Tips nodig jong paard naar weide brengen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 17:49

996981 schreef:
superpony schreef:


Misschien even verder denken?

Wij hebben haar niet 14jr in ons bezit. Als je goed leest, kan je dus lezen dat zij ernstig mishandeld is. Haar tong ligt bijv compleet in 2en en dat heeft nog meer effect op het tongbeen, haar nek etc.

Dan lees je ook dat ze zo was en we ermee bezig zijn en ze dus al is verbeterd tot vrijwel helemaal goed. Waar en wanneer het gebeurt is weten we niet.

Daarbij schrijf ik nergens dat ze niet goed is in de hand. Ze loopt super braaf mee. Ze wilde alleen eerst niet gepakt worden bijv.
Ook liet ze zich achterover vallen als je iets wilde, wormen spuit geven bijv. Dat doe je niet dagelijks, dus je komt bij een nieuw paard niet overal tegelijk achter.

Het paard wat destijds, lang geleden problemen had, was weer een heel ander verhaal. Was ik ook mee bezig en moest diegene gewoon vanaf blijven.

En onze hengst bijv was niks mis mee. Die kreeg een knal voor zijn hoofd als ze hem pakte als waarschuwing voor het lopen.........Al voor hij ooit iets zou doen, wat hij doorgaans als braaf opgevoed helemaal niet deed.

Ik heb jaren vele klanten met problemen gehad en geholpen en zelf paarden met verhaal gehad en in bezit, dus niet zomaar wat roepen en eerst goed lezen.
Door die slechte adviezen, krijgen wij paarden met een trauma in bezit. En tot nu toe altijd goed gekomen of in geval van onze hengst was er fysiek iets erg mis.

Ik voeg even een foto toe van een kapotte tong.
[ [url=m/ihP5Iq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ihP5Iq.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zeg toch niet dat jullie haar al zo lang in jullie bezit hebben? Ik zeg alleen dat ze zich, om welke reden dan ook, niet heeft leren gedragen aan de hand. Dat mishandeling daaraan ten grondslag ligt is natuurlijk hartstikke sneu, dat is echter lang niet bij iedere paard dat zich niet kan gedragen het geval.

Sterker nog; zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Een vierjarige kun je nog makkelijk corrigeren. Hoe ouder het paard wordt, hoe moeilijke gedrag slijt. Dát is mijn punt. Daarom kun je er beter nu veel tijd en energie insteken, dan het laten sluimeren en wachten tot de problemen wellicht nog erger worden. steigeren aan de hand is gewoon niet oké, nooit, onder geen omstandigheid.

Het is voor niemand fijn als het paard niet op tijd gecorrigeerd wordt in dit gedrag, voor de huidige eigenaar niet, voor het paard zelf niet en voor een eventueel toekomstige eigenaar ook niet.

Edit: Ik ken een paard met zon glup in de tong, die heeft dat gekregen toen hij vaststond tussen twee touwen, ging kloten met het touw in de mond. Dat paar kreeg paniek door een ander paard dat schrok en trok daarbij zelf zijn tong in twee.

Weet je zeker dat er bewust mishandeling voorafgegaan is aan de gespleten tong? Ik zou niet weten hoe je dat als mens voor elkaar krijgt eigenlijk.


Welkom in de echte wereld, waar paarden soms zo stelselmatig hard op de hand worden gereden dat het bit in de tong snijdt en zware schade aan kan richten. Ook kunnen de lagen chronisch aangetast zijn door te hoge druk. Er zijn zelfs gevallen bekend dat het kaakbeen kan breken onder te hoge druk.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 17:50

996981 schreef:
Ik zeg toch niet dat jullie haar al zo lang in jullie bezit hebben? Ik zeg alleen dat ze zich, om welke reden dan ook, niet heeft leren gedragen aan de hand. Dat mishandeling daaraan ten grondslag ligt is natuurlijk hartstikke sneu, dat is echter lang niet bij iedere paard dat zich niet kan gedragen het geval.

