Eenkennig paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Eenkennig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 12:27

Hee allemaal!
Ik zit met een vraag, ons paard (net een week gekocht nog niet verhuisd van stal) is volgensmij eenkennig. Hij is super gevoelig en ik denk dat hij heel ruw voor zijn gevoel is ingereden. Ik kan er zelf zo mee wegrijden en bij mij doet hij niks raars terwijl bij mijn vader, (die nog niet heel erg ervaren is buiten manege paarden) schrikt ons paard super snel. Mijn vader heeft alleen nog maar aan de logeerlijn en los gestapt en gedraafd. Mijn paard is ook heel gevoelig voor de zweep, toen mijn vader perongeluk iets te hard tikte schrok hij enorm en begon ie te rennen en bokken. Dit was wel echt vluchtgedrag. Keer erna reden we zonder zweep en probeerde mijn vader hem (aan de logeerlijn) in galop te zetten. Ook hier raakte Jules heel erg over de zeik van dus besloten we om dat nog uit te stellen. Echter toen mijn vader Jules erna in draf wilde aanzetten schrok Jules weer en steigerde hij best flink. Vervolgens wel goed afgesloten en daarna ben ik nog even het pad op en af gestapt. Dit deed hij weer super braaf. Bij het schrikken en steigeren leek Jules geen gemene bedoelingen te hebben.

Nu is mijn vraag of dit tussen Jules en mijn vader gewoon een gewenningsproces is wat tijd nodig heeft? Of hoe zouden we dit misschien handig aan kunnen pakken dat zij ook over een tijd samen kunnen rijden? Er zijn ook al een aantal keer gewoon helemaal goed gegaan maar dit blijft toch wel in mijn hoofd spoken. Ik dacht zelf aan vanaf de grond aan elkaar laten wennen maar hoe denken jullie over deze situatie?

Terzijde, dit is natuurlijk allemaal niet net gebeurd na de verhuizing, hij komt zondag pas naar ons toe en staat nu nog op zijn oude stal :)
Laatst bijgewerkt door enderdoggy op 22-02-21 12:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:31

Als ik het zo lees, denk ik niet perse dat je paard eenkennig is, maar eerder dat jouw vader te onervaren is voor dit paard. Hoe ging het proefrijden van je vader?

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:33

Het klinkt als een paard dat netjes aan de hulpen staat en niet zo gewend is aan grotere (wat grovere) hulpen. Ik zou dat niet eenkennig noemen.

Gewoon rustig opbouwen, je vader helpen om kleinere hulpen te geven. Daarnaast zal je paard waarschijnlijk ook wel iets rustiger gaan reageren als hij langer bij jullie is omdat hij zal wennen aan de grotere hulpen.

Staat het paard pas een week bij jullie? Zo ja, dan zal de stress van verhuizen zeker ook meespelen. Door stress zal je paard vermoedelijk heftiger reageren op dingen die hij spannend vindt.

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:33

Geef hem de tijd. Je zegt hem net een week in bezit te hebben. Ik vind het nogal wat gelijk aan de slag met twee verschillende ruiters waar hij blijkbaar best gevoelig op reageert.
Doe rustig aan en de beste tip die ik je kan geven is; zorg voor goede begeleiding! Dat is zoveel waard!
En stel in het begin niet teveel eisen. Natuurlijk wil je dat hij braaf is maar zo’n verhuizing kan een behoorlijk impact hebben op een paard.

Wens jullie een fijne toekomst en veel (rij)plezier toe!

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:34

Jullie hebben het paard net een week, in een compleet andere omgeving en compleet andere mensen/paarden, waarbij jullie minstens 3 keer gereden hebben (je vader ten minste 2 keer en jij ten minste 1 keer), terwijl het paard hoogst waarschijnlijk nog niet eens het beleid van stal gewend is..
Ik vind het niet gek dat het paard 'gek' doet of 'vluchtgedrag' vertoont.
Zelf zou ik eerst beginnen met de eerste paar dagen een beetje poetsen, het terrein verkennen met je paard aan de hand. Ook de bak/longeerton wat jullie ook hebben meenemen zonder direct erin te werken. Daarna pas longeren een beetje oppakken en zodra hij gewend is, eerst een ervaren persoon erop laten de eerste paar weken.. Niet iemand die nog onzeker is over (in dit geval) zijn rijstijl/ervaring.
Laatst bijgewerkt door Hoodie op 22-02-21 12:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:37

