Paard extreem voernijd op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mark3
Berichten: 23
Geregistreerd: 25-07-20

Paard extreem voernijd op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 10:37

Goedemorgen.

Ik heb twee hele lieve shetjes. Deze staan heerlijk 24/7 buiten. Daarnaast heb ik een gelders paard van 15, Dream.

Dream is echt een droompaard maar heeft last van voernijd. Zodra er gevoerd wordt op stal bokt ze vol naar de stal naast haar.. Ook wil ze weleens met haar voorbenen gaan dreigen.

We hebben al alles geprobeerd; andere plek op stal, de volgorde dat er gevoerd wordt.. ze krijgt in een voerbak die we in het midden aan de rand neerzetten. Zodat ze niet in de hoek dichtbij de andere paarden moet eten. 24/7 buiten hebben we ook geprobeerd maar dan zie ik echt een paard wat niet op haar gemak is. Het is een echte mevrouw.

Ook heeft ze last van verlatingsangst dit resulteert in extreem gedrag op stal of in de wei..

Ik heb haar nu 3 weken en ik heb haar overgenomen van iemand die haar niet meer kon verzorgen. Daardoor is ze nu ook aan de magere kant. Vermoedelijk heeft ze niet altijd goed genoeg kunnen eten.

Hebben jullie tips voor mij hoe ik hiermee om kan gaan?

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:41

Geef het tijd zou ik zeggen :D. Vooral omdat je aangeeft dat ze wat mager is en mogelijk niet heel veel te eten heeft gehad de afgelopen tijd. Mijn paard had voernijd voor ze op de stal kwam waar we nu staan en ik heb gemerkt dat het tijd nodig heeft voordat het paard ontdekt: oh wacht ik krijg hier gewoon genoeg te eten. Dit heeft overigens bij mijn paard wel anderhalf jaar geduurd. In de stal blijft ze wat chagrijnig als ze haar brokken krijgt en een ander staat er bij te kijken, maar dat is het dan ook. Eerder was ze continue bezig met haar buren ipv met haar hooi. Dit is inmiddels niet meer. Helpt ook dat ze allemaal de hooizak op dezelfde plek hebben en niemand met zijn hoofd bij die van haar zit.
Inmiddels mogen er zelfs paarden van haar hooi in de wei mee eten. Dit resulteerde vroeger in een boos paard. Is er geen mogelijkheid dat je de stal open laat staan ook? Dat ze zelf kan bepalen om naar binnen te gaan? Weet natuurlijk niet of de stal aan haar wei grenst.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:44

Vervelend al een stal gordijn geprobeerd ?
Desnoods tijdelijk en dan steeds iets verder open schuiven ?

Femke_Tweety

Berichten: 11981
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard extreem voernijd op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 11:03

Heb je de mogelijkheid om in ieder geval hooi onbeperkt te voeren?

Mark3
Berichten: 23
Geregistreerd: 25-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 12:30

Femke_Tweety schreef:
Heb je de mogelijkheid om in ieder geval hooi onbeperkt te voeren?



Ja opzich wel, ze heeft ook een slowfeeder hangen waar altijd wat in zit. En de "normale" porties krijgt ze op de grond.

Mark3
Berichten: 23
Geregistreerd: 25-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 12:31

office schreef:
Vervelend al een stal gordijn geprobeerd ?
Desnoods tijdelijk en dan steeds iets verder open schuiven ?


Nee nog niet eerder van gehoord ook. Zeker het proberen waard. Ben alleen bang dat ze dan misschien denk dat ze alleen staat. Maar misschien valt dat mee. Als ik aan beide kanten de helft afscherm.. bedankt voor de tip!

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 14:03

Mijn paard heeft al bijna 10 jaar voernijd.. Sinds ze, toen er iemand wortels in de wei gooide, een trap in haar buik kreeg van een hongerige haflinger.

Mijn paard heeft ruimte nodig. Als de buren niet te dicht kunnen komen, blijven de voeten op de grond, en gaan de oren niet te plat en komen de tanden niet bloot.
Indien ze dichter, te dicht, kunnen komen, doet mijn paard niet alleen erg lelijk en aanvallend, maar begint ze ook in die mate te schrokken dat ze zich meermaals verslikt, wat ik altijd super eng vind. Dus krijgt ze de ruimte die ze nodig heeft.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard extreem voernijd op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 11:05

Je somt eerst een heleboel dingen op die je al geprobeerd hebt. Ik dacht dus dat we met een paard te maken hadden dat al maanden/jaren voernijd vertoont.
Toen las ik dat je haar nog maar drie weken hebt. En dus al minstens drie dingen geprobeerd hebben. Hierdoor creëer je zelf eigenlijk al 2 problemen:
1. Het paard krijgt stress omdat ze maar niet in de routine komt. Nieuwe plek, nieuwe baas, nieuwe paarden, dat is sowieso al wennen en op de koop toe wordt haar voerroutine regelmatig aangepast. Ik ben van mening dat je daarmee juist voernijd kweekt.
2. Geen enkele oplossing is lang genoeg uitgeprobeerd om te zien of het daadwerkelijk een oplossing is. In een ideale wereld is een gedragsprobleem binnen 1 dag opgelost, in de werkelijkheid kan daar weken/maanden overgaan.