Sterker nog; zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Een vierjarige kun je nog makkelijk corrigeren. Hoe ouder het paard wordt, hoe moeilijke gedrag slijt. Dát is mijn punt. Daarom kun je er beter nu veel tijd en energie insteken, dan het laten sluimeren en wachten tot de problemen wellicht nog erger worden. steigeren aan de hand is gewoon niet oké, nooit, onder geen omstandigheid.

Het is voor niemand fijn als het paard niet op tijd gecorrigeerd wordt in dit gedrag, voor de huidige eigenaar niet, voor het paard zelf niet en voor een eventueel toekomstige eigenaar ook niet.

Edit: Ik ken een paard met zon glup in de tong, die heeft dat gekregen toen hij vaststond tussen twee touwen, ging kloten met het touw in de mond. Dat paar kreeg paniek door een ander paard dat schrok en trok daarbij zelf zijn tong in twee.

Weet je zeker dat er bewust mishandeling voorafgegaan is aan de gespleten tong? Ik zou niet weten hoe je dat als mens voor elkaar krijgt eigenlijk.


Ze heeft zich wel leren gedragen, want kent heel goed grondwerk bijv.

We weten zeker dat er iets is mis gegaan door mensen, maar het western wereldje is te klein en men is bang om namen te noemen.

Maakt verder ook niet uit, het is gebeurt en ik vind het juist heel mooi om te zien hoe zij ontwikkelt. Ik heb mijn ene ruin bijv 18jr en ook veel mee moeten werken tot normaal paard. Maar juist met de paarden die een verhaal hebben, maak je mooie dingen mee.

Leeftijd boeit me echt niks.

Ik heb echt veel klanten gehad die allemaal paarden hadden die met angst getraind zijn. Paarden die altijd terugdeinzen als mensen hun arm bewegen. Paarden die aan het hoofd moeilijk benaderbaar blijven.
Paarden die zodra ze een kans zien, toch weg willen, iets uithalen etc.
En mensen die niet meer stoppen met elke dag rukken aan het touw.

Het is ook echt onzin dat je een paard aan de hand niet normaal kan trainen zonder aan zijn hofod te trekken of met een zweep te gaan lopen meppen. Hoe wil je dan paarden onder het zadel trainen? Daar heb je dat ook gewoon niet nodig. Gewoon helemaal nooit.

Dat er mensen zijn die het wel nodig hebben, zegt meer over die mensen. En dan komt men met paarden taal. Ik heb er 5 24/7 rondlopen en zie genoeg paardentaal. Maar meeste is echt heel subtiel. En een dreiging met de achterhand of oren naar achteren en bekkie naar voren, is echt totaal anders dan met een zweep je frustraties erop los meppen.

Waar paarden waarmee je traint om weer vertrouwen te krijgen en ze eerlijk behandeld, echt gaan samenwerken met je.

Deze merrie bijv, wacht echt af wat ik wil, maakt echt contact, let heel goed op etc.

Haar broer heb ik ook en die heeft ook een stuk tong kapot, maar minder. Is getraind tot robot. Super braaf verder, maar toch is die mentaal veel meer afgesloten geraakt door het langdurig zo trainen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 17:56

Earth schreef:
Welkom in de echte wereld, waar paarden soms zo stelselmatig hard op de hand worden gereden dat het bit in de tong snijdt en zware schade aan kan richten. Ook kunnen de lagen chronisch aangetast zijn door te hoge druk. Er zijn zelfs gevallen bekend dat het kaakbeen kan breken onder te hoge druk.


Precies.

Ik heb genoeg trainers dingen zien doen, in elke tak van de sport die dit kunnen veroorzaken.

Dit is slechts de tong waar we toevallig foto's van hebben. Maar dat is bij deze merrie echt niet de enige schade.
Haar tongbeen is ook beschadigd en in haar nek zit een flink probleem.

Ik heb 5 paarden en ben niet elke dag met haar intensief bezig. Maar juist met haar heb ik in hele korte tijd veel band opgebouwd. Juist zij reageert heel mooi op het vertrouwen wat wij willen opbouwen.

