ik heb spijt van mijn pony en weet niet wat te doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:44

janderegelaa schreef:
Een 15 jarige die het woord apprecieren gebruikt...Schaduw accountje?

Of ze woont in België, waar dat een gangbaar woord is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:53

Je schrijft dat je al veel ervaring hebt. Helaas leer je op een manege niet erg veel... ik zou fulltime begeleiding zoeken, leren rijden gebeurt vaak pas echt op een eigen paard met privéles en dat is niet erg, maar goede begeleiding is wel een must voordat de pony merkt dat ze bij jou met dingen weg komt en straks echt niet meer te rijden is. Zo iemand kan je dan ook helpen met bv een planning met rustdagen maken, dat is van achter een beeldscherm niet te doen omdat elke pony anders is

Cuteponygirl
Berichten: 18
Geregistreerd: 11-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 23:58

janderegelaa schreef:
Een 15 jarige die het woord apprecieren gebruikt...Schaduw accountje?


Hoe bedoelt u? Mijn woordenschat is gewoon zeer rijk.

Cuteponygirl
Berichten: 18
Geregistreerd: 11-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 23:59

senna21 schreef:
janderegelaa schreef:
Een 15 jarige die het woord apprecieren gebruikt...Schaduw accountje?

Of ze woont in België, waar dat een gangbaar woord is.

Inderdaad ik woon in België, ‘ appreciëren ‘ gebruiken wij hier constant. Het is echt een basis woord.

Cuteponygirl
Berichten: 18
Geregistreerd: 11-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 00:00

idylle schreef:
Zou je merrie wat groentensoep geven, wie weet helpt het _O-

Ha ha ik zal het proberen.

Cuteponygirl
Berichten: 18
Geregistreerd: 11-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 00:01

ToosxHorses schreef:
Ik zou je pony even laten bekomen van de verhuis. Dan kunnen jullie elkaar wat gewoon worden en kan je pony wennen aan de omgeving. Ook zou ik zoeken naar goede instructeur / instructrice die bij jullie past en de nodige begeleiding en vertrouwen kan geven. 4 jaar is tenslotte nog jong. Geef het tijd en denk dat alles dan wel op zijn pootjes beland met geduld en goede begeleiding. Misschien kan je alvast wat beginnen met grondwerk zodat jullie een band creëeren. Wij hebben sinds september een nieuwe pony op stal en deze moest heel erg wennen aan de omgeving. Pony was het bijvoorbeeld niet gewend om op de wei te staan in plaats van elke dag op stal. Dit is zomaar een voorbeeld hé! Voor nu even lekker rustig aan doen en genieten van het feit dat je je eerste pony hebt gekocht, komt vast goed :)


Super advies! Bedankt voor je reactie.

Cuteponygirl
Berichten: 18
Geregistreerd: 11-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 00:03

Sammiex2000 schreef:
Je schrijft dat je al veel ervaring hebt. Helaas leer je op een manege niet erg veel... ik zou fulltime begeleiding zoeken, leren rijden gebeurt vaak pas echt op een eigen paard met privéles en dat is niet erg, maar goede begeleiding is wel een must voordat de pony merkt dat ze bij jou met dingen weg komt en straks echt niet meer te rijden is. Zo iemand kan je dan ook helpen met bv een planning met rustdagen maken, dat is van achter een beeldscherm niet te doen omdat elke pony anders is

Ik rijd al bijna heel mijn leven paard en daarvan maar drie jaar op een manege. Ik heb lang verzorgpaarden gehad waar ik zelfstandig mee moest werken om een eigen paar gewend te houden. En dat had ik onder de knie want mijn bijrijpaarden zijn echt geen gemakkelijke! ( volbloed Arabier ) Toch bedankt voor de tips!

