Paard agressief naar pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Paard agressief naar pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 15:27

Dag bokkers, ik zit een beetje met mijn handen in het haar wat betreft mijn paard en zijn gedrag naar anderen. Ik zal proberen er een duidelijk en compleet verhaal van te maken.

Toen ik hem kocht is hij meteen in een ruinen groep gekomen. Daar probeerde hij heel even stoer te doen, maar werd gecorrigeerd en was sindsdien eigenlijk de laagste in rang.
Na een tijdje is hij verhuisd naar een andere plek. Daar stonden een grote jonge merrie en oude ruin en dat ging prima, hij was weer de laagste in rang. Al snel kwam er een kleine pony merrie bij. Dat ging een poosje goed, maar op den duur ging hij achter haar aan en begon haar te schoppen. De pony is er voor haar veiligheid bij weg gehaald toen, ze was ook drachtig.
Door omstandigheden zijn de jonge merrie en oude ruin weg gegaan. De pony was op dat moment hoog drachtig en we durfden ze op dat moment niet bij elkaar te zetten. Er kwam een nieuwe ruin (Fries) bij mijn paard en hij werd daar de baas over. Liep soms een hele poos achter hem aan, maar was niet agressief.
Toen het veulentje er was weer eens geprobeerd ze samen te zetten, mijn paard leek even aardig te doen, het merrietje was fel en toen werd mijn paard "boos", dus weer uit elkaar gehaald.
Er kwam een jonge ruin bij en mijn paard leek meteen beste maatjes met hem. Het ging een poos goed, ze stonden met 3 bij elkaar en de pony kon zelf in en uit onder de draad door.
Maar een poosje geleden begon hij met de twee andere ruinen op te jagen. Hij drukt ze op den duur in een hoekje en mept. Na dit een paar keer gezien te hebben, besloten hem er bij weg te halen. Hij slaat echt hard.

Dit weekend vroor het en mochten ze samen op het land. Veel ruimte en afleiding van het gras, dus maar weer eens proberen om ze samen te zetten. Hij begon eerst een beetje te klieren, maar al snel vol in de aanval op de pony. Met de oren in de nek achter haar aan. Ze hebben hem terug kunnen lokken en weer apart gezet.

Hij lijkt door de omstandigheden en wisselingen de leider geworden te zijn en hier absoluut mee om te kunnen gaan. Het komt op ons over alsof hij koste wat het kost zijn plek wil verdedigen, terwijl deze agressie echt niet nodig is. De anderen lijken geen enkele poging te ondernemen om de leider te worden.

Op deze plek is het op de lange termijn niet haalbaar om hem alleen te houden. Het is echt een fantastische kleinschalige plek met super verzorging van de paarden. Veel naar buiten, goed veel ruwvoer en gewoon goed toezicht. Maar zoals het nu gaat, moet ik dus een andere plek voor hem zoeken. We weten nu even niet meer wat we nog kunnen proberen.

Ik heb contact opgenomen die "communiceert met dieren", ik weet het niet zo goed, maar wil voor m'n gevoel er alles aan gedaan hebben voordat ik weg ga van deze plek.

Wanneer hij een goede leider heeft en in een stabiele groep staat is er dus niks aan de hand. Maar we kunnen zelf helaas in de huidige groep geen nieuwe leider aanwijzen.

Zien we iets over het hoofd? Wat zouden jullie doen in zo'n situatie? Of andere tips/ adviezen?

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paard agressief naar pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:10

Ik heb ook zo'n ruin.. zodra hij bij een dominant paard staat is hij onderdanig en makkelijk.
Zodra er geen duidelijke leiding is probeert hij die door agressie te krijgen.
Hij heeft echt een dominant paard nodig die hem leiding geeft.

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 16:12

Brainless schreef:
Ik heb ook zo'n ruin.. zodra hij bij een dominant paard staat is hij onderdanig en makkelijk.
Zodra er geen duidelijke leiding is probeert hij die door agressie te krijgen.
Hij heeft echt een dominant paard nodig die hem leiding geeft.


