merrie eigent veulen toe...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

merrie eigent veulen toe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 11:07

Zoals titel zegt,

Een merrie (welshje van 7 jaar), heeft langere tijd alleen gestaan, en daar hebben we een shetland-veulen (nu 5 maand) bij gezet.
Gelijk vanaf eerste sec. accepteerde de merrie het veulen en bloeide zij op.
Terwijl zij nooit een veulen gehad heeft.

Nu 1,5 week verder kunnen wij ze wel uit elkaar halen (deden wij vanaf dag 1 al, dit ivm rijden van de merrie enz.) , maar zodra de merrie het veulen niet ziet, of we lopen rustig met het veulen heel langzaam bij haar weg, gaat ze ineens stijgeren (sinds 2 dagen).
Zodra ze het veulen weer ziet, pakt ze haar rol als 'moeder' extreem beschermend op (niet naar ons) maar veulen moet ineens dicht bij haar blijven voor 10 min. dan pas laat ze hem weer 'los'.

Nu is het zo dat de merrie binnenkort op de trailer moet, naar een kliniek voor een operatie.
Veulen kan dus niet mee.
De eigenaren zien de bui al hangen, dat ze de trailer gaat weigeren en zij niet rustig (zoals ze anders wel is) mee wil.

donderdag komt de hoefsmid voor het veulen, dus ik laat de merrie dan in het land voor die tijdsstuk.

Maar nu vragen de eigenaren zich af, hoe kunnen zij dit patroon doorbreken met hun merrie?
Het was dat ik gisteren mijn jongste van 2 bij mij had staan en op moest tillen, en 3 tellen erna ging de merrie omhoog.
Al kwam ze niet zo ver als ze wou, maar echt gelijk aanpakken of doorpakken lukte mij niet met 1 arm vrij .

Iemand een tip of advies?
Dit gedrag heb ik zelf nog niet eerder meegemaakt, maar wil het wel stoppen of de indempen..

Kijk hinniken mag, maar het moet niet tot steigeren, oid, gaan leiden vanwege de kinderen.

* uit elkaar halen wou tot 2 dagen geleden gewoon
* dagelijks in handen, van kort tot max 45min. rijden
* apart laten staan in land, wei, stal of bak gaat wel goed..

Foaly

Berichten: 4819
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: merrie eigent veulen toe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:26

Ik denk niet dat je merrie in een moederrol zit, maar meer in een 'ik-wil-niet-meer-alleen-blijven' rol. Wat logisch is, want paarden zijn kuddedieren. Omdat je zegt dat het wel goed gaat als ze apart staan (en elkaar dus kunnen zien). Als je merrie voor moedertje zou spelen, zou je dan ook problemen krijgen.

Oplossing: nog een pony erbij, zodat er nooit eentje alleen staat. En wat de kliniek betreft: waarom kan het veulen niet mee op de trailer? Merrie met veulen heen, veulen alleen terug (of als maatje van de merrie op de kliniek laten staan, daar zijn volgens mij ook wel mogelijkheden voor).

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Re: merrie eigent veulen toe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:28

Ik denk inderdaad ook dat het meer verlatingsangst is
Ze heeft eindelijk een maatje er niet nog een pony bij kunnen staan?

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 11:31

Foaly schreef:
Ik denk niet dat je merrie in een moederrol zit, maar meer in een 'ik-wil-niet-meer-alleen-blijven' rol. Wat logisch is, want paarden zijn kuddedieren. Omdat je zegt dat het wel goed gaat als ze apart staan (en elkaar dus kunnen zien). Als je merrie voor moedertje zou spelen, zou je dan ook problemen krijgen.

Oplossing: nog een pony erbij, zodat er nooit eentje alleen staat. En wat de kliniek betreft: waarom kan het veulen niet mee op de trailer? Merrie met veulen heen, veulen alleen terug (of als maatje van de merrie op de kliniek laten staan, daar zijn volgens mij ook wel mogelijkheden voor).


merrie moet daar een tijdje blijven, vandaar dat dat geen oplossing is.
Is al een gedoe om met de verkopende partij, die weigert mee te werken gezien het probleem al bij hun was en door (blijkt nu achteraf) verwaarlozing is gebeurd

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:31

Foaly schreef:
Ik denk niet dat je merrie in een moederrol zit, maar meer in een 'ik-wil-niet-meer-alleen-blijven' rol. Wat logisch is, want paarden zijn kuddedieren. Omdat je zegt dat het wel goed gaat als ze apart staan (en elkaar dus kunnen zien). Als je merrie voor moedertje zou spelen, zou je dan ook problemen krijgen.

