Paard wil niet alleen op buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Paard wil niet alleen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 18:57

Mijn paard wil niet graag alleen op buitenrit, ze hobbelt heel graag achter een ander aan.
Het eerste stukje gaat nog goed, daarna gaat ze stilstaan en gaat nergens meer heen. Ze loopt wel achter een ander paard, fiets of voetganger aan. Andere mensen die dit ook hebben en hoe gaan jullie hiermee om? Het zou zo fijn zijn als ik gewoon alleen weg kan rijden, nu ben ik afhankelijk van anderen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101716
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 19:15

Dat heb ik ook, mijn bijrijdpaard wil niet alleen het erf af. Met een ander paard geen problemen. Dan gaat ie zelfs voor op lopen.

Ik probeer het erf af te gaan en zodra hij omdraait ga ik een paar meter in zijn achteruit. Dan draai ik terug en kan ik weer wat meters lopen. Draait ie weer om herhaal ik dit. En dit doe ik steeds wat vaker zodat hij steeds wat verder komt.

Is niet ideaal maar ik moet wat.

We gaan weer verhuizen en op de andere stal zijn meer mensen die buiten rijden dus dan is er vaak wel iemand die mee wil hoop ik.

nicole_floor

Berichten: 3243
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Re: Paard wil niet alleen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 19:21

Ik heb dit probleem ook. Wandelen lukt wel, maar onder het zadel alleen niet. Dus ik hou dit topic even in de gaten.

MyWishMax

Berichten: 25287
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 19:30

Die van mij gaat op zich wel alleen, tot ze iets ziet wat ze eng vindt. Ze twijfelt wel wat, want aan de hand loopt ze overal achter ons aan, onder het zadel moeten we nog werken aan haar zelfvertrouwen. Dan wil ze eigenlijk omdraaien en wegrennen, terwijl ze met anderen erbij eigenlijk overal wel langs loopt. Ik laat dus iemand mee lopen op plekken waar het niet veilig is maar op het ruiterpad blijf ik gewoon wachten zodra ze stil gaat staan.

Zodra zij dus stil gaat staan probeer ik haar met been en stem vooruit te krijgen, maar als ze dat echt niet wil en dus koste wat het kost wil omdraaien laat ik haar gewoon stil staan. Ik push niet om naar voren te gaan, maar ze mag niet naar achteren en niet omdraaien. Als we even stil gestaan hebben en ze dus niet continu weg probeert te komen vraag ik haar weer vooruit. In het geval dat ze wel achteruit gaat en ik haar niet kan stoppen draai ik haar om, zodat ze achteruit de richting op moet die ik wil. Ik houd haar dan ook weer tegen dat ze niet vooruit mag en draai haar na een tijdje weer om.

En ik beloon haar op zo'n moment als ze wel stil gaat staan en prijs haar helemaal de wereld in als ze 1 stap vooruit gaat. Ik verwacht dan niet dat ze meteen normaal doorloopt, maar beloon elke voorwaartse reactie.
Zo heb ik dus 10 minuten ergens gestaan waar ze niet langs durfde (2 fietsen aan de zijkant van het ruiterpad en de fietsers zaten in het bos te eten, maar die waren volledig stil dus gevaarlijk :+ ) maar uiteindelijk is ze er wel langs gegaan.

Maar het stuk voordat ik veilig in het bos ben laat ik iemand vooruit lopen of fietsen en dat proberen we rustig af te bouwen. Ik ga dus niet in mijn eentje van stal weg, want dan moet ik of over de weg of een fietspad en dat is geen plek om met een paard te komen die zo reageert.