Ik denk dat het niets met eenkennigheid te maken heeft maar met de rijkunst van je vader.
Je hebt zo te lezen een jong paard die net is ingereden. Die zal anders reageren dan een manegepaard en zal schrikken van grove hulpen.
Denk dat je vader beter alleen erop kan gaan onder begeleiding van een goede instructeur of nog helemaal niet.
Laatst bijgewerkt door Avanti op 22-02-21 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 12:38

Zoals in het topic staat, staat hij nog op zijn oude stal :)

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:40

Niet goed genoeg gelezen. Dan hou ik het hierbij:

Ir111 schreef:
Het klinkt als een paard dat netjes aan de hulpen staat en niet zo gewend is aan grotere (wat grovere) hulpen. Ik zou dat niet eenkennig noemen.

Gewoon rustig opbouwen, je vader helpen om kleinere hulpen te geven. Daarnaast zal je paard waarschijnlijk ook wel iets rustiger gaan reageren als hij langer bij jullie is omdat hij zal wennen aan de grotere hulpen.


Kun je nog begeleiding krijgen van de verkopers oid?

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:41

Een paard wat heel gevoelig reageert ook op bv een net te harde tik met de zweep zal juist heel rustig zijn ingereden.
Daarnaast heb je gewoon gevoeliger paarden die niet geschikt zijn voor beginners die niet stabiel genoeg zijn en/of de hulpen verkeerd geven waardoor ze in paniek schieten.

Mijn vorige paard gaf ook een bok als mensen te veel been gaven om bv te gaan galopperen.. zo van: het hoeft niet zo hard hoor.
Mijn huidige ruin kun je prima met zweep rijden maar "misbruik"er van is ook niet gewenst door hem.
Als iemand totaal verkeerde signalen geeft en dan ook nog eens een (net) te harde tik geeft, dan weet hij ook niet wat er van hem verwacht wordt en heeft dan de neiging om een rondje te gaan rennen.

Niet elk paard is geschikt voor beginners en kunnen verkeerde signalen negeren.
Jouw paard is de grove signalen die jouw vader geeft niet gewend.
Een eigen paard is vaak heel anders dan een manegepaard.
Mijn vorige paard hoefde je alleen maar iets je benen aan te sluiten en dan ging ze al in draf/galop.
Zo ook met sturen.. met weinig druk en subtiele bewegingen was ze op je pinken te rijden.
En manege ruiters leren vaak wat grover te zijn omdat paarden wat zwaarder aan het been en bit zijn.

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 12:41

Simbaa schreef:
Als ik het zo lees, denk ik niet perse dat je paard eenkennig is, maar eerder dat jouw vader te onervaren is voor dit paard. Hoe ging het proefrijden van je vader?

Het proefrijden zelf ging opzicht wel aardig, na de keuring stonden wij nog 2 weken in training bij de vorige eigenaar en daar is dit toen gebeurd.

Avanti schreef:
Ik denk dat het niets met eenkennigheid te maken heeft maar met de rijkunst van je vader.
Je hebt zo te lezen een jong paard die net is ingereden. Die zal anders reageren dan een manegepaard.
Denk dat je vader beter alleen erop kan gaan onder begeleiding van een goede instructeur of nog helemaal niet.
Hij is al 7 en al meer dan een jaar onder het zadel, natuurlijk nog wel jong en groen voor mijn vader. Ik hoop alleen dat het 'vluchtgedrag' er wat afgaat als ze aan elkaar gewend zijn. Vind het niet zo leuk om mijn vader op een steigerend paard te zien XD

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 12:42

Ir111 schreef:
Niet goed genoeg gelezen. Dan hou ik het hierbij:

Ir111 schreef:
Het klinkt als een paard dat netjes aan de hulpen staat en niet zo gewend is aan grotere (wat grovere) hulpen. Ik zou dat niet eenkennig noemen.

Gewoon rustig opbouwen, je vader helpen om kleinere hulpen te geven. Daarnaast zal je paard waarschijnlijk ook wel iets rustiger gaan reageren als hij langer bij jullie is omdat hij zal wennen aan de grotere hulpen.


Kun je nog begeleiding krijgen van de verkopers oid?

Ja! Hij komt 1x per week de komende tijd naar ons toe om mijn vader te helpen

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:43

Oh excuus, ik zie gelukkig dat ik niet de enige was :=
Ik denk dat je vader dan eerst wat meer ervaring nodig heeft om dit paard te rijden. Ook vind ik het bijzonder dat hij direct een zweep nodig heeft, zeker gezien hij blijkbaar nog niet goed weet hoe deze te gebruiken? Dan zou ik het zweepgedeelte (als deze wel echt nodig is) aan degene overlaten met de longeerlijn zodat jouw vader kan wennen aan het paard, en andersom, zonder op dat soort dingen te hoeven letten.

