijpt. En dan schrikt men ervan dat dit dier negatief gedrag laat zien. Kom op, hoe kan een paard anders laten zien dat het in de war is? Dit is geen gedragsprobleem owv een kronkel in het hoofd, maar probleem gedrag omdat het dier al de veranderingen niet verwerkt krijgt.
Pony heeft meer dan een maand bij de overgebleven kudde gestaan en heeft genoeg kans gekregen. Maar als ze dan nog andere pony's aanvalt, die gegeven moment bang zijn voor haar, kunnen we niks anders dan haar weghalen. Daarbij is ze bij deze eigenaar opgegroeid (wel in opfok) en kennen wij haar al haar hele leven. Ze staan al iets meer dan een jaar op de stal zelf en we hadden al een paar x met haar gewandeld en gelongeerd voor alles begon (wat ze allemaal snapte), dus het is allemaal niet echt nieuwe informatie. Oh en wij zijn de enige die met haar werken dus geen vreemden :) Ik snap je reactie, maar ze krijgt hier alle tijd die ze nodig heeft om zoiets te verwerken.


@Valencio, kan kloppen ja. Maar ik heb wel gezegd dat ze niet te koop is nu. :) Maar ja, misverstandje kan gebeuren.


Mijn oude ruin bijt mijn jonge nog steeds ook al staan ze ondertussen 5 jaar samen. Jonge denkt soms dat hij de leiding kan over nemen, de oude pikt dat niet. En ja, dat geeft soms open wonden die ik moet verzorgen, maar ik moei me niet met de manier waarop ze hun rangorde bepalen. Mijn shet heeft lang boven de jonge gestaan en dierf gerust zijn achterbenen gebruiken. Die is ondertussen wel een positie gezakt, maar daar zijn ook wel wat enge aanvaringen over gegaan. Er gaat wel meer als een maand over om terug een stabiele kudde te hebben.
En nee, van enkele keren longeren kan je nog niet zeggen dat een paard het snapt. Mijn eerste haff liep in het begin netjes zijn rondjes, tot er tempo wisselingen gevraagd werden en toen sloeg ie tilt waarbij hij je de hele wei doorsleurde. Heeft toen echt wel maanden tijd nodig gehad voor zijn kwartje viel en hij pas echt begreep wat je van hem vroeg.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 17:56

Vivjofja schreef:
SVRL schreef:
Pony is haar dikke vriendin verloren, krijgt niet de kans om in het restant van haar bestaande kudde mee een nieuwe rangorde te bepalen en krijgt allerlei nieuwe prikkels te verwerken doordat er plots mini mensjes met haar aan de slag gaan die dingen van haar vragen die ze niet begrijpt. En dan schrikt men ervan dat dit dier negatief gedrag laat zien. Kom op, hoe kan een paard anders laten zien dat het in de war is? Dit is geen gedragsprobleem owv een kronkel in het hoofd, maar probleem gedrag omdat het dier al de veranderingen niet verwerkt krijgt.
Pony heeft meer dan een maand bij de overgebleven kudde gestaan en heeft genoeg kans gekregen. Maar als ze dan nog andere pony's aanvalt, die gegeven moment bang zijn voor haar, kunnen we niks anders dan haar weghalen. Daarbij is ze bij deze eigenaar opgegroeid (wel in opfok) en kennen wij haar al haar hele leven. Ze staan al iets meer dan een jaar op de stal zelf en we hadden al een paar x met haar gewandeld en gelongeerd voor alles begon (wat ze allemaal snapte), dus het is allemaal niet echt nieuwe informatie. Oh en wij zijn de enige die met haar werken dus geen vreemden :) Ik snap je reactie, maar ze krijgt hier alle tijd die ze nodig heeft om zoiets te verwerken.


@Valencio, kan kloppen ja. Maar ik heb wel gezegd dat ze niet te koop is nu. :) Maar ja, misverstandje kan gebeuren.


Blijft toch een beetje een vaag verhaal hoor.

Het is eigenlijk heel simpel;

Alles gaat goed van fokken, opfokken en opvoeden tot nu en dan heb je dit niet.

Of er is echt iets mis met het beestje en dan wordt het echt een heel lastig verhaal.

Nu komt er een gedragsdeskundige bij en dan hou ik echt mn hart vast..........Ik ken dat wel en iedereen kan zich zo noemen, maar ik zou de meeste ver weg houden van mn paarden.