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Re: Paard wil niet alleen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 17:30

Gelukkig probeert mijn paard niet om te draaien of weg te rennen, achteruit lopen doet ze ook niet maar ze staat gewoon stil.. Ik denk dat ik het maar verder ga oefenen met op de heen weg ernaast en terug erop.
Iemand anders vertelde mij dat wanneer ik naast haar loop, ik steeds meer een stukje mijzelf naar achter verplaats. Zodat zij voorop loopt en niet volgt. En belonen wanneer ze het voortouw neemt. Maar dat is wel in strijd met wat ik altijd geleerd heb en dat is namelijk dat ik de leider moet zijn en het paard niet voorbij mij mag lopen. Maar in dit geval is het misschien wel een idee. Ik ga het proberen. Want het zou toch fijn zijn als ik niet afhankelijk ben van anderen. .

Annelies81
Berichten: 21
Geregistreerd: 28-01-19
Woonplaats: Gapinge

Re: Paard wil niet alleen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:20

Hoi,

Wat je kan doen met een paard die aan de hand wel wil is bijvoorbeeld aan de dubbele lange lijnen. Eventueel met iemand ernaast. De afstand van diegene die ernaast loopt steeds verder uitbouwen, tot diegene er ook achter loopt. Op het moment dat je paard iets eng vind kan je dan alsnog ervoor kiezen om de 2e persoon iets verder naar voren te laten lopen waardoor je paard vertrouwen krijgt en zelf verzekerde wordt. De methode van MyWishMax is ook super!

Groeten Annelies

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:27

Menposietie proberen? Heeft die van mij geholpen om zelfverzekerder te worden om met niemand voor zijn neus te lopen. Met rijden hadden we uiteindelijk steeds meer afstand van fietser/wandelaar en uiteindelijk een keer helemaal zelf gereden.

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Re: Paard wil niet alleen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 22:19

Dank jullie wel. Idd een idee met de dubbele lijnen. Ik ga het proberen.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:28

marymary2 schreef:
Maar dat is wel in strijd met wat ik altijd geleerd heb en dat is namelijk dat ik de leider moet zijn en het paard niet voorbij mij mag lopen.


De leider zijn heeft bar weinig te maken met waar je loopt. Zou wat zijn als ik een paar passen achteruit ga lopen en m'n hele leiderschap daarmee ondermijn.
Als leider zou je juist moeten kunnen zeggen waar jij wilt dat je paard loopt en hoe. Of dat nu voor/naast/achter is maakt niet uit.

Als je paard liever lui dan moe is, zou je het afstappen hard werken kunnen maken. Ga je hier stilstaan? Prima, ik stap wel af, maar dan ga jij wel op de volte of zijwaarts in draf de weg over. (wat de omgeving toelaat)
Stap je op vraag je weer een rustige stap. Zo leren ze snel zat dat erop minder hard werken is dan ernaast. Plus door je paard even wat attentie te vragen, heb je weer meer de aandacht bij jou.

Heb je een paard wat in principe graag beweegt maar nu net even niet? Houdt ze dan in beweging, voorkom het stilstaan. Gebruik ook hier het zijwaartse, zolang er maar energie in de bips blijft! Na zoveel zijwaarts is een pasje vooruit vaak wel lekker.

En sowieso: aandacht bij jou houden. Dan zit het wat minder bij de stal die hij achter moet laten ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paard wil niet alleen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:45

Mijn merrie had dit ook. Ik stapt dan af, en ging naast haar lopen. Zo vaak als nodig was, zonder boos te worden, zelfs al liep ik er meer naast dan ik erop zat. Paarden doen dit niet om je te pesten, er is geen winnen of verliezen. Ze moeten gewoon wat vertrouwen opbouwen.
Hier is het helemaal goedgekomen, paard vertrekt tegenwoordig zonder aarzeling in haar uppie.