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:47

enderdoggy schreef:
Ik hoop alleen dat het 'vluchtgedrag' er wat afgaat als ze aan elkaar gewend zijn. Vind het niet zo leuk om mijn vader op een steigerend paard te zien XD

Dat zal er in het begin echt niet afgaan.
Als jij het paard voorlopig eerst rijdt dan kun je vaker daarna je vader beter begeleiden.
Maar als jij je paard gevoelig houdt dan zal hij altijd heftig op je vader blijven reageren als hij te grof is in zijn rijden.
Mijn paard had een manege stand, maar dan konden mensen hem ook eigenlijk niet in draf krijgen.
Mijn huidige ruin gaat stilstaan als mensen wiebelig zijn.
Daarentegen kunnen kinderen er alles mee, maar volwassenen die niet goed kunnen rijden.. daar is hij veel te gevoelig voor.
Hij is ondertussen 21 dus nee, dat gaat er niet meer uit.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Eenkennig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:52

'Al' 7 zou ik liever vertalen naar 'pas' 7. Per 1 januari zijn alle paarden 7 geworden, maar het kan best zo zijn dat jouw paard pas ergens in augustus echt 7 wordt :-) . Met 7 kunnen ze echt nog wel vrij jong zijn.

Het klinkt inderdaad alsof je vader nog iets te weinig ervaring heeft om lekker met Jules aan de slag te kunnen. Jules moet nog wennen aan zijn hulpen en je vader is waarschijnlijk onbedoeld iets te grof en groot in zijn hulp. Jules is geen manegepaard dat een flinke por nodig heeft om in draf te gaan bijvoorbeeld :-)

Het veiligste en handigste voor iedereen is als je vader voorlopig alleen onder begeleiding rijdt met Jules en wellicht pas opstapt als jij al een half uurtje gereden hebt :-) .

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 12:56

Apple schreef:
'Al' 7 zou ik liever vertalen naar 'pas' 7. Per 1 januari zijn alle paarden 7 geworden, maar het kan best zo zijn dat jouw paard pas ergens in augustus echt 7 wordt :-) . Met 7 kunnen ze echt nog wel vrij jong zijn.

Het klinkt inderdaad alsof je vader nog iets te weinig ervaring heeft om lekker met Jules aan de slag te kunnen. Jules moet nog wennen aan zijn hulpen en je vader is waarschijnlijk onbedoeld iets te grof en groot in zijn hulp. Jules is geen manegepaard dat een flinke por nodig heeft om in draf te gaan bijvoorbeeld :-)

Het veiligste en handigste voor iedereen is als je vader voorlopig alleen onder begeleiding rijdt met Jules en wellicht pas opstapt als jij al een half uurtje gereden hebt :-) .
Zo kun je het natuurlijk ook zien ja! Het was sowieso de eerste maanden de bedoeling dat ik eerst rijdt er erna pas hij met begeleiding. Het enige waar ik bang voor ben is dat het niet goedkomt en dat ze niet aan elkaar kunnen wennen...

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:58

enderdoggy schreef:
Het enige waar ik bang voor ben is dat het niet goedkomt en dat ze niet aan elkaar kunnen wennen...

Die kans heb je natuurlijk altijd.
Het is vooral aan je vader zich te gaan aanpassen aan je paard.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:02

Is het een optie dat jouw vader op een ander paard privelessen gaat krijgen om zijn hulpen te leren verfijnen?

Als hij dan wat beter kan rijden zal het rijden op Jules ook fijner gaan en kunnen ze een herstart maken.

Als je vader kleinere hulpen leert geven zal het rijden op Jules ook beter omdat ze elkaar dan ook beter begrijpen.

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 13:09

ingvdh schreef:
Is het een optie dat jouw vader op een ander paard privelessen gaat krijgen om zijn hulpen te leren verfijnen?

Als hij dan wat beter kan rijden zal het rijden op Jules ook fijner gaan en kunnen ze een herstart maken.

Als je vader kleinere hulpen leert geven zal het rijden op Jules ook beter omdat ze elkaar dan ook beter begrijpen.

we zijn recentelijk verhuisd dus ik zou niet echt weten op welk paard...

