Gevaarlijk eenkennig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:26

superpony schreef:
Askja schreef:
Dat is een andere discussie, daar gaat het hier niet om. Het valt uit het verhaal van de ts helemaal niet op te maken dat deze pony iets mankeert en/of dat het gaat om een onoplosbaar gedragsprobleem.


Daar gaat het wel om.

TS geeft aan dat het ingeslapen wordt en dan vallen mensen daar overheen, want beestje moet zo lang mogelijk leven. Desnoods ongelukkig, met een verborgen gebrek, pijn etc.

Ja, als je iets van een reden kan vinden, moet je daar zeker aan werken.

Maar om nou gezonde dieren af te maken voor vlees en te roepen dat dit paard ondanks alles, niet dood mag, is meten met 2 maten.
Het helpt TS ook niet als zo een besluit nodig zal zijn.

Waar lees jij dat definitief is besloten de pony in te laten slapen?

Ik vind ook niet dat paarden koste wat kost in leven moeten blijven als er een serieus gedrags-of gezondheidsprobleem speelt. Ik vind wèl dat elk paard een kans verdient. Het lijkt op basis van de laatste posts van de ts nu beter te gaan met de pony. Dat biedt toch perspectief, dan kun je kijken of dat zich voortzet en zo niet altijd nog anders beslissen. Er zijn genoeg voorzorgsmaatregelen genomen qua veiligheid. Ik snap dat gehak op gedragstherapeuten ook niet zo erg - zelf slechte ervaringen mee?

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:34

Ik zeg nergens dat het dier geen kans moet krijgen. Heb zelf al vaak genoeg paarden een kans gegeven.

Het gaat erom wat mensen erbij halen als de eigenaresse wel besluit om het dier in te laten slapen, omdat zij het niet verantwoord vinden om ermee verder te gaan.

Iedereen leest alleen maar wat hier door TS wordt geplaatst. Niemand kan de situatie echt beoordelen.

Maar om nou allemaal heel heilig te gaan doen en dat dieren zo lang mogelijk moeten leven, helpt gewoon niet als de situatie zo is, dat er een keus gemaakt moet worden.
Daarbij doet een veearts dat ook niet zomaar.

Askja, ik geloof niet in mensen die zichzelf een titel geven na een cursus nee. En ja, te vaak gezien en vol verbazing naar staan kijken of luisteren.
Heb ook klanten gehad die een hoop geld voor veel onzin verder waren en geen meter opgeschoten.

Maar wie weet, treffen ze een goede en krijgen ze antwoorden waarmee ze aan de slag kunnen.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:41

Ik ben opgevoed met het idee er zijn knuffel dieren en er zijn dieren om te eten.
Vast een ouderwetse gedachtegang, voor het dier maakt het idd geen bal uit.
Maar zo staan veel mensen er nog wel in.
Maar Zullen we er geen vegetarisch topic van maken? Heeft ts weinig aan.

Ik denk dat er niets met de pony aan de hand.
Jong diertje die heeft gemerkt dat een 15 jarige niet stevig in de schoenen staat.
Want bij de eigenaresse doet hij niks, dus medisch kun je daarmee wel al aan de kant schuiven.
Dan is een drukke stal met dan x die hem buiten zet en dan y niet voor elk paard prettig.
Die hebben een stabielere omgeving nodig.

En waar de ene pony een onzeker persoon de baas is is dat omdat hij bij een graspol blijft staan en geen stap meer verzet en er een verzorgster aanhangt met aub kom mee.
Heeft deze geleerd dat als ze een keer trapt kan blijven staan bij die graspol.
Eigenlijk hetzelfde basis gedrag, maar uit zich anders.
Geen reden voor slacht.
Zowel, iets moet er toch in de frikandellen :+ (sorry grof grapje)

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:44

Als het arme ding nu binnen 7 dagen van levensgevaarlijke moordmachine naar enkel een beetje schuw gegaan is dan denk ik dat TS nog wat weinig ervaring heeft in het inschatten van gedrag.
Wellicht heeft de eigenaar het zelfs wat anders gezegd wat verkeerd geinterpreteerd was.

Ik denk dan een beetje aan mijn jeugdige bijrijder die in shock was dat boeren op ruiters schieten die over hun land rijden, want dat had de stalbaas gezegd.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:47

Of de bijrijder die over de flos was want iemand had gezegd dat haar paard zo witjes keek....

Deed hij ook, was een schimmeltje :+

Hier zeiden vroeger op pension ook wel eens, hey pas op paard, het is goed bbq weer :P

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:06

Ik ben niet vegetarisch hoor.

Ik ben zelfs opgevoed met het idee; eerst mensen, dan beesten. Terwijl mijn ouders zelf paard reden, we dieren in huis hadden, die ook geknuffeld werden etc.

