Angstig paard, toch sokken scheren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TinkerRosco

Berichten: 54
Geregistreerd: 06-01-21

Angstig paard, toch sokken scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 13:59

Goede middag,

Mijn tinker is heel angstig wat zijn benen betreft.
Afgelopen jaar heeft een meisje zijn sokken altijd met moeite geschoren maar nu wil ik dit toch zelf gaan doen. Helaas lukte haar dit nooit tot de voeten echt kaal waren.
Zo lang houd hij dat niet vol.

Welk (stiller en snoerloos) apparaat raden jullie aan?
Welke prijs zal dit zijn?

En hebben jullie nog tips? Naar zijn voeten wijzen is soms al een probleem....

Alvast bedankt.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Angstig paard, toch sokken scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:03

Heiniger Saphir is heel stil.

Hoe je dit aan moet pakken kan per paard verschillen. Ik weet niet of je bij jouw paard wat meer door moet pakken of juist met geduld. Het kan soms ook helpen om het een keer met een praam op te doen (of even met hulp wat friemelen aan de lip). Dan leren ze dat het ook zonder stress kan.

Wat doet je paard dan dat het zo'n probleem is?

TinkerRosco

Berichten: 54
Geregistreerd: 06-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 14:06

Pantykous schreef:
Heiniger Saphir is heel stil.

Hoe je dit aan moet pakken kan per paard verschillen. Ik weet niet of je bij jouw paard wat meer door moet pakken of juist met geduld. Het kan soms ook helpen om het een keer met een praam op te doen (of even met hulp wat friemelen aan de lip). Dan leren ze dat het ook zonder stress kan.

Wat doet je paard dan dat het zo'n probleem is?


Alles met geduld en lief zijn... zodra je zelf anders reageert kun je t volledig vergeten.

Hij raakt echt in paniek. Ook de hoefsmid moet met gebruiksaanwijzing te werk.
Hij heeft vooral pijn gehad eerder en is altijd bang dat het weer zeer doet. Gok ik...

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Angstig paard, toch sokken scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:10

Dan zou ik dit waarschijnlijk met een praam op doen, om die associatie weg te halen. En vooral niet te lang doorgaan.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Angstig paard, toch sokken scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:13

Ik kon de mijne enigszins voor de gek houden door zijn voet op te tillen alsof we hoeven gingen krabben en dan steeds een stukje scheren. Misschien helpt dat? :-)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Angstig paard, toch sokken scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:15

Niet scheren en hem dat niet aandoen misschien een optie ook? Alshet zo n drama is gewoon laten zitten die sokken?

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:15

Verdoven en snel scheren

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:15

Kan je de sokken niet bijknippen ipv scheren?

Is het echt nodig om helemaal kaal te gaan? Want rustig knippen is vaak minder belastend dan scheren.

TinkerRosco

Berichten: 54
Geregistreerd: 06-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 14:19

karuna schreef:
Niet scheren en hem dat niet aandoen misschien een optie ook? Alshet zo n drama is gewoon laten zitten die sokken?


Och, je wilt niet weten hoe graag ik dat wil.... Jaren lang vol gehouden, en met aardig wat tranen de eerste sokken er af vorig jaar.

Hij heeft mijt, mok en rasp. Alles moest behandeld worden... en nu bijhouden.

Ik kan niet wachten tot t kalm is en ik zn mooie sokken weer kan laten groeien. Die in mijn ogen zn voeten ook meer beschermen.

Maar nog even, een paar keer....

TinkerRosco

Berichten: 54
Geregistreerd: 06-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 14:20

belle_boef schreef:
Verdoven en snel scheren


Dat deden we de eerste keer, was nog gesedeerd van de tandarts...
komt hij mooi door heen, en snel scheren zit er met zijn dikte van zijn sokken niet in....

TinkerRosco

Berichten: 54
Geregistreerd: 06-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 14:21

MarliesV schreef:
Kan je de sokken niet bijknippen ipv scheren?

Is het echt nodig om helemaal kaal te gaan? Want rustig knippen is vaak minder belastend dan scheren.


Dan kan ik dus minder goed behandelen, plus de schaar kan het amper aan hahaha...

ik ben dus echt op zoek naar een goed apparaat dat er goed door heen komt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:22

Maar mijt als je dt goed behandeld kan ook met sokken. Rasp en mok komt meest van binnenuit. Of is het cpl?

Mijn oude tinker gekocht met aardig dikke sokken en een gevoeligheid voor korsten en narigheid, de eerste keer boel kaal maar het behandelen geen eigenlijk alleen maar lastiger dan met sokken. De oorzaak moet je weghalen (voeding? Bodembedekking kan veroorzaken ook)

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Angstig paard, toch sokken scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:24

Kan je zn voeten wel wassen? Want schone sokken ben je wel vlot doorheen.

TinkerRosco

Berichten: 54
Geregistreerd: 06-01-21

Re: Angstig paard, toch sokken scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 14:32

Hij heeft idd aangepast voer. Klopt.

Wassen gaat goed... maar de korsten en schilvers van mok en rasp, kom ik met sokken niet bij helaas...

Maar jullie adviseren toch wat ik het liefste wil dan? Gewoon groeien...