Oplossing: nog een pony erbij, zodat er nooit eentje alleen staat. En wat de kliniek betreft: waarom kan het veulen niet mee op de trailer?
Merrie met veulen heen, veulen alleen terug (of als maatje van de merrie op de kliniek laten staan, daar zijn volgens mij ook wel mogelijkheden voor).

Dat laatste is een mooie oplossing vind ik ook. Zo groot is een Shetlander veulen ook weer niet dat die erg veel stalruimte gaat innemen. Het houd je merrie rustig, ook op de kliniek, want wat als ze daar uit haar plaat gaat na de operatie omdat het veulen er niet is?

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 11:33

LibertyLucky schreef:
Ik denk inderdaad ook dat het meer verlatingsangst is
Ze heeft eindelijk een maatje er niet nog een pony bij kunnen staan?


Dat is pas in de toekomst het idee, gezien er nog verbouwingen plaats gaan vinden en er nu geen mogelijkheid is om nog 1 erbij te stallen helaas..

Veulen kan prima die momenten alleen zijn (die knabbelt rustig verder gelukkig, of word dan gepoetst of gekroelt), alleen de merrie word nu gestresst enz. dus een erbij zal probleem bij de merrie niet wegnemen vrees ik.. omdat zij dan alsnog uit de groep gehaald word

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Re: merrie eigent veulen toe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 11:34

super qua meedenkeb hoor..
geef het ook zeker door aan de eigenaren :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:48

Maar vinden jullie het dan niet riskant als ze na de operatie wild gaat doen omdat ze alleen is?

Ik weet nu niet waaraan ze geopereerd wordt, maar wild doen is nooit goed als ze rust moeten houden. (Je zegt dat ze een tijdje moet blijven namelijk)

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 11:56

Art_Ificious schreef:
Maar vinden jullie het dan niet riskant als ze na de operatie wild gaat doen omdat ze alleen is?

Ik weet nu niet waaraan ze geopereerd wordt, maar wild doen is nooit goed als ze rust moeten houden. (Je zegt dat ze een tijdje moet blijven namelijk)


aan der gezicht, en deel van der bovenkaak..
Doordat ze nooit de juiste verzorging gehad heeft en nooit een tandarts heeft gezien zijn 3 kiezen naar het hoofd gegroeid en behoorlijke fistels zijn er gegroeid..
Dit is 1 van de problemen, waar de huidige eigenaren na 2,5maand na aankoop achter kwamen (ondanks med. aankoop-rapport/keuring).
Het andere is wat ingewikkelder..
Maar ze is straks 2-3 weken uit de running.. en zoals nu lijkt 3 dagen kliniek (wat voor hun 150km. verderop ligt)

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Re: merrie eigent veulen toe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:59

Misschien is het hard voor de merrie, maar ik zou haar dan nu alvast scheiden van de shetlander zodat ze er aan gewend is tegen de tijd dat ze naar de kliniek moet.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: merrie eigent veulen toe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:36

Wat is dat is en wat niet anders kan dat kan niet anders.Voor een noodzakelijke medische behandeling moet de merrie dus op de kliniek blijven. Maar daar staan toch nog meer paarden die in behandeling zijn. Ze heeft daar dus ook gezelschap.

josien_m_
Berichten: 2403
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:19

Het zou zeker wel een moederrol van de merrie kunnen zijn. Merrie zijn over het algemeen ook moeder sin de natuur he? En het veulen is nog te jong (vanuit zijn natuur dan) om het zonder moeder te doen. Dus beschouw ze gewoon als moeder en veulen en behandel ze ook zo. Pony's gelukkig en de mensen kunnen zich best aanpassen.