Dan blijven er 2 dingen over; Of jullie hebben echt wat dingen heel fout aangepakt en dan is het dier echt ergens anders beter af.
Of het mankeert iets en moet je het gewoon eens heel goed laten nakijken.

Ja, een paard kan echt van streek raken als je een maatje eruit haalt. Maar niet zo erg dat ze dan alle andere paarden gaat aanvallen of naar mensen gemeen worden. Dan is daar nog steeds een reden voor.

En geloof me, we hebben al van alles meegemaakt.

Poekkie

Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:13

Gewoon even realistisch... een jonge agressieve A pony zonder fysieke klachten ergens... gaat er echt iemand dit dier helemaal laten nakijken op een kliniek voor een paar duizend euro?
Ik gok dat er wel heel veel hier fanatiek roepen maar het zelf echt niet zouden doen (ikzelf ook niet trouwens).

Gedragstherapeut is fijn, maar hou het veilig zou ik zeggen. Als stalhouder / voorbijgangers / eigenaar echt gevaar loopt zou daar bij mij wel echt de grens liggen.

Priveberichten delen is wel een steek onder water trouwens, ongeacht of de inhoud relevant is of niet voor het topic. Bah.

Paardengek in hart en nieren!

Sherivey
Berichten: 8583
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:28

Ik ben het trouwens even kwijt, maar heeft ze nou in de opfok gestaan of al die tijd op de pensionstal waar ze geboren is?
In geval van opfok vraag ik me dan af of ze daar ook aanviel naar andere paarden.

:wave:

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:29

@Poekkie
De pony is helemaal braaf bij de eigenaresse.. dus waarschijnlijk "getraind" om over andere mensen de baas te kunnen zijn.
Als het beestje om wat voor reden echt niet spoorde zou zij ook de eigenaresse aanvallen en de wei uittrappen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:42

Poekkie schreef:
Gewoon even realistisch... een jonge agressieve A pony zonder fysieke klachten ergens... gaat er echt iemand dit dier helemaal laten nakijken op een kliniek voor een paar duizend euro?
Ik gok dat er wel heel veel hier fanatiek roepen maar het zelf echt niet zouden doen (ikzelf ook niet trouwens).

Gedragstherapeut is fijn, maar hou het veilig zou ik zeggen. Als stalhouder / voorbijgangers / eigenaar echt gevaar loopt zou daar bij mij wel echt de grens liggen.

Priveberichten delen is wel een steek onder water trouwens, ongeacht of de inhoud relevant is of niet voor het topic. Bah.


Ik ga zelfs met mijn grote niet onmiddellijk naar de kliniek. Hier is de volgorde grondig onderzoek door de dierenarts inclusief bloedafname, zij bepaald dan de therapie of stuurt me verder voor een diagnose. Als zij niets vindt of op basis van mijn verhaal aan de telefoon geen reden ziet om te komen, bel ik de osteopaat en als ik dan nog dingen zie waar ik vraagtekens bij heb, dan haal ik er iemand bij die op een holistische manier werkt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 20:22

Poekkie schreef:
Gewoon even realistisch... een jonge agressieve A pony zonder fysieke klachten ergens... gaat er echt iemand dit dier helemaal laten nakijken op een kliniek voor een paar duizend euro?
Ik gok dat er wel heel veel hier fanatiek roepen maar het zelf echt niet zouden doen (ikzelf ook niet trouwens).

Gedragstherapeut is fijn, maar hou het veilig zou ik zeggen. Als stalhouder / voorbijgangers / eigenaar echt gevaar loopt zou daar bij mij wel echt de grens liggen.

Priveberichten delen is wel een steek onder water trouwens, ongeacht of de inhoud relevant is of niet voor het topic. Bah.


Maar wie zegt dat het geen fysieke klachten heeft?

Dat TS en de eigenaresse het niet zien, zegt niet alles.

Soms zijn dingen aan huis, klinisch al goed te bepalen en kost het helemaal niet zoveel.

Ik zeg niet dat het DE oplossing is, maar als ik dit vage verhaal zo hoor, denk ik dat een frisse kijk erop van iemand anders weleens kan helpen.
Persoonlijk zou ik dan liever in een goede veearts of ervaren paarden trainer investeren dan een vage gedragsdeskundige. Dat kost ook he?!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15442
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:15

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal berichten moeten verwijderen. Dit waren reacties op een bericht die geschreven is door een Bokker die inmiddels geblokkeerd is van Bokt.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:54

Is de pony misschien te vroeg afgespeend destijds? Dat kan ook voor dergelijke gedragsproblemen zorgen.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

DuoPenotti

Berichten: 29286
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 16:10

Nu nog met de 4 jaar?
Oprechte vraag, omdat ze eerst wel gewoon lief was.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 17:12

DuoPenotti schreef:
Nu nog met de 4 jaar?
Oprechte vraag, omdat ze eerst wel gewoon lief was.


