Hulp bij nieuwe pony!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carolina02
Berichten: 6
Geregistreerd: 19-09-20

Hulp bij nieuwe pony!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 20:30

Sinds drie weken heb ik een haflinger merrie van 20 jaar oud. De eerste anderhalve week vertoonde Marit heel fijn gedrag, ze kwam naar mij toegerend als ze mij aan zag komen, super sociaal gedrag en ze is werkelijk super bomproof. Ze staat bij mij op een 8 hectare groot walhalla weiland met tien andere paarden. In het begin was het natuurlijk even wennen en stond Marit vaak van de groep af. Sinds een dikke week heeft ze een bonte vriendin (Jane) waar ze ontzettend gek mee is ze zijn beide onafscheidelijk van elkaar. Ze zijn continue aan het knuffelen/kriebelen en waar Jane gaat, gaat Marit ook. Hartstikke fijn natuurlijk, alleen begon het mij op te merken dat zij agressiever gedrag ging vertonen naar de andere paarden als ze te dichtbij haar en Jane kwamen. Hetgeen wat mij erg zorgen baart is dat ze dit niet alleen bij haar kuddegenoten doet maar ook bij mij. Ik hoef maar iets te dicht bij haar te zijn en/of Jane en dan keert ze radicaal haar kont naar mij toe met haar oren plat in haar nek. Ze laat duidelijk merken dat zij niet wil dat ik in haar of in die van Jane ruimte kom. Tevens protesteert ze als ik haar wil meenemen met het touwhalster. Terwijl de eerste anderhalve week er totaal geen probleem was. Ze liep als een mak lammetje met mij mee en kwam hinnikend naar mij toe gerend.

Sinds zij beste vriendinnetjes is met Jane is Marit rigoureus veranderd in haar gedrag. Ze is hartstikke hengstig en parkeert vaak haar bibsje in bij Jane ook plast ze continue kleine beetjes en raakt ze helemaal in paniek als ze ook maar een klein beetje van Jane af staat. Doordat ik twee jaar geleden een ongeluk heb gehad met mijn vorige paard heb ik er bewust voor gekozen om een bomproof paard te kopen zodat ik weer mijn vertrouwen zou terug krijgen. Dit ging dus in het begin ontzettend goed, lees : Ik on met haar een wandeling maken in het bos, zelfs rijdend zonder zadel met alleen een halstertouw. Terwijl mevrouw nu in paniek slaat als de eigenaar van Jane komt om met haar een buitenrit te maken. Marit blijft zo lang door galopperen totdat Jane weer terug staat bij haar in de weide.

Nu heb ik afgelopen maandag een les gehad en gaf mijn instructrice al aan dat ze vrij weinig respect heeft en dat het ook wel echt een tante is die weet dat zij sterker is dan ik. Ze steigert, bokt en trapt gericht naar je toe. Nu verbaast het mij zo ontzettend omdat de eerste anderhalve week niks aan het handje was!
Het vervelende is ook dat ik nu banger ben dan ooit tevoren.. Wat zou er aan de hand kunnen zijn met Marit? Ik weet dat het een pony is die respect voor de medemens weer moet gaan leren maar dat ze echt staatsgevaarlijk is had ik anderhalve week nooit voor ogen kunnen zien! Heeft het misschien te maken met het feit dat ze hengstig is? Trauma? Doordat ze zo vaak is verplaatst geweest in haar leven? Over anderhalve week komt er iemand kijken die paardentolk is van beroep en ook kijkt naar de gehele ''huishouding'' van het paard. Maar zoals het nu staat kan ik haar bijna al niet meer uit het weiland halen mede door mijn erge angst. Ze loopt weg en parkeert haar kont naar mij toe dus heel uitnodigend is het nou ook niet...

Graag hoor ik of jullie een idee/tip hebben!

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hulp bij nieuwe pony!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:01

Wat vervelend voor je zeg.Ik lees hier graag mee voor tips!

carolina02
Berichten: 6
Geregistreerd: 19-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 21:03

anjali schreef:
Wat vervelend voor je zeg.Ik lees hier graag mee voor tips!