Misschien blijft er altijd 5% wat niet meer oke wordt, maar ze is echt een vrolijk paard dat ontzettend grote stappen zet. Ook van stal paard naar 24/7 buiten in kudde, een heuvel, een poel, water, samen leren eten etc etc.
Het zou allemaal veel sneller kunnen als we zouden willen, maar we hebben ook een grote verbouwing en de paarden onderling doen ook veel goed.

Maar het is echt mooi om te zien hoe paarden veranderen. En soms hoef je daar juist niet teveel voor te doen.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 17:59

superpony schreef:
996981 schreef:
Ik zeg toch niet dat jullie haar al zo lang in jullie bezit hebben? Ik zeg alleen dat ze zich, om welke reden dan ook, niet heeft leren gedragen aan de hand. Dat mishandeling daaraan ten grondslag ligt is natuurlijk hartstikke sneu, dat is echter lang niet bij iedere paard dat zich niet kan gedragen het geval.

Sterker nog; zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Een vierjarige kun je nog makkelijk corrigeren. Hoe ouder het paard wordt, hoe moeilijke gedrag slijt. Dát is mijn punt. Daarom kun je er beter nu veel tijd en energie insteken, dan het laten sluimeren en wachten tot de problemen wellicht nog erger worden. steigeren aan de hand is gewoon niet oké, nooit, onder geen omstandigheid.

Het is voor niemand fijn als het paard niet op tijd gecorrigeerd wordt in dit gedrag, voor de huidige eigenaar niet, voor het paard zelf niet en voor een eventueel toekomstige eigenaar ook niet.

Edit: Ik ken een paard met zon glup in de tong, die heeft dat gekregen toen hij vaststond tussen twee touwen, ging kloten met het touw in de mond. Dat paar kreeg paniek door een ander paard dat schrok en trok daarbij zelf zijn tong in twee.

Weet je zeker dat er bewust mishandeling voorafgegaan is aan de gespleten tong? Ik zou niet weten hoe je dat als mens voor elkaar krijgt eigenlijk.


Ze heeft zich wel leren gedragen, want kent heel goed grondwerk bijv.

We weten zeker dat er iets is mis gegaan door mensen, maar het western wereldje is te klein en men is bang om namen te noemen.

Maakt verder ook niet uit, het is gebeurt en ik vind het juist heel mooi om te zien hoe zij ontwikkelt. Ik heb mijn ene ruin bijv 18jr en ook veel mee moeten werken tot normaal paard. Maar juist met de paarden die een verhaal hebben, maak je mooie dingen mee.

Leeftijd boeit me echt niks.

Ik heb echt veel klanten gehad die allemaal paarden hadden die met angst getraind zijn. Paarden die altijd terugdeinzen als mensen hun arm bewegen. Paarden die aan het hoofd moeilijk benaderbaar blijven.
Paarden die zodra ze een kans zien, toch weg willen, iets uithalen etc.
En mensen die niet meer stoppen met elke dag rukken aan het touw.

Het is ook echt onzin dat je een paard aan de hand niet normaal kan trainen zonder aan zijn hofod te trekken of met een zweep te gaan lopen meppen. Hoe wil je dan paarden onder het zadel trainen? Daar heb je dat ook gewoon niet nodig. Gewoon helemaal nooit.

Dat er mensen zijn die het wel nodig hebben, zegt meer over die mensen. En dan komt men met paarden taal. Ik heb er 5 24/7 rondlopen en zie genoeg paardentaal. Maar meeste is echt heel subtiel. En een dreiging met de achterhand of oren naar achteren en bekkie naar voren, is echt totaal anders dan met een zweep je frustraties erop los meppen.

Waar paarden waarmee je traint om weer vertrouwen te krijgen en ze eerlijk behandeld, echt gaan samenwerken met je.

Deze merrie bijv, wacht echt af wat ik wil, maakt echt contact, let heel goed op etc.

Haar broer heb ik ook en die heeft ook een stuk tong kapot, maar minder. Is getraind tot robot. Super braaf verder, maar toch is die mentaal veel meer afgesloten geraakt door het langdurig zo trainen.

Pff.. je haalt alles behoorlijk uit zijn verband.