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:50

Mijn paard vond buitenrit ook spannend en ging dan stilstaan, hij durfde gewoon niet zo goed. Als ik hem dan naar voren probeer te duwen dan komt er alleen maar meer gedoe, naar achter, opzij, omhoog, beetje zinloos. En ik had ook helemaal geen zin om dan boos te moeten worden of door te drammen, dan is de lol er snel vanaf.
Wat bij ons het beste werkt: ok prima, je mag hier staan om te kijken of je mag verder lopen. Ik heb alle tijd, al doen we twee dagen over dit rondje helemaal prima. Niet naar achter, niet opzij, zeker niet omhoog, alleen stilstaan of naar voor. Als de situatie het toelaat tenminste, soms sta je gewoon ongelukkig en dan stapte ik even af. Ernaast was sowieso geen probleem want dat hadden we al veel gedaan.
De eerste keer stond ik wel 10 minuten stil voor mijn gevoel (het zal echt wel minder zijn geweest). Toen hij doorkreeg dat ik hem niet door zou duwen als hij het eng vond ging hij meer ontspannen, het stilstaan werd heel snel korter. Inmiddels gaan we gewoon alleen op pad een ritje van 10km maken. No problemo, hele gekke dingen daargelaten, even alles bekijken en weer door. Met de geruststelling dat ik altijd nog af kan stappen als het nodig is. In mijn geval was een beetje geduld alles wat ik nodig had.

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 09:46

Dank jullie wel.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Paard wil niet alleen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 10:43

Wat vaak helpt als je de mogelijkheid hebt . Je met de trailer weg laten brengen . Zodat je baar stal terug kan rijden. Grootste probleem is vaak alleen op de vertrouwde plek weg gaan. Als je dat omzeilt door ergens anders te vertrekken wordt het vaak beter .
En ervaren ze ook dat er niks gebeurt als ze alleen op pad gaan

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 10:50

Noodgedwongen ga ik met mijn paarden zo goed als altijd alleen op buitenrit.
Het is ook iets wat ze moeten leren:
De eerste keer iemand te voet laten mee gaan. Ernaast, ervoor en als het goed gaat loopt de begeleider er achter. Gewoon, atuurlijk.
Dan iemand laten mee fietsen. Idem.
Dan alleen, eerst het bekende toertje, dan toertje omgekeerd, dan andere wegen.
Kies best je wegen zo dat je nooit mmoet terugkeren, je rijdt dus min of meer in een kring. Je paard weet al snel dat er maar 1 weg is om weer eens n ik e stal te geraken en dat is vooruit.

Verder moet je meerdere pijlen op je boog hebben:
Volgens aard van het paard, de graad van africhting en de omstandigheden. Van zacht, naar hard:
- bluffen: zelf totaal ontspannen doordoen waarmee je bezig was, zelf niet naar het voorwerp kijken. Alleen toe te passen als er geen auto, fiets ... in de buurt is, want je kunt toch wel eens verrast worden en jij dan met je lang teugeltje ...

- rustig stilstaan en laten kijken tot hij belangstelling verliest, dan vooruit stappen, elk stapje vooruit is goed.

- afstappen, het enge ding een keer of drie passeren, ( jonge paarden laat ik wel eens ruiken) weer opstappen, enge ding pa3sseren in de richting van de stal, en dan nog een keer of drie het enge ding passeren. Uiteraard goed gedrag belonen.

- achteruit passeren, belonen en dan nog een aantal keren normaal passeren.

- hem er voorbij RIJDEN: en stuk ervoor benen erin, de kont er onder rijden, zelf enthousiast zijn als hij goed antwordt, schouderbinnenwaarts met stelling naar de andere kant ( dus niet laten kijken) er voorbij rijden en dan hem de hemel in prijzen.

- een keertje gewoon doorzetten: stem verheffen en een paar ferme tikken op zijn
kont. ( ik heb ook met 2 paarden al eens in de sloot beland. Aangezien ik er nog op zat dacht ik: " als je er kunt in kruipen, kan je er ook uit” en het lukte beide keren. Beide paarden hebben het nooit meer gedaan)

Het is ook iets wat je moet onderhouden door het regelmatig te doen. Als je paard een hele maand alleen de bak gezien heeft, is het niet meer dan logisch dat hij de wijde wereld niet in durft.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 10:51

genja schreef:
Wat vaak helpt als je de mogelijkheid hebt . Je met de trailer weg laten brengen . Zodat je baar stal terug kan rijden. Grootste probleem is vaak alleen op de vertrouwde plek weg gaan. Als je dat omzeilt door ergens anders te vertrekken wordt het vaak beter .
En ervaren ze ook dat er niks gebeurt als ze alleen op pad gaan


Dit vind ik ook een goed idee. Wel zelf nog nooit toegepast.

arabofriezen
Berichten: 29
Geregistreerd: 26-07-19

Re: Paard wil niet alleen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 10:59

ga ik ook proberen. Met de trailer laten brengen. Het klopt dat ze (jonge merrie) echt blokkeert bij het einde van het erf.