Dankjewel! :)

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Hulp bij nieuwe pony!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:12

Ik denk dat het gewoon tijd heeft. Ze moet nog even haar plekje in de kudde vinden. Nu zijn ze daar nog niet over uit waardoor ze probeert zelf zo hoog mogelijk in de rang te komen. Wat het respect betreft kan ik grondwerk aanraden. Mijn jonge paardje had ook 0 respect voor mensen toen ik haar kocht. Ik heb veel basis grondwerk gedaan en daarna wat parelli. Nu hoef ik me maar om te draaien en ze zet al een stapje terug.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hulp bij nieuwe pony!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:28

Als ze hengstig is kan dat er zeker mee te maken hebben.Ik persoonlijk tolereer geen gedreig en gericht getrap.Maar wat je zou moeten doen om dat af te leren,dat weet ik ook nog steeds niet.Je krijgt dus al les,heel goed,en er komt zelfs een paardentolk. Ik ben benieuwd wat die er van zegt.Als ik jou was zou ik wel een zweep meenemen als je de wei in gaat zodat je haar zonodig haar plaats kunt wijzen!Ze is tenslotte al 20 en moet toch wel ooit manieren geleerd hebben.Want nu lijkt ze wel de baas over jou te spelen.En dat is niet de bedoeling.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:47

Klinkt als een paard dat bezig is haar plekje te vinden, tov de kudde en ook tov jou. En aan de gedragspatronen te zien concludeert ze dat jij geen leider bent en neemt zij die plaats dan maar in. Heel logisch gedrag vanuit haar perspectief! En gelukkig makkelijk te keren als jij eerlijk maar consequent gaat optreden. Mijn advies is om grondwerkles te gaan nemen. Alleen iemand die erbij is en ziet hoe jullie interacteren kan zien hoe je dit moet aanpakken.

In welke regio staat je paard? Misschien zijn hier bokkers die tips hebben voor goede instructie

MarliesV

Berichten: 15186
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:52

Drie weken is nog erg kort om ergens gewend te zijn.

Ze is duidelijk zoekende naar een plekje in de kudde en bevestiging en veiligheid.

Die bied haar vriendinnetje haar nu. Voor dit moment, zolang het niet onveilig wordt voor de eigenaren lekker zo laten. Geef haar even de tijd om te wennen.

De eerste weken was ze waarschijnlijk zo overdonderd door de verhuizing dat ze zich afsloot. Doet die van mij ook.
Lijkt braaf maar is eigenlijk totaal in zichzelf gekeerd.

Lekker met regelmaat uit de kudde halen en grondwerk mee doen.

Dreigen is trouwens een no go. Duidelijk nee aangeven en consequent meenemen. Ze heeft wel gewoon te luisteren.

carolina02
Berichten: 6
Geregistreerd: 19-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 00:22

yarkayunda schreef:
Ik denk dat het gewoon tijd heeft. Ze moet nog even haar plekje in de kudde vinden. Nu zijn ze daar nog niet over uit waardoor ze probeert zelf zo hoog mogelijk in de rang te komen. Wat het respect betreft kan ik grondwerk aanraden. Mijn jonge paardje had ook 0 respect voor mensen toen ik haar kocht. Ik heb veel basis grondwerk gedaan en daarna wat parelli. Nu hoef ik me maar om te draaien en ze zet al een stapje terug.



Bedankt voor je bericht! :)
Ik had ook al zo'n vermoeden... maar fijn dat het ook door meerdere mensen wordt bevestigd! Ik vond het alleen zo bijzonder, doordat haar gedrag zo rigoureus veranderde. Mijn manier van paardenhouden is volgens Natural Horsemanship methode, dus ik werk sowieso eerst altijd vanuit grondwerk de seven games van Parelli. Mijn instructrice heeft hier ook een opleiding in gedaan. Dus dat zit wel goed gelukkig :). Fijn dat het zo bij jou is gelopen, dan zal het bij mij hopelijk met veel tijd en geduld ook wel goed komen ! :)

carolina02
Berichten: 6
Geregistreerd: 19-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 00:24

anjali schreef:
Als ze hengstig is kan dat er zeker mee te maken hebben.Ik persoonlijk tolereer geen gedreig en gericht getrap.Maar wat je zou moeten doen om dat af te leren,dat weet ik ook nog steeds niet.Je krijgt dus al les,heel goed,en er komt zelfs een paardentolk. Ik ben benieuwd wat die er van zegt.Als ik jou was zou ik wel een zweep meenemen als je de wei in gaat zodat je haar zonodig haar plaats kunt wijzen!Ze is tenslotte al 20 en moet toch wel ooit manieren geleerd hebben.Want nu lijkt ze wel de baas over jou te spelen.En dat is niet de bedoeling.