Maar ben het er verder mee eens. Ik denk ook dat dit allemaal wel meevalt. We horen maar een verhaal en zien niet wat er echt speelt.

Ik dreig ook weleens met frikandellen of de bbq. Merken ze niks van en worden ze ook niet anders van.

Maar weet inmiddels ook dat mensen waarschuwen voor paarden waar niks mis mee is. Ik werkte nieuw op een manege en had een paard in de stal een hoofdstel om gedaan en uit de stal gehaald. Ze stonden daar tussendoor wel met zadel op. Kreeg ik te horen dat je bij dat paard eigenlijk zo de stal niet in kon. Tja, te laat..........

Of; wil je helpen paarden uit de wei halen? Ik als lui varken, pak eerste paard dat ik zie en wandel naar de stal. Vraag waar die moet en toen zeiden ze; Maar met die kan je niet lopen, die komt los mee.

In 2018 kochten we een nieuw paardje en we kregen te horen dat zij niet voor iedereen geschikt was. Taj, doe ik niks mee. Weet inmiddels dat je dat zo snel hoort. Ik oordeel zelf wel.

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:30

Hoe is het gegaan vandaag met de gedragstherapeut, kan hij of zij jullie helpen?

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:53

Klinkt goed. Sommige paarden/pony's zijn echt eenpersoonsdieren. Worden ongelukkig van allerlei verschillende mensen.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:43

superpony schreef:
Ik ben niet vegetarisch hoor.

Ik ben zelfs opgevoed met het idee; eerst mensen, dan beesten. Terwijl mijn ouders zelf paard reden, we dieren in huis hadden, die ook geknuffeld werden etc.

Maar ben het er verder mee eens. Ik denk ook dat dit allemaal wel meevalt. We horen maar een verhaal en zien niet wat er echt speelt.

Ik dreig ook weleens met frikandellen of de bbq. Merken ze niks van en worden ze ook niet anders van.

Maar weet inmiddels ook dat mensen waarschuwen voor paarden waar niks mis mee is. Ik werkte nieuw op een manege en had een paard in de stal een hoofdstel om gedaan en uit de stal gehaald. Ze stonden daar tussendoor wel met zadel op. Kreeg ik te horen dat je bij dat paard eigenlijk zo de stal niet in kon. Tja, te laat..........
Als iemand tegen mij zegt,eerst mensen,dan beesten,dan ben ik weg.Naar de "beesten"die die zeker niet allemaal heilig zijn maar wel altijd eerlijk.En ook schepselen van God. Een dier dat blijkt gevaarlijk gedrag te vertonen wat ik zelf niet aankan,dat heb ik wel eens meegemaakt,die herplaats ik dan want anderen kunnen dat vaak wel.Ik heb ook mensen meegemaakt die agressief gedrag vertoonden naar mij en daar breek ik dan ook mee.Anderen kunnen er dan mogelijk wel wat mee.En anders wordt het tbs-kliniek voor mensen of asiel met heropvoeding voor dieren.Maar in het algemeen vind ik dieren prettiger en minder schadelijk dan mensen.Okay mijn persoonlijke mening...
Of; wil je helpen paarden uit de wei halen? Ik als lui varken, pak eerste paard dat ik zie en wandel naar de stal. Vraag waar die moet en toen zeiden ze; Maar met die kan je niet lopen, die komt los mee.

In 2018 kochten we een nieuw paardje en we kregen te horen dat zij niet voor iedereen geschikt was. Taj, doe ik niks mee. Weet inmiddels dat je dat zo snel hoort. Ik oordeel zelf wel.

Vivjofja
Berichten: 29
Geregistreerd: 20-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-21 12:59

Telpeva schreef:
Hoe is het gegaan vandaag met de gedragstherapeut, kan hij of zij jullie helpen?

Het is verassend goed gegaan! :) De pony was in het begin heel "gemeen" richting de mevrouw maar ze is een paar x op haar plek gezet en we hebben ook veel advies meegekregen.

Haar conclusie was dat ze waarschijnlijk téveel in de hand is geweest als veulentje. Ik ken haar pas sinds ze 6 maand is, maar was niet echt veel met haar bezig. Maar stalmeisjes zijn waarschijnlijk teveel bij het veulentje geweest toen wij er niet waren ...

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:03

Dat zou best goed kunnen. Te veel vaak goed bedoeld maar vooral fout gerommel met een veulen maakt dat ze later een hekel aan mensen kunnen krijgen of er zelfs angst van krijgen.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Vivjofja
Berichten: 29
Geregistreerd: 20-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-21 13:33

Popstra schreef:
Dat zou best goed kunnen. Te veel vaak goed bedoeld maar vooral fout gerommel met een veulen maakt dat ze later een hekel aan mensen kunnen krijgen of er zelfs angst van krijgen.
Ja klopt, ik vind het heel jammer dat ik de pony toen nog niet kende want dan had het misschien voorkomen kunnen worden door meer toezicht :( Maarja, het is eenmaal gebeurd en wij gaan nu ons best doen alles op te lossen!