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Paard wil niet alleen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:40

Grondwerk is eerst belangrijk, de positie die je zelf al aan haalt, kan je eerst in de bak oefenen.

Je hebt een leider en een vol positie.
In de leider positie sta je dus +- op gelijke hoogte van het hoofd, en als het heel moeilijk is, een stapje daarvoor.
Je hand die het dichtst bij het paard is is sturend. Je kan zo figuren lopen door de bak.

In de volg positie wissel je eigenlijk je hand positie. De hand die het verst van je paard af zit, heeft de verbinding met je paard.
Hierdoor kan je jezelf ook wat makkelijker naar achteren plaatsen.

Mijn paard vond dit in het begin super moeilijk, hij moest nu veel meer zelf nadenken in plaats van mij volgen. Je paard kan dus vaak stoppen omdat hij niet zo goed weet wat hij moet doen, normaliter trainen wij onze paarden namelijk alleen in de leidende positie.

Een korte zweep kan je helpen om de afstand te bewaren, menigeen vind ik zelf het fijnst. Je houdt de zweep tussen jou en je paard. Als hij naar binnen valt maak je energie tussen jullie in, normaliter zal het paard wijken voor de energie ontstaat.
Lukt dit nog niet, ga dan eerst oefenen met wijken voor energie. In het begin tik je hem aan en na verloop van tijd hoef je alleen energie te maken met je zweep (of hand) zodat hij wijkt voor druk. Geef hem tijd om na te denken wat hij moet doen met het tikken.

Op deze manier kan je uiteindelijk je paard sturen, en ook naar voren vragen als hij stopt.
Op het moment dat hij onzeker wordt in de volg positie kan je energie bij zijn achterhand maken om hem weer naar voren te vragen, help hem dan met je hand waar het touw in zit.

Zodra dat in de bak goed gaat, kan je buiten gaan oefenen. Houd ten alle tijden rust in je acties, maak het niet chaotisch. Snapt ie het niet, bedenk dan wat duidelijker of anders kan.

Ik ben eerst gewoon gaan wandelen buiten zodat dat goed ging. In het begin was rijden super spannend voor hem buiten, ik kon hem namelijk niet helpen vanaf de grond. Het heeft echt wel even tijd gekost om dat vertrouwen op te bouwen.
In het begin ben ik ook afgestapt op de momenten dat hij het spannend vond. Samen langs de spanning, zorgen dat hij ontspant, dan weer terug, afhankelijk van de mate van spanning stapte ik dan weer op, op ons start punt. Als de spanning nog echt aanwezig was liep ik nog een keer heen en weer, net zo lang tot de spanning weg was. Dan stapte ik op en liepen we er langs. Hij mocht hier lichte mate van spanning houden, zo lang hij daarna maar ontspande.

Nu vind hij dingen nog steeds spannend, maar is hij zeker genoeg met mij op zijn rug. Hij stopt, kijkt, maakt zich groot, is zich zelf aan het overtuigen dat het niet zo spannend is. En op het moment dat de spanning iets zakt, kan ik mijn been aan leggen en hem vragen om er voorbij te gaan.
Dat vind hij dan super spannend, maar zodra we gepasseerd zijn volgt er een zucht en ontspanning.