Nee precies, ik heb ook altijd mijn stick mee. Alleen is het wel zo dat ze totaal niet angstig is om de confrontatie aan te gaan.. dus het blijft wel een dingetje zeg maar. Hoe hard en consequent je ook optreed ze geeft zich niet snel ''over''

carolina02
Berichten: 6
Geregistreerd: 19-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 00:30

troi schreef:
Klinkt als een paard dat bezig is haar plekje te vinden, tov de kudde en ook tov jou. En aan de gedragspatronen te zien concludeert ze dat jij geen leider bent en neemt zij die plaats dan maar in. Heel logisch gedrag vanuit haar perspectief! En gelukkig makkelijk te keren als jij eerlijk maar consequent gaat optreden. Mijn advies is om grondwerkles te gaan nemen. Alleen iemand die erbij is en ziet hoe jullie interacteren kan zien hoe je dit moet aanpakken.

In welke regio staat je paard? Misschien zijn hier bokkers die tips hebben voor goede instructie


Dankje voor je bericht! :) Sowieso werk volgens de natural horsemanship methode, dus grondwerk is wel echt het allereerste waar ik mee begin. Mijn instructrice is opgeleid in de parelli methode, dus zij kan mij daar wel goed in begeleiden. :) Ik ben ook erg tevreden over haar manier van lesgeven dus wat mij betreft zit ik bij haar goed! ;). Ik ben benieuwd hoe de vorderingen gaat met mijn merrie. Ik zal wat meer ''ballen'' moeten tonen en niet zo ontzettend onder de indruk zijn van haar agressieve gedrag

carolina02
Berichten: 6
Geregistreerd: 19-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 00:33

MarliesV schreef:
Drie weken is nog erg kort om ergens gewend te zijn.

Ze is duidelijk zoekende naar een plekje in de kudde en bevestiging en veiligheid.

Die bied haar vriendinnetje haar nu. Voor dit moment, zolang het niet onveilig wordt voor de eigenaren lekker zo laten. Geef haar even de tijd om te wennen.

De eerste weken was ze waarschijnlijk zo overdonderd door de verhuizing dat ze zich afsloot. Doet die van mij ook.
Lijkt braaf maar is eigenlijk totaal in zichzelf gekeerd.

Lekker met regelmaat uit de kudde halen en grondwerk mee doen.

Dreigen is trouwens een no go. Duidelijk nee aangeven en consequent meenemen. Ze heeft wel gewoon te luisteren.



Bedankt voor je verhelderde bericht! :)
Dat klinkt heel logisch.. Ik ben blijkbaar niet goed door de ''keuring'' gegaan waardoor zij agressief gedrag naar mij vertoont. Dan moet ik toch écht mijn ''ballen'' oprapen en proberen zo goed mogelijk consequent te blijven.

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Hulp bij nieuwe pony!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 01:07

Misschien kun je ook een paar keer het land ingaan en haar negeren? Mijn pony deed dat ook opeens, paar dagen alleen het land in geweest om de andere pony's te aaien en een snoepje te geven, en als zij dan kwam joeg ik haar weg. Na een paar dagen haar weer gepakt en niks aan de hand

ToosxHorses
Berichten: 134
Geregistreerd: 19-10-13
Woonplaats: België

Re: Hulp bij nieuwe pony!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 01:14

Ik denk dat je haar misschien nog wat extra tijd moet geven aangezien ze er nog niet zo heel lang staat. Een kudde blijft een kudde dus een plaats / rangorde vinden is niet altijd even gemakkelijk. Dat ze hengstig is kan er ook mee te maken hebben, dus zou hier even op letten als het over is. En zoals andere al aangaven consequent zijn is belangrijk. Ze heeft jou waarschijnlijk ook door als je haar niet uit het land durft te halen