''Het is ook echt onzin dat je een paard aan de hand niet normaal kan trainen zonder aan zijn hofod te trekken of met een zweep te gaan lopen meppen. Hoe wil je dan paarden onder het zadel trainen? Daar heb je dat ook gewoon niet nodig. Gewoon helemaal nooit''

''Ik heb echt veel klanten gehad die allemaal paarden hadden die met angst getraind zijn. Paarden die altijd terugdeinzen als mensen hun arm bewegen. Paarden die aan het hoofd moeilijk benaderbaar blijven.
Paarden die zodra ze een kans zien, toch weg willen, iets uithalen etc.
En mensen die niet meer stoppen met elke dag rukken aan het touw. ''


Lees even mijn posts door. Ik zeg nergens dat dat dit wel nodig is. Ik zeg dat je beter nu tijd kan investeren, waarbij mijn advies was: blijven herhalen tot het paard niet meer steigert, en dan pas loslaten. Nu hier tijd insteken betekent over een week of twee een paard dat zich normaal, zonder stress en hulmiddelen naar de wei laat brengen. Dit gedrag negeren, betekent een paard dat dit gedrag (en waarschijnlijk zelfs erger) blijft vertonen.

Maar je lijkt te denken dat je de enige bent op dit forum met ervaring in (probleem)paarden. Dat is niet zo ;)

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Tips nodig jong paard naar weide brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:02

De oude boer waar ik vroeger stond moest in z'n eentje altijd jonge paarden en ook hengsten naar de wei brengen en gebruikte dan een hengstenbit.

pillow
Berichten: 7794
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Tips nodig jong paard naar weide brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:11

Een paard die zich aan de hand niet gedraagt moet je bij de kleinste misstap rondraaien. Dus hoofd laag de schouders naar je toe halen en de achterhand er om heen laten stappen. Zelf met je rug tegen de schouder en met een zweepje of het touw de achterhand om zetten. Jij en de voorbenen blijven op de plaats. Overschenkelen noem ik het. Dit is een methode waar ze heel weinig kunnen doen omdat ze zichzelf in evenwicht moeten houden. Ze zijn er heel snel flauw van en het werkt heel goed. Consequent doen al is het 10 keer op weg naar het land.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:38

BarbaraNova schreef:
ik vindt snoepjes echt vreselijk. Heb je een keer geen snoepjes, dan wordt dat niet in dank afgenomen. Zelf mee gemaakt met iemand. Hij heeft gewoon wat opvoeding nodig. Soms een snoepje kan geen kwaad maar maak het nooit routine. In een kudde leert hij ook niet op die manier zijn plaats kennen



Dit is echt flauwekul.
Omdat jij dat gezien hebt bij 1 paard deugt het niet?
Het is echt onzin dat een paard bij geen snoepjes dat niet in dank afneemt. Een paard doet gewoon net wat meer als jij een beloning aanbiedt. Je kunt het dier afleiden als je optijd bent met je beloning onder zn neus duwen. Enge situaties, stressvolle situaties, situaties waarin paard normaal focust op iets anders.

Ik heb echt heel veel gevallen waarin optijd zijn met beloning zoveel ellende voorkomt en zelfs dit soort buitensporige gedrag voorkomt of afleert.

Het heeft echt geen zin om te gaan vechten met een paard. Paard afmatten omdat je hem wilt opvoeden slaat nergens op :+ terwijl je het wel kunt voorkomen met voertjes.

pillow
Berichten: 7794
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 00:28

Ik heb steeds meegelezen maar ben nergens een tip over afmatten tegengekomen.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 02:12

pillow schreef:
Ik heb steeds meegelezen maar ben nergens een tip over afmatten tegengekomen.

Dat ligt er net aan hoe onze definitie van afmatten verschilt.
Ik vind een corrigerende tik prima. Maar alles daarboven valt voor mij onder afmatten. En sh*t hoeft niet letterlijk gezegd te worden hier, maar het is de toon die de muziek maakt.

Als iemand iets niet letterlijk zo zegt, betekend niet dat ik foutief ben in mijn woordkeuze.

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 08:58

Ik heb niet alles gelezen, maar wil wel graag mee denken.