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Re: Paard wil niet alleen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:51

Ik ben ook bezig met het proces paard stoer maken. Als we nu een cross rijden zijn alle sprongen geen probleem, maar als ze geen hindernis ziet stopt ze haha. Ik ben met haar gaan trainen een zomer lang waar ze een galop baan hadden, dat was echt ideaal. Daar toen zelf op gegaan. In het begin stopte en steigerde ze, ook tijdens rijden paar keer dan stoppen/heel erg met de handrem er op aan het lopen. Ben toen geduldig doch dringend aan het werk gegaan, uiteindelijk rondjes gereden zonder problemen. Ook als ik met een ander op buitenrit ga merk ik dat ze tot de eerste galop wel voorop wil maar dat eigenlijk niet durft (aka dan stopt ze). Na de eerste galop niets meer aan de hand.

Mijn grootste probleem tot nu toe is dat ze dus wanneer ze blokkeer achteruit loopt, en hier vaak slootjes zijn waar Ze dan niet op let, dus dan wil ik haar er ivm veiligheid niet doorheen krijgen. Op nieuwe stal echter een drafbaan dus laatst na bak werk daarop aan de slag gegaan. Ging eigenlijk volledig probleemloos al :)

eukje

Berichten: 329
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 12:36

DGL schreef:
Mijn paard vond buitenrit ook spannend en ging dan stilstaan, hij durfde gewoon niet zo goed. Als ik hem dan naar voren probeer te duwen dan komt er alleen maar meer gedoe, naar achter, opzij, omhoog, beetje zinloos. En ik had ook helemaal geen zin om dan boos te moeten worden of door te drammen, dan is de lol er snel vanaf.
Wat bij ons het beste werkt: ok prima, je mag hier staan om te kijken of je mag verder lopen. Ik heb alle tijd, al doen we twee dagen over dit rondje helemaal prima. Niet naar achter, niet opzij, zeker niet omhoog, alleen stilstaan of naar voor. Als de situatie het toelaat tenminste, soms sta je gewoon ongelukkig en dan stapte ik even af. Ernaast was sowieso geen probleem want dat hadden we al veel gedaan.
De eerste keer stond ik wel 10 minuten stil voor mijn gevoel (het zal echt wel minder zijn geweest). Toen hij doorkreeg dat ik hem niet door zou duwen als hij het eng vond ging hij meer ontspannen, het stilstaan werd heel snel korter. Inmiddels gaan we gewoon alleen op pad een ritje van 10km maken. No problemo, hele gekke dingen daargelaten, even alles bekijken en weer door. Met de geruststelling dat ik altijd nog af kan stappen als het nodig is. In mijn geval was een beetje geduld alles wat ik nodig had.


Ik heb het ook zo opgelost!
Paard was met geen mogelijkheid alleen het terrein af te krijgen, ging stilstaan of achteruit lopen of bij te veel pushen zelfs flink de lucht in.
Ben begonnen met grondwerk, dat was al een hele klus om hem langs 'enge' objecten te krijgen.
En overdreven belonen bij goed gedrag!
Daarna onder het zadel: kijk maar als je het spannend vindt maar we gaan nergens anders heen dan naar voren.
Geen druk, niet pushen, niet boos worden maar geduld....
Iedereen verklaarde me voor gek, ik deed er soms een half uur over om een fietspad over te steken of langs een struik te rijden.. !
En vervolgens stond hij 5 meter verderop weer stil...
Stemhulp ook erbij gebruikt en wederom goed belonen bij goed gedrag.

En dit werkte!
Langzaamaan ging het steeds beter. Tegenwoordig kan ik alleen buitenrijden, geen zweep of dwang nodig, stemhulp 'ga door' is vaak voldoende.
En nog staat ie soms wel eens stil, laat ik hem kijken en zelf beslissen wanneer de kust voor hem veilig is. Maar dat duurt nu hooguit een minuut of 2 ipv 30!
Paard heeft mij leren vertrouwen en dat kost tijd, veel tijd! Heeft mij meer dan 2 jaar gekost...
En een ander kan nog steeds niet met hem alleen naar buiten....
Dus met de juiste aanpak en veel geduld kan je ver komen.
Dit verhaal werkt natuurlijk alleen als je paard het echt eng vindt, niet als hij gewoon niet wil en je in de maling neemt dus dat onderscheid moet je wel kunnen maken.