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hulp bij nieuwe pony!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:15

Heb je de vorige eigenaar wel eens gevraagd of zij dergelijk gedrag daar ook vertoonde?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:30

Gefeliciteerd, je hebt een echte haflinger gekocht. :D
Die kunnen schaapmak zijn, maar wel bij je juiste persoon.
Mijn inziens zijn het ook weer niet de geschikte paarden voor lange NH sessies en gepiel.
Gewoon duidelijk zijn, dreigen met schoppen naar je is een dreun terug en dom gedrag zoveel mogelijk negeren en anders gewoon een keer doorpakken, ze weten het prima maar bij rumte doen ze het allemaal.
Ze zijn gewoon superslim en leuk, maar enorm eigenzinnig.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Hulp bij nieuwe pony!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:27

Ik vind 3 weken ook te kort om ergens gewend te zijn en denk dat ze op dit moment helemaal overprikkeld en overvraagt is. Ze geeft duidelijk aan dat ze nu de kudde niet uit wil, waarschijnlijk omdat ze bang is voor haar plek in de kudde. Geef haar de tijd. Een aantal keer het land in gaan en andere paarden aaien vind ik een goede tip.

Laat haar eerst eens een week of 2 met rust en kijk dan verder.

Amber_anne

Berichten: 6914
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Hulp bij nieuwe pony!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:39

Als je niet durft dan durf je niet. Ik zou je ook aanraden om haar gewoon te laten staan en alleen met je instructrice haar te pakken. Dan kan je meteen meekijken hoe zij dat aanpakt en tips krijgen. Pas als je je dan helemaal op je gemak voelt zou ik het alleen proberen.

De tip van het land in en haar negeren vind ik ook een goede. Zo schiet ze ook niet meteen in de verdediging als je jou ziet

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:44

Hoe ik het lees: je haflinger voelde zich eerst niet fijn in de kudde en toen was jij een fijn bekend stukje. Maar ook toen al had zij denk ik een deel van de regie: ze deed wel met je mee maar deels omdat jij stond voor sociaal contact dat ze in de kudde niet had.
Nu ze dat wel heeft is dat van haar, en heeft ze jou daarvoor niet zo nodig.

Ik denk dus dat er in elk geval veel te winnen is in jouw rol naar haar. En dat betekent wel echt de leiding nemen. Niet accepteren dat ze jou wegstuurt, maar haar maatje wegsturen. En haar ook, als ze zich niet gedraagt.

Ik zou ook zeker wel wat aan het werk gaan, hoe klein ook. Haar uit de kudde halen, op een aparte plek poetsen, dan weer terug. En dan heel goed de grenzen bewaken: terwijl jullie naar de poetsplek lopen staat ze stil op jouw signaal, maar niet uit zichzelf. Onderweg niet in het gras of hooi duiken. (Dit kun je zelfs als speciale oefening doen: begin op een grote afstand want je wilt dat jij degene bent die succes heeft.)
Bij het poetsen kun je haar ook een paar keer duidelijk verplaatsen. Achterhand opzij zetten om ergens beter bij te komen. Aandacht bij jou als je iets vraagt.

Dat hoeft niet lang, het hoeft niet grof of hard, gebruik ook veel stembeloning enzo, maar wees Heel Duidelijk.

De boodschap aan haar is enerzijds dat ze met jou niet hoeft te sollen, maar anderzijds dat ze ook op je kan vertrouwen als extra steun. Want die wil ze wel, daarom leunde ze eerst op jou en nu op haar maatje.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hulp bij nieuwe pony!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:54

Ik denk ook wel wat Shadow zegt,dat je wel al een beetje met haar aan het werk moet. Onder begeleiding. En niet haar nu weken lang op de wei laten zonder iets te doen. Dan bevestig je haar vervelende gedrag maar. Heeft ze soms lange tijd niets gedaan bij de vorige eigenaar,misschien voor de fok gebruikt?Want naar mijn ervaring zijn Haflingers wel zeer eigenwijs maar ook goudeerlijk en dreigen en trappen niet.Dat mag ze echt niet en hoort ook niet bij het ras.

