Paard komt nooit naar je toe/maakt geen contact

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15047
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard komt nooit naar je toe/maakt geen contact

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:26

@Deesdaan: Maar jij had dus nog een ander paard waar je dan mee kon gaan rijden . Die luxe heeft niet iedereen. Er zijn zelfs mensen die behoorlijk ver van stal wonen,en als je dan steeds tevergeefs komt gaat de lol er ook wel af. Ik heb meerdere malen stalgenoten gehad met dit probleem,en die verkochten het paard tenslotte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:21

anjali schreef:
@Deesdaan: Maar jij had dus nog een ander paard waar je dan mee kon gaan rijden . Die luxe heeft niet iedereen. Er zijn zelfs mensen die behoorlijk ver van stal wonen,en als je dan steeds tevergeefs komt gaat de lol er ook wel af. Ik heb meerdere malen stalgenoten gehad met dit probleem,en die verkochten het paard tenslotte.


Klopt, maar je hoeft het niet altijd te doen, gewoon eens kijken of het werkt en of ze zich daardoor wel laat pakken. Met die instelling moet je dan ook al heen gaan want anders is het idd niet leuk meer. Ik heb het rijden overigens ook wel eens helemaal laten zitten overigens en als ik haar echt even moest hebben omdat ik iets afgesproken had of les had ofzo dan vroeg ik de eigenaar of hij haar wilde halen en dan was het goed maar voor mij was het 9 van de 10 keer geen moeten.
Het is alleen ook niet leuk om een paard op stal te hebben dat helemaal over de zeik gaat omdat ze nu wel even een keer alleen staat en dat helemaal niet meer gewend is, wat dat betreft denk ik dus dat je jezelf alleen maar in de nesten werkt met jouw optie want wat als er wat aan de hand is waardoor het paard wel even uit de kudde moet? Dan heb je dus een probleem.

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 18:22

anjali schreef:
Als dit mijn paard was dan zou ik haar plaatsen op een stalling waar ze overdag buiten staan maar in de namiddag allemaal naar binnen. En er dan naar toe gaan vanaf de tijd dat ze al op stal staan.Want op deze manier heb je er weinig aan als je haar als rijpaard wilt gebruiken. Overigens opjagen en wegjagen in de wei met de bedoeling dat ze dan wel naar je toe zou komen,dat is een bepaalde methode ja maar slaat helemaal nergens op volgens mij.


Dat is ook ietwat rigoureus :P Dat ga ik niet doen, wat ik wel kan doen is dus een ander paard meenemen. Zodra 1 van de paarden ook maar uit de weide is, komt ze wel. Vanmiddag kwam ze na 5 meter weggelopen te hebben wel direct naar me toe :+ omdat er dus 1 ander paard uit was.

Het wegjagen in de weide heb ik al vaker succesvol toegepast. Dat vergt een lange adem en doorzettingsvermogen, maar de meeste paarden halen het daarn a niet meer in hun hoofd om weg te lopen, want ze weten dat jij dan gaat bepalen wat ze moeten doen :P
Maar bij haar werkt het dus niet zo :')

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard komt nooit naar je toe/maakt geen contact

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:40

Bij Rena moest ik dat ook standaard 1 of 2 keer per jaar doen. Jij wil niet komen...? Prima, maar dan ga je ook niet met de kop aan de grond staan vreten, lopen jij!

Normaal gesproken kwam ze altijd met een pruttelende hinnik aangelopen met oortjes naar voren. Onderweg even stoppen voor een grote plas, dat wel :P

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:59

Mijn paard heeft redelijk wat overeenkomende kenmerken, hij begroet me vriendelijk, komt naar mij toe, eerst plasje soms wat mesten, daarna komt hij al twijfelend, maar hij komt. Hij is bijna beleefd te noemen, zo voorzichtig is hij jegens mij en jegens mijn kinderen.
Er is altijd die gereserveerdheid, ondanks als hij mijn stem of die van mijn echtgenoot of de kinderen hoort, heel geinteresseerd is, je hebt altijd zijn aandacht.

Dit is het eerste paard waarmee ik dit heb, mijn vorige paarden waren op termijn echte kroelers. Mijn huidig paard laat alles toe, maar zal nooit en of bijna nooit eens terugkroelen of erg spontaan zijn.

Voor mezelf is dit soms wel frusterend, ik wil hem niet vermenselijken maar soms lijkt het zo wat op eenrichtingsverkeer.

Wat helpt bij mij, is wanneer hij aangeeft het te spannend te vinden, trek ik me terug een pasje, of ga opzij van het paard en laat het paard dan naar mij toekomen dit werkt voor ons twee, mijn kinderen daarentegen kunnen er zo op afrennen, daar deinst hij niet voor terug, hij staat ze echt op te wachten.

Nu staat hij bij mijn buurman op de weide, die haalt toeren uit om toch wat contact met het paard te maken, hij wil dit liever niet…hij houdt hem mooi op afstand.

Ik heb het paard zoals hij is aanvaard, maar soms is het toch wel vreemd, hij hinnikt gretig naar me, of hij geeft aan dat hij terug naar huis wil. We wonen tussen de weides in, dus hij kan ons bijna altijd zien.

Wanneer hij bij een vriendin haar paard staat, kan je hem er ook probleemloos van weg halen, hij hinnikt zelfs niet naar haar, terwijl zij al gillend heen en weer rent en mee met ons wil. Maar bij hem lijkt het niets te doen, wanneer hij dan in zijn eigen weide komt, hinnikt hij zachtjes en rolt zich eens goed en is tevreden.