Heel veel succes!

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 08:08

genja schreef:
Wat vaak helpt als je de mogelijkheid hebt . Je met de trailer weg laten brengen . Zodat je baar stal terug kan rijden. Grootste probleem is vaak alleen op de vertrouwde plek weg gaan. Als je dat omzeilt door ergens anders te vertrekken wordt het vaak beter .
En ervaren ze ook dat er niks gebeurt als ze alleen op pad gaan


Ik ga vaak heen lopen en terug erop, dit gaat idd prima

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 08:29

koend schreef:
Noodgedwongen ga ik met mijn paarden zo goed als altijd alleen op buitenrit.
Het is ook iets wat ze moeten leren:
De eerste keer iemand te voet laten mee gaan. Ernaast, ervoor en als het goed gaat loopt de begeleider er achter. Gewoon, atuurlijk.
Dan iemand laten mee fietsen. Idem.
Dan alleen, eerst het bekende toertje, dan toertje omgekeerd, dan andere wegen.
Kies best je wegen zo dat je nooit mmoet terugkeren, je rijdt dus min of meer in een kring. Je paard weet al snel dat er maar 1 weg is om weer eens n ik e stal te geraken en dat is vooruit.

Verder moet je meerdere pijlen op je boog hebben:
Volgens aard van het paard, de graad van africhting en de omstandigheden. Van zacht, naar hard:
- bluffen: zelf totaal ontspannen doordoen waarmee je bezig was, zelf niet naar het voorwerp kijken. Alleen toe te passen als er geen auto, fiets ... in de buurt is, want je kunt toch wel eens verrast worden en jij dan met je lang teugeltje ...

- rustig stilstaan en laten kijken tot hij belangstelling verliest, dan vooruit stappen, elk stapje vooruit is goed.

- afstappen, het enge ding een keer of drie passeren, ( jonge paarden laat ik wel eens ruiken) weer opstappen, enge ding pa3sseren in de richting van de stal, en dan nog een keer of drie het enge ding passeren. Uiteraard goed gedrag belonen.

- achteruit passeren, belonen en dan nog een aantal keren normaal passeren.

- hem er voorbij RIJDEN: en stuk ervoor benen erin, de kont er onder rijden, zelf enthousiast zijn als hij goed antwordt, schouderbinnenwaarts met stelling naar de andere kant ( dus niet laten kijken) er voorbij rijden en dan hem de hemel in prijzen.

- een keertje gewoon doorzetten: stem verheffen en een paar ferme tikken op zijn
kont. ( ik heb ook met 2 paarden al eens in de sloot beland. Aangezien ik er nog op zat dacht ik: " als je er kunt in kruipen, kan je er ook uit” en het lukte beide keren. Beide paarden hebben het nooit meer gedaan)

Het is ook iets wat je moet onderhouden door het regelmatig te doen. Als je paard een hele maand alleen de bak gezien heeft, is het niet meer dan logisch dat hij de wijde wereld niet in durft.


Langs enge dingen gaan lukt wel. Het is het wegrijden van haar vertrouwde omgeving. Ze doet geen gekke dingen. Ze bevriest gewoon. Zoals ik het inschat is het onzekerheid. Ze heeft zich altijd aan andere paarden kunnen optrekken.

