Dit oren spel, positief of negatief?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Dit oren spel, positief of negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-20 12:40

Hoi!

Ik ben bezig met de rijs naar het kopen van een eigen paard, nu zijn we een leuk paard tegen gekomen en vraag ik mij iets af over zijn oren spel en wat dit allemaal pressies kan zeggen.

Zijn oren zijn eigenlijk fulltime afhankelijk van elkaar aan het bewegen, vaker naar achter dan naar voren. Nou heb ik gelezen dat dit betekend dat hij erg actief op zijn omgeving let. Voor bijvoorbeeld onverwachte gebeurtenissen. Wanneer is dit positief en wanneer is dit negatief? Want altijd alert zijn lijkt mij ook niet fijn/goed.

Veder lijkt hij redelijk relaxt. Maar hij schrikt wel snel van onverwachte bewegingen. Hij loopt erg braaf mee en gaat ook graag mee vanuit de wij.

Ik ben erg opzoek naar een werkwillig/leergierig paard. Het lijkt alsof hij alles graag/braaf doet maar is dat omdat hij het leuk vind of omdat hij graag braaf wil zijn?


Ik blijf liever anoniem dus ik wil niet te veel zeggen over het paard/filmpjes op bokt zetten. Als je graag wilt helpen maar meer informatie nodig hebt dan stuur ik je heel graag wat meer privé!

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Dit oren spel, positief of negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 12:54

Orenspel hangt samen met de rest van het gedrag en pas in samenspel met de rest kan je er echt iets van zeggen. Maw zo los kan je er niks over zeggen. Ik snap heel goed dat je een fijn en werkwillig paard zoekt. Dat zoekt half nederland. Als een dier zijn werk gewillig doet en jou er een fijn gevoel bij geeft dan denk ik dat je daar best op mag vertrouwen. Neem eventueel iemand mee die met je mee kijkt. Een ervaren vriendin of een lesgever. Belangrijk is dat je zou en je sterke en zwakke punten goed kennen. Veel paarden schrikken snel, het is vooral belangrijk hoe ze zich daarna gedragen (komen ze bijvoorbeeld snel weer helemaal tot rust?) en of jij ermee om kan gaan. Als jij heel onzeker wordt van schrikkerig gedrag dan zijn jullie geen match en kan je beter verder kijken. Vergeet niet dat voor je paard jouw reactie op zijn gedrag heel bepalend is voor wat hij daarna doet. Als jij bang wordt dan geef je je paard het gevoel dat die terecht geschrokken is en zal die vaker schrikken. Als jij relaxed blijft (echte relaxed, niet je groot hoduen terwijl je het niet voelt) dan zal je paard gerustgesteld raken.

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Re: Dit oren spel, positief of negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-20 20:22

Troi, dankjewel voor je tips! Heeft zeker erg geholpen

thequeensmum
Berichten: 3526
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Dit oren spel, positief of negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 20:46

Goede tips van Troi. Wil er wel aan toevoegen dat je het best iemand met verstand van zaken mee kan nemen als je naar een paard gaat kijken. Uit je posts en profiel blijkt dag je vrij onervaren bent en dan is het eigenlijk onmogelijk om op een verantwoorde manier tot een goede keus te komen. Op die manier is het al zo vaak mis gegaan!!
In je profiel lees ik dat je met je moeder zoekt naar een IJslander. Leuke paardjes, maar heel wat anders dan de gemiddelde pony of pak hem beet KWPN’er. Ben je je daar wel goed bewust van?

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: Dit oren spel, positief of negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:31

Paarden horen alert te zijn, het blijven natuurlijk vlucht dieren. Ook een (kleine) schrik reactie is heel normaal. Echter kan elk paard anders reageren op de onzichtbare tuinkabouters. Sommige paarden zullen stilstaan en kijken. Anderen zetten een paar stappen vooruit.
Generalisatie: zoek je een paard wat lekker recreatief buiten een koele kikker kan blijven, dan raden mensen vaak een koudbloed aan.
Natuurlijk is het altijd nog per paard afhankelijk.
Paarden die extreem alert zijn, zijn over het algemeen wel lekker werkwillig, en kan je goed uitdagen. Ze zijn vaak wel sneller van slag dan de paarden die dagelijks bos ritten maken en veel tegen komen.