In het begin toen ik mijn paard net had steigerde deze ook aan de hand. Weliswaar in een andere context dan die van u. Die van mij kwam omhoog als ze veel spanning op bouwde, wanneer ik op buitenrit wou of aan de hand wou wandelen. Het was geen spanning in de vorm van ik vind iets eng maar het idee van weg gaan van haar stal stond haar niet aan.

Ze mag van mij iets niet willen, ze kan wel ten alle tijden met 4 hoeven op de grond blijven staan. Het word toch een gewoonte naarmate ze het meer doen. Tenminste dat is wat ik eraan ondervind. Mijn oplossing is dan ook vrij simpel. Ik was er op een dag klaar mee, heb een dunne tak van de grond afgepakt, en toen ze omhoog kwam razend snel een tik onder haar buik gegeven. Sindsdien geen problemen meer gehad met omhoog komen en mijn paard is mij er niet anders door aan gaan kijken.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:01

carrie79 schreef:
Uiteraard schreeuw ik dan een keer richting

Echt? Serieus? Vertel, wordt hij dan rustiger? Man man wat een armoe weer dit.

Koop een hobbelpaard.

carrie79

Berichten: 1002
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 09:30

LiselotZorro schreef:
carrie79 schreef:
Uiteraard schreeuw ik dan een keer richting

Echt? Serieus? Vertel, wordt hij dan rustiger? Man man wat een armoe weer dit.

Koop een hobbelpaard.


Wat Is dit nou weer voor een sneue reactie neem een lesje normaal doen

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Tips nodig jong paard naar weide brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:36

Een keer een (korte) schreeuw werkt vaak best prima om ze weet bij de les te krijgen als ze het tenminste niet uit angst doen.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Tips nodig jong paard naar weide brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:07

Ik ben ook geen fan van snoepjes, wel van het achterliggende idee..dat de aandacht bij de persoon gehouden wordt. Daarom is timing cruciaal en voorkomen op het moment dat hij iets wilt gaan doen het belangrijkste om het uit "het systeem" te krijgen. Imo zou ik dat wel zonder snoepjes doen.

pillow
Berichten: 7794
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:53

Hutcherson schreef:
pillow schreef:
Ik heb steeds meegelezen maar ben nergens een tip over afmatten tegengekomen.

Dat ligt er net aan hoe onze definitie van afmatten verschilt.
Ik vind een corrigerende tik prima. Maar alles daarboven valt voor mij onder afmatten. En sh*t hoeft niet letterlijk gezegd te worden hier, maar het is de toon die de muziek maakt.

Als iemand iets niet letterlijk zo zegt, betekend niet dat ik foutief ben in mijn woordkeuze.

Toch wel, want afmatten is doodmoe maken.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Tips nodig jong paard naar weide brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:27

yep, zelfs Van Dale is het daar mee eensch: af·mat·ten (matte af, heeft afgemat) 1heel erg vermoeien ;)


heeft dus niets met matten (knokken/vechten, niet in de Van Dale) te maken

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:44

Ik denk dat het zinvol is om jezelf de vraag te stellen: hoe zou je op je paard reageren als die wei een drukke gevaarlijke weg is of je paard een hengst is die naar een merrie trekt.
Het is me namelijk vaker opgevallen dat het psychische deel bij de eigenaar ook een rol speelt in de mate van consequentie. Je hoofd zegt dan in feite: ja maar hij is alleen maar zo blij dat hij naar de wei mag en daar wil ik niet te boos om doen.
Vaak ligt er gewoon een mentaal stukje heldere grenzen stellen.

irmaz

Berichten: 4750
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 13:20

Wat een gezellige discussie ontstaan er hier :D

TS, ik denk dat wat belangrijk is, is dat je een aanpak kiest die bij jou past. Sommige mensen zijn enorm handig met een zweep en weten met 1 tik duidelijk te maken dat het ongewenst gedrag is. Ik krijg niet het idee dat dat bij jou past.
Ik heb bij mijn overmoedige gevallen (meestal inderdaad rond de 4 jaar oud) verschillende strategien geprobeerd en eigenlijk is het bij allemaal weer goed gekomen, sommigen in 1 keer, sommigen met wat oefenen.