Ja, dat kan altijd naar voren komen en op diverse manieren.

In principe leven merries met veulens samen en hebben veulens speelmaatjes en helpen de merries elkaar met opvoeden. Dat is veel belangrijker dan men denkt.
Vaak zie je 1 merrie met 1 veulen. Ook worden ze vaak 's avonds op stal gezet. Merrie staat er alleen voor, veulen mist speelmaatjes en dan zie je vaak irritaties. Zeker als ze samen in 1 box staan een hele avond/nacht.
Mensen zien het als geirriteerde moeder, merrie valt af, want het kost veel energie, dus mensen spenen af.

En........zie je dat mensen ook vanaf geboorte al veel teveel aan het veulen zitten, teveel willen en totaal geen rekening houden met de fase waarin zo een baby zit.

Soms komt zo een paardje in een fijne kudde en functioneert het goed, wordt ermee gewerkt en krijgt het paard wel de kans om te ontwikkelen op een fijne manier.

Maar als er ergens steekjes vallen zonder dat dit is opgevallen, ga je toch merken dat een paard niet goed kan communiceren, zich niet goed kan uitten, niet begrepen wordt en er frustraties komen. Vaak kom je in een neerwaartse spiraal.

Als je niet exact weet in dit verhaal waar het echt is mis gegaan, is het gokken. Maar een paard dat houvast had aan een ander paardje, in een nieuwe kudde gooien, kan natuurlijk heel erg verkeerd uitpakken.
Paarden zien wel afwijkend gedrag, maar gaan niet samen een gesprek aan; wat is er bij jou mis gegaan? Ze leven in het nu.

Naar mensen toe heeft het ook consequenties. Je kan paarden trainen door herhalen, sommigen trainen door dwang en anderen kijken weer naar hoe paarden communiceren en maken daar een stukje gebruik van.
Het kan zijn dat daar iets flink is mis gegaan. Maar het kan ook dat het paardje steeds lastiger wordt, omdat de rest van het leven niet goed gemanaged wordt. Dan begin je al met een achterstand als je een paardje pakt wat niet goed paard kan zijn.

Heel vaak gaan mensen geheel onterecht steeds harder aanpakken. Op de goede manier is dat niet erg, maar vaak komt het voort uit frustratie en of angst.

Maar dat neemt niet weg dat er ook echt iets mis kan zijn met het paardje. Zoals ik eerder beschreef met ons paard, dat echt rondliep met pijn en daardoor onberekenbaar gedrag liet zien. Nog meer naar paarden, dan naar ons.

Vivjofja
Berichten: 29
Geregistreerd: 20-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-21 20:50

Dilan93 schreef:
Ik ben het trouwens even kwijt, maar heeft ze nou in de opfok gestaan of al die tijd op de pensionstal waar ze geboren is?
In geval van opfok vraag ik me dan af of ze daar ook aanviel naar andere paarden.
Ze is afgespeend toen ze 8 maanden was, wat een opbouwend proces was dus veulen is niet in één x weggerukt van de mama. En toen is ze naar de opfok gegaan, toen ze 3 was kwam ze weer terug en heeft vanaf toen op de stal hierzo gestaan :)
Edit ; Ik weet niet goed of ze in de opfok ook anderen aangevallen heeft. Ik ga ervan uit van niet, heb er niks van gehoord. Ze is wel als jonge pony een paar x op haar plek gezet door ouderen uit de kudde.


Oh en pony heeft alle checks bij hoefsmid, tandarts en dierenarts al gehad. We gaan waarschijnlijk wel de röntgenologische keuring opnieuw doen en kijken of daar iets uitkomt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 01:41

Maar hoe stond ze die eerste 8 maanden? Met alleen de moeder of meer paarden? Stond ze veel buiten of veel op stal?
Wat heeft de eigenaresse ermee gedaan?

Als er fysiek wat mis is, kan dat best een ingewikkelde zoektocht zijn. Wij zijn echt wel even bezig geweest.

Vivjofja
Berichten: 29
Geregistreerd: 20-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-21 09:00

superpony schreef:
Maar hoe stond ze die eerste 8 maanden? Met alleen de moeder of meer paarden? Stond ze veel buiten of veel op stal?
Wat heeft de eigenaresse ermee gedaan?