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 08:31

DGL schreef:
Mijn paard vond buitenrit ook spannend en ging dan stilstaan, hij durfde gewoon niet zo goed. Als ik hem dan naar voren probeer te duwen dan komt er alleen maar meer gedoe, naar achter, opzij, omhoog, beetje zinloos. En ik had ook helemaal geen zin om dan boos te moeten worden of door te drammen, dan is de lol er snel vanaf.
Wat bij ons het beste werkt: ok prima, je mag hier staan om te kijken of je mag verder lopen. Ik heb alle tijd, al doen we twee dagen over dit rondje helemaal prima. Niet naar achter, niet opzij, zeker niet omhoog, alleen stilstaan of naar voor. Als de situatie het toelaat tenminste, soms sta je gewoon ongelukkig en dan stapte ik even af. Ernaast was sowieso geen probleem want dat hadden we al veel gedaan.
De eerste keer stond ik wel 10 minuten stil voor mijn gevoel (het zal echt wel minder zijn geweest). Toen hij doorkreeg dat ik hem niet door zou duwen als hij het eng vond ging hij meer ontspannen, het stilstaan werd heel snel korter. Inmiddels gaan we gewoon alleen op pad een ritje van 10km maken. No problemo, hele gekke dingen daargelaten, even alles bekijken en weer door. Met de geruststelling dat ik altijd nog af kan stappen als het nodig is. In mijn geval was een beetje geduld alles wat ik nodig had.


Ik ga het binnenkort proberen, kijken hoe lang ze stilstaat zonder pushen. Ik kom erop terug.

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Re: Paard wil niet alleen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 10:02

Afgelopen week met een vriendin naar buiten geweest. Op het strand reed zij bij het water en ik alleen verderop. Ging prima. Op de terugweg zijn we op een gegeven moment opgesplitst. Ze twijfelde wel wat, maar na vriendelijk aanmoedigen, ging ze met mij alleen verder. Bleef later nog ff stilstaan. Ik heb niks gedaan. Laten kijken en liep toen weer door. Ruimschoots beloond.

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:08

DGL schreef:
Mijn paard vond buitenrit ook spannend en ging dan stilstaan, hij durfde gewoon niet zo goed. Als ik hem dan naar voren probeer te duwen dan komt er alleen maar meer gedoe, naar achter, opzij, omhoog, beetje zinloos. En ik had ook helemaal geen zin om dan boos te moeten worden of door te drammen, dan is de lol er snel vanaf.
Wat bij ons het beste werkt: ok prima, je mag hier staan om te kijken of je mag verder lopen. Ik heb alle tijd, al doen we twee dagen over dit rondje helemaal prima. Niet naar achter, niet opzij, zeker niet omhoog, alleen stilstaan of naar voor. Als de situatie het toelaat tenminste, soms sta je gewoon ongelukkig en dan stapte ik even af. Ernaast was sowieso geen probleem want dat hadden we al veel gedaan.
De eerste keer stond ik wel 10 minuten stil voor mijn gevoel (het zal echt wel minder zijn geweest). Toen hij doorkreeg dat ik hem niet door zou duwen als hij het eng vond ging hij meer ontspannen, het stilstaan werd heel snel korter. Inmiddels gaan we gewoon alleen op pad een ritje van 10km maken. No problemo, hele gekke dingen daargelaten, even alles bekijken en weer door. Met de geruststelling dat ik altijd nog af kan stappen als het nodig is. In mijn geval was een beetje geduld alles wat ik nodig had.



Dit ^
En ik ben er nog niet maar dit heeft voor ons al voor een heel groot deel gewerkt :D
"Standaard" rondjes in de omgeving kan ik alleen met mijn paardje naar buiten. Heerlijk om gewoon even 45/50 minuten alleen naar buiten te kunnen. Vroeger kwamen we het erf niet eens af.

Grotere rondes en onbekende paarden vergen bij ons nog wel wat geduld. Ik moet zeggen dat ik daar de laatste 2 jaar weinig tijd voor heb gehad door een blessure, maar hoop dit van het voorjaar gewoon verder op te bouwen.

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:09

marymary2 schreef:
Afgelopen week met een vriendin naar buiten geweest. Op het strand reed zij bij het water en ik alleen verderop. Ging prima. Op de terugweg zijn we op een gegeven moment opgesplitst. Ze twijfelde wel wat, maar na vriendelijk aanmoedigen, ging ze met mij alleen verder. Bleef later nog ff stilstaan. Ik heb niks gedaan. Laten kijken en liep toen weer door. Ruimschoots beloond.

Wat fijn zeg :D

Zo zijn dus de eerste stappen in de goede richting al gemaakt ;)