Hengstengedrag op buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:40

als hij goed gedraagt met de paarden in de wei, misschien is het een goed idee om samen met iemand op een van die paarden te gaan als mogelijk? anders zou ik eerst even lopend een paar keer gaan wandelen, geen stress, gewoon gezellig rustig wandelen. als je een paard tegenkomt en hij braaf doet, gelijk belonen. hoeft niet per se als je er langs bent. je kan ook al een brokje of snoepje geven als hij dichterbij komt en rustig is! succes!:)


Des_sie

Berichten: 122
Geregistreerd: 28-06-20
Woonplaats: Marum

Re: Hengstengedrag op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-21 19:53

Hoe bedoeld u dat precies met de paarden van iemand anders ik snap het niet helemaal wandelen doen we ook inderdaad ook dat doet die super braaf en ik beloon hem ook gelijk als die het goed doet alleen soms slaat die opeens om. Bedankt voor de tip!

Desperado

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Re: Hengstengedrag op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:55

misschien willen die eigenaren wel mee met hun paarden, dat hij zich veiliger voelt of beter gedraagt ofzo
?

Sherivey
Berichten: 8474
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:04

sevke schreef:
klophengst? Is die wel degelijk gecastreerd of zitten er nog één of meerdere ballen in de buikholte?
Onze hengst is ook super braaf in de bak, maar op buitenrit durft hij zich ook te 'stellen'.

Ik dacht idd ook aan een klophengst.

Mijn ruin was altijd juist braaf onder het rijden met andere paarden, maar reageerde in de wei enorm op hengstige merries (sprong er ook op als ie de kans kreeg).
Dierenarts dacht toen ook aan klophengst, maar was uiteindelijk niet zo.

:wave:

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hengstengedrag op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:07

Ik zou vooral blijven zitten en voorwaarts houden. Ook in de bak met trap gedrag. Ik zou mijn paard bij ongewenst trap gedrag best een zweeptik geven. Dat wil ik niet. Als er constant een paard op zijn hakken loopt snap ik wel dat ie zou trappen , dat straf ik niet.

Neem je een zweep mee op buitenrit?

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Lindsey_99
Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:24

Des_sie schreef:
Zoals ik al zei luistert die erg goed na mij veder en heb ik al les. Dus ik denk zeker niet dat het uitproberen is


Hij luistert misschien wel braaf in 'gewone' omstandigheden maar hij heeft nog onvoldoende respect voor je. Dat is wat anders. Regelmatig grondwerkles helpt, en tijd. Je hebt hem nog niet zo lang en jullie zijn nog geen 'team'.

Over de IJssel

Des_sie

Berichten: 122
Geregistreerd: 28-06-20
Woonplaats: Marum

Re: Hengstengedrag op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-21 21:24

Ja ik neem een zweepje mee alleen zodra die zich hengst voelt heeft dat niet zoveel nut. En als ik met de merries ga waarmee die in de wei staat doet die hetzelfde en hij doet het ook echt niet elke buitenrit!

Desperado

Sherivey
Berichten: 8474
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:34

Des_sie schreef:
Ja ik neem een zweepje mee alleen zodra die zich hengst voelt heeft dat niet zoveel nut. En als ik met de merries ga waarmee die in de wei staat doet die hetzelfde en hij doet het ook echt niet elke buitenrit!

Zweep krijg je ook geen vertrouwen en respect mee :n

Zou eerder op zoek gaan naar de oorzaak van zn gedrag en les nemen om te zorgen dat hij beter gaat luisteren.

:wave:

Des_sie

Berichten: 122
Geregistreerd: 28-06-20
Woonplaats: Marum

Re: Hengstengedrag op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-21 22:01

Oh zo bedoelde ik het ook niet hoor, ik bedoelde dat ik hem wel bij me heb mocht ik hem nodig hebben. Maar dat het geen nut heeft om het te slaan ofso kwam misschien niet helemaal goed over

Desperado

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:08

Eerst maar eens werken aan het feit dat ie zijn kop bij jou dient te houden als ie een ander paard ziet. Zo te horen ben jij niet meer in beeld dan, dus wat dat betreft luistert ie toch niet zo goed. Hinniken naar anderen zou ik in deze gelijk de kop indrukken, daar begint hij al met zijn gedrag.Zodra hij al focust terugvragen, paard mag kijken, niey focussen.
Vanaf de grond opbouwen met iemand die weet hoe te handelen. Niet zelf mee gaan klooien.

Thokkadisje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:17

Des_sie schreef:
Ik stap inderdaad af, doorrijden lukt niet omdat die op of de rem gaat en niet meer vooruit wilt of hij probeert weg te rennen en trapt na alles wat we tegen komen. Meestal gebeurt het laatste dus ik stap af zodat ik wat meer controle heb


Op het paard heb je meer controle dan ernaast. Je hebt dan 2 handen, 2 benen en je zit. Als je eraf stapt heb je de strijd eigenlijk al verloren. Afstappen is meestal uit angst en geeft een vals gevoel van controle (nu kan hij niet met mij aan de kletter/nu kan hij mij er niet afgooien). Maar je bent dan vooral bezig met je eigen evenwicht en het ontwijken van het paard en je zult het probleem op die manier niet oplossen.

Erop blijven zitten en voorwaarts houden!

Ik zou hulp zoeken voordat er ongelukken gebeuren. Misschien de privéles naar buiten verplaatsen? Lesgeefster mee op de fiets of op een ander paard?

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:19

Er komt best wat bij kijken om dit goed en rustig op te lossen in het bos. Ik adviseur je om je instructeur mee te nemen het bos in en je op die plek te coachen. Want dan kan je instructeur je vertellen wat handige dingen zijn om te doen. Het gaat om de juiste timing, een rustige houding, zelfverzekerdheid blijven, grenzen aangeven, etc. Een hele klus! Toen ik mijn paard net had, heb ik ook meerdere lessen genomen om goed te kunnen buiten rijden. Ik vind het een vaardigheid om goed te kunnen buitenrijden. Ik ben eerder verbaasd dat zoveel mensen les nemen in de bak, terwijl ik het buiten de bak zoveel moeilijker vindt met autoverkeer, afleiding, onverwachte ontmoetingen, etc.

Des_sie

Berichten: 122
Geregistreerd: 28-06-20
Woonplaats: Marum

Re: Hengstengedrag op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-21 00:39

Bedankt allemaal! Ik ga een ervaren ruiter en/of instructrice mee na buiten nemen!

Desperado


fransje23

Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 08:17

Thokkadisje schreef:
Op het paard heb je meer controle dan ernaast. Je hebt dan 2 handen, 2 benen en je zit. Als je eraf stapt heb je de strijd eigenlijk al verloren. Afstappen is meestal uit angst en geeft een vals gevoel van controle (nu kan hij niet met mij aan de kletter/nu kan hij mij er niet afgooien). Maar je bent dan vooral bezig met je eigen evenwicht en het ontwijken van het paard en je zult het probleem op die manier niet oplossen.

Erop blijven zitten en voorwaarts houden!

Ik zou hulp zoeken voordat er ongelukken gebeuren. Misschien de privéles naar buiten verplaatsen? Lesgeefster mee op de fiets of op een ander paard?



Afstappen kan zeker nuttig zijn :j
Als je vanaf de grond meer vertrouwen hebt, zelfverzekerd handel heeft dat meer effect dan angstig op de rug te blijven zitten.
Daarbij kan een paard ook meer vertrouwen hebben als de persoon vanaf de grond voor hem gaat bij enge dingen.
Voorwaarde is wel dat het paard aan de hand goed aan de hulpen is. Daar willen nog weleens hiaten in zitten.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 1 bezoeker