Dat klinkt inderdaad precies hetzelfde. Dan zou de enige optie zijn om te verhuizen.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Paard agressief naar pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:05

Niet meer samen zetten...

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard agressief naar pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:11

Voor dit soort paarden zijn die aparte weitjes ingericht.Want stalgenoten zijn niet blij als hun paard in elkaar getrapt wordt of steeds opgejaagd.

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Paard agressief naar pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 21:09

Bedankt voor jullie reacties. Hij staat nu inderdaad alleen.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 08:53

Citaat:
Hij lijkt door de omstandigheden en wisselingen de leider geworden te zijn en hier absoluut mee om te kunnen gaan. Het komt op ons over alsof hij koste wat het kost zijn plek wil verdedigen, terwijl deze agressie echt niet nodig is. De anderen lijken geen enkele poging te ondernemen om de leider te worden.


Mij viel dit stukje vooral op in je OP.

Als er op korte termijn een aantal veranderingen hebben plaatsgevonden in de kudde, kan dit een paard triggeren. Het zal het eerste paard niet zijn dat hier onzeker van wordt.
Paarden willen een duidelijke leider. Dat is lekker makkelijk voor ze, daar voelen ze zich veilig bij. Dan kunnen ze gerust staan grazen, een dutje doen, ... Als geen van de andere paarden interesse heeft in de positie als leider, schiet er voor jouw paard niet veel over dan zélf de leiding te nemen, uit zelfbehoud. Dat hoeft niet perse omdat hij het wilt, maar omdat hij het gevoel heeft dat hij moet, bij gebrek aan leiderschap van de andere paarden. Hij wil zichzelf veilig stellen, en dat kan alleen als er een leider is. Als geen van de andere paarden die rol op zich wilt nemen, zal hij dat doen.

Ofwel zet je hem, zoals je nu doet, inderdaad alleen, ofwel moet er een dominanter paard bij de kudde, die de leiding kan overnemen waardoor jouw paard rust krijgt.

Ik heb zelf een merrie die al jaren alleen staat. Zij werd nogal agressief naar andere paarden toe nadat ze bijna 10 jaar geleden een trap in de buik kreeg van een haflinger (er waren wortels in het spel). Sindsdien valt ze aan, en ze zal dit altijd als eerste doen, beetje het principe van "ik kan beter eerst zijn"; ze schiet op voorhand al in de aanval om niet in de verdediging te moeten. Paarden zijn enkel nog leuk als ze achter een draadje staan. Ik heb tientallen combinaties geprobeerd, maar heb het moeten opgeven. Mijn paard is veel gelukkiger op haar eentje, dit biedt haar veel meer rust.

Anoniem

Re: Paard agressief naar pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:21

Ik weet niet of het al geprobeerd is, maar je paard inzetten bij een ander, dus dat je hem weg haalt uit ‘zijn’ wei.
Hier worden nieuwe paarden op stal met elkaar geïntroduceerd op ‘neutraal’ gebied, een wei of paddock waar beide paarden niet eerder gestaan hebben, snap je wat ik bedoel?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:27

Mijn paard doet dit ook als ze zich gedwongen voelt om de baas te zijn maar dat eigenlijk niet is.
Ik denk ook dat je gericht moet kijken naar een stabiele ruinen groep. Ik zou dit dier in iedergeval niet gemengt met merries zetten want dat is voor een stabiele ruin al ingewikkeld als ze een merrie moeten ‚delen‘.

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Paard agressief naar pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 12:25

Sizzle en lwdaisy; Het is denk ik inderdaad echt het gebrek aan een leider. Hij doet maar wat.
Als het land droog is staat hij daar met een andere ruin, dat gaat prima.
Als het te nat is staat hij alleen op een kleiner stukje.

Het is maar kleinschalig en bij iemand aan huis waar we staan. Geen onbekende weides, andere groepen of meerdere paddocks. We staan op de wachtlijst voor een andere stal.