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 18:19

josien_m_ schreef:
Het zou zeker wel een moederrol van de merrie kunnen zijn. Merrie zijn over het algemeen ook moeder sin de natuur he? En het veulen is nog te jong (vanuit zijn natuur dan) om het zonder moeder te doen. Dus beschouw ze gewoon als moeder en veulen en behandel ze ook zo. Pony's gelukkig en de mensen kunnen zich best aanpassen.


zoals zij zich over het veulen ontfermt is het net alsof het haar kind is.
De dierenarts dacht dat zelfs , omdat zij zo gedroeg vorige week (en de veulen haar als steun zocht)..

De eigenaren hebben gebeld met kliniek, en wil het echt niet anders gaat het veulen mee. Niet het mooiste scenario, maar goed..

Tot de datum scheiden wij ze meer en meer, en hopelijk gaat het binnenkort goed..

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: merrie eigent veulen toe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:22

Kun je er niet nog een extra veulen bij kopen? Voor het veulen ook leuker en beter om met een leeftijdgenootje op te groeien. En zo is er nooit iemand alleen.

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 21:15

Change3x schreef:
Kun je er niet nog een extra veulen bij kopen? Voor het veulen ook leuker en beter om met een leeftijdgenootje op te groeien. En zo is er nooit iemand alleen.


Die optie hebben we overwogen, maar helaas geen plek nog voor een extra pony ivm geen stal over..
Volgend jaar word er een grote open stal gebouwd in de kapschuur, dan kunnen ze ook zelf naar binnen en buiten. Dan is het wel mogelijk

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 21:24

Loran schreef:
Change3x schreef:
Kun je er niet nog een extra veulen bij kopen? Voor het veulen ook leuker en beter om met een leeftijdgenootje op te groeien. En zo is er nooit iemand alleen.


Die optie hebben we overwogen, maar helaas geen plek nog voor een extra pony ivm geen stal over..
Volgend jaar word er een grote open stal gebouwd in de kapschuur, dan kunnen ze ook zelf naar binnen en buiten. Dan is het wel mogelijk



Ik weet niet hoe groot jullie stallen zijn, maar mijn 2 Shetlanders staan gewoon in 1 stal (3x3) wat echt meer dan ruim zat is, en veulens kunnen samen best in een wat kleinere, ze zijn zo mini. :j

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 13:44

Het veulen en de merrie zijn niet van dezelfde eigenaar als ik het goed begrijp?

Ik zal wel cru klinken, maar ik heb een hekel aan dat "kleffe" (ik weet zo snel geen ander woord te bedenken) gedrag. Ik heb makkelijk praten hoor, mijn paard is een loner :D
Op mijn vorige stal werd het buur-paard altijd gek als ik met de mijne op wandel ging. In de stal begon ze te schoppen, soms ook steigeren, in het land begon ze paniekerig rond te galopperen.

En dan denk ik "Wat als ik verhuis? Wat als mijn paard zou overlijden?" Want dat kan.
En ik bén ook verhuisd, na daar ruim 3 jaar gestaan te hebben. Geen idee hoe het die merrie vergaan is - ik heb mijn paard opgeladen en ben vertrokken. Mijn paard keek wel raar, want het was van de vorige verhuis geleden dat ze de trailer op moest, maar zij is dan niet zo plakkerig/aanhankelijk naar andere paarden toe dat ze niet zou laden. Ik heb de andere merrie (die op stal stond) nog wel horen hinniken, maar sorry.. daar kan ik me niet om blijven bekommeren, dan had ik daar nu nog gestaan :+

Om die reden heb ik dat "plakken" niet graag. Vriendjes zijn, samen kroelen, waken over elkaar, uitkijken naar elkaar: allemaal fan van, maar je moet ze ook uit elkaar kunnen halen zonder dat er ongelukken gebeuren.