Hij staat graag aan huis, roept ook naar de kinderen als we bijvoorbeeld terugkeren van een wandeling. Kortom een opmerkelijk paard waar wij allemaal zielsveel van houden, hij van ons op zijn manier.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re: Paard komt nooit naar je toe/maakt geen contact

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 00:19

Ik ben echt een beetje verbaasd hoe normaal iedereen dit gedrag vind. Ik vind dat zo'n paard een heel duidelijk signaal afgeeft, welk signaal precies dat kunnen we vanachter ons schermpje niet beoordelen.
Begrijp me niet verkeerd, niet ieder paard is een kroelkont. Ook een niet-van nature enthousiast paard die geen kroelkont is, hoeft niet weg te lopen in de wei.

Anoniem

Re: Paard komt nooit naar je toe/maakt geen contact

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:31

Oprecht benieuwd, wat zijn de mogelijke signalen denk jij dan Sanne?

Wat je heel vaak ziet, is dat paarden uit zichzelf een vast dagschema hebben. Ze gaan 's ochtends op de wei, rond de middag staan ze even te slapen, dan grazen ze weer verder. Rond de tijd dat ze naar binnen gehaald worden staan ze vaak al in de buurt van de poort, of toch meer voor in de wei.

Paarden genoeg die bijvoorbeeld in het eerste dagdeel van de wei zich nog niet zullen laten vangen, maar later op de dag dan weer wel.
Of zoals bij TS, van zodra 1 paard binnen gehaald wordt, gaat haar paard wel makkelijk mee. Dat is immers signaal van 'we worden binnen gehaald'.

Sommige paarden zijn nu eenmaal meer kuddegericht dan mensgericht.
Heb je dan geen goede band met je paard? Ben je een slechte leider?
Dat geloof ik niet.

Elk paard is verschillend. Er zijn paarden die in volle galop naar élke persoon gaan als ze binnen gehaald worden. Er zijn paarden die enkel zo enthousiast zijn bij hun baasje.
Er zijn paarden die wel braaf blijven staan om meegenomen te worden, maar niet echt zelf afkomen.
En er zijn paarden die liever op de wei blijven bij de kudde, en weglopen van de mens / elke mens.

Ja er zijn gevallen van paarden die zo'n slechte band hebben met hun eigenaar dat ze liever wegrennen. Maar dat lijkt me hier niet het geval.

Maar ik ben dus wel erg benieuwd naar welke signalen je hier eventueel in zou kunnen zien :)

josien_m_
Berichten: 2403
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Paard komt nooit naar je toe/maakt geen contact

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:17

Wij hebben of kiezen het paard. Een paard heeft over het algemeen niets te kiezen. Wat niet wil zeggen dat er geen band kan ontstaan tussen paard en eigenaar of rijder. Maar dat wil ook niet zeggen dat het paard behoefte heeft aan meer of intiemer contact. Ik heb ook zo'n paardje, een ijslander. We hebben zeker een band, ze woont al 8 jaar bij mijn kudde en mij, we hebben de paarden aan huis dus ze ziet me op allerlei momenten. Ze reageert ook op me met een knikje of soms met heel heel zacht geluidje. Maar ze komt niet naar me toe, laat zich liever niet aaien of borstelen en staat altijd achteraan. En het is een superlief dier, onderdanig als het over eten gaat en kan prima voor zichzelf zorgen. Alle kuddeleden komen wel naar haar om te krauwen. Maar ja, ik ben geen paard...

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:38

Inderdaad Josien_m_. Wij kiezen het paard. Het is uiteraard een prima optie om te kiezen om met zo'n paard gewoon niets te doen, ook prima.
Als je wel wat met zo'n paard wil doen, zal jij je dus moeten aanpassen. Jij wil een band, jij wil dingen doen, dus jij zal moeten uitzoeken wat het paard leuk vind, wat het wel fijn vind, hoe je wel leuk kan zijn voor je paard.

In mijn ervaring is weglopen gewoon vrij simpel. Het paard zegt dat het liever niet meegaat. Dat betekent (voor mij) dat ik mijn gedrag zal moeten aanpassen. Dat ligt volledig aan het paard hoe dan, maar ik pas mezelf aan om te zorgen dat het paard het wel leuk vind om te komen.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:45

Klinkt als een prima opgevoed paard, met respect voor jouw ruimte. :j

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard komt nooit naar je toe/maakt geen contact

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:04

Ach, als ik met een borstel aankom dan loopt Rena ook weg. Maar als ik haar eerst een halster om doe dan blijft ze staan en is ze er vast wel blij mee dat ik haar van die losse kriebel wintervacht af help :)

Net als in de zomer, dan wil ze niet onder de tuinslang en maakt ook dat ze wegkomt als ik die aan zet.
Maar pak ik haar eerst, halster om, toch de tuinslang er op...dan staat ze heerlijk te genieten en uit de slang te drinken.

Of neem nou mijn zoon, die wil de laatste tijd niet naar oma / opa. Maar als je er dan eenmaal bent en hij even er doorheen is, dan wil die niet meer weg :P

Zo is het met die paarden toch ook gewoon soms. Dat ze even geen zin hebben in "iets anders" maar als je ze er even doorheen helpt dan vinden ze het gewoon leuk :)

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard komt nooit naar je toe/maakt geen contact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 20:07

Vandaag eens een andere tactiek geprobeerd. Ik ging eerst naar een ander paard toe. Toen ben ik rustig naar haar toe gelopen en op 2 meter afstand op mn hurken gaan zitten met snoepje. En toen kwam mevrouw meteen. :+ Dus dat gaan we vaker proberen :P

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard komt nooit naar je toe/maakt geen contact

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 20:09

Bij Rena werkt dat ook als een tierelier, je klein maken. Dat is echt een uitnodigend gebaar :)