Wat mij hielp aan hulpmiddelen:
Een touwhalster, daar heb je wat meer mee te zeggen dan met een gewoon halster
Een hengstenketting onder de kin door, die je pas aantrekt als hij in de lucht staat, maar dit is niet voor gevoelige paarden!
Stukje wortel of brokje
Rustig wachten totdat ze weer met 4 benen op de grond staan en ook geestelijk weer op aarde zijn geland.

Wat mij niet hielp: een zweep of slaan, paard legt geen link met gedrag. Waarschijnlijk dus niet mijn ding.

Een vraagje: hoe rustig draai je hem om voordat je de poort dicht doet? Wacht je tot hij netjes stil staat voordat jij de poort sluit? En wacht je met omdraaien wegstappen totdat hij rustig is? Misschien helpt het door deze handeling in stapjes op te delen en iedere keer wachten totdat hij weer rustig is, eventueel met een voedselbeloning (als hij daar tenminste niet vervelender van wordt). Je kunt het ook oefenen als hij al buiten heeft gestaan.

carrie79

Berichten: 1002
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Re: Tips nodig jong paard naar weide brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 14:01

Irmaz dank je nee ik ben idd niet het zweep type, overigens niet omdat ik er op tegen ben maar ben gewoon niet snel genoeg.... dus goed ingeschat.

Jouw laatste stukje moet ik eens even over nadenken, ik ben inmiddels een beetje in de fase aanbeland waarbij ik blij ben dat hij in het weiland staat en niet echt meer heel bewust ben van de stappen die ik daarin neem. Maar meer rust zal zeker niet verkeerd zijn.

irmaz

Berichten: 4750
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:24

carrie79 schreef:
Irmaz dank je nee ik ben idd niet het zweep type, overigens niet omdat ik er op tegen ben maar ben gewoon niet snel genoeg.... dus goed ingeschat.

Jouw laatste stukje moet ik eens even over nadenken, ik ben inmiddels een beetje in de fase aanbeland waarbij ik blij ben dat hij in het weiland staat en niet echt meer heel bewust ben van de stappen die ik daarin neem. Maar meer rust zal zeker niet verkeerd zijn.

Laat je niet te veel imponeren door het steigeren hoor, zorg dat je voldoende afstand houdt. Het gaat echt niet zomaar van kwaad tot erger. Soms helpt het gewoon al als je dat stukje even negeert, even wacht en weer rustig verder gaat met wat je aan het doen was.

Nog iets waar ik aan dacht, hoe zit hij in zijn voer? Is daar nog wat te halen kwa rust?

carrie79

Berichten: 1002
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Re: Tips nodig jong paard naar weide brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 14:38

Hij krijgt 2x dus een halve schep basisbrok ( subli) en een hele schep luzerne en wat magnesiumcitraat in de ochtend. In de avond krijgt hij ipv magnesium 100 gr vitaminebrok bij zijn voer. Overigens heb ik de brok net ( sinds 2 dg) terug geschroefd hij kreeg eerst drie kwart schep.

Verder hooi en als ze uit het land komen smiddag handje muesli ( zonder haver) en wortels

snorkel1986

Berichten: 3008
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:49

carrie79 schreef:
Hij krijgt 2x dus een halve schep basisbrok ( subli) en een hele schep luzerne en wat magnesiumcitraat in de ochtend. In de avond krijgt hij ipv magnesium 100 gr vitaminebrok bij zijn voer. Overigens heb ik de brok net ( sinds 2 dg) terug geschroefd hij kreeg eerst drie kwart schep.

Verder hooi en als ze uit het land komen smiddag handje muesli ( zonder haver) en wortels


Maar staat niet blind op voer.. we hebben hier meerdere paarden op stal en de ene doet niks op 3/4 sport musli en 3/4 sportbrok terwijl mijn paard op ruim een halve kleine 3/4 basis al koekoek word ( rest voer is het zekfde) alleen ene is kwpn ander volbloed(Dit is die waar veel voer in moet om iets energie te krijgen) :+