Als er fysiek wat mis is, kan dat best een ingewikkelde zoektocht zijn. Wij zijn echt wel even bezig geweest.
S'nachts stond ze enkel met haar moeder op stal, maar wel met andere paarden rondom ze waarmee ze konden neuzen of dergelijk. En overdag stond ze buiten met merries en hun veulentjes op een grote wei (toen stond ze nog op een andere stal, is pas verhuist toen ze van de opfok afkwam). Er is niet veel meegedaan door de eigenaar, ze is wel halstermak gemaakt en met haar moeder mee wezen wandelen toen ze ouder was. En dan af en toe iets geborsteld zodat ze daaraan vast ging wennen.

Vivjofja
Berichten: 29
Geregistreerd: 20-02-21

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-21 00:28

Update; Ze is gistermiddag verhuist naar het huis van de eigenaar. Ze staat in de achterste paddock, met nog twee weides ertussen zodat de kinderen er absoluut niet bij komen (sowieso komen die niet bij hun eigen pony's zonder toezicht). De paddock is momenteel niet mega groot, maar als het mooier weer is krijgt ze ook uitloop op de wei. Ze heeft een schuilstalletje want we hebben geen eigen stal voor haar op het moment.

Oh en heel fijn nieuws :) Vandaag heb ik haar eventjes gelongeerd, zodat we wel wat beweging krijgt anders staat ze ook maar stil in een weilandje te kijken. En ik kon haar gewoon probleemloos naar de poetsplaats brengen, helemaal poetsen én longeren **\O/** Moest wel een paar x iets streng zijn als ze echt gericht naar mij ging proberen te trappen, maar aan het eind was ze echt heel lief!
Ik heb geen idee waar dit vandaan komt, misschien dat ze meer rust heeft op deze stal dan op de pensionstal met veel mensen. Wie weet, in elk geval mega fijn :D

En maandag komt een gedragstherapeut kijken dus die gaat ons ook helpen!

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 00:33

Fijn dat je door de verhuizing verandering in gedrag merkt. Is het eventueel niet slim om haar enkele daagjes rust te geven? Dus ook niet longeren? Stil in een weilandje kijken kan voor een paard als dit, zeker na een verhuizing, juist erg positief zijn. Je kan altijd even met haar knuffelen of poetsen natuurlijk maar ik zelf zou longeren en andere training nog even achterwege laten. Goed dat je een gedragstherapeut laat komen die verder met je mee kijkt. Mooi om te zien dat je hier goed en actief mee bezig bent :o!

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

16-04-2021 Diëgo v. Engelen

Vivjofja
Berichten: 29
Geregistreerd: 20-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-21 09:39

Kristy1998x schreef:
Fijn dat je door de verhuizing verandering in gedrag merkt. Is het eventueel niet slim om haar enkele daagjes rust te geven? Dus ook niet longeren? Stil in een weilandje kijken kan voor een paard als dit, zeker na een verhuizing, juist erg positief zijn. Je kan altijd even met haar knuffelen of poetsen natuurlijk maar ik zelf zou longeren en andere training nog even achterwege laten. Goed dat je een gedragstherapeut laat komen die verder met je mee kijkt. Mooi om te zien dat je hier goed en actief mee bezig bent :o!
Ja we waren al van plan haar nu een rustdag te geven tot de gedragstherapeut er is. Maar ze stond al eventjes stil en werd er niet echt blij van, dus maar even gelongeerd. Nu krijgt ze dus wel gewoon een tijdje vrij :)

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 09:51

Klinkt top! en vooral dat streng zijn er voor zorgt dat ze heel lief was aan het einde. Kan heel goed dat met wat consequente opvoeding er niks meer aan de hand is straks.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

SjonnieZ

Berichten: 2301
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 09:59

Ah fijn om te lezen dat het in jouw OP van 21 februari jongstleden het paard zo gevaarlijk was dat
Quoot uit jouw OP
“Borstelen kan niet, aan de hand wandelen kan niet, longeren kan niet. Ik kan haar niet eens verplaatsen van de wei naar de bak. Met andere paarden kan ze ook niet samen, valt ze ook aan.”

En ze een week later op 27 februari
Verplaatst is naar een andere locatie, je haar blijkbaar hebt kunnen vangen en je haar gelongeerd hebt.
Mss is er toch geen gevaarlijk, eenkennige pony?

cissy

Berichten: 19820
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:38

Staat ze nu dan helemaal alleen?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers