Mijn paard valt me aan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 14:58

fannetje schreef:
maralyn schreef:
Als je geld wel een probleem vindt, betreft les, in welke vorm dan ook, ben je ongeschikt om een paard te houden, vooral met een beetje karakter.

Als je en stukje terug leest, heeft TS al contact gezocht voor instructie/hulp.
Ik heb haar via pb ook nog een tip gegeven
Ik denk zelf dat dat soort dingen haar meer helpen, dan dit soort opmerkingen....



Even kalm aan en terug lezen...

Volgens mij reageer ik namelijk op koend, en niet op ts. :o

Even een edit.

Ik had namelijk allang gelezen dat ts aan het mailen was.

Echter stuurde koend, dat hij/zij vond, dat er geen bruikbare tips tussen stonden.

Wel degelijk! Les! (En dat gaat ze ook doen :D )

Waarna er gezegd werd, dat je dat geld wel kwijt moet willen, en daar reageerde ik op.


Bijt mijn hoofd er niet af, zonde voor kerst. Wij hebben gourmet op het hoofdmenu, ikzelf zal daar niet zo smakelijk tussen passen :')

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Mijn paard valt me aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 18:50

Dat het fout kan gaan met een onzekere eigenaar en een dominerende paard is zeker vaker gebeurd. Kennis van mij, bij haar in de les zat iemand met een karaktervolle merrie. Elke keer werd haar het advies gegevennom strenger te zijn, maar dat volgde ze niet op. Totdat de merrie een veulen aan de voet had, en de eigenaresse banger werd. Ze is met een zweep de stal in gelopen om de merrie wat beter te kunnen corrigeren mocht dat nodig zijn. Merrie ziet haar met die zweep, en verdedigt direct haar veulen.

2 verbrijzelde bovenbenen. Dat hield die vrouw er aan over. Mensen adviseren om te corrigeren, als de persoon daar het gevoel of lef niet voor heeft.... erg gevaarlijk.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn paard valt me aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 18:59

Nou ja, dat is wel weer erg extreem.
Een merrie met veulen is weer heel wat anders.
Daarvoor gelden andere spelregels. Als je die niet begrijpt kan het inderdaad erg fout aflopen.

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 19:01

pillow schreef:
Caira schreef:
NEEM LES!! Ik kan het echt niet vaak genoeg zeggen bij dit soort topics. Niet zelf aanklooien, want als je timing niet goed is krijg je echt gevaarlijke situaties.

Les nemen om je paard uit de wei te halen? Dan moet je naar mijn mening helemaal geen paard hebben. Neem mij niet kwalijk.

Ik vind ook dat er op bokt wel heel makkelijk geschermd wordt met les nemen en overal professionals en hulp bij halen. Laatst ook toen ik een simpele vraag stelde over een scheerapparaat zou ik opeens een “deskundige” erbij moeten halen.

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 19:02

maralyn schreef:
Als je geld wel een probleem vindt, betreft les, in welke vorm dan ook, ben je ongeschikt om een paard te houden, vooral met een beetje karakter.

Nou ja. Wat onaardig zeg.

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 19:08

Met voer? Nooit met voer of iets anders lekkers proberen dit te veranderen want dan verongeluk je.
Je bent jong en het is een goede stap om tips en begeleiding te zoeken. Ik hoop dat je iemand treft die een paard goed kan lezen want de meeste paarden die dit doen zijn absoluut niet dominant alleen voelen ze niet veilig bij het ontbreken van een leider , de mens dus. En al die mensen die praten over emmertje voer, worteltje, aai aai wat ben je lief, sorry maar die hebben de ballen verstand van het natuurlijke gedrag van een paard .
Ik hoop dat je snel leert hoe je wel leiderschap uit kunt stralen en je paard weer rust en veiligheid kunt geven.

Anoniem

Re: Mijn paard valt me aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 19:11

Ik vind het komisch dat er zoveel word gezegd neem les. Paard eens goed op z'n flikker geven is beter dan lief niet doen zeggen. Die van mij heeft voernijd, geen probleem maar als ie gaat drammen krijgt ie echt een lel op z'n neus. Oren gaan daarbij ook in z'n nek. Geef ik em lel ben ik de baas en krijg ik weer m'n ruimte terug.

pateeke
Berichten: 2210
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 19:27

Marije_1997 schreef:
Ik vind het komisch dat er zoveel word gezegd neem les. Paard eens goed op z'n flikker geven is beter dan lief niet doen zeggen. Die van mij heeft voernijd, geen probleem maar als ie gaat drammen krijgt ie echt een lel op z'n neus. Oren gaan daarbij ook in z'n nek. Geef ik em lel ben ik de baas en krijg ik weer m'n ruimte terug.


Les nemen staat toch niet noodzakelijk gelijk aan lief zeggen niet doen?
De vraag is wat de oorzaak is van het gedrag van het paard. Van achter onze computer kunnen wij enkel veronderstellingen maken. De oorzaak aanpakken is mede daardoor veel moeilijker via een forum dan door les te nemen van iemand die met je mee kan kijken en denken.
Pak je dit gedrag verkeerd aan, kunnen er echt erg gevaarlijke situaties ontstaan. De adviezen om les te nemen zijn goedbedoeld en hebben als doel de band tussen TS en haar paard te versterken en de situatie veilig te maken, te zorgen dat TS haar paard veilig uit de weide kan halen en veilig met haar paard aan de slag kan.

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 19:44

Marije_1997 schreef:
Ik vind het komisch dat er zoveel word gezegd neem les. Paard eens goed op z'n flikker geven is beter dan lief niet doen zeggen. Die van mij heeft voernijd, geen probleem maar als ie gaat drammen krijgt ie echt een lel op z'n neus. Oren gaan daarbij ook in z'n nek. Geef ik em lel ben ik de baas en krijg ik weer m'n ruimte terug.

Ts is blijkbaar onzeker en daar moet ze bij geholpen worden. Hier word ook gehandeld op de manier zoals jij zegt behalve dat na één keer uitdelen( en nee, ik sla of trap ze niet kapot maar goedgericht en binnen een seconde na het ongewenste gedrag) het woordje EEHHH al voldoende is, maar dat heb ik ook moeten leren toen ik een jaar of 14 was. Vond het ook zielig wanneer mijn opa het paard kort en duidelijk op zijn plek zette. Maar je zag meteen resultaat en dat nam ik over. Wanneer je als jong mens niet tussen de paarden bent opgegroeid denk je bij de eerste keer ongewenst gedrag niet direct aan afstraffen maar schrik je je misschien een hoedje en doe je een stap opzij.
De volgende keer gebeurt het weer en paard pakt zijn ruimte en zo is het helemaal een vicieuze cirkel.
Daar moet ze onder begeleiding gewoon even uit.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 20:08

Marije_1997 schreef:
Ik vind het komisch dat er zoveel word gezegd neem les. Paard eens goed op z'n flikker geven is beter dan lief niet doen zeggen.


Ik zou haast zeggen: neem toch eens les :j Dan blijkt namelijk dat veel dingen veel makkelijker om te buigen zijn dan 'eens goed op z'n flikker geven.'
Geweld is meestal een gebrek aan timing, maar timing kun je leren. En ja, bijvoorbeeld via les.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 20:15

Geef een sterk karakter paard maar eens een lel op verkeerde moment, dan pakt hij jou geheid terug. Zeker als je onzeker bent en je timing veel te laat is. Of als je agressief reageert of uit boosheid.

1 goede lel op het perfecte moment zonder emotie of agenda en datzelfde paard denkt daar heel anders over.

En ja dat is te leren, met LES! :D

Edit, grote kans dat die lel niet eens nodig is als je voorkomt dat het paard je wil gaan aanvallen, oftewel je paard leren lezen.

Ook niet elke leidmerrie hoeft te slaan om gehoord ye worden, 1 oor naar achteren of een bepaalde blik en de ander weet dat het slimmer is om te luisteren.

koend
Berichten: 1255
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 20:20

Les nemen is niet dom.

Maar wat mij daarin tegenstaat is dat overal direct geld moet voor gevraagd worden tegenwoordig.
Ik heb leren omgaan met paarden door mijn buurman, door beroeps waarbij ik gratis "vakantiejob" deed, door mensen van de ponyclub, van de rijvereniging, door paardenliefhebbers die ik ontmoette, allemaal GRATIS.
Ik help nu op mijn beurt mensen die het vragen. Gek genoeg geloven sommigen liever een onbekende die ze moeten betalen dan iemand die ze kennen.

Sommigen adviseren hier les en als je dan een beetje zoekt, ontdek je dat ze zelf les geven. Reclame noem ik dat.

Les nemen, dat doe ik zelf enkel als ik ergens niet uit geraak en ja, dat gebeurt wel eens. En dan ga ik naar iemand die presteert met zijn paarden.

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 20:23

koend schreef:
Les nemen is niet dom.

Maar wat mij daarin tegenstaat is dat overal direct geld moet voor gevraagd worden tegenwoordig.
Ik heb leren omgaan met paarden door mijn buurman, door beroeps waarbij ik gratis "vakantiejob" deed, door mensen van de ponyclub, van de rijvereniging, door paardenliefhebbers die ik ontmoette, allemaal GRATIS.
Ik help nu op mijn beurt mensen die het vragen. Gek genoeg geloven sommigen liever een onbekende die ze moeten betalen dan iemand die ze kennen.

Sommigen adviseren hier les en als je dan een beetje zoekt, ontdek je dat ze zelf les geven. Reclame noem ik dat.

Les nemen, dat doe ik zelf enkel als ik ergens niet uit geraak en ja, dat gebeurt wel eens. En dan ga ik naar iemand die presteert met zijn paarden.

Het presteren van een lesgever is geen enkele garantie dat hij/zij goed les geeft.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 20:40

koend schreef:
Les nemen is niet dom.

Maar wat mij daarin tegenstaat is dat overal direct geld moet voor gevraagd worden tegenwoordig.
Ik heb leren omgaan met paarden door mijn buurman, door beroeps waarbij ik gratis "vakantiejob" deed, door mensen van de ponyclub, van de rijvereniging, door paardenliefhebbers die ik ontmoette, allemaal GRATIS.
Ik help nu op mijn beurt mensen die het vragen. Gek genoeg geloven sommigen liever een onbekende die ze moeten betalen dan iemand die ze kennen.

Sommigen adviseren hier les en als je dan een beetje zoekt, ontdek je dat ze zelf les geven. Reclame noem ik dat.

Les nemen, dat doe ik zelf enkel als ik ergens niet uit geraak en ja, dat gebeurt wel eens. En dan ga ik naar iemand die presteert met zijn paarden.



Als je op mij doelt, heb je toch echt pech :') want ze zit ver buiten mijn regio.

Waarom ik les adviseer is niet voor mijn portomonee!
Ik heb lang contact gehad met een vrouw, die ik ook hielp, jawel, gratis! En zij belandde door haar eigen onkunde in een gevaarlijke situatie.

Jong paard, met een beetje karakter, en een eigenaar die alleen maar uit boekjes las!

Op een moment dat ik er niet was, probeerde ze iets uit wat ze gelezen had. En dat heeft ze met breuken mogen bekopen.

Verkeerde timing en de verkeerde plek


DAAROM ADVISEER IK LES!

Fijne kerst en stay safe!

Organa

Berichten: 172
Geregistreerd: 29-01-19

Re: Mijn paard valt me aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 21:32

Ik ga mee met de mensen hiervoor. Iemand zoeken die jou wat kan leren over het gedrag van je paard waardoor je weer vertrouwen krijgt in elkaar. Dat is voor beide partijen de fijnste manier!
Vooral niet met een zweep de wei in gaan, dit kan ook heel goed averechts werken en dat zou zonden zijn. Succes de komende tijd, komt vast allemaal goed! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 21:39

koend schreef:
Les nemen is niet dom.

Maar wat mij daarin tegenstaat is dat overal direct geld moet voor gevraagd worden tegenwoordig.
Ik heb leren omgaan met paarden door mijn buurman, door beroeps waarbij ik gratis "vakantiejob" deed, door mensen van de ponyclub, van de rijvereniging, door paardenliefhebbers die ik ontmoette, allemaal GRATIS.
Ik help nu op mijn beurt mensen die het vragen. Gek genoeg geloven sommigen liever een onbekende die ze moeten betalen dan iemand die ze kennen.

Sommigen adviseren hier les en als je dan een beetje zoekt, ontdek je dat ze zelf les geven. Reclame noem ik dat.

Les nemen, dat doe ik zelf enkel als ik ergens niet uit geraak en ja, dat gebeurt wel eens. En dan ga ik naar iemand die presteert met zijn paarden.
Les, begeleiding, hulp, betaald of onbetaald, welke naam je het beestje ook wil geven. :D

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 21:41

Ik ken iemand die zulke paarden zoekt om zijn opleiding bij Annemarie van der Toorn af te ronden. Geheel kosteloos voor jou.

Als je interesse hebt stuur ik je de contactgegevens door.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 21:45

hns schreef:
Ik ken iemand die zulke paarden zoekt om zijn opleiding bij Annemarie van der Toorn af te ronden. Geheel kosteloos voor jou.

Als je interesse hebt stuur ik je de contactgegevens door.


Perfect!

Juist met Annemarie van der toorn als achtergrond.

(En ik weet uit eigen ervaring vanuit opleidingen dat je je klanten mag bespreken met je instructeurs en mede leerlingen, waardoor je veel kundigheid bij elkaar krijgt.

Aanrader dus!!)

Hns... Ik vind je een topper <3

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 22:07

Kendra schreef:
Nou ja, dat is wel weer erg extreem.
Een merrie met veulen is weer heel wat anders.
Daarvoor gelden andere spelregels. Als je die niet begrijpt kan het inderdaad erg fout aflopen.


Het gaat er juist om dat mensen die onzeker zijn, en niet weten wat ze doen. Voor hele gevaarlijke situaties kan zorgen als ze een paard op een verkeerde manier proberen te corrigeren. Mensen die niet weten wat ze doen, of uit onzekerheid handelen moeten absoluut niet met dit soort paarden leren omgaan. Maar juist bij een die een wat zachter, meer gebalanceerd karakter heeft.

Als TS mijn paard onder handen zou nemen, dan gaat dat geheid ontzettend fout. Omdat de 'agressie' bij mijn merrie niet uit dominantie komt, maar uit onzekerheid en angst. Als dit het geval blijkt te zijn bij haar paard (angst agressie, en een onzekere eigenaar is vragen om problemen. En showt vaak als een niet goed opgevoed paard bij mensen die niet weten waar ze naar kijken) dan staat je er een hoop problemen te wachten als je te hard corrigeert. Daarom is les nemen zo belangrijk, en advies via een forum geven niet handig. Wat als het paard angstiger word door die zweep in haar handen? Net als dat paard dat haar veulen beschermde?

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 22:07

Ik denk altijd zo: als ik mijn paard een klap geef, komt het dan net zo hard aan als een maatje die dr mept? Nee. Ze leren er wel van als iets niet mag en ze een lel krijgen. Je moet het natuurlijk niet op het verkeerde moment doen. Ooit met trailerladen gezien. Mensen ware een uur bezig geweest en toen paard eindelijk stond kreeg ie een paar schoppen ipv een beloning. Op zo’n moment ben je verkeerd.

Mijn merrie kwam achteruit zetten op de trailer, het liefst met boom en al, of ging gewoon staan en deed het niet meer. 1x met de bezem een klap gegeven en ze laad nu echt altijd. Was brutaliteit en uittesten toen ik dr net had, hele dominante merrie en in het rijden ook last mee gehad. Ook gehad wat jij zegt van steigerend op je aankomen. Denk erom dat ze klappen heeft gehad toen ze dat deed. Nu fijnste paard ooit en doet geen stap meer verkeerd. Grenzen aangeven bij haar en dan geven ze jou dat dubbel en dwars terug. In het rijden vind ik les erbij ook fijn, ook daarin leer je grenzen aangeven. Slaan is niet altijd de oplossing maar wel als ze echt verkeerd zijn.

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 22:09

Zelfde probleem gehad met mijn pony, toen ook les genomen, tijdens de les heeft die van mij ook wel eens een lel gehad door degene die mij les gaf, maar wel op het goede moment. Zelf had ik toen dat inzicht niet.
En les kan nooit kwaad daarin, gebruik hetgene wat ik met mijn pony heb geleerd nu ook bij mijn nieuwe paard.

Alleen maar fijn toch als je weer nieuwe dingen leert?

Zou zeker niet alleen hier mee aan de slag gaan als je al onzeker bent, dan is het vooral de 1ste paar keer wel fijn als iemand verteld wat je moet doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 22:39

Benfan schreef:
Kendra schreef:
Nou ja, dat is wel weer erg extreem.
Een merrie met veulen is weer heel wat anders.
Daarvoor gelden andere spelregels. Als je die niet begrijpt kan het inderdaad erg fout aflopen.


Het gaat er juist om dat mensen die onzeker zijn, en niet weten wat ze doen. Voor hele gevaarlijke situaties kan zorgen als ze een paard op een verkeerde manier proberen te corrigeren. Mensen die niet weten wat ze doen, of uit onzekerheid handelen moeten absoluut niet met dit soort paarden leren omgaan. Maar juist bij een die een wat zachter, meer gebalanceerd karakter heeft.

Als TS mijn paard onder handen zou nemen, dan gaat dat geheid ontzettend fout. Omdat de 'agressie' bij mijn merrie niet uit dominantie komt, maar uit onzekerheid en angst. Als dit het geval blijkt te zijn bij haar paard (angst agressie, en een onzekere eigenaar is vragen om problemen. En showt vaak als een niet goed opgevoed paard bij mensen die niet weten waar ze naar kijken) dan staat je er een hoop problemen te wachten als je te hard corrigeert. Daarom is les nemen zo belangrijk, en advies via een forum geven niet handig. Wat als het paard angstiger word door die zweep in haar handen? Net als dat paard dat haar veulen beschermde?
Dat laatste is zó waar. := Ik heb met drie paarden vrij veel gewerkt waarbij ik gewaarschuwd werd omdat ze zouden slaan. Eentje was een onzekere, snel overprikkelde merrie, eentje was wel een vrij dominante merrie bij wie terugslaan alleen maar zou uitlopen op ruzie, en eentje was een brutale jonge hengst. Nummer één heeft nooit ook maar gedreigd te slaan, want elke keer als ik zag dat ze spanning begon op te bouwen met zadelen, gaf ik haar wat ruimte om die spanning af te laten vloeien. Bij nummer twee was het een kwestie van haar halster vastpakken en haar achterhand wegduwen op het moment dat ze zich naar je om probeerde te draaien - na drie keer gingen de oren naar voren en heeft ze niets meer geprobeerd. Nummer drie heeft ook nooit een spreekwoordelijke vinger naar me uitgestoken. Hij was een brutale aap met weinig respect voor mijn ruimte en ook weinig respect voor mijn waarschuwingen, dus die heeft in het begin wel regelmatig een lel gehad of een "toevallige" botsing met het handvat van de riek, maar uitgehaald heeft hij naar mij nooit, ook niet als ik pal achter 'm stond om z'n staart te borstelen en ook niet toen hij met een gebroken been stond en op den duur van gekkigheid niet meer wist wat hij met z'n energie moest en stond te bokken en te steigeren aan de rack chain. :')

Bij de "verkeerde" mensen gaat dit dus mis, en zeker bij de laatste is het ook flink misgegaan nadat ik weg was gegaan daar, met als resultaat een paard dat niemand meer vertrouwde en bij voorbaat maar naar mensen ging steigeren als ze zijn box binnenkwamen. Juist het feit dat iedereen bang van hem was en dat probeerde "op te lossen" door erop los te rammen, werd dat gedrag alleen maar erger. Toen ik een paar maanden later tijdelijk terug was op die stal en even hielp met het checken van zijn castratiewond en hem gewoon behandelde zoals ik altijd had gedaan, was er geen vuiltje aan de lucht en was hij gewoon weer het paard zoals ik hem kende: een brutale aap met een klein hartje. Noch hij, noch ik heeft met slaan gedreigd.

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Mijn paard valt me aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 23:12

@Mkango, juist ja! als je het paard op de verkeerde manier benadert dan gaat dat dus fout.

Mijn merrie is door onkunde van een 'deskundige' zo gruwelijk verpest, dat ze zichzelf in bescherming moest nemen door in de aanval te gaan. Daardoor geleerd dat mensen haar dan ruimte geven, en dus is aanvallen de beste verdediging. Het allerlaatste wat ik bij haar moet doen, is druk opvoeren... op wat voor manier dan ook! Ze flipt! Ze denkt niet meer na, en ziet dan niet meer wat ze doet.... En dat doet ze snel!

Staan natuurlijk de beste stuurman aan wal. Kreeg een schop omdat ik haar uiers wou controleren. Ging te snel, ze raakte in paniek en BAM.. niet hard maar wel een tik gehad. Absoluut MIJN schuld, ik had niet direct haar tieten moeten pakken! zou ik ook boos om worden. Staat er iemand bij die naar mijn paard stond te schreeuwen. Haar heel snel verteld haar mond te houden! Dat werkt niet bij mijn merrie, absoluut niet! Daar ga je ongelukken van krijgen.

Heb haar als projectpaardje leren kennen. Man, man, man, man. Wat een angst, wat een onzekerheid, wat een wantrouwen. Heel blij dat ik nooit met een stok klaar heb gestaan, heb lopen schoppen of schreeuwen. Kan werkelijk alles met haar, er kunnen zelfs anderen op haar rijden ZOLANG!!! ze niet de druk opvoeren, maar gewoon heel licht met de hulpen haar vragen wat te doen. Super beest onder het zadel, kan werkelijk alles!!! bh dan compleet stress-vrij zijn.. dat is helaas haar karakter.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Mijn paard valt me aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 15:08

En dat is bij elk paard anders. Mijn laatste verzorg was een naar mensen toe bleue merrie. Maar de paarden in haar buurt wisten wel dat zij het laatste woord had.
Ben een paar keer flink op mijn bek gegaan en opeens viel het kwartje.
Vragen, uitnodigen. Er ging een wereld voor mij open. Uiteindelijk los naast mij buiten wandelend. Alleen dat ene hoekje in de buitenbak waar het gras kniehoog stond. (Het zijn en blijven Haflingers). :D

Loesjexo

Berichten: 66
Geregistreerd: 08-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 18:02

Majabeestje schreef:
Hier ook een pony die aanvalt bij voer in de wei. Als je hem wegstuurt wil hij je bijten of draait zich om en schopt gericht. Echt gevaarlijk.
Zonder voer is er niks aan de hand..
Is in de omgang wel wat drammerig aan de hand maar zo lang je dus geen voertjes geeft is er niks mee te doen. Ook met grondwerk is hij braaf, blijft uit je ruimte, stopt keurig achter je etc. En zo gauw er eten in het spel komt verandert ie in een gevaarlijk 'monster'.
Hoe is dat met jouw paard TS? Heeft hij wel eens wat gekregen met uit de wei halen?


Mijn paard kan ook soms goed drammerig zijn, maar een vriendin en ik geloven dat dat komt doordat hij nu even stilstaat ivb thuis-faciliteiten te kort. Morgen gaan we beginnen aan onze geimproviseerde longeercirkel. Op gras is hij namelijk niet te longeren.

Ik heb hem laatste keren met iets beloond als hij normaal naar me toe kwam (door iemand van de andere kant hem naar mij te ''leiden'') zodat hij wel snapt dat dat is wat ik wil zien. Ik ga dit natuurlijk niet altijd met een snoepje of brok doen want anders wordt dat ook weer een gewoonte. Laatste keer propte ik gewoon een hand gras in zijn mond :P. Tot nu toe nog niet iemand op ons pad die ons kan helpen. Want ben er ook achter gekomen dat hij ergere voernijd heeft dan ik dacht. Als ik hem dan duidelijk maak dat hij uit mijn buurt moet gaan doet hij het ook goed terug tegen mij. Ik ben dan bang door een lel uit te delen er een gevecht van te maken. Gelukkig is dit nog maar 1x gebeurt in de paddock. Ik probeer hem pas te laten eten wanneer hij voldoende afstand houdt en niet loopt te schrapen. Het liefste ook wanneer hij weg kijkt, maar dit lukt niet altijd.