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:33

Neem er de tijd voor en maak er een training van. De gemiddelde tinker is enorm voedingsgericht dus ik zou er een spelletje van maken. Even met 2 personen. De een gaat met het apparaat richting de sok, de ander klikt en geeft een snoepje. Apparaat er weer weg, even wachten, en dan nogmaals. Zo vanaf het begin een positieve associatie gaan opbouwen. Geen haast hebben en niet er vanuit gaan dat het direct lukt om ook echt te scheren. Dit 2 weken volhouden en ik weet vrij zeker dat je rap een wereld van verschil ziet.

En gezien de klachten wel even goed je beloning uitzoeken. Er zijn prima smakelijke suiker en graanvrije snoepjes te vinden.

TinkerRosco

Berichten: 54
Geregistreerd: 06-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 14:51

troi schreef:
Neem er de tijd voor en maak er een training van. De gemiddelde tinker is enorm voedingsgericht dus ik zou er een spelletje van maken. Even met 2 personen. De een gaat met het apparaat richting de sok, de ander klikt en geeft een snoepje. Apparaat er weer weg, even wachten, en dan nogmaals. Zo vanaf het begin een positieve associatie gaan opbouwen. Geen haast hebben en niet er vanuit gaan dat het direct lukt om ook echt te scheren. Dit 2 weken volhouden en ik weet vrij zeker dat je rap een wereld van verschil ziet.

En gezien de klachten wel even goed je beloning uitzoeken. Er zijn prima smakelijke suiker en graanvrije snoepjes te vinden.


Dat ik hier nog niet op gekomen ben... super!! Thanks!!

Nu nog... met welk apparaat...

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Angstig paard, toch sokken scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:04

De Heiniger Saphir. Maar goed, je hebt nog geen een keer op me gereageerd dus waarom nu wel :') Tip van Troi is ook een goede maar dit kan ook averechts werken als je paard echt paniek heeft.

Succes ermee.

TinkerRosco

Berichten: 54
Geregistreerd: 06-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 15:08

Pantykous schreef:
De Heiniger Saphir. Maar goed, je hebt nog geen een keer op me gereageerd dus waarom nu wel :') Tip van Troi is ook een goede maar dit kan ook averechts werken als je paard echt paniek heeft.

Succes ermee.


Niets bewust, had er idd al naar gekeken. En de praam is niet mijn manier. Vandaar..

Ik vind de Heiniger Saphir best prijzig, en ken ik verder niet. Wat is jouw ervaring? Komt hij goed er door en is het ook makkelijk met de holtes?

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:08

TinkerRosco schreef:
troi schreef:
Neem er de tijd voor en maak er een training van. De gemiddelde tinker is enorm voedingsgericht dus ik zou er een spelletje van maken. Even met 2 personen. De een gaat met het apparaat richting de sok, de ander klikt en geeft een snoepje. Apparaat er weer weg, even wachten, en dan nogmaals. Zo vanaf het begin een positieve associatie gaan opbouwen. Geen haast hebben en niet er vanuit gaan dat het direct lukt om ook echt te scheren. Dit 2 weken volhouden en ik weet vrij zeker dat je rap een wereld van verschil ziet.

En gezien de klachten wel even goed je beloning uitzoeken. Er zijn prima smakelijke suiker en graanvrije snoepjes te vinden.


Dat ik hier nog niet op gekomen ben... super!! Thanks!!

Nu nog... met welk apparaat...


Ik zou gewoon een normaal apparaat nemen en dat meenemen in je spel. Herrie hoort er bij

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Angstig paard, toch sokken scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:11

Herrie hoeft er helemaal niet bij te horen :n Waarom meer stress opwekken dan nodig is?

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:12

Pantykous schreef:
Herrie hoeft er helemaal niet bij te horen :n Waarom meer stress opwekken dan nodig is?


Omdat als je toch aan het trainen bent dat net zo goed mee kan nemen. Worden ze alleen maar mak van. Leer ze met stress omgaan ipv. Alles bij ze weg halen.

TinkerRosco

Berichten: 54
Geregistreerd: 06-01-21

Re: Angstig paard, toch sokken scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 15:15

Hij is verder heel nuchter, dus nee, ik ga inderdaadn niet extra stressvol te werk. Verdere geluiden etc geeft hij niets om...

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:22

TinkerRosco schreef:
Hij is verder heel nuchter, dus nee, ik ga inderdaadn niet extra stressvol te werk. Verdere geluiden etc geeft hij niets om...


Maar gaat het dan om het geluid of gaat het om de associatie dat je aan zijn benen gaat zitten en dat hem dat potentieel pijn kan gaan doen door eerdere ervaringen.

Je in een hoop extra geld uitgeven aan een stil apparaat terwijl dat mogelijk niks toevoegt

TinkerRosco

Berichten: 54
Geregistreerd: 06-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 15:23

belle_boef schreef:
TinkerRosco schreef:
Hij is verder heel nuchter, dus nee, ik ga inderdaadn niet extra stressvol te werk. Verdere geluiden etc geeft hij niets om...


Maar gaat het dan om het geluid of gaat het om de associatie dat je aan zijn benen gaat zitten en dat hem dat potentieel pijn kan gaan doen door eerdere ervaringen


Dat laatste... maar gezien ik dat met rust wil gaan doen, vind ik het niet fijn het geluid er bij te hebben...

Hevonen

Berichten: 5611
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:25

Ik snap het behandelprobleem, maar ben je je ervan bewust dat mok juist heel vaak door scheren ontstaat? De korsten weghalen is ook omstreden.

Als het even kan zou ik niet scheren, maar eventueel wat knippen.