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:24

enderdoggy schreef:
Ja! Hij komt 1x per week de komende tijd naar ons toe om mijn vader te helpen

Fijn zeg! Dat gaat vast verbetering geven. Ik zou de dingen die je vader doet met het paard klein houden, dus bijvoorbeeld voorlopig even niet galopperen. Maar wel oefeningen doen als stappen, halthouden en weer stappen zonder handen en benen te gebruiken (afgaande op jouw post klinkt het alsof jullie paard daar prima op reageert). Zo kan je vader ervaren dat een paard op kleine hulpen ook reageren en vooral ook wát voor kleine hulpen dat kunnen zijn. Afhankelijk van het karakter van je paard (en de leersnelheid van je vader :D ) gaan ze vast wel naar elkaar toegroeien.

Wat kan helpen zijn bijvoorbeeld centerd riding lessen. Daarmee wordt je je meer bewust van je eigen lichaam en de invloed daarvan op je paard. Die bewustwording gaat je vader waarschijnlijk helpen om zijn hulpen kleiner te maken.

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:28

Mijn paard is ook 'al 7' en inderdaad een late, dus eigenlijk 'pas 6,5'. En ook pas een jaartje écht onder het zadel. Zij is ook echt geen cookie en ik zou er dus ook niet gauw een beginner op zetten. Zeker niet met een zweep en/of sporen. Want als je die 'verkeerd' gebruikt, lig je er op zeker binnen een fractie van een seconde naast.

Een paard van deze leeftijd en met zo weinig ervaring, is gewoon nog een puppy. En als ik het zo lees, lijkt het paard dat je hebt gekocht juist heel netjes en correct aangereden. Geen wonder dus, dat hij even niet zo goed weet wat 'ie aanmoet met iemand die nog niet zoveel ervaring heeft.

Geef hem en je vader de tijd om aan elkaar te wennen. Gewoon kleine stapjes. Bijvoorbeeld beginnen met alleen maar uitstappen. En waarom de eerste keer (keren) draven niet aan de longe? Dan kun jij het paard sturen en hoeft je vader 'alleen maar' te zitten..

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 13:34

_Bianca schreef:
Mijn paard is ook 'al 7' en inderdaad een late, dus eigenlijk 'pas 6,5'. En ook pas een jaartje écht onder het zadel. Zij is ook echt geen cookie en ik zou er dus ook niet gauw een beginner op zetten. Zeker niet met een zweep en/of sporen. Want als je die 'verkeerd' gebruikt, lig je er op zeker binnen een fractie van een seconde naast.

Een paard van deze leeftijd en met zo weinig ervaring, is gewoon nog een puppy. En als ik het zo lees, lijkt het paard dat je hebt gekocht juist heel netjes en correct aangereden. Geen wonder dus, dat hij even niet zo goed weet wat 'ie aanmoet met iemand die nog niet zoveel ervaring heeft.

Geef hem en je vader de tijd om aan elkaar te wennen. Gewoon kleine stapjes. Bijvoorbeeld beginnen met alleen maar uitstappen. En waarom de eerste keer (keren) draven niet aan de longe? Dan kun jij het paard sturen en hoeft je vader 'alleen maar' te zitten..
Aan de longe hebben we steeds gedaan! Maar als het goed ging deden we ook stukjes zonder. Idd een slimme tip van iedereen om meer op de hulpen te gaan letten, ga ik zeker meenemen! Hoop dat ze uiteindelijk zonder al te veel gekkigheid aan elkaar zullen wennen

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:47

Geef ze de tijd. Zowel je paard als je vader.. Je hebt het paard pas een week ;-)

Komt vast helemaal goed met jullie. Succes!!

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Eenkennig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:57

Ik denk ook dat je paard juist niet ruw is ingereden maar eerder heel correct en gevoelig. En een dier dat gewend is aan kleine en nette hulpen kan zich een hoedje schrikken van de hulpen van een beginner, en iemand die alleen op een manege heeft gereden is een beginner. Maw hier ligt vooral een taak voor je vader om rap beter te leren rijden. Het is zo ontzettend jammer als jouw paard afgestompt moet worden om de grove hulpen van je vader te leren verdragen. Helemaal omdat jij er wel goed mee kan worden.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Eenkennig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:10

Mag ik vragen welk type/ ras je paard is?
Een KWPN'er? Een koudbloed? Draver? of wat anders, kan ook

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 18:42

Hubbels schreef:
Mag ik vragen welk type/ ras je paard is?
Een KWPN'er? Een koudbloed? Draver? of wat anders, kan ook
een KWPN'er :)