Maar ook bange paarden kan je goed trainen! Mijn mini is een echt schijthuis maar kan wel veilig over de weg met auto’s en fietsers. Ook groot verkeer doet haar niks meer. Dit kost wel een hoop tijd en doorzettingsvermogen, denk goed na of je hier tijd en zin in hebt

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 14:43

truus1957 schreef:
Goede tips van Troi. Wil er wel aan toevoegen dat je het best iemand met verstand van zaken mee kan nemen als je naar een paard gaat kijken. Uit je posts en profiel blijkt dag je vrij onervaren bent en dan is het eigenlijk onmogelijk om op een verantwoorde manier tot een goede keus te komen. Op die manier is het al zo vaak mis gegaan!!
In je profiel lees ik dat je met je moeder zoekt naar een IJslander. Leuke paardjes, maar heel wat anders dan de gemiddelde pony of pak hem beet KWPN’er. Ben je je daar wel goed bewust van?


Hoi! Ik begrijp je denkwijzen en ik ben je dankbaar dat je daar op wijst want het is zeker belangrijk om daar bewust van te zijn! Ik doe hier dan ook erg mijn best voor.

Ik heb het al een aantal keer besproken dus ik denk dat het makkelijker is als je naar de onderstaande topic kijkt als je er wat meer over wilt weten:

[YRT] Een echte eigen paard. Zijn we er wel klaar voor?

Andere topics die er ook over gaan mocht je dat willen weten zijn:


[GP] De beste verzorging voor IJslanders

[PP] Kosten eigen paard, gaan we het redden?

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 17:21

fenijro_tani schreef:
Paarden horen alert te zijn, het blijven natuurlijk vlucht dieren. Ook een (kleine) schrik reactie is heel normaal. Echter kan elk paard anders reageren op de onzichtbare tuinkabouters. Sommige paarden zullen stilstaan en kijken. Anderen zetten een paar stappen vooruit.
Generalisatie: zoek je een paard wat lekker recreatief buiten een koele kikker kan blijven, dan raden mensen vaak een koudbloed aan.
Natuurlijk is het altijd nog per paard afhankelijk.
Paarden die extreem alert zijn, zijn over het algemeen wel lekker werkwillig, en kan je goed uitdagen. Ze zijn vaak wel sneller van slag dan de paarden die dagelijks bos ritten maken en veel tegen komen.

Maar ook bange paarden kan je goed trainen! Mijn mini is een echt schijthuis maar kan wel veilig over de weg met auto’s en fietsers. Ook groot verkeer doet haar niks meer. Dit kost wel een hoop tijd en doorzettingsvermogen, denk goed na of je hier tijd en zin in hebt


Erg bedankt voor het zekerder maken! Heeft echt veel geholpen!

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 06:47

Ik wilde net zeggen.... het ligt ook zo enorm aan de ruiter die erop zit en of die van spannende dingen ook een ding maakt of niet.
Mijn paard als jonge rilbil gekocht. Vond veel dingen extreem spannend, vooral dingen aan en op zijn lijf en achter hem. Het is ook nog een heethoofd, extreem voorwaarts en alert, nu is het inmiddels echt zo’n fijn rijpaard geworden! Vindt alleen echt groot verkeer nog best spannend maar veel ook helemaal niet meer. Heerlijk werkwillig alert en voorwaarts paard is het nu

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 08:13

Ik heb je vorige topics destijds ook gelezen, en hier en daar ook gereageerd :)

Wat me in deze OP opviel, is het volgende: Ik ben erg opzoek naar een werkwillig/leergierig paard. Het lijkt alsof hij alles graag/braaf doet maar is dat omdat hij het leuk vind of omdat hij graag braaf wil zijn?

Ik denk dat je de plank een beetje mis slaat met je manier van denken hier, "omdat hij graag braaf wil zijn". Ik geloof niet dat paarden op die manier denken, "ik wil braaf zijn". Ik denk dat paarden eerder "braaf zijn" omdat ze je vertrouwen, omdat ze zich goed voelen bij jou als leider, omdat ze snappen wat je vraagt en omdat ze je voldoende vertrouwen om daadwerkelijk te doen wat je verlangt.
Ik geloof dus tegengesteld ook niet dat een paard "stout is" puur uit het gevoel van "die zal ik het eens even moeilijk maken". Als een paard schrikt, is dat niet omdat hij het jou moeilijk wil maken, of omdat hij denkt "vandaag hang ik het varken uit". Eerder omdat er een voorwerp, geluid, .. is dat hij/zij niet kent, en het zijn en blijven nu eenmaal vluchtdieren die eerst doen en dan pas denken. Net daarom overleven ze ook al zo lang :j

Er zullen wel degelijk paarden zijn die graag klieren, maar niet vanuit de gedachtegang "laat ik het vandaag eens extra moeilijk maken", en ook niet moedwillig omdat ze schrikken.

Een paard dat nooit schrikt, zal je imo héél moeilijk vinden. Ik sluit me aan bij wat Troi zei: het is vooral belangrijk hoe jij je gedraagt nadat een paard schrikt. Elk paard schrikt wel eens, ook de meest coole. Mijn eigen merrie zou iets voor jou zijn (maar ik verkoop haar nevernooit, sorry :') ), die is zoooooo relaxed en bomproof! Ik heb haar bijna 10 jaar, en de keren dat zij geschrokken is tot nu toe kan ik echt op één hand tellen. En ALS zij dan schrikt, is mijn reactie idd doorslaggevend: als ik zelf rustig blijf, kalmeert zij ook héél snel. Het is dus zo dat zij dan een stap of 2 opzij zet, en dan is het eigelijk wel klaar. Zo te lezen zoek jij zo'n type paard, maar het ligt dus niet alleen aan het paard zelf, ook jouw reactie op het schrikken is super belangrijk. Ze zullen allemaal wel eens schrikken :j Ik weet dat je oorspronkelijk vooral een IJslander wilde, maar heb je al eens gedacht aan een Quarter? Mijn eigen merrie is een kruising, Quarter x BWP. 95% van de tijd is ze enkel Quarter, en dat is zo'n ras dat heerlijk cool in het hoofd is. Ze zijn ook niet altijd super groot, de mijne is 1.55m. Misschien kan je je zoektocht uitbreiden, en eens wat Quarters gaan bekijken/rijden? Evengoed probeer je er een paar uit en denk je "niks voor mij", maar wie weet wordt je zoals ik wel helemaal verliefd :j Ik ben zelf niet echt een held te paard - het is doordat mijn Daisy zo lekker cool is, dat ik het ook geworden ben.

Ik ga wel akkoord met je denkwijze ivm werkwillig/leergierig zijn. Zo'n paarden bestaan echt. Er zijn er ook die liever lui dan moe zijn volgens mij. Maar als je er eentje tegenkomt die leergierig en werkwillig is, is het wel aan jou om hem/haar gemotiveerd te houden natuurlijk :)

Het scheelt ook, ondervind ik, waar ik ga rijden. In de bak is mijn merrie vrij sloom, ze vind die bak saai. Op buitenrit is ze heerlijk alert - niet té, ik rij bitloos en heb haar ten allen tijde onder controle, maar wel lékker alert: oortjes bewegen alle kanten op, ze is lekker voorwaarts en geniet echt van die wandelingen. Qua schrikken ondervind ik geen verschil. Ik ben sowieso wel een prater: of ik nu de stal uitmest, haar borstel, grondwerk doe of ga rijden: ik praat ALTIJD tegen mijn paard, en mede daardoor denk ik gaan die oortjes wel alle kanten op. Niet dat ze mij verstaat natuurlijk, maar ze pikt daardoor wél mijn humeur op, en het praten leidt mij én haar af van eventueel "spannende" dingen.

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Dit oren spel, positief of negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 08:40

Ik raad je aan om de boeken paardentaal en kalmerende signalen aan te schaffen. Beide boeken geven een goed inzicht in de wereld van het paard. Mocht je hulp willen met het interpeteren van de filmpjes dan mag je die sturen

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Re: Dit oren spel, positief of negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 22:33

LW daisy, ik heb zeker je “activiteit” rond mijn topics opgemerkt en altijd dankbaar om je tips!

Ik ben het zeker met je eens en heb misschien te weinig over mijn woorden nagedacht, “hij wil graag braaf zijn” maar toch was er iets dat voor mijn gevoel anders was dan anders en dat is, nu we nog een keer geweest zijn, ook duidelijk. Het paard is veel meer gespannen dan we in eerste instantie dachten, hij leek toen erg lief en zoet maar was dus wel extreem alert om zijn omgeving.

Veder vind ik het echt geen probleem als een paard iets soms even spannend vind, dat heb ik eigenlijk liever dan een “liever lui dan moe paard” in hou vooral van paarden die dan ook een beetje geintereseerd zijn in hun omgeving *D

Ik heb toevallig laatst nog voor het eerst op een Quarter horse gereden! Erg leuke ervaring
En ik klets ook wat af tegen mijn “verzorg” paard, maar wel als er niet te veel mensen in de buurt zijn :j

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 22:34

Caira schreef:
Ik raad je aan om de boeken paardentaal en kalmerende signalen aan te schaffen. Beide boeken geven een goed inzicht in de wereld van het paard. Mocht je hulp willen met het interpeteren van de filmpjes dan mag je die sturen


Ohhh gaaf!! Dankjewel ga ik meteen even naar kijken.
Aangezien we nu een tweede keer zijn geweest en alles wat duidelijker is is het denk ik inverband met de eigenaar netter om dit filmpje niet te sturen :)
Ik ben je wel heel dankbaar dat je wilde helpen!