Ik zou ze dus, zoals je zelf al zegt te doen, meer en meer scheiden. Het is lief van die merrie dat ze zich ontfermd over het veulen, maar ze moet straks wél de trailer op om naar de kliniek te gaan. En nu is het veulen nog klein en kan dat best mee in de trailer, en het is maar een shetlander dus dat kan in principe later ook nog, maar ik zou er bewust voor kiezen dit niét te doen. Straks (ik hoop van niet natuurlijk!) heeft die merrie wat voor en moet ze een maand in de kliniek blijven, dan laat je het veulen daar toch ook geen maand staan? Ik zou dus idd meer en meer scheiden :) Eerst in elkaars zicht, daarna niet meer. Het is lief en aandoenlijk dat ze zoveel aan elkaar hebben, maar ik hou er altijd rekening mee dat ook paarden hun wegen scheiden, en dan wil je niet met een doodongelukkig, treurend paard achter blijven... Daarom alleen al neem ik mijn paard graag regelmatig mee, weg van de rest, zodat ze ook zelfstandig blijft functioneren, en haar aandacht bij mij kan houden en niet enkel bij "ik wil terug naar de kudde".

Als de paarden in kwestie idd van verschillende eigenaars zijn, is het meenemen van de ene omdat de andere ergens heen moet, volgens mij ook niet heel praktisch. Eerlijk, ik zou mijn paard niet meegeven omdat een ander naar de kliniek moet... Als het beide je eigen dieren zijn, is die oplossing veel haalbaarder, maar dan nog zou ik dat liever niet doen, uit praktische overwegingen. Eén paard in de kliniek is al duur genoeg, laat staan dat je een tweede er voor de show moet bij parkeren :+

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 19:58

LWDaisy schreef:
Het veulen en de merrie zijn niet van dezelfde eigenaar als ik het goed begrijp?

Ik zal wel cru klinken, maar ik heb een hekel aan dat "kleffe" (ik weet zo snel geen ander woord te bedenken) gedrag. Ik heb makkelijk praten hoor, mijn paard is een loner :D
Op mijn vorige stal werd het buur-paard altijd gek als ik met de mijne op wandel ging. In de stal begon ze te schoppen, soms ook steigeren, in het land begon ze paniekerig rond te galopperen.

En dan denk ik "Wat als ik verhuis? Wat als mijn paard zou overlijden?" Want dat kan.
En ik bén ook verhuisd, na daar ruim 3 jaar gestaan te hebben. Geen idee hoe het die merrie vergaan is - ik heb mijn paard opgeladen en ben vertrokken. Mijn paard keek wel raar, want het was van de vorige verhuis geleden dat ze de trailer op moest, maar zij is dan niet zo plakkerig/aanhankelijk naar andere paarden toe dat ze niet zou laden. Ik heb de andere merrie (die op stal stond) nog wel horen hinniken, maar sorry.. daar kan ik me niet om blijven bekommeren, dan had ik daar nu nog gestaan :+

Om die reden heb ik dat "plakken" niet graag. Vriendjes zijn, samen kroelen, waken over elkaar, uitkijken naar elkaar: allemaal fan van, maar je moet ze ook uit elkaar kunnen halen zonder dat er ongelukken gebeuren.

Ik zou ze dus, zoals je zelf al zegt te doen, meer en meer scheiden. Het is lief van die merrie dat ze zich ontfermd over het veulen, maar ze moet straks wél de trailer op om naar de kliniek te gaan. En nu is het veulen nog klein en kan dat best mee in de trailer, en het is maar een shetlander dus dat kan in principe later ook nog, maar ik zou er bewust voor kiezen dit niét te doen. Straks (ik hoop van niet natuurlijk!) heeft die merrie wat voor en moet ze een maand in de kliniek blijven, dan laat je het veulen daar toch ook geen maand staan? Ik zou dus idd meer en meer scheiden :) Eerst in elkaars zicht, daarna niet meer. Het is lief en aandoenlijk dat ze zoveel aan elkaar hebben, maar ik hou er altijd rekening mee dat ook paarden hun wegen scheiden, en dan wil je niet met een doodongelukkig, treurend paard achter blijven... Daarom alleen al neem ik mijn paard graag regelmatig mee, weg van de rest, zodat ze ook zelfstandig blijft functioneren, en haar aandacht bij mij kan houden en niet enkel bij "ik wil terug naar de kudde".

Als de paarden in kwestie idd van verschillende eigenaars zijn, is het meenemen van de ene omdat de andere ergens heen moet, volgens mij ook niet heel praktisch. Eerlijk, ik zou mijn paard niet meegeven omdat een ander naar de kliniek moet... Als het beide je eigen dieren zijn, is die oplossing veel haalbaarder, maar dan nog zou ik dat liever niet doen, uit praktische overwegingen. Eén paard in de kliniek is al duur genoeg, laat staan dat je een tweede er voor de show moet bij parkeren :+

nee het veulen is van mij ;)
We zijn nu een paar dagen verder en merrie kan nu wel (gelukkig) alleen in de bak zijn (aan het werk) en veulen op het land..

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:23

Loran schreef:
nee het veulen is van mij ;)
We zijn nu een paar dagen verder en merrie kan nu wel (gelukkig) alleen in de bak zijn (aan het werk) en veulen op het land..


En de merrie is ook van jou?
Dat schept wel mogelijkheden natuurlijk, dat maakt het scheiden makkelijker lijkt mij, ivm iemand kunnen meenemen die de ene meeneemt/de ander bezig houdt.
Goed dat het al beter gaat!

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 15:39

LWDaisy schreef:
Loran schreef:
nee het veulen is van mij ;)
We zijn nu een paar dagen verder en merrie kan nu wel (gelukkig) alleen in de bak zijn (aan het werk) en veulen op het land..


En de merrie is ook van jou?
Dat schept wel mogelijkheden natuurlijk, dat maakt het scheiden makkelijker lijkt mij, ivm iemand kunnen meenemen die de ene meeneemt/de ander bezig houdt.
Goed dat het al beter gaat!


Nee de merrie is van vrienden :)

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: merrie eigent veulen toe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:24

Als de paarden van verschillende eigenaren zijn dan heb je een probleem als je dit niet goed aanpakt. Ik had ooit een (oud) ruintje die zich zo hed gehecht aan zijn buurvrouw op de pensionstal dat hij niet eens naar de wei wilde toen zij wegens blessure op stal moest blijven. En toen ze allemaal buiten stonden en die merrie er uit werd gehaald om te gaan rijden flipte hij zo dat hij een ongeluk kreeg met peesblessure als gevolg. De vorige eigenaren gaven aan dat hij pas op zeer late leeftijd (11+) was gecastreerd en vandaar steeds nog erg op merries gesteld zou zijn.Op een gegeven moment werd het zo erg dat ik overwoog de buurmerrie waar hij verliefd op was maar te kopen zodeat ze niet weg zou gaan. Terwijl dat een jong groot paard was wat ik zelf helemaal niet wilde hebben!Dat heb ik toch maar niet gedaan en mijn paardje kwam voortaan op een apart weitje met rustige leeftijdsgenoten, het zog. ziekenweitje,wegens zijn peesblessure.Waar hij zich volgens stalgenoten zwaar scheen te vervelen met al die oudjes en zonder "zijn"merrie!

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: merrie eigent veulen toe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:30

verlatingsangst is een heel lastig probleem. Ik heb er helaas nog geen oplossing voor kunnen vinden en heb mijn merrie er om verkocht.

JusticeJ

Berichten: 119
Geregistreerd: 14-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:44

Change3x schreef:
Ik weet niet hoe groot jullie stallen zijn, maar mijn 2 Shetlanders staan gewoon in 1 stal (3x3) wat echt meer dan ruim zat is, en veulens kunnen samen best in een wat kleinere, ze zijn zo mini. :j


Ik zou hier ook naar kijken! Kan idd echt zat. Bij ons op stal stonden er zelfs 2 kleine fjorden bij elkaar op 3,5x3 voor een poos, kan gerust.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: merrie eigent veulen toe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:17

Merrie heeft lang alleen gestaan, ze had op elk ander paard zo gereageerd als nu op het veulen. En geen vertrouwen hebben dat andere paard terug komt is daar ook zeer typisch voor. Liever voorkom je zulke problemen en laat je paarden niet alleen staan.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:41

Ik vind het ook voor een veulen van 5 maanden eigenlijk echt geen porum om alleen met één merrie te staan, en dan dus vaak alleen. Als die merrie naar de kliniek is, staat dat ukkie alleen...