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:35

Vivjofja schreef:
Popstra schreef:
Dat zou best goed kunnen. Te veel vaak goed bedoeld maar vooral fout gerommel met een veulen maakt dat ze later een hekel aan mensen kunnen krijgen of er zelfs angst van krijgen.
Ja klopt, ik vind het heel jammer dat ik de pony toen nog niet kende want dan had het misschien voorkomen kunnen worden door meer toezicht :( Maarja, het is eenmaal gebeurd en wij gaan nu ons best doen alles op te lossen!


4 jaar geleden was jij 11 geweest, dus dan had je het wss ook niet veel beter gedaan ;)
Maar hopelijk kunnen jullie het oplossen!

Paardengek in hart en nieren!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:35

Hmm, gemeen naar mevrouw? Ging ze niet eerst het paardje observeren? En op de plek gezet? Daar krijg ik wat kriebels van.
Niet dat het misschien niet nodig is, maar wel dat jullie er niks aan hebben als iemand anders dat kan.

Dat had de eigenaresse zelf wel kunnen verzinnen, dat mensen teveel hebben lopen klooien. Is hier ook een paar keer gevraagd, maar wist je dus niet. Kan je niks aan doen. Maar daarvoor hoef je niet iemand te laten komen.

Helaas gebeurt dat heel vaak. Zo zonde. Paardje krijgt de schuld, waar de mens het weer flink heeft verknald.
Hopelijk gaat het vanaf nu echt beter. En kan dit ook voorkomen worden. Laat het een hele wijze les zijn, vooral voor de eigenaresse.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:36

Vivjofja schreef:
Popstra schreef:
Dat zou best goed kunnen. Te veel vaak goed bedoeld maar vooral fout gerommel met een veulen maakt dat ze later een hekel aan mensen kunnen krijgen of er zelfs angst van krijgen.
Ja klopt, ik vind het heel jammer dat ik de pony toen nog niet kende want dan had het misschien voorkomen kunnen worden door meer toezicht :( Maarja, het is eenmaal gebeurd en wij gaan nu ons best doen alles op te lossen!


Nee, daar had jij niks aan kunnen veranderen. Alleen de eigenaresse.

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:40

Heel fijn dat het goed is verlopen! +:)+ De reden die ze geeft kan ik mij ook wel goed voorstellen, kinderen bedoelen het vaak niet verkeerd maar ze kunnen wel onbedoeld heel vervelend zijn voor dieren. Dat kan je de kinderen niet kwalijk nemen natuurlijk, maar dan lijkt het mij nu ook wel extra fijn voor de pony dat ze nu aan huis staat waar kinderen niet zomaar bij kunnen. Dat zal ze vast fijn vinden die rust

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Vivjofja
Berichten: 29
Geregistreerd: 20-02-21

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-21 20:12

Een tijdje stilte geweest vanaf mijn kant maar hier weer een update :)

Het gaat heel erg goed. De pony krijgt nu 4 daagjes rust en de rest wordt ze lekker gelongeerd en ze trapt niet meer persé gericht. Af en toe tijdens longeren bokt ze een paar keer, of als je te dicht achter haar langsloopt maar verder heeft de verhuizing en sessie met gedragstherapeut veel goeds gedaan! Super blij mee.

De kinderen komen er nu nog niet bij, vooral omdat ze alsnog onvoorspelbaar is en dus zo opeens kan gaan trappen. Ik kan nu wel met haar aan de slag, maar echt vreemde mensen is nog wel een probleem.

In elk geval, we hebben nu zo onze ups and downs, maar het gaat erg goed ! :o

Zouden jullie eventueel geïnteresseerd zijn in filmpjes? Ik kan eventueel proberen een filmpje te plaatsen naar hoe ze eerst deed en hoe ze nu is.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:18

Ja leuk een filmpje ik ben heel benieuwd, het klinkt een stuk positiever.

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:24

Zeker een filmpje. Fijn dat ze een kans krijgt!

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:29

Wat een leuke update, fijn dat het beter gaat!

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:33

Fijn om te horen! Ja, filmpjes zijn altijd interessant.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Vivjofja
Berichten: 29
Geregistreerd: 20-02-21

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-21 22:34

Omdat er zoveel geïnteresseerden zijn zal ik proberen deze week een filmpje te maken. Moet ik even de eigenaar vragen, want meestal heb ik mijn handen vol aan haar :D Maar het komt er zeker aan, ik zal dan ook een soort before filmpje neerzetten zodat jullie het verschil kunnen zien

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:51

Wat een fijn en positief nieuws!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Reneegorka
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-01-21

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:56

Wat een goed en positief nieuws!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers