Problemen met nieuw paard in kudde.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Problemen met nieuw paard in kudde.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 18:49

Ik heb een IJslander ruin van bijna 5 jaar. Hij staat 24/7 buiten in een kudde van 6 IJslanders. De samenstelling wisselt nog wel eens. Onlangs zijn er twee merries bijgekomen, maar dat ging zonder problemen. Nu is er weer een nieuwe merrie ( geen IJslander) bij de groep ingekomen en dat is helemaal mis gegaan. Mijn paard
is als een bezetene achter haar aangegaan. Ze hebben hem met meerdere personen moeten pakken. Hij was niet te stoppen en heeft mensen onderste boven gelopen. Het was net alsof hij een waas voor ogen had. Ze zijn enorm van hem geschrokken. Hij is normaal de rust zelve en absoluut niet dominant. Er is wel een merrie waar hij veel mee speelt dus misschien dat hij haar probeerde te beschermen.
Hij staat nu tijdelijk alleen.

Ik was er zelf niet bij maar probeer te begrijpen waarom hij zo deed.
Heeft iemand een idee of herkent iemand dit?

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Problemen met nieuw paard in kudde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 18:57

Ik lees even mee, ik heb ook zo'n merrie die absoluut niet tegen verandering kan, die gaat echt door het lint en loopt iedereen plat. Die zet ik tegenwoordig gewoon 2 weken met een draadje ertussen apart anders vermoord ze er gewoon één. Na een week of 2 trekt ze wat bij, dan jaagt ze niet meer, maarrrrr het duurt vaak nog 2 a 3 maanden voor ze de nieuwe accepteert.

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Re: Problemen met nieuw paard in kudde.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 19:02

Hij kan normaal wel goed tegen veranderingen. Althans dat laat hij niet zien op het moment zelf. Behalve nu.,, misschien was de maat vol.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:36

hoe is het karakter van de nieuwe merrie?

zou ook best kunnen dat hij daar juist door getriggerd is.
zeker de wat brutalere en dominantere types kunnen bij paarden soms heel erg een reactie uit lokken dat ze er achter aan gaan.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Problemen met nieuw paard in kudde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:38

Ik begrijp niet goed waarom er een ander ras in de kudde is bijgezet. Kan zeker wel tot problemen leiden.

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Re: Problemen met nieuw paard in kudde.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 19:53

De merrie is, zover ik weet, niet brutaal of dominant.

Ik weet niet waarom er een ander ras is bijgezet. Dit is een paard van de stal eigenaresse. Het schoot ook door mijn hoofd of dat niet de reden zou kunnen zijn. Maar waarom hebben de andere IJslanders daar dan geen problemen mee?

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Problemen met nieuw paard in kudde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 20:02

IJslanders schijnen erom bekend te staan dat ze enorm kunnen 'discrimineren'. Die van mij hebben er gelukkig geen last van en ik merk hier ook niet dat de IJslanders meer naar elkaar toe trekken o.i.d. Maar ik heb wel vaker verhalen gehoord dat het introduceren van een ander ras in een kudde IJslanders flink mis liep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 20:06

Elke keer veranderingen in een kudde zijn funest. Zeker voor degene onderaan in de hiërarchie. Die gaan hun plek verdedigen, die willen niet onder de nieuwelingen eindigen. Wisselende groepen zou ik mijn paard niet meer tussen willen hebben staan. Altijd gesodemieter. Doen ze op de vledderhoeve in Vledder of sta je daar

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Re: Problemen met nieuw paard in kudde.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 20:35

Mindim: nee, ik sta niet in Vledder.
Ik denk wel dat mijn paard onderaan de hiërarchie staat. Dus dat zou wel kunnen kloppen. Heb me wel afgevraagd waarom de nieuwelingen altijd in zijn kudde moeten staan. (er zijn meerdere kuddes met IJslanders)

Marigold

Berichten: 12563
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Problemen met nieuw paard in kudde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 00:16

Precies datzelfde meegemaakt: mijn totaal niet dominante shetlandertje (merrie) kwam in een bestaande groep shets en ijslanders (merries en ruinen) en de laagst in rang staande ijslandse oude ruin is haar als een bezetene gaan opjagen. Echt extreem!
En best beangstigend moet ik toegeven.
Helemaal een hoek in drijven en dan zo hard mogelijk uithalen, en hij hield er niet mee op.
Was echt even schrikken toen.
Ik geloof dat de pony’s toen even in twee groepen zijn verdeeld (het is alweer wat jaren geleden). Later werden uitgerekend deze ruin en mijn pony zo’n beetje elkaars schaduw.
Wij dachten uiteindelijk ook dat het te maken had met rangorde, hij wou blijkbaar persé boven mijn shetlander staan (en kwam dat ook).
Behalve dit is die ruin echt super lief, mak, rustig, niks aan de hand.

Dus het zou goed kunnen komen als de rangorde eenmaal bepaald is, maar dat kan vooreerst alleen met een draadje er tussen!

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 00:25

Marigold schreef:
Precies datzelfde meegemaakt: mijn totaal niet dominante shetlandertje (merrie) kwam in een bestaande groep shets en ijslanders (merries en ruinen) en de laagst in rang staande ijslandse oude ruin is haar als een bezetene gaan opjagen. Echt extreem!
En best beangstigend moet ik toegeven.
Helemaal een hoek in drijven en dan zo hard mogelijk uithalen, en hij hield er niet mee op.
Was echt even schrikken toen.
Ik geloof dat de pony’s toen even in twee groepen zijn verdeeld (het is alweer wat jaren geleden). Later werden uitgerekend deze ruin en mijn pony zo’n beetje elkaars schaduw.
Wij dachten uiteindelijk ook dat het te maken had met rangorde, hij wou blijkbaar persé boven mijn shetlander staan (en kwam dat ook).
Behalve dit is die ruin echt super lief, mak, rustig, niks aan de hand.

Dus het zou goed kunnen komen als de rangorde eenmaal bepaald is, maar dat kan vooreerst alleen met een draadje er tussen!


Hier ga ik in mee. In de vorige groep waar mijn paard in kwam was de laagste het allergemeenst de eerste tijd. Lelijk bijten, uithalen, opjagen en pas afsnijden, ... Na een tijdje stampte iedereen hem gewoon aan de kant als hij lastig deed, en was het terug vrede met hem onderaan.

Wij introduceren ook altijd eerst met een draadje tussen, maar dat hoeft niet altijd zo’n verschil te maken. Mijn paard stond op zijn vorige stal 2-3 weken met draadje vooraleer hij bij de groep mocht. Toen die draad dan open ging, ging het er nochtans toch nog wel gemeen aan toe.

Eventueel even met 2 zetten zodat de nieuwe al een maatje kan vormen.

Wel gek dat ze nu nog een nieuwe introduceren. Met alleen Enkele voerplekken Hooi in het winterseizoen is dat vragen om miserie. Wij introduceren alleen maar in het weideseizoen tot eind augustus, zodat we zeker alles 2 maand kunnen openzetten totdat de rust in de groep er is.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 00:33

Swift schreef:
IJslanders schijnen erom bekend te staan dat ze enorm kunnen 'discrimineren'. Die van mij hebben er gelukkig geen last van en ik merk hier ook niet dat de IJslanders meer naar elkaar toe trekken o.i.d. Maar ik heb wel vaker verhalen gehoord dat het introduceren van een ander ras in een kudde IJslanders flink mis liep.

Nou, dat schijnt niet zo te zijn, dat IS zo.

Het valt binnen de NVVR al meer dan 35 jaar op dat in gemengde groepen, de IJslanders ALTIJD elkaar opzoeken en zelden een ander ras in "hun" groepje accepteren.
Let wel, ook IJslanders die elkaar niet kennen, doen dit.

Maar bij de NVVR zijn het altijd vreemde paarden op vreemd terrein bij elkaar en dus geen paard van die ander weet wie er "thuis" hoort, gaan ze elkaar schaapachtig aan staan kijken en dan maar eten, omdat ze niks beters weten te verzinnen. Het is hoogst zelden dat het tot problemen leidt.

Maar wat ik uit het verhaal van TS niet lees: heeft dat nieuwe paard er eerst een poos naast gelopen? Of is ze "plompverloren" erbij gezet? In het laatste geval is het een sollicitatie op problemen.

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 11:53

Ikke, het nieuwe paard is eerst in een stuk land gezet met twee groepsgenoten van mijn paard. Daar hebben ze een paar dagen gestaan. Ze konden elkaar gewoon zien, maar niet bij elkaar komen. Mijn paard en een merrie stonden toen even met z'n tweeën. Zaterdag is mijn paard en de merrie bij de groep gezet waar het nieuwe paard al bij stond.
Dat leek even goed te gaan maar schijn bedroog....

Nu is het niet zo dat ik kritiek heb op de wijze waarop het gegaan is. Het is meer dat ik dat geschrokken ben van de reactie van mijn paard. En dan met name dat hij ook mensen onder de voet is gelopen en ook mensen heeft geraakt.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Problemen met nieuw paard in kudde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:59

Ik vind het wel raar dat jouw paard alleen moet staan en niet de merrie.
Ik zou dat niet leuk vinden, als mijn paard die ergens al jaren staat moest wijken voor een nieuwkomer.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:35

lotje01 schreef:
Ikke, het nieuwe paard is eerst in een stuk land gezet met twee groepsgenoten van mijn paard. Daar hebben ze een paar dagen gestaan. Ze konden elkaar gewoon zien, maar niet bij elkaar komen. Mijn paard en een merrie stonden toen even met z'n tweeën. Zaterdag is mijn paard en de merrie bij de groep gezet waar het nieuwe paard al bij stond.
Dat leek even goed te gaan maar schijn bedroog....

Nu is het niet zo dat ik kritiek heb op de wijze waarop het gegaan is. Het is meer dat ik dat geschrokken ben van de reactie van mijn paard. En dan met name dat hij ook mensen onder de voet is gelopen en ook mensen heeft geraakt.

Daar lees ik twee cruciale fouten:
1) ze konden niet bij elkaar komen
2) een paar dagen

Om te beginnen is het zeer wenselijk dat het nieuwe paard fysiek kennis kan maken met de paarden van de groep waar ze in moet en over het algemeen hebben paarden daar echt wat meer tijd voor nodig; zeg 1 a 2 maanden.

IJsco's zijn soms wat gemakkelijker; dat lijkt een beetje in hun genen te zitten, maar ook daarop geen garantie.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Problemen met nieuw paard in kudde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:01

'De samenstelling wisselt nog eens.' Ik denk dat het eigenlijk daar wel aan ligt. Geen enkel paard heeft graag dat zijn kudde vaker wisselt. Ieder paard is gebaat bij een stabiele groep. Alleen heb je heel wat paarden die koelbloedig zijn en het relatief gemakkelijk langs zich af kunnen laten glijden. Dat is zeker zo bij de paarden die hoger in rang staan en redelijk snel hun positie tegenover de nieuwelingen duidelijk kunnen maken. Hoe lager het paard staat of hoe moeilijker het wordt om zijn positie tegenover de nieuwelingen te behouden, hoe meer stress de verandering met zich meebrengt. Is dat eens 1 verandering dan zal het paard het na wat onrust in zijn hoofd ook nog wel kunnen handelen, gebeurt het echter meermaals dat er nieuwe paarden aan de kudde toegevoegd worden, dan begint een paard zich onveilig en onzeker te voelen in zijn eigen groep. En dan kan het dus wel eens gebeuren dat zo een paard het niet meer van zich kan laten afglijden. Voor de mensen langs de kant lijkt het dan een grote verrassing want 'dat doet die anders nooit', maar voor het paard is het een emmer die al langer vol aan het lopen is.

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:38

Ik heb een groep IJslanders en die gaan standaard met zijn allen jagen als er een nieuw paard bij komt. Ze zijn een hele stabiele groep en daar kun je gewoon niet zomaar een nieuw paard in zetten. Bij ons staan ze eerst maanden met een draadje ertussen (neuzen en kroelen kan wel). Zeker voor de paarden die lager in rang staan is het stressvol als er een nieuw paard in de groep komt. Die reageren vaak wel extremer om hun plekje te verdedigen. Het kost echt tijd voordat de groep weer helemaal stabiel is, laat staan als de samenstelling zo vaak wisselt. Plus IJslanders schijnen inderdaad behoorlijk te kunnen discrimineren als er een ander ras bij komt.

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:06

Mijn oudste ijslander kan absoluut niet samen met volwassen grote paarden. Geen idee waarom, ze is sowieso erg dominant maar met andere ijslanders gaat het goed. Zij gaat niet de moeite doen om echt te jagen maar zodra een groot paard enigzins in de buurt komen vliegt ze ze aan en ze blijft dan ook meppen. Bij haar is kudde samenstelling met grote paarden kansloos. Als zoiets het geval is dan gaat het heel lastig worden denk ik om ze samen te krijgen.

Bij onze ijslanders onderling hebben we het ook weleens gehad. Dat was een merrie die zelf laag in de rang stond, die ging ook jagen op de nieuweling in de kudde. Toen hebben we het opgelost door de nieuwe juist met die merrie samen te zetten. Dit werkte toen heel goed, maar de jagende merrie was er wel eentje die heel veel steun van de kudde nodig heeft waardoor dit waarschijnlijk heel goed werkte want die steun viel ineens weg. Die merrie heeft later hetzelfde grapje nog eens geprobeerd toen mijn oudste merrie ook in die kudde kwam maar die begon meteen te meppen dus toen was het meteen afgelopen.

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Re: Problemen met nieuw paard in kudde.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 12:09

Bedankt voor jullie reacties. Wat ik me alleen nog wel afvraag, is of iemand het herkent dat je paard dan zo door het lint gaat dat hij zelfs mensen onder de voet loopt? Zou dat komen omdat hij dan zo gestrest en in paniek is om zijn plek te behouden?
En hoe zouden jullie daar dan mee omgaan?

skvetta

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-09-07

Re: Problemen met nieuw paard in kudde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:39

Ik heb mijn nieuwe paard (wel een IJslander) heb ik geïntroduceerd met eerst 2 dagen een dubbele draad. Als we er waren een enkele draad. Na 2 dagen hebben we de paarden van wei gewisseld zodat ze aan elkaars mest en geuren kunnen ruiken. De 4e dag als we er waren ze alle 3 samen gezet. Dat ging goed zolang er wat gras te eten was. Daarna ging mijn nieuwe paard achter mijn oude paard aan jagen. 4 dagen later heb ik het oude paard in laten slapen (dit zat al in de planning vanwege cushing). Het oude paard uit de wei gehaald toen de dierenarts kwam. Zijn maatje heb ik afscheid laten nemen. Daarna was het goed en heb ik ze dag en nacht bij elkaar laten staan.

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Re: Problemen met nieuw paard in kudde.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 12:28

Even een update. Hij staat nu naast een ander paard met een draadje er tussen. Het is de bedoeling om ze volgende week samen te zetten. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat, omdat dat ook geen IJslander is.
Tot dusver gaat het allemaal rustig. Ik hoop echt dat dit gaat werken en dat hij weer wat rust krijgt.

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 21:49

Het is gelukkig goed gegaan. Wel merk ik sinds hij uit zijn kudde is gehaald dat hij ander gedrag laat zien. Hij is niet meer zo relaxed en rustig als hij eerder was. Hij is druk tijdens het opzadelen en poetsen. Staat niet stil, schraapt met zn hoef en hinnikt veel. Ook tijdens het rijden vind ik hem niet meer zo ontspannen.
Wat hij ook doet is veel gapen. Laatst na het rijden deed hij dat bijvoorbeeld ook. Ik heb wel eens gelezen dat dit een uiting van spanning is.
Zou dit te nu allemaal te maken hebben met het hele gebeuren? Hij is nog vrij jong dus het zou daar ook aan kunnen liggen?
Ik vind het wel vervelend allemaal omdat ik mijn paard niet meer herken en denk dat hij niet lekker in zijn vel zit.

Soms denk ik dat her misschien beter is om een andere stal te zoeken waar wat meer stabiliteit is. Maar dat zal ook weer stress opleveren.
Wat zouden jullie doen?