herr_balou
Berichten: 1449
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:44

carolina02 schreef:
Nee precies, ik heb ook altijd mijn stick mee. Alleen is het wel zo dat ze totaal niet angstig is om de confrontatie aan te gaan.. dus het blijft wel een dingetje zeg maar. Hoe hard en consequent je ook optreed ze geeft zich niet snel ''over''

Angstig? Je wilt toch geen relatie met een dier op basis van angst.
Respect wil je uiteraard wel, maar dat zou niet op basis van angst moeten zijn.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 14:03

herr_balou schreef:
carolina02 schreef:
Nee precies, ik heb ook altijd mijn stick mee. Alleen is het wel zo dat ze totaal niet angstig is om de confrontatie aan te gaan.. dus het blijft wel een dingetje zeg maar. Hoe hard en consequent je ook optreed ze geeft zich niet snel ''over''

Angstig? Je wilt toch geen relatie met een dier op basis van angst.
Respect wil je uiteraard wel, maar dat zou niet op basis van angst moeten zijn.


Ik denk dat ts bedoelt dat het paard er zeker niet bang van is om te beginnen dreigen of vechten.

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 14:18

yarkayunda schreef:
Ik denk dat het gewoon tijd heeft. Ze moet nog even haar plekje in de kudde vinden. Nu zijn ze daar nog niet over uit waardoor ze probeert zelf zo hoog mogelijk in de rang te komen. Wat het respect betreft kan ik grondwerk aanraden. Mijn jonge paardje had ook 0 respect voor mensen toen ik haar kocht. Ik heb veel basis grondwerk gedaan en daarna wat parelli. Nu hoef ik me maar om te draaien en ze zet al een stapje terug.


Helemaal mee eens. Ze moet wennen, haar plek vinden/opeisen en grondwerk is de aangewezen weg. Leidoefeningen etc doen. Geef het tijd. Paarden hebben vaak wel een half jaar nodig om ergens echt gewend te raken.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hulp bij nieuwe pony!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 14:55

@Hevonen,ja natuurlijk moet een paard wennen,maar dreigen en trappen naar haar bazinnetje mag nooit.Ts heeft hierbij hulp nodig en volgens haar berichten krijgt ze dat ook. Ik ben benieuwd naar de vooruitgang!

Joop_K
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:57

Ja. Waarschijnlijk heeft Marit teveel gegeten in de hallen van walhalla. En is ze door Jane flink op haar plek gezet.
Vrijheid doet een hoop goeds voor een Haflinger van 20 jaar oud.
Het kan ook het SI gewricht zijn. Dat weet ik niet. Als het niet piept of kraakt kan je doorgaat.eerst even opjagen aan de longe en erop. Niet harder dan vijftig.
Ik weet alleen dat het vrij normaal is dat ze dan weer even moeten wennen. Gewoon doorgaan. Dan raken ze eraan gewend.
Over dat Sacro adiacaal weet ik alleen dat ze erin kunnen gaan hangen. Vaak zie je dat met een paard met Franse stand. Dan hangen ze in hun gewrichten en gebruiken ze hun spieren verkeerd of ze gebruiken ze niet. Daar kan je maar één ding tegen doen. Trainen en zorgen dat de hoeven recht gaan staan door ze te corrigeren.
Je kan ze bijvoorbeeld balkjes laten stappen of caveletties laten springen.
Maar dat is vaak irritant.dan moet je die balkjes pakken en ze in een rondje leggen en daarna weer opruimen. Om elke dag weer een kwartier of halfuur dat paard over balkjes te zien lopen.
Dan begin ik meestal met vier balkjes dan acht en dan twaalf met een afstand van ongeveer 1 meter 30. En als het er twaalf zijn maak ik er vier hoger. En leg ik ze iets verder uit elkaar om net een beetje te strekken. Maarja als het een klein paardje is. Dan kan het ook 80 centimeter zijn. En 16 of veertien balkjes.

Wolfwomen

Berichten: 116
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 01:20

Hoe gaat het nu TS, heb je wat aan de tips gehad?

Ik ga mee met de tips op die v Joop na.