LiannePuthzy

Berichten: 6946
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 00:04

Ik zou de pony nog wat tijd geven. Toen ik mijn 5 jarige net had gekocht had ik hem eerst ruim 2,5 week rust gegeven op wat stappen aan de handna. Na 2,5 week ben ik gaan longeren, dit ging niet goed. Dag er na erop gezeten . Niet heel lang, gewoon iets van 10 tot 20 minuten alleen in de bak gestapt, verder niets. Na 3 weken mijn eerste les met hem gereden

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 00:08

Inderdaad rust geven, en ik zou een 4-jarige ook daarna zeker niet 7 dagen per week aan het werk zetten, dat vind ik echt te veel voor zo'n jonkie (al zou ik geen een paard 7 dagen per week laten werken, rust is voor alle paarden belangrijk). Als die gewoon hele dagen buiten kan en de juiste voeding krijgt zou dat echt niet nodig moeten zijn. Richtlijn is volgens mij eerder 4x per week bij een 4-jarige

LiannePuthzy

Berichten: 6946
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 00:10

NienkeV1994 schreef:
Inderdaad rust geven, en ik zou een 4-jarige ook daarna zeker niet 7 dagen per week aan het werk zetten, dat vind ik echt te veel voor zo'n jonkie (al zou ik geen een paard 7 dagen per week laten werken, rust is voor alle paarden belangrijk). Als die gewoon hele dagen buiten kan en de juiste voeding krijgt zou dat echt niet nodig moeten zijn. Richtlijn is volgens mij eerder 4x per week bij een 4-jarige


Ik zou een 4 jarige inderdaad niet elke dag aan het werk willen hebben, 3 a 4 dagen in vaak zat.

Mijn 5 jarige (sinds dit jaar zadelmak) hoeft ook maar 3 tot 4 dagen per week echt wat te doen. De rest is aan de hand stappen of los rennen in de longeerkraal (hierbij drijf ik niet)

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 00:11

Ik zou zo'n jonkie de eerste weken lekker laten wennen aan de nieuwe omgeving en haar alleen een 2 a 3 keer per week pakken om een beetje te poetsen, te wandelen en wat grondwerk doen.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: ik heb spijt van mijn pony en weet niet wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 00:14

Persoonlijk zou ik de pony terug naar de vorige eigenaar doen. Ik vrees dat je anders nog vaak gaat huilen, want een levend dier hebben komt nou eenmaal met ups en downs. Probleem is dat jij veel als een down ziet en dan is paarden hebben niet leuk. Dus pony weg en het voorlopig bij bijrijdpaarden houden.

Jenara

Berichten: 1548
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 00:19

Gini schreef:
Persoonlijk zou ik de pony terug naar de vorige eigenaar doen. Ik vrees dat je anders nog vaak gaat huilen, want een levend dier hebben komt nou eenmaal met ups en downs. Probleem is dat jij veel als een down ziet en dan is paarden hebben niet leuk. Dus pony weg en het voorlopig bij bijrijdpaarden houden.


Dat is nu ook weer niet nodig. Het is niet omdat het in het begin even allemaal anders is dan je verwacht/gedroomd hebt en je daardoor wat onzeker wordt, dat het daarom niet goed komt.
Onzekerheid is bij een eerste eigen paard echt zo normaal.
Je verwachtingen zijn zo hoog, je bent zelf gespannen (op een positieve manier natuurlijk, maar het blijft spannend) en de pony is plots anders dan toen je hem testte (wat ook normaal is)
Alles vraagt even wat tijd en rust om in de juiste plooien te vallen.

Hoewel ik ook absoluut goede begeleiding alleen maar kan aanraden! De juist mensen om je heen om je te helpen met je onzekerheden en de kennis die je nog mist, dat doet ook erg veel.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 00:22

Even laten wennen. En dan goede begeleiding zoeken! Soms duurt het even maar komt alles goed. Je moet elkaar nog leren kennen :)

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 00:30

Jenara schreef:
Gini schreef:
Persoonlijk zou ik de pony terug naar de vorige eigenaar doen. Ik vrees dat je anders nog vaak gaat huilen, want een levend dier hebben komt nou eenmaal met ups en downs. Probleem is dat jij veel als een down ziet en dan is paarden hebben niet leuk. Dus pony weg en het voorlopig bij bijrijdpaarden houden.