Oplossing die ik je aanreik: geef het dier rust en regelmaat. Geef haar de tijd om te wennen aan al wat nieuw is.
-

Mark3
Berichten: 23
Geregistreerd: 25-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 11:15

Gini schreef:
Je somt eerst een heleboel dingen op die je al geprobeerd hebt. Ik dacht dus dat we met een paard te maken hadden dat al maanden/jaren voernijd vertoont.
Toen las ik dat je haar nog maar drie weken hebt. En dus al minstens drie dingen geprobeerd hebben. Hierdoor creëer je zelf eigenlijk al 2 problemen:
1. Het paard krijgt stress omdat ze maar niet in de routine komt. Nieuwe plek, nieuwe baas, nieuwe paarden, dat is sowieso al wennen en op de koop toe wordt haar voerroutine regelmatig aangepast. Ik ben van mening dat je daarmee juist voernijd kweekt.
2. Geen enkele oplossing is lang genoeg uitgeprobeerd om te zien of het daadwerkelijk een oplossing is. In een ideale wereld is een gedragsprobleem binnen 1 dag opgelost, in de werkelijkheid kan daar weken/maanden overgaan.

Oplossing die ik je aanreik: geef het dier rust en regelmaat. Geef haar de tijd om te wennen aan al wat nieuw is.
-



En dus haar met haar gevaarlijke stunten dr gang laten gaan? Ik kan niet elk voermoment bij haar zijn. Maar ze heeft al planken kapot getrapt in dr stal.. Ik wil graag dat ze heel blijft. En zonder stress.. En ze moet toch echt eten krijgen.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Paard extreem voernijd op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 11:20

Ik denk dat Gini bedoelt, ze krijgt geen tijd om aan de nieuwe regelmaat te wennen. Omdat er steeds van routine wordt verandert. Het ene paard went sneller dan het andere. Geef het een paar maanden. En zie dan weer hoe het gaat. Maar hou vast aan 1 routine en ga niet om de week of hoe snel het ook gebeurt de routine veranderen.

Mark3
Berichten: 23
Geregistreerd: 25-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 11:23

FriesWytske schreef:
Ik denk dat Gini bedoelt, ze krijgt geen tijd om aan de nieuwe regelmaat te wennen. Omdat er steeds van routine wordt verandert. Het ene paard went sneller dan het andere. Geef het een paar maanden. En zie dan weer hoe het gaat. Maar hou vast aan 1 routine en ga niet om de week of hoe snel het ook gebeurt de routine veranderen.



Ah dan interpreteerde ik het misschien verkeerd. Daarom is mijn bericht ook hier. In de hoop dat mensen uit ervaring mij een tip kunnen geven en ik daarmee aan de slag kan gaan

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 11:23

Mijn merrie bokte boven de stalwand uit door haar voernijd. Wat ik heb gedaan, is haar apart haar krachtvoer gegeven in een paddock zonder andere paarden. Zelf ook lekker van haar afblijven, maar wel in de gaten houden. Dit was wel op het moment dat de hele kudde op het land stond en niemand in de kudde dus krachtvoer kreeg.

Nu ze op stal staat, gaat het weer veel beter. Het is wel, als eerste eten geven en dan gewoon uit haar buurt blijven. Maar der kont vliegt niet meer elke keer omhoog. Al met al heeft het mij een jaar gekost ook.

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 11:25

Paarden met voernijd dien je strak onder apel te zetten. Ze leren te wachten wanneer ze mogen eten. Jij bepaald de regels. Deze paarden hebben behoefte aan veel duidelijkheid, strakke regels, ieder dag dezelfde.

Hier een hengst die al 18 jaar extreme voernijd ën verlatingsangst heeft. Zodra ik hem iets meer “ vrijheid” geef gaat het mis. Dan raakt hij de “ weg kwijt “ en vervalt in een soort van dolle furie die van ellende niet meer weet hoe hij wát, wanneer en hoe weer op orde krijgt. Strakke regels en duidelijkheid geven hem rust. Hij weet zijn plek en tijd en hoeft er niet langer voor te vechten.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 20-02-21 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 11:26

FriesWytske schreef:
Ik denk dat Gini bedoelt, ze krijgt geen tijd om aan de nieuwe regelmaat te wennen. Omdat er steeds van routine wordt verandert. Het ene paard went sneller dan het andere. Geef het een paar maanden. En zie dan weer hoe het gaat. Maar hou vast aan 1 routine en ga niet om de week of hoe snel het ook gebeurt de routine veranderen.


Dat bedoel ik inderdaad. :) Dat het paard daarbij in een zo veilig mogelijke omgeving staat, zag ik de noodzaak niet van in dat expliciet te benoemen.
Rust en regelmaat, dat is gewoon mijn tip. :)

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 11:27

Gini schreef:
FriesWytske schreef:
Ik denk dat Gini bedoelt, ze krijgt geen tijd om aan de nieuwe regelmaat te wennen. Omdat er steeds van routine wordt verandert. Het ene paard went sneller dan het andere. Geef het een paar maanden. En zie dan weer hoe het gaat. Maar hou vast aan 1 routine en ga niet om de week of hoe snel het ook gebeurt de routine veranderen.


Dat bedoel ik inderdaad. :) Dat het paard daarbij in een zo veilig mogelijke omgeving staat, zag ik de noodzaak niet van in dat expliciet te benoemen.
Rust en regelmaat, dat is gewoon mijn tip. :)


En regels!

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard extreem voernijd op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 11:42

De drie R'en :D

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Paard extreem voernijd op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 12:05

Het eerste stuk van de zijwanden naar de buren afschermen kan een heel stuk schelen. Dat ziet ze als ze eet de andere paarden niet en dat geeft haar mogelijk veel meer rust.
Verder rubberen matten tegen de wanden, zodat ze de boel niet kapot slaat.