Dat is nu ook weer niet nodig. Het is niet omdat het in het begin even allemaal anders is dan je verwacht/gedroomd hebt en je daardoor wat onzeker wordt, dat het daarom niet goed komt.
Onzekerheid is bij een eerste eigen paard echt zo normaal.
Je verwachtingen zijn zo hoog, je bent zelf gespannen (op een positieve manier natuurlijk, maar het blijft spannend) en de pony is plots anders dan toen je hem testte (wat ook normaal is)
Alles vraagt even wat tijd en rust om in de juiste plooien te vallen.

Hoewel ik ook absoluut goede begeleiding alleen maar kan aanraden! De juist mensen om je heen om je te helpen met je onzekerheden en de kennis die je nog mist, dat doet ook erg veel.


Maar jij noemt het nu heel lieflijk 'wat onzeker' en 'spannend op een positieve manier', maar ik lees pijn in de buik, huilen, moed zakt me in de schoenen, een steigerende, bokkende, bijtende pony, ik heb spijt van mijn pony, ik weet mij echt geen raad meer. Een tiener die een eerste eigen pony krijgt en na de eerste week al deze woorden neerschrijft, dat vind ik best heftig. Een eigen paard zou de beste beslissing van je leven moeten zijn, toch zeker de eerste 7 dagen, de miserie komt daarna vanzelf wel. :D Ik denk oprecht dat ze voorlopig beter af is bij bijrijdpaarden. Mijn mening maar.

ToosxHorses
Berichten: 134
Geregistreerd: 19-10-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 00:33

Gini schreef:
Persoonlijk zou ik de pony terug naar de vorige eigenaar doen. Ik vrees dat je anders nog vaak gaat huilen, want een levend dier hebben komt nou eenmaal met ups en downs. Probleem is dat jij veel als een down ziet en dan is paarden hebben niet leuk. Dus pony weg en het voorlopig bij bijrijdpaarden houden.


Wat een onzin advies! Beetje heel negatief... Super toch dat ze advies vraagt en eventueel hulp wilt inschakelen? Het is juist goed dat ze nog meer kan leren over paarden nu ze een eigen pony heeft. Het is niet allemaal roze geur en maneschijn zo gaat dat nu eenmaal in de paardensport, maar na regen komt zonneschijn en doorzetten hoort daar bij. Daarom moet ze haar pony toch niet direct opgeven en terug brengen, omdat de start niet goed is gegaan? Ik weet zeker dat het met juiste begeleiding de goede richting zal uitgaan! Veel succes alvast!

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 00:46

Ik ga de knuppel even in het hoenderhok gooien, en zal vast geen vriendjes worden met de boktbrigade, maar buiten heel het "even rustig aandoen en jezelf niet overschatten", je schrijft dat de pony bij de vorige eigenaresse op stal stond en nu overdag naar buiten is gegooid. Niet ieder paard vind dit fijn en kan deze omslag aan. En een merrie die niet op haar gemak is wordt niet leuk in de omgang.

Heb je de ruimte om haar op stal te zetten en gedoseerd buiten te zetten?

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 00:50

ToosxHorses schreef:
Wat een onzin advies! Beetje heel negatief... Super toch dat ze advies vraagt en eventueel hulp wilt inschakelen? Het is juist goed dat ze nog meer kan leren over paarden nu ze een eigen pony heeft. Het is niet allemaal roze geur en maneschijn zo gaat dat nu eenmaal in de paardensport, maar na regen komt zonneschijn en doorzetten hoort daar bij. Daarom moet ze haar pony toch niet direct opgeven en terug brengen, omdat de start niet goed is gegaan? Ik weet zeker dat het met juiste begeleiding de goede richting zal uitgaan! Veel succes alvast!


Waarom is het onzin? Omdat het een ander advies is dan jij zou geven?
Het is niet abnormaal dat paarden teruggebracht worden naar de verkoper wanneer het paard niet blijkt te voldoen aan de verwachtingen. Als ik mijn dochter leuk haar allereerste pony zou kopen, zou ik willen dat ze plezier heeft, niet dat ze na een week al met buikpijn naar haar steigerende en bijtende pony gaat en enkel met begeleiding een fatsoenlijk rondje door de bak heen kan. Ik gun TS de roze wolk, als je na 7 dagen al moet spreken van 'doorbijten' en 'na regen komt zonneschijn', nou ja, dat vind ik dan weer negatief.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 01:01

Nou als de vorige eigenaar ook al langere tijd haar instructrice is heeft ze vooral geld gezien en niet nagedacht.
Als ze TS al langer kent had ze dit kunnen voorspellen dus ik vraag me af of je niet beter een andere instructeur/trice zoekt. Deze lijkt jullie niet echt te kunnen helpen.
Ik zou niet zomaar opgeven maar betere begeleiding zoeken.

ToosxHorses
Berichten: 134
Geregistreerd: 19-10-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 01:32

Gini schreef:
ToosxHorses schreef:
Wat een onzin advies! Beetje heel negatief... Super toch dat ze advies vraagt en eventueel hulp wilt inschakelen? Het is juist goed dat ze nog meer kan leren over paarden nu ze een eigen pony heeft. Het is niet allemaal roze geur en maneschijn zo gaat dat nu eenmaal in de paardensport, maar na regen komt zonneschijn en doorzetten hoort daar bij. Daarom moet ze haar pony toch niet direct opgeven en terug brengen, omdat de start niet goed is gegaan? Ik weet zeker dat het met juiste begeleiding de goede richting zal uitgaan! Veel succes alvast!


Waarom is het onzin? Omdat het een ander advies is dan jij zou geven?
Het is niet abnormaal dat paarden teruggebracht worden naar de verkoper wanneer het paard niet blijkt te voldoen aan de verwachtingen. Als ik mijn dochter leuk haar allereerste pony zou kopen, zou ik willen dat ze plezier heeft, niet dat ze na een week al met buikpijn naar haar steigerende en bijtende pony gaat en enkel met begeleiding een fatsoenlijk rondje door de bak heen kan. Ik gun TS de roze wolk, als je na 7 dagen al moet spreken van 'doorbijten' en 'na regen komt zonneschijn', nou ja, dat vind ik dan weer negatief.


Ik vind het kort door de bocht om na één week al te zeggen dat ze haar pony terug moet brengen. Pony moet hoogstwaarschijnlijk wennen aan de omgeving en staat hengstig. Bovendien is het dier nog erg jong en heeft ze het tot nu toe elke dag gereden. Zijn toch enkele factoren die een rol kunnen spelen waarom de pony nu even "dwaas" doet en de start wat moeilijk gaat.

LadyFiesta
Berichten: 685
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 07:53

Zoek goede begeleiding. Je bent zelf jong, en de pony is vier, daar heb je echt intensieve begeleiding bij nodig. In grondwerk, rijden, voermanagement, alles. Het klinkt alsof je aan je lot wordt overgelaten eigenlijk, instructie zou beter moeten weten bij verkoop van een groene pony aan een jong meisje. Deels snap ik Gini ook wel, dit zou echt niet je gevoel moeten zijn na 1 week een nieuwe pony, maar denk wel dat dit met begeleiding beter kan worden! Jouw onzekerheid straalt ervan af en dat is niet wat een 4-jarige nodig heeft, maar met begeleiding kan je veel zekerder worden en kan het plezier weer terugkomen.

Een paard zeven dagen in de week werken vind ik nergens op slaan.
En wat anderen ook zeiden, opeens veel naar buiten kost een paard energie en tijd om te wennen. Daarnaast lekker een paar keer in de week plezier maken. Presteren is nu niet belangrijk.

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 07:55

Cuteponygirl schreef:
Dreamy schreef:
Je zegt dat je haar net een week geleden gekocht hebt. Uit je verhaal zie ik dat je al veel met haar ondernomen hebt in die week. Probeer haar eerst even de tijd te geven en ga aan elkaar leren wennen. Ze is ook nog jong, dus neem de rust en de tijd.


Moet ik haar dan een paar dagen rust geven?


Een paard heeft wel eerder een paar maanden nodig om te wennen hoor. Daarom moet je haar niet maandenlang stil zetten, maar wél de tijd geven om rustig te wennen. Ik lees dat de manier van huisvesting bijvoorbeeld anders (en in mijn ogen beter!) is, ook hier heeft ze tijd nodig om te wennen :)

Doe gewoon rustig aan. Je kan best elke dag bezig zijn met haar, zonder haar daadwerkelijk aan het werk te zetten. Poets haar, zet haar los in de piste, leer haar kennen, geef haar de kans jou en de nieuwe omgeving te leren kennen. En zoek begeleiding - je komt erg onzeker over, én een pony die steigert ed kan voor ongelukken zorgen.

Bekijk het zo: je pony is 4 jaar. Hopelijk wordt ze 8x zo oud. Je hebt dus nog een zee van tijd! Overhaast nu niet, des te leuker wordt het binnenkort. Je hebt nog tijd genoeg om alles met haar te bereiken wat je maar wilt, je hebt geen enkele reden om nu heel snel te gaan. Beter traag en goed, dan overhaast met het gevoel dat je nu hebt.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 08:07

Kijk, een pony is een prooidier, een vluchtdier. Die worden geboren met een instinct dat zegt dat ze continu op hun hoede moeten zijn, anders worden ze misschien wel opgegeten.

Een paard op zijn gemak kan heel braaf en rustig zijn. In dit geval echter, heb je een jong paard uit haar veilige omgeving getrokken en op een nieuwe plek gezet. Dat is voor veel jonge paarden enorm ingrijpend. Ze moeten wennen aan nieuwe vriendjes en leren wat ze daar aan hebben. Ze moeten wennen op een nieuwe plek en zich daar veilig leren voelen. Ze moeten wennen aan een nieuwe routine en daar in komen. Voor sommige paarden kan het best een hele periode duren voordat ze zich weer helemaal 100% veilig en op hun gemak voelen, en tot die tijd kunnen ze echt anders zijn qua karakter dan je van ze gewend bent. Soms duurt dit proces zelfs maanden, maar eigenlijk altijd wel langer dan een week.

Het wennen aan al deze dingen kost je paard veel energie. Stel je voor dat jij naar een andere school zou moeten. Dan zou je niet vanaf dag 1 alles oppikken wat je in de lessen zou moeten leren. Je zou dan ook moeten wennen aan nieuwe lokalen, een nieuwe looproute door de school, nieuwe docenten, nieuwe klasgenoten etc, en dat vreet ook allemaal energie. Dus opletten in de les, dat is dan even lastig.

Het is dus goed om haar tijd te geven om te wennen. Echt een week of een paar weken minder met haar te doen. Lekker poetsen, wandelen over het terrein, dat soort dingen zijn prima. Een beetje wennen aan elkaar. Maar zo hard aan het werk is niet alleen veel voor een vierjarige, maar ook voor een paard dat zoveel indrukken verwerkt. Dan werk je niet alleen puur met een paard, maar met een paard met een enorme extra bagage erbij in zijn koppie, en dan is het niet gek dat ie soms anders uit de hoek komt. Dat settelt vanzelf.

Daarnaast is het wel belangrijk niet medelijden te hebben en dan gedrag wat niet oke is te accepteren. Probeer de situaties vooral niet op te zoeken dat er slecht gedrag komt. Komt dit wel, dan zou ik daar zeker wel een correctie op geven. Daar mag je best duidelijk en zelfverzekerd over zijn. Bijten enzo, dat kan gewoon niet. Hoe je daar dan het beste mee om kunt gaan, daar kan een instructrice je mee verder helpen. Misschien is je instructrice wel goed, maar ik zou toch overwegen er iemand anders bij te halen dan de oude eigenaar, ivm een objectiever beeld over de pony.

Super veel succes!

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 08:52

Ik snap vele reacties als rust maar.... Het is een oudere pony met levenservaring het gedrag wat ze laat zien is niet acceptabel.

Overvallen en moeten wennen vind ik geen excuus dit gedrag goed te praten

Opvoeding begint bij dag 1 op welke stal/nieuwe eigenaar dan ook.

Waar en hoe heb en je haar gekocht?

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 08:55

StalNollie schreef:
Ik snap vele reacties als rust maar.... Het is een oudere pony met levenservaring het gedrag wat ze laat zien is niet acceptabel.

Overvallen en moeten wennen vind ik geen excuus dit gedrag goed te praten

Opvoeding begint bij dag 1 op welke stal/nieuwe eigenaar dan ook.

Waar en hoe heb en je haar gekocht?

Is 4 jaar een oudere